+ Plus

GP Wegrace Maleisi

Het was geen toeval dat bij de laatste GP van het seizoen in Valencia de beste drie rijders van 2008 op het podium stonden. De slotrace was tekenend voor wat de MotoGP dit jaar bracht. De races en trainingen waren sneller dan ooit, maar dat bleek geen garantie voor achttien races vol bloedstollende actie. Valentino Rossi won in Maleisië, maar moest in Valencia de eer laten aan Casey Stoner. Dani Pedrosa werd zowel in Sepang als in Valencia tweede. Dat Valentino Rossi een terechte wereldkampioen is, dat Casey Stoner de tweede plaats verdiende en dat de derde positie in het WK bij Dani Pedrosa in goede handen is, zal niemand bestrijden. Toch staan tegenover die acceptabele realiteit ook andere cijfers. Leek aan het begin van het jaar de top door de komst van nieuwelingen breder geworden, de cijfers beweren het tegendeel. Dit jaar kende één winnaar (vier tegen vijf) en twee podiumklanten (tien tegen twaalf) minder dan in 2007. Bovendien raakten Suzuki en vooral Kawasaki juist de aansluiting kwijt die ze vorig jaar tot stand leken te hebben gebracht. Hoe knap de prestaties van Rossi, Stoner, Pedrosa en de indrukwekkende “rookies” Jorge Lorenzo en Andrea Dovizioso ook waren, vlammende duels om de kop waren een zeldzaamheid in 2008. Het noopte Dorna tot maatregelen, waarbij het instellen van één bandenleverancier de meeste reacties uitlokte. Zelfs de MotoGP-top 3 weet niet wat haar te wachten staat in 2009. “Ik heb werkelijk geen idee of de ‘mono tyre’ de MotoGP gaat helpen”, aldus Valencia-winnaar Casey Stoner. “Eerlijk gezegd denk ik het niet. Ducati en ik hebben niet gepusht voor de bandenregel. Ik denk dat de satellietteams het volgend jaar moeilijk krijgen als iedereen dezelfde banden heeft. ” Valentino Rossi bleef ook gereserveerd in zijn oordeel. “Niemand weet het.” Het gebrek aan actie in 2008 was ook de coureurs niet ontgaan. “Toen ik in 2006 in de MotoGP kwam, lag na de start het tempo niet direct zo hoog”, vertelde Dani Pedrosa. “Het leek alsof iedereen in de eerste ronden warm moest draaien. Sinds de komst van de 800’s is iedereen na de start volgas weg. En als iemand weg is, wordt het gat steeds groter.” Dat bleek ook in Valencia, waar polestarter Stoner al in de eerste ronde kopstarter Pedrosa van zijn plek verdrong en Rossi vanaf de tiende plaats – de Italiaan kende grote set up- en settingproblemen – al na zes doorkomsten op de plaats lag waarop hij finishte. “Vandaag was onze setting niet goed genoeg, maar Valencia is geen goed circuit voor de show”, vond Rossi. “Er zijn misschien te weinig verschillende lijnen mogelijk. Dan krijg je grotere verschillen. Zelf zou ik minder elektronica willen zien in de MotoGP.”De toegenomen invloed van de elektronica was dit jaar een gespreksonderwerp, maar beperkingen komen er voor 2009 niet. “Toen ik begon te racen was de 500 mijn droom”, vertelde Stoner. “Met veel minder elektronica moest de rijder veel meer doen. Maar het is echt nog niet zo dat je bij het uitkomen van een bocht het gas tegen de stuit kunt zetten. Traction control doet veel, maar niet alles. Als ik uit een langzame bocht het gas vol opendraai gaat de machine echt niet alleen maar vooruit. Een beetje minder traction control zou het wel spannender maken voor de coureur.”De Australiër ventileerde weer een uitgesproken mening. “Een tijdje zonder regelwijzigingen zou wel lekker zijn. De rijders hebben te veel macht, daar zou iets aan gedaan moeten worden. Ik ben ook een rijder, maar ik zeur niet.”De nieuwe bandenregel voor 2009 betekent eveneens dat de qualifiers gaan verdwijnen. De topcoureurs betreuren dat zonder uitzondering. “Ik zal ze missen”, gaf Rossi toe. “Een ronde met een qualifier laat je adrenaline stromen. Zonder qualifiers denk ik wel dat de grid een reëler beeld te zien zal geven, omdat het dan om snelheid op racebanden gaat.” “Het eerste jaar met qualifiers vond ik erg moeilijk”, vertelde Casey Stoner, met negen poles dit jaar de beste trainer. “Maar ‘it gets your heart pumping’.” Pedrosa onderschreef dat. “Ik moest eerst wennen, maar je kunt een ‘magic lap’ zetten. Je draait het gas open zo ver je kunt zonder dat je bang moet zijn dat het mis gaat.” Lichtpuntjes in het MotoGP-seizoen waren de goede prestaties van twee debutanten. Jorge Lorenzo sloot ondanks een crash in Maleisië en een wat teleurstellende achtste plaats het seizoen af als beste nieuweling. De als vierde geklasseerde Spanjaard verzamelde zestien punten meer dan Andrea Dovizioso, zijn voormalige kwartliterrivaal. Lorenzo behaalde als “rookie” al in zijn derde race een overwinning, nadat hij bij zijn debuut in Qatar al als tweede was gefinisht. “Aan het begin leek het allemaal gemakkelijk toen onze machine en de banden beter waren dan die van een aantal andere rijders”, meende Lorenzo. “Halverwege het seizoen gebeurde het tegenovergestelde en kregen wij problemen. Maar vierde worden in het WK is perfect.”Lorenzo snelde naar vier polepositions en behaalde in totaal zes podiumplaatsen. De ook dit jaar weer bijna foutloze Dovizioso werd vierde in Valencia – zijn vierde vierde plaats van het jaar – maar scoorde in het bloedhete Maleisië achter Rossi en Pedrosa zijn eerste MotoGP-podium. In een rechtstreeks duel hield hij Nicky Hayden achter zich, de man die hij gaat vervangen in het Repsol/Honda Team. “Ik ben heel tevreden over mijn eerste MotoGP-jaar”, vertelde de 22-jarige Italiaan dan ook. “Ik ben klaar voor het fabrieksteam. Een satellietmachine kun je niet verder ontwikkelen, bij de fabrieks-Honda kan ik er aan meehelpen.” Een week voor de seizoensafsluiter in Valencia kregen de MotoGP-coureurs te maken met de extreme hitte in Sepang. Valentino Rossi startte achter polesitter Dani Pedrosa als tweede, maar sloeg na tien ronden onverbiddelijk toe. Even zorgden witte vlaggen voor enige opwinding, maar de regen zette niet door. De basis voor zijn negende seizoenszege en zijn 150e podium uit zijn carrière had hij gelegd tijdens de wintertest op hetzelfde circuit, vertelde Rossi. “Toen heb ik twee racesimulaties gedaan en die waren erg goed. Ik heb toen tegen mijn bandenman gezegd ‘ik ga hier de GP winnen’. De Yamaha is hier altijd erg goed en het circuit ligt mij ook. Ik ben heel trots dat we hier hebben kunnen winnen.” Dat Dani Pedrosa uiteindelijk moest buigen voor Rossi, achtte de winnaar begrijpelijk. “Logisch, want ik heb meer ervaring met de Bridgestones.”“We weten allemaal dat Valentino in de race nog wat extra’s heeft ten opzichte van de trainingen”, aldus Pedrosa. “We moeten nog leren om de machine beter af te stellen met deze banden. Het is soms moeilijk te begrijpen. In Motegi (Pedrosa finishte daar als derde, red) reed ik een slecht begin, maar toen de machine aan het einde begon te glijden, ging ik juist sneller. Omdat ik beter begreep hoe ik moest rijden. Je moet je brein anders instellen en ook andere lijnen rijden.”Een zwaar gefrustreerde Stoner moest in Sepang genoegen nemen met een tegenvallende zesde plaats. “De machine was vandaag goed genoeg voor het podium”, meende Stoner. “Het probleem was vooral mijn arm. Ik had geen kracht in mijn linkerpols en ik probeerde zo veel mogelijk rechts te compenseren. Na de race voelde het alsof mijn rechterarm er elk moment af kon vallen. Ik heb vaak gedacht om binnen te komen. Toen ik een paar rondjes ging ‘cruisen’ kostte me wel een plek (Shinya Nakano kwam voorbij, FW), maar ik kon wel de race uitrijden.” Vanwege de zinderende hitte en de hoge vochtigheidsgraad zou Rossi ingrijpen van de wedstrijdleiding “een goed idee” hebben gevonden. “De laatste drie ronden reed ik maar op 65 procent. Zeventien ronden maakt voor de race weinig verschil, maar voor de veiligheid van de rijders zou het niet slecht zijn”, vond Rossi. “Ik was er op voorbereid, maar aan het einde van de race had ik ook mijn drinken (een halve liter in de “bochel” van zijn pak, FW) helemaal op. Na een rondje of drie had ik het al ontzettend warm, omdat je achter iemand anders hangt en die hitte krijg je ook mee.” “Twee ronden zou al zo’n gigantisch verschil zijn”, schatte de ook getekende Stoner in. “Wij hebben een grote stroomlijn en er komt nog steeds heel veel hitte omhoog de helm in. Er was continu een soort turbulentie van warme lucht. Maar anderzijds, iedereen is vandaag gefinisht en als je het inkort, maak je het ook weer makkelijker. MotoGP hoeft niet makkelijk te zijn.”In Valencia ondervond Stoner beduidend minder last van zijn pols. Op zondag liet hij zijn pols voor het eerst sinds een aantal races weer intapen. De Ducati-coureur was na regenachtige trainingen de snelste – ondanks een stevige crash op vrijdag – en was ook in de warm up dominant. Geheel gerust op een goede afloop was Stoner toen nog niet. “In de warm up had ik na een paar rondjes al de band aan stukken gereden. Na de start dook ik in het gaatje dat Dani liet vallen en ik ben zo hard mogelijk weggereden. Ik had niet verwacht dat ik hem af kon schudden, maar dat gebeurde wel. Daarna reed ik iets te relaxt. Voor een Ducati was de motor redelijk stabiel, maar halverwege de wedstrijd raakte mijn hand erg vermoeid. Ik probeerde toen de bochtensnelheid juist wat op te voeren, maar dat was nogal riskant, omdat de linkerkant van de band versleten was. Daarna ben ik iets anders gaan rijden en dat ging goed.”Al lang geleden had Stoner afscheid genomen van zijn titel. Zes zeges, elf podiums en acht snelste ronden waren niet genoeg om Rossi van zijn achtste kampioenschap af te houden. “Eerlijk gezegd is het een teleurstellend jaar geweest”, vond Stoner. “Ik heb zelf twee fouten gemaakt en we hebben veel punten verloren door andere dingen. Mentaal was het moeilijk toen we een periode hadden waarin we niet snapten hoe we onze problemen op konden lossen. Wat betreft het verdedigen van mijn titel heb ik het dus niet goed gedaan. Alleen na de eerste race leidde ik het kampioenschap, daarna stond ik steeds op achterstand en moest ik aanvallen. Ik verheug me nu al heel erg op de nieuwe GP9 en op het feit dat Nicky (Hayden, FW) bij ons komt. Als het allemaal goed gaat, mis ik niet te veel van de testen. Trainen van de linkerarm zal wat lastig gaan (na de polsoperatie, FW), maar ik hoop en verwacht bij de eerste test in 2009 fit genoeg te zijn.”Dani Pedrosa had op wat meer gehoopt dan een tweede plaats in Valencia, maar “Casey had vandaag wat extra’s”, merkte de thuisrijder. Pedrosa, eerder dit jaar de beste in Jerez en Barcelona, was vooral blij dat hij een mindere periode had afgesloten. “Ik heb blessures gehad aan mijn beide handen en aan mijn knie en dat heeft het ritme gebroken. Mijn overstap naar Bridgestone heeft me kritiek opgeleverd, maar ik heb de snelheid weer terug na een moeilijke tijd.”Rossi finishte in zijn 150e MotoGP-race op ruim 12 seconden van winnaar Stoner en negen tellen achter Pedrosa. De achtvoudig wereldkampioen toonde zich een realist. “Als je vanaf de vierde rij start, is een overwinning zo goed als onmogelijk. Mijn start was erg goed en ik zat snel achter Dani”, analyseerde Rossi. “Maar mijn afstelling was vandaag niet goed genoeg en ik was gewoon niet snel genoeg. Valencia is geen goed circuit voor ons.” Reden tot ontevredenheid was er voor de man die de MotoGP draagt geenszins. Na twee seizoenen zonder titel presenteerde Rossi zich dit jaar echter weer als de oppermachtige kampioen van enige tijd geleden. De Italiaan was bovendien de enige coureur die in alle GP’s in de punten eindigde. “Het was geen slecht seizoen met negen overwinningen, zestien podiums en een puntenrecord”, vond Rossi. “Volgend jaar wordt ook interessant met Casey en Dani en met Hayden op de Ducati, Dovizioso op de fabrieks-Honda en Lorenzo met meer ervaring.” De MotoGP-gemeenschap hoopt voor 2009 op beterschap. Niet iedereen had echter reden tot klagen. Masao Furusawa van Yamaha Motor evalueerde het seizoen op eigen wijze. “Saai is een subjectief begrip”, meende Furusawa, de man die het MotoGP-project door een ingrijpende reorganisatie weer goed op de rails zette. “Voor ons was 2008 niet saai.” [[BU]][aufmacher startbild stehend auf 1 Seite]De start van de laatste 2008-MotoGP-race, met Pedrosa als kopstarter, voor latere winanaar Stoner en Edwards. Rossi zit nog behoorlijk ver na achteren, Lorenzo (48) zoekt zijn eigen weg.[aufmacherseite rechts plazieren: Rossi]]Hoewel hij in Valencia Stoner en pedrosa voor moest laten gaan, zetten Rossi het seizoen naar zijn hand met negen zeges en zestien podiums.[[seite 90-91]][stoner-pedrosa]Casey Stoner won de eerste en de laatste race van 2008, maar deed het daar tussen in af en toe veel minder. In Valencia kon Pedrosa hem lang bijbenen, maar kwam hij op d emeet ruim 3 seconden tekort.[gruppe hayden-edwards usw]Nicky Hayden in de Repsol-feestkleuren. Zijn afscheid werd gene echt feest met een vijfde plek. Hij bleef Edwards (5) voor, maar moest Rossi en Dovizioso laten gaan.[lorenzo]Lorenzo eindigde als ‘rookie of the year’ met zijn vierde plaats in de WK-eindstand. Hij bleef die andere rookie – Dovizioso – net voor.[[seite 92]][gruppe toseland usw]Een prachtig achterhoedegevecht in Valencia: Toseland (52) en Guintolli (50) met aan hun staart het trio Vermeulen, Hopkins en De Puniet.[melandri]2008 werd voor Melandri een seizoen om héél snel te vergeten. Een trainingscrash en een zestiende plaats in de laatste race onderstreepten dat.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-