+ Plus

GP Wegrace Le Mans, Frankrijk 2012

De Franse Grand Prix op Le Mans gaf al vanaf donderdagmiddag genoeg stof tot praten. Toen maakte Casey Stoner voor een verbluft publiek zijn afscheid bekend, drie dagen later finishte hij als derde in een bijzondere regenrace. Omdat een oppermachtige Jorge Lorenzo de race naar zijn hand zette, leverde Stoner ook de leiding in de titelstrijd weer in bij de Yamaha-coureur. En dan was er nog de wederopstanding van Valentino Rossi. Stoners mededeling op donderdag zorgde niet alleen voor verbazing en respect (lees het interview met Stoner vanaf pagina ..), ook de transfermarkt werd er door in beweging gebracht. De Australiër oogde na zijn ontboezeming opgelucht – en zeker niet minder vastberaden. Vooral toen hij na een pittige crash op zaterdagochtend een kwartier later de snelste tijd klokte, bleek dat de Australiër nog vol gefocust was. Terwijl hij op zaterdagmiddag achter teamgenoot Dani Pedrosa – de eerste pole van 2012 voor de Spanjaard – de kwalificatie afsloot als tweede, was Jorge Lorenzo verre van tevreden met zijn vierde startpositie. Net als in Estoril moest de Yamaha-kopman vanaf de tweede rij starten, nog achter Tech3-rijder Andrea Dovizioso. Valentino Rossi trainde zich naar de zevende plaats, zijn beste startplek van het seizoen. Op de natte zondag werden de kaarten anders geschud. Jorge Lorenzo nam in de openingsfase alle risico’s denkbaar en remde zich in de eerste ronde in één actie voorbij Stoner en leider Pedrosa. Die leek even terug te komen, maar een vastbesloten Lorenzo passeerde zijn landgenoot prachtig buitenom en zette vervolgens iedereen op een niet te overbruggen achterstand. Even leek zijn achterstand te slinken, maar Lorenzo sloot de race af met bijna tien seconden voorsprong en boekte zo zijn derde MotoGP-zege in vier jaar in Le Mans. “Ik merkte tijdens de warm up-ronde dat het erg glad was en ik verwachtte dat iedereen het iets kalmer aan zou doen in het begin. Dat was mijn kans”, ontvouwde Lorenzo zijn plan van aanpak. “Ik viel meteen aan en ik probeerde zo geconcentreerd mogelijk te blijven en geen fouten te maken. Toen Casey dichterbij kwam, ook omdat ik wat foutjes maakte, was het erg lastig om door te gaan. Maar dat lukte en ik bleef pushen.” Lorenzo verheugde zich over de leiding in het kampioenschap, maar gaf meteen een signaal naar werkgever Yamaha. “Het is prettig om acht punten te leiden, want het is met dit soort wedstrijden heel makkelijk om zo 25 punten achter te staan. We hopen dat we binnenkort nieuwe spullen krijgen voor de motor, want die zijn nodig. Vooral op een droge baan. Teammanager Wilco Zeelenberg vertelde dat het heel wat overtuigingskracht had gekost om niet te buigen voor Lorenzo’s set-upwensen. De coureur wilde een machine die beter de bochten instuurde, maar zijn crew bood hem andere opties. “Hij wilde dat vooral na zijn zesde tijd in de warm up. Wij zeiden dat hij dat niet moest doen, want bocht in was hij juist al heel snel”, onthulde Zeelenberg. “We lieten hem data zien van Crutchlow die in de warm up de snelste was en die was veel langzamer bij het ingaan van bochten dan Jorge. Het was beter om zich te concentreren op de exit. Uiteindelijk ging hij toch overstag, omdat we al aardig op de limiet zaten. Hij leverde daarna in met het insturen, maar won bij het uitkomen van de bocht. Als het niet gewerkt had, hadden we waarschijnlijk een flinke trap onder onze kont gekregen!” Terwijl Pedrosa door een gebrek aan tractie het vertrouwen en de snelheid miste, kon Stoner niet ontspannen vanwege ernstige druk achter hem. De Tech3-mannen Crutchlow en Dovizioso vochten een bikkelharde strijd uit met Valentino Rossi, maar tenslotte was de Ducati-coureur de enige van de drie die niet onderuit ging. Dovizioso en Crutchlow raapten wel hun Yamaha’s weer op en finishten achter Pedrosa, de weer imponerende Stefan Bradl en de teleurgestelde Nicky Hayden nog als zevende en achtste. Rossi rook echter zijn kans om net als een jaar eerder in Le Mans eindelijk weer eens een podium te scoren voor Ducati. En dat het beter kon dat een derde plaats, besefte de 33-jarige veteraan ook. De regen kwam hem zeer goed van pas, gaf hij toe. “Dat betekent eigenlijk ook dat je een probleem hebt”, beaamde Rossi lachend. “Ik wist dat ik een kansje had op het podium. Mijn start was goed en ik zat achter Casey en niet ver achter Jorge. Maar daarna besloeg mijn vizier. Ik opende het vizier en daardoor werd het gat naar Casey groter en kwamen de twee Tech3-jongens voorbij. Toen het probleem voorbij was, kon ik weer wat aanzetten. Vooral bij het uitkomen van bochten had ik veel tractie. Ik kon ze weer passeren en met Andrea kon ik richting Casey.” De regerende wereldkampioen had zo zijn eigen problemen. “Na de warm up merkten we dat onze achterband niet snel genoeg opwarmde”, deed Stoner zijn verhaal. “Ook twee verkenningronden hielpen niet. Dani had hetzelfde probleem. We hadden geen ‘edge grip’ en als ik in het begin van de race het gas er op zette, stapte de motor opzij. Toen het beter werd, had Jorge al een gigantisch gat geslagen. Daarna kwam er heel veel druk van Valentino en Andrea en ik wist eerst niet goed wat ik moest doen. Steeds als ik pushte, ging de achterkant opzij. Toen de baan weer droger werd, gaf de band het op. Ik wist dat ik geen tweede zou kunnen worden.” In de laatste twee ronden passeerden Stoner en Rossi enkele malen en pas in de ronde kon Rossi zich definitief langs de Australiër werken. Beelden van de Grand Prix van Jerez in 2011, toen Rossi Stoner onderuit kegelde, kwamen weer boven borrelen, gaven de twee grinnikend toe. “Oh ja, zeker! Die race had ik een grote kans om te winnen, maar ik maakte een domme beginnersfout”, lachte Rossi. “Nu bleef ik wat langer achter hem en ik zag dat zijn pace goed was. Ik hoopte dat we samen nog richting Jorge zouden kunnen gaan.” “Ik hoorde achter me dat hij vroeger op het gas kon en ik verwachtte ieder moment dat er een machine voorbij zou komen”, gaf Stoner aan. “Toen hij het niet deed, wist ik dat hij er ook aan dacht. Maar toen hij nog een tweede keer aanviel, wist ik ook dat hij het achter zich gelaten had. Het leek me het beste om voor de punten te gaan en het was een mooi duel met Valentino.” Rossi toonde zich uiterst tevreden met zijn beste resultaat voor Ducati, zonder de realiteit uit het oog te verliezen. “Natuurlijk willen we dit ook graag op een droge baan bereiken”, benadrukte Rossi. “Onze basis is sinds Portugal beter en ook de zevende plaats in de training was al wat beter. Nu hebben we een belangrijke test in Mugello en stap voor stap moeten we verder komen. De recente kritiek deed hem weinig, zei 105-voudig GP-winnaar. “Mensen zeggen dat ik te oud ben, maar ik ben echt niet vergeten hoe ik hard moet rijden. Ik race niet om het ongelijk van anderen te bewijzen. Ik kan alleen maar glimlachen om die commentaren.” Stoner meende evenmin dat Rossi’s leeftijd niet de reden is voor zijn tegenvallende resultaten. “Totdat hij dit ook kan laten zien op een droge baan, betekent dit resultaat niet zo veel”, oordeelde Stoner hard. “Hij heeft altijd op machines gereden die hem vertrouwen gaven. Heeft hij dat niet, dan is hij volgens mij niet meer bereid om maximaal te pushen. Maar afgeschreven is hij beslist nog niet. Het klinkt misschien raar om dit over iemand als Valentino te zeggen, maar hij had vandaag niets te verliezen. Hij kon voor het resultaat gaan, terwijl Jorge en ik voor de titel rijden.” In totaal zagen achttien rijders de finish in de MotoGP-race. James Ellison was met een elfde plaats verrassend de beste CRT-rijder. Randy de Puniet was de belangrijkste kandidaat voor de hoogste CRT-finish, maar vanaf de twaalfde startplaats ging het al meteen bij het doven van de lichten fout met de Fransman toen hij zijn machine onderuit trok. Ook Ben Spies kende voor de vierde opeenvolgende keer een teleurstellende race. De teamgenoot van Jorge Lorenzo kwam binnen met een beslagen vizier en keerde wel weer de baan op – ‘om data te vergaren’ – maar met zijn zestiende plaats bewees hij zichzelf geen goede dienst in de stoelendans die na Stoners mededeling al volop is losgebarsten. Moto3: Iwema ijzersterk In een onwaarschijnlijk tumultueuze Moto3-race leek niemand te willen winnen. Hector Faubel, Miguel Oliveira en zelfs polesitter Maverick Viñales gingen in leidende positie onderuit, terwijl ook WK-leider Sandro Cortese zijn zesde plaats niet behaalde zonder crash. Ook kanshebbers als Luis Salom (door een motorstoring) en Jerez-winnaar Romano Fenati gleden uit. Zo kwam Louis Rossi in zijn woonplaats Le Mans in een bizarre race op kop, en zonder fouten te maken won de 22-jarige Fransman vanaf de vijftiende startplaats zijn eerste GP voor Alberto Moncayo en de 16-jarige Alex Rins – die reed met een gebroken vinger! Jasper Iwema (foto) reed een fantastische wedstrijd. Na veel problemen tijdens de trainingen greep Iwema zijn kans in de race met beide handen aan en werkte zich geconcentreerd steeds verder naar voren. Een prachtige zevende plaats betekende niet alleen Iwema’s eerste punten van het seizoen, het was ook zijn beste GP-resultaat tot nu toe. . Moto2: Lüthi blijft koel Tom Lüthi (foto) deed uitstekende zaken in Le Mans. De koele Zwitser pakte na een foutloze wedstrijd zijn eerste overwinning van het jaar, en dankzij medewerking van de concurrentie is Lüthi volledig terug in de titelrace. Pol Espargaro kwam niet verder dan de zesde plaats, maar met favoriet Marc Marquez liep het nog slechter af. De Spanjaard startte vanaf pole en pakte het voorzichtig aan, maar werd toch verrast door de omstandigheden. Marquez crashte en kon zijn weg niet vervolgen. Datzelfde overkwam ook onder meer Johann Zarco (in tweede positie liggend, jagend op Lüthi), Gino Rea (na een botsing met Zarco), Alex de Angelis en Simone Corsi. De verrassende Claudio Corti en Scott Redding bleven wel overeind en volgden Lüthi naar het podium. Pitstop • Een Britse krant verklaarde na Estoril dat Valentino Rossi aan mensen in zijn naaste omgeving had verteld dat hij aan het eind van 2012 stopt. “Ik wil nog zeker twee jaar GP’s racen”, weersprak Rossi het verhaal. “Stoppen op je hoogtepunt als Stoner is als een droom voor elke sportman. Maar voor mij is die prijs te hoog. Als de balans tussen negatief en positief de verkeerde kant op gaat, als je je stoort aan dingen die in de pers verschijnen, aan het feit dat mensen juichen als je crasht, is het een juiste beslissing om er een punt achter te zetten.” • Terwijl aanvankelijk Yamaha en Honda lieten weten niet meer geïnteresseerd te zijn in de negenvoudig wereldkampioen, werd duidelijk dat er openingen liggen. Een plek bij Tech3 lijkt echter onrealistisch, vertelde Tech3-baas Hervé Poncharal nadat hij was gespot met Rossi’s manager Davide Brivio. “Ik heb een kop koffie met Davide gedronken, gewoon omdat ik hem al jaren ken. Maar over Valentiono’s directe plannen hebben we het niet gehad”, zei de Fransman. “Het lijkt me onhaalbaar dat hij volgend jaar voor ons rijdt.” Ducati-CEO Claudio Domenicali heeft al laten weten Rossi te willen behouden voor de Italiaanse fabriek. “Wij willen graag ons hele team in stand houden, maar na Casey’s mededeling is alles denkbaar”, besefte ook Ducati-teammanager Vittoriano Guareschi. “Wij hebben als fabriek onze filosofie veranderd en zo’n stap zet je niet heel snel. Maar we hebben ook resultaten nodig. Overal is het Vale gelukt en waarom zou het bij ons niet kunnen? Hij is belangrijk voor ons en wij denken dat we een motor kunnen bouwen waarmee hij weer aan de top komt.” • Hoewel Jorge Lorenzo in gesprek is met Yamaha over contractverlenging, beaamt Wilco Zeelenberg dat de Spanjaard vrij is met iedereen te praten. “Ons ideale scenario is echter dat we hij vanavond bij ons zijn handtekening zet”, lachte de Nederlander. Honda’s Shuhei Nakamoto liet weten eerst om tafel te gaan met Dani Pedrosa, al sinds het begin van zijn GP-carrière een Honda-man. Het valt daarentegen te verwachten dat Honda informeert bij Lorenzo, iets wat de fabriek al eerder deed. “Ik sta overal voor open”, zei Lorenzo voordat hij aangaf de intentie te hebben zijn carrière te beëindigen bij Yamaha. De ontwikkelingen zijn ongetwijfeld goed voor zijn salarisonderhandelingen. • Mocht Lorenzo switchen naar Honda, dan is een transfer van Pedrosa naar Yamaha denkbaar. Cal Crutchlow solliciteert dankzij zijn goede prestaties in 2012 eveneens naar een plaats in het Yamaha-fabrieksteam. Zijn teambaas Poncharal filosofeert zelfs over de mogelijkheid dat de Brit Lorenzo volgt naar Honda. Crutchlows huidige Tech3-teamgenoot Andrea Dovizioso heeft aangegeven dat hij niet van zins is om ook in 2013 nog voor het Franse team te rijden. “Alleen als fabriekscoureur heb je een kans op de titel”, aldus Dovizioso. • De gedroomde kandidaat om Stoner te vervangen is Marc Marquez, zegt zelfs Stoner. Ook zou het ‘dom van Honda’ zijn, vond hij, als de fabriek Lorenzo niet zou polsen. De huidige reglementen houden tegen dat een rookie als Marquez zijn MotoGP-loopbaan in een fabrieksteam begint. In Le Mans bevestigde LCR-teameigenaar Lucio Cecchinello dat een constructie die Stefan Bradl voor één jaar in het Repsol/Honda Team brengt, bespreekbaar is. “Ik heb een tweejarig contract met Stefan, maar ik ben bereid mee te werken als Honda het vraagt”, vertelde Cecchinello. Hij zou dan mogelijk Marquez onder zijn hoede nemen, voordat die in 2014 promoveert naar Repsol/Honda. Met een terugkeer van Rossi naar Honda zouden al deze constructies onnodig zijn; het droomscenario voor Dorna-baas Carmelo Ezpeleta. “Het is veel te vroeg om nog wat te zeggen”, meende Rossi zelf. “Laten we maar eens afwachten wat er de komende twee maanden gebeurt.” • Chris Vermeulen verving in Le Mans Colin Edwards. Op het circuit waar hij in 2007 in dienst van Rizla/Suzuki zijn enige GP wist te winnen, kon de bijna 30-jarige Australiër zoals verwacht niet imponeren. Vermeulen was laatste op de grid en kwam met een beslagen vizier voortijdig binnen op zondag. Hij finishte nog wel als zeventiende. Vermeulen, die sinds juli 2011 geen race meer reed door ernstige knieproblemen, merkte het agressieve karakter van de Suter/BMW. “We hebben het wel wat kunnen dimmen, maar het ergste was dat we de banden niet op temperatuur konden krijgen. Het was geen chatter, wel een gebrek aan gevoel in de voorkant”, vertelde hij. “We hebben ook zoveekl mogelijk met de elektronica geëxperimenteerd, omdat Colin er niet aan toe komt in een raceweekend. Dit was ook een soort test en ik ben blij dat we wat progressie hebben geboekt. Maar zoals Colin ook al aangegeven heeft, moet er nog heel wat werk verzet worden.” Vermeulen werd bij Forward Racing herenigd met crewchief Kor Veldman met wie hij van 2003 tot en met 2005 bij Ten Kate werkte. GP WEGRACE LE MANS, FRANKRIJK Moto3 1. Louis Rossi (F), FTR Honda; 2. Alberto Moncayo (E), Kalex KTM; 3. Alex Rins (E), Suter Honda; 4. Niccolò Antonelli (I), FTR Honda; 5. Arthur Sissis (AUS), KTM; 6. Sandro Cortese (D), KTM; 7. Jasper Iwema (NL), FGR Honda; 8. Alan Techer (F), TSR Honda; 9. Ivan Moreno (E), FTR Honda; 10. Giulian Pedone (CH), Suter Honda; 11. Jonas Folger (D), Ioda; 12. Marcel Schrotter (D), Mahindra; 13. Kevin Hanus (D), Honda; 14. Alessandro Tonucci (I), FTR Honda; 15. Niklas Ajo (SF), KTM. WK Tussenstand: 1. Sandro Cortese, 67 punten; 2. Maverick Viñales, 55; 3. Luis Salom, 49; 18. Jasper Iwema, 9. Moto2 1. Thomas Lüthi (CH), Suter; 2. Claudio Corti (I), Kalex; 3. Scott Redding (GB), Kalex; 4. Andrea Iannone (I), Speed Up; 5. Mika Kallio (SF), Kalex; 6. Pol Espargaro (E), Kalex; 7. Anthony West (AUS), Moriwaki; 8. Max Neukirchner (D), Kalex; 9. Ratthapark Wilairot (THA), Suter; 10. Bradley Smith (GB), Tech 3; 11. Esteve Rabat (E), Kalex; 12. Toni Elias (E), Suter; 13. Julian Simon (E), Suter; 14. Nicolas Terol (E), Suter; 15. Dominique Aegerter (CH), Suter. WK Tussenstand: 1. Pol Espargaro, 71 punten; 2. Marc Marquez, 70; 3. Thomas Lüthi, 68. MotoGP 1. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 2. Valentino Rossi (I), Ducati; 3. Casey Stoner (AUS), Honda; 4. Dani Pedrosa (E), Honda; 5. Stefan Bradl (D), Honda; 6. Nicky Hayden (USA), Ducati; 7. Andrea Dovizioso (I), Yamaha; 8. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 9. Hector Barbera (E), Ducati; 10. Alvaro Bautista (E), Honda; 11. James Ellison (GB), ART; 12. Mattia Pasini (I), ART; 13. Aleix Espargaro (E), ART; 14. Michele Pirro (I), FTR; 15. Yonny Hernandez (COL), BQR. WK Tussenstand: 1. Jorge Lorenzo, 90 punten; 2. Casey Stoner, 82; 3. Dani Pedrosa, 65. Bijschriften Opener Jorge Lorenzo was onverslaanbaar in Le Mans. Daar leek het nog niet op na een tegenvallende kwalificatie en een weinig indrukwekkende warm up. Lorenzo_pedros In één vloeiende beweging passeerde Lorenzo in de eerste ronde al kopstarter Dani Pedrosa en Casey Stoner. Vanaf dat moment trok hij zijn eigen plan. Stoner_crash Op zaterdagochtend ging Stoner onderuit toen hij te agressief over de vochtige curbs reed. Een kwartiertje later zette hij de snelste tijd. Stoner_rossi Samen met Andrea Dovizioso en Cal Crutchlow zette Rossi de jacht in op tweede man Stoner. Rossi_stoner Het duel om de tweede plaats werd in de laatste ronde beslist in het voordeel van Rossi. Stoners band was op. Podium (inzet opener?) Als vroeger… Rossi, Lorenzo en Stoner bevolkten het MotoGP-podium. Rossi_zeelenberg Wilco Zeelenberg feliciteert Rossi met zijn tweede plaats. Zeelenberg moest zijn pupil Lorenzo er van overtuigen dat hij zijn set-up moest wijzigen.

Lees meer over

BMW Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-