+ Plus

GP Wegrace Le Mans, Frankrijk 2009

Wat kan het toch snel veranderen in de sport, stelde Jorge Lorenzo in Le Mans vast. Twee weken eerder was hij, de racefavoriet, na een crash met de staart tussen de benen afgedropen in Jerez, terwijl zijn teamgenoot Valentino Rossi alle lof kreeg. In Le Mans werd de wereld op zijn kop gezet. Rossi ging opzichtig in de fout en bleef voor het eerst in 22 GP’s zonder punten. En de in Spanje veroverde WK-leiding moest hij weer inleveren bij Lorenzo. Jorge Lorenzo’s tweede overwinning van het jaar was misschien nog wel indrukwekkender dan zijn eerste zege in Motegi. Lorenzo en zijn team hanteerden op de natte maar opdrogende baan de juiste strategie en de Spanjaard reed foutloos. “Van deze MotoGP-overwinning heb ik het meest genoten”, stelde de Fiat/Yamaha-coureur. “Het ging vandaag om snelheid, teamwork en om geluk. Het was zó’n ander gevoel dan in Jerez. Daar reed ik slecht, maakte fouten en was ik heel kwaad op mezelf. Het was helemaal zwart in mijn hoofd. Twee dagen na de race heb ik de knop omgezet en hier kon ik rijden zoals ik wilde. Nu moet ik zorgen dat ik die diepe dalen zoveel mogelijk vermijd. Ik moet overal zo constant mogelijk presteren en niet meer denken aan wat er daarvoor is gebeurd.”Lorenzo zwijnde echter enorm, luttele seconden voor de start. Hij positioneerde zich naast polesitter Dani Pedrosa op een startplek van de 125 en 250 cc-klasse. Een start vanaf die positie zou hem onherroepelijk een “ride through”-penalty hebben opgeleverd. “Ik had heel veel geluk”, grinnikte Lorenzo. “Ik dacht dat ik in de 125 cc reed…”De teleurstelling van het net niet behalen van de pole (“ik dacht dat ik ‘m had en bleef langs de baan op de tv-schermen kijken”) zette hij snel van zich af. Zijn racetempo op de vochtige baan, lag te hoog voor iedereen. Pas in de twaalfde ronde, toen alle kanshebbers al binnen waren geweest, stuurde Lorenzo de pitlane in om zijn tweede machine met slicks te pakken. “Mijn hoofd zei ‘ga naar binnen’, mijn verstand zei ‘vertrouw op je team’. De regenband achter voelde als een crossband en ik moest heel voorzichtig rijden. Mijn pitboard kon ik niet zien. De enige keer dat ik het zag, stond er ‘in’ op.”Dankzij zijn hoge ritme op regenbanden had Lorenzo een veilige voorsprong op Marco Melandri. Voor de coureurs was het een lastige situatie, omdat zij niet op een natte baan getraind hadden. “Op de grid had ik een ‘wet race’ verwacht, maar in de warm up-ronde zag ik droge plekken. Toen maakte ik me toch zorgen, ook omdat het de eerste keer was dat ik van machine zou wisselen in een race. Maar vanaf de eerste ronde ging het goed, ook op het natte. Ik moest heel geconcentreerd blijven, want voor je het wist lag je onderuit.” Lorenzo bleef overeind en won overtuigend. “Dit stel je je in je mooiste dromen voor. Niet dat Valentino crasht, dat gunde ik hem zeker niet.”Rossi liep vanaf de eerste training achter de feiten aan. Zijn vierde startplaats verbloemde de werkelijkheid, vertelde de geklopte wereldkampioen. “Het hele weekend hebben we geen goede set up kunnen vinden”, deed Rossi uren later zijn verhaal. “In de warm up was ik nog wel derde, maar nee, het zat gewoon niet goed. Als het gewoon droog was gebleven, had ik maximaal voor het podium kunnen gaan. Zeker niet voor de winst.”Rossi werd echter troosteloos laatste na een bizarre race. In de vijfde ronde kwam hij al binnen om van fiets te wisselen. “Het plan was om vroeg binnen te komen, maar niet zo vroeg. Ik zag Lorenzo wegrijden en van achteren werd de druk van Pedrosa en Dovizioso groter. Ik had problemen op het natte asfalt, ik had niet de goede setting.” Met de tweede machine met slicks ging de Italiaan echter onderuit. “Dat was mijn eigen fout. Ik wilde eigenlijk al stoppen, want ook het schakelpookje was afgebroken. Toen bedacht ik me dat er wel eens meer zouden kunnen vallen en dat er toch nog een puntje in zou zitten. Maar na die crash waren we al kansloos.”Rossi hobbelde naar de pits en stapte daar weer op zijn eerste machine die echter reglementair maar van één andere band was voorzien. Bij zijn vertrek bleek de pitlimiter niet ingesteld: het leverde hem een “ride through” op. Ronden later stapte Rossi voor een derde keer over op een M1 met twee slicks. “Het leek wel de 24 Uur van Le Mans met al die pitstops… Maar het was een slecht weekend voor ons met problemen met de elektronica, de koppeling en de set up. Ik hoef geen nieuwe spullen, maar wat we hebben moeten we beter gebruiken. We hebben dit weekend niet honderd procent gewerkt, we moeten ons harder concentreren. Het gaat in het WK nu om vier man, terwijl ik gewend was dat het om twee coureurs ging. De andere drie rijden niet tegen mij, we rijden allemaal tegen elkaar.”Seite 3 Marco Melandri: “Met dank aan mezelf”Marco Melandri verblufte in Motegi met een zesde plaats, in Jerez verbaasde hij iedereen met een vijfde positie. “Ik had niet verwacht dat het hier nog beter zou kunnen gaan”, glunderde hij na afloop van een race die hij als tweede had voltooid. De 26-jarige Melandri stond voor het eerst sinds de GP van Maleisië van 2007 weer eens op het podium. Het markeerde een sprookjesachtige come back voor de coureur wiens gebrek mentale kracht vorig jaar een voortijdig einde van zijn tweejarige contract met Ducati zou hebben betekend. In Le Mans bewees de oud-kwartliterkampioen op zaterdag na een stevige crash dat hij weer helemaal fris in het hoofd is toen hij op de nog onbereden tweede machine stapte en harder rondging. Melandri had gehoopt op een nieuw begin bij Kawasaki, maar het bericht kort voor kerst dat de fabriek zich terugtrok, was een harde klap in het gezicht. “Ik dacht dat ik dit jaar de races thuis op tv zou moeten kijken”, vertelde Melandri. “Maar dankzij (Dorna-baas) Carmelo Ezpeleta is Kawasaki toch gebleven met één rijder. Ik wil ook mijn team bedanken, maar ook mijzelf. Want ik heb zelf besloten om toch door te gaan. Maar dat dit hier is gebeurt, kan ik nauwelijks bevatten. Ik geloof dat ik droom.”Melandri, vier jaar geleden vice-wereldkampioen in de MotoGP en in 2006 nog zegevierend in Le Mans, liet op het Franse stop & go-circuit de opportunist in zich boven komen. Hij startte agressief en kwam in de zesde ronde naar binnen om op slicks verder te gaan. “Eerst dacht ik dat ik een ronde te vroeg was geweest en toen ik Rossi zag liggen, wist ik dat ik voorzichtig moest zijn. Het was heel moeilijk om in te schatten of het asfalt droog was, want door het rubber van de auto’s is het overal even zwart. Ik zag op mijn pitboard P16 staan, daarna P9 en P7. Zonder dat ik iemand had ingehaald. Toen ik Dovizioso passeerde lag ik tweede en heb ik me op die plaats geconcentreerd. Het waren tien heel lange ronden.”Hoewel de fabriek zich niet meer actief met de ontwikkeling van de ZX-RR bemoeit, test Melandri in Mugello mogelijk nieuwe chassisonderdelen voor de achterkant van de machine. “In Mugello wordt het heel moeilijk voor ons, maar hier had ik ook niet verwacht dat ik het beter kon doen dan in Jerez.”De motorwissels zorgden in Le Mans voor een weinig overzichtelijk wedstrijdverloop, maar ook voor veel spektakel. Volgend jaar bestaat de kans dat rijders slechts één machine per mogen hebben. Melandri reageerde gevat. “Zoals het er nu voor staat, stopt Kawasaki aan het eind van dit jaar. Ik ben al lang blij met één motor voor volgend jaar.”Seite 4Pedrosa met “helicoperview” naar het podiumDani Pedrosa en zijn teamgenoot Andrea Dovizioso meldden ook in Le Mans weer dat de balans van de fabrieks-Honda onvoldoende is en dat dringende hulp noodzakelijk is. Maar weer deden Pedrosa en Dovizioso het – net als op het enigszins vergelijkbare stop & go-circuit van Motegi – uitstekend. Pedrosa stal op zaterdag in de slotseconden met 0,005 voorsprong de pole van Jorge Lorenzo en op zondag vocht hij zich ten koste van zijn teamgenoot in de laatste ronde nog naar het podium. Zijn derde podium in vier races; het was meer dan waar Pedrosa op gerekend had, zei hij. “Ik viel na de start terug naar de vijfde plaats, want de regenband was eigenlijk te zacht”, beschreef Pedrosa de openingsfase. “Ik wachtte op een signaal van mijn team, maar toen zag ik dat Valentino naar binnen ging voor de andere motor en ik ging mee. Ik dacht even dat het te vroeg was en toen Valentino voor mij crashte, werd ik ook bang om te vallen. Een paar keer ging ik zelf ook bijna, maar later werd het gevoel met slicks op de droge baan beter. Toen kon ik pushen en jongens inhalen. Maar dat ik Dovizioso nog kon pakken, had ik niet verwacht. Ik zag op een gegeven moment ‘+ 11’ op mijn pitboard staan en ik dacht dat ik te weinig tijd zou hebben.”Een zeer opgeluchte Pedrosa sprak van een mentaal zware race. “Je moet geluk hebben, je moet gefocust blijven, maar je moet ook je ogen open houden voor wat er om je heen gebeurt. Je moet als het ware een ‘helicopter view’ hebben. Er gebeurt zó veel, je moet het overzicht houden.”Op vrijdag meldde Pedrosa bijna terloops dat hij nog elke sessie pijnstillers neemt om niet te veel belemmerd te worden door een protesterende knie. “De blessure is op zich goed geheeld en op de motor kan ik de knie nu ook goed buigen. Maar na een tijdje wordt hij dik en de banden gaan pijn doen. Sinds november kan ik niet meer fietsen of hardlopen. Mijn fysieke conditie is misschien ook maar de helft van wat hij was. Hier had ik geluk dat het niet de hele race droog was, want dan was het voor mij fysiek veel zwaarder geweest. Zeker op een stop & go-baan als deze.”Valentino Rossi liet weten dat hij zich ondanks de kritische geluiden van Pedrosa en Dovizioso zorgen maakt over de ontwikkeling van de Honda. “Als dit al mogelijk is met een machine die niet goed is, wat moeten ze dan wel kunnen met een motor die wel goed is?” Pitstop • Terwijl iedereen de perfectie zoekt, maakten Casey Stoner en Nicky Hayden in Le Mans gebruik van “simpelere elektronica”, zoals het team het aanduidde. Stoner vertelde dat hij zich prettiger voelde met de beperktere mogelijkheden. “Het is een verouderd systeem, maar mij bevalt het beter”, aldus Stoner. “Je raakt minder snel de weg kwijt. Ik besteed mijn tijd liever aan het perfectioneren van het chassis.”• Colin Edwards uitte zich in Le Mans alvast over zijn plannen voor 2010. “Ik wil volgend jaar starten in de Tour de France”, aldus de 35-jarige Texaan. “Je bent nooit te oud om op de fiets te stappen.” Op wat serieuzere toon gaf Edwards te kennen dat hij geen plannen heeft om te stoppen met racen. “Ik voel me goed. Ik heb in m’n carrière genoeg geld verdiend. Niet zoals Rossi, maar genoeg om me geen zorgen te hoeven maken. Geld is dus voor mij niet belangrijkste. Het gaat mij om de motivatie en of ik me happy voel.” Edwards’ positie binnen het Tech 3 lijkt momenteel sterk, aangezien hij zijn teamgenoot James Toseland ver achter zich houdt. Ben Spies’ naam wordt al enige tijd genoemd als vervanger van één van de Yamaha-mannen voor 2010. • Na de GP van Brno gaan de coureurs in dienste van hun eigen Safety Commission in gesprek met een vertegenwoordiging van Bridgestone. De Japanners hebben inmiddels aangegeven dat er voor 2009 geen aanpassingen zullen komen in het aantal banden en keuzes die zij aanbieden. Valentino Rossi hoopt voor 2010 echter voor veranderingen. Zijn grootste rivaal Casey Stoner lijkt echter happy met het bestaande reglement. “Casey houdt er een vreemde mening op na”, oordeelt Rossi die voor een extra compound pleit. “In de Safety Commission waren we het er eigenlijk allemaal over eens, alleen hij denkt anders. Misschien zijn we in Brno wel allemaal tevreden, we moeten afwachten. Bij Bridgestone zijn ze zeker dat het reglement zoals het nu is, werkt.” Rossi vreest problemen met de bandentemperaturen in Donington en in Assen. “In 2008 moest ik daar al een zachtere voorband gebruiken en dat doe ik niet graag. Ik hoop dat het er dit jaar warmer is zodat het niet te lastig wordt met de hardere compounds die nu beschikbaar zijn.”• Loris Capirossi sprak in Le Mans definitief zijn voornemen uit om nog één jaar te racen. Doorgaan bij het Rizla/Suzuki Team lijkt dan de voor de handliggende eerste optie, ook omdat de 36-jarige Italiaan aan heeft gegeven alleen met een fabrieksmachine te willen rijden. Daar komt bij dat de 2009-GSV-R voor een belangrijk deel naar Capirossi’s wensen is gemaakt. Een constructie zoals in het Gresini Team waarin één rijder wel de beschikking heeft over fabrieksmateriaal zou bespreekbaar zijn. Rizla/Suzuki-teammanager Paul Denning bevestigde overigens dat Capirossi en teammaat Chris Vermeulen “hoogst onwaarschijnlijk” in Barcelona over een sterker Suzuki-blok kunnen beschikken. Seite 5Ducati zet koerswijziging inIn Le Mans werkte Juan Martinez als Nicky Haydens nieuwe chefmonteur. Martinez, onder meer de “ex” van Anthony West en Sete Gibernau, nam de plaats over van Cristhian Pupulin vervangen. De switch was niet op verzoek van Hayden, benadrukte het Ducati teammanagement. Pupulin, de afgelopen seizoenen chefmonteur van Loris Capirossi en Marco Melandri, is met onmiddellijke ingang verantwoordelijk voor de verzameling van data van alle Ducati-coureurs. Deze stap lijkt een manier van Ducati om de rijderstem meer door te laten klinken in de ontwikkeling. “Wij hebben genoeg vertrouwen in hem als crewchief, maar Cristhian is een elektronica-expert en hij is ook de enige van de crew die na de races teruggaat naar de fabriek om te overleggen met Filippo (Prezioso, de designer van de GP7, 8 en 9, FW)”, verwoordde teammanager Livio Suppo. “Het is makkelijker voor ons om een nieuwe crewchief aan te stellen dan om zo’n expert te vinden. Van 2003 tot en met 2005 deed Corrado Cecchinelli dat werk, maar door bezuinigingen is die functie vervallen. De Japanners hebben meer engineers rondlopen. Dat is één van de verschillen tussen ons.”Direct na de alleen voor Casey Stoner succesvolle Spaanse GP lanceerde Suppo het idee om de beter Engels sprekende Martinez bij Hayden onder te brengen. “Ik heb geen problemen met wie dan ook binnen het team”, vertelde Hayden na de eerste trainingsdag in Le Mans. “Juan spreekt wel beter Engels. Maar het is niet zo dat hij even over het stroomlijnruitje wrijft en alle problemen zijn voorbij.”Want problemen heeft men bij Ducati, en voor het eerst lijkt er een voorzichtige erkenning van dat feit. Werd vorig jaar nog vooral met de beschuldigende vinger naar Melandri gewezen, nu ook de gedroomde opvolger Hayden – net als Melandri een wenskandidaat van Suppo – faalt, heeft ontkennen van een probleem ook voor Ducati geen zin meer. Haydens teleurstellende resultaten zouden nu zelfs de ontwikkeling van de Desmosedici kunnen stimuleren. “Het zijn de karakteristieken die onze machine anders maken dan de andere motoren”, aldus Suppo. “Op sommige circuits als Phillip Island gaan we altijd goed, in Jerez en Le Mans hebben we het moeilijk. En dat is lastig te begrijpen. Dat Casey snel is, kan voor andere rijders mentaal moeilijk zijn; als je de pits binnenkomt, jij hebt het moeilijk en Casey staat ergens bovenin. Dat, de machine zelf en het te veel willen veranderen, maakt het lastig. Eén ding weten we en dat is dat de Ducati goed genoeg is om te winnen.” Feit blijft echter dat die overwinningen – afgezien van een bizarre zege van Capirossi in een nat Motegi in 2007 – allemaal van één rijder komen. Het maakt het merk kwetsbaar, erkende Suppo na aandringen in Le Mans. “Yamaha heeft ook een probleem als Valentino wegvalt, maar ja: ons probleem is groter. Maar kijk ook eens naar Honda: wie behaalde daar in de laatste twee jaar alleen overwinningen? Dani.” Diens toenmalige teamgenoot won de afgelopen twee seizoenen geen race en is nu de tweede man achter Casey Stoner. Suppo valt echter zijn rijder niet af. “Nicky geeft nooit op. Het probleem in de MotoGP van tegenwoordig is dat een halve seconde verschil er voor kan zorgen dat je in de shit zit.” Zonder het met zo veel woorden te zeggen gaf Suppo toe dat de toekomst hem enige zorgen baart. “Je moet oppassen dat je machine geen slechte reputatie krijgt en dat je geen rijders meer kunt krijgen.”(Kasten)Bayliss test in MugelloDrievoudig Superbike-wereldkampioen Troy Bayliss testte in de week voor Le Mans de Ducati GP9 op Mugello. Samen met testrijder Vito Guarescchi maakte de Australiër vooral een evaluatie van de MotoGP-machine, werd gezegd. Bayliss zelf liet meteen weten dat hij geen plannen voor een comeback heeft, hoewel hij mogelijk in juni of juli terugkomt voor een tweede test. Bayliss’ beste tijd was 1.51,2, bijna 1,2 seconden langzamer dan Casey Stoners ronderecord. Een actieve rol als testrijder lijkt Ducati evenmin in gedachten te hebben voor Bayliss. “We zijn heel tevreden over Vito en zijn bevindingen komen bijna altijd overeen met die van onze rijders”, aldus Livio Suppo. “Anderzijds kan het geen kwaad om af en toe eens een mening van een andere snelle coureur toe te laten.”Of Bayliss ook onderdelen voor de GP10 had getest, wilde Suppo niet bevestigen. Casey Stoner gaf aan dat hij dit jaar geen nieuwe spullen voor zijn GP9 verwacht. “Ook niet met het oog op de economische situatie en Ducati is ook maar een kleine fabriek. Vorig jaar hebben we vroeg met de nieuwe machine getest, omdat men wilde weten of het carbon frame de juiste richting was”, vertelde Stoner. “Normaal gebeurt dat niet. Ik zit ook niet te wachten op grote aanpassingen. Ik ben redelijk tevreden.”Pagina 6 1290 – 1300125 cc: Iwema maakt missers goedOp vrijdag leverde Jasper Iwema al heel snel zijn verkreukelde machine in bij bouwer en monteur Jörg Seel. De Nederlander was met slicks te enthousiast op een natte baan en betaalde daar een pijnlijke prijs voor. “Het was mijn fout”, stak de 19-jarige lichtgewicht de hand in eigen boezem. “Het was nog te vroeg voor slicks.” Een dag later stapte Iwema in de kwalificatie andermaal spectaculair af. Op de wedstrijddag revancheerde de Drent zich echter uitstekend. Terwijl om hem heen niet minder dan 29 maal een crasher te noteren viel, bleef Iwema keurig op zijn Seel zitten en pakte waarachtig drie WK-punten. “Geen idee waar ik het vandaan haalde, maar ik had voor dit weekend een voorgevoel dat ik veertiende zou worden”, vertelde Iwema. “Ik had (mentor en sponsor) Jan Abbink ook punten beloofd. Ik kende de baan niet, maar hij lag me toch wel. Vrijdag en zaterdag ging ik zelf in de fout en in de race had ik zoiets van ‘dat gebeurt me nu niet weer, laat de anderen nu maar vallen’.” Geheel foutloos reed hij echter zelf ook niet, erkende Iwema. “In het begin maakte ik zelf veel foutjes, ging een keer rechtdoor in een chicane en werd nog een keer naast de baan geduwd. Vanaf de dertigste startplaats had ik in feite niets te verliezen, maar ik moest natuurlijk wel rustig blijven. Ik had afgesproken met het team dat ze me niets door zouden geven, maar bij de finish zag ik P13. Dat was natuurlijk fantastisch!”De 125 cc-race was een gigantisch crashfestijn waarin sommige coureurs (Terol, Krummenacher en Cortese) twee keer crashten, maar toch in de punten eindigden. Julian Simon won soeverein zijn eerste race van het jaar voor de sensationele Duitse nieuweling Jonas Folger en Sergio Gadea. Polesetter Marc Marquez crashte zonder eigen schuld, De Graaf-coureur Danny Webb haalde het einde evenmin. 125 cc1. Julian Simon (E), Aprilia; 2. Jonas Folger (D), Aprilia; 3. Sergio Gadea (E), Aprilia; 4. Bradley Smith (GB), Aprilia; 5. Takaaki Nakagami (J), Aprilia; 6. Dominique Aegerter (CH), Derbi; 7. Andrea Iannone (I), Aprilia; 8. Efren Vazquez (E), Derbi; 9. Nicolas Terol (E), Aprilia; 10. Lorenzo Zanetti (I), Aprilia; 11. Esteve Rabat (E), Aprilia; 12. Sandro Cortese (D), Derbi; 13. Jasper Iwema (NL), Seel; 14. Gregory di Carlo (F), Honda; 15. Randy Krummenache (CH), Aprilia. WK Tussenstand: 1. Julian Simon, 55 punten; 2. Bradley Smith, 49,5; 3. Andrea Iannone, 46,5, 22. Jasper Iwema, 3.250 cc: Simoncelli zonder tegenstandZijn seizoenstart was weinig indrukwekkend, maar de manier waarop Marco Simoncelli de Franse GP naar zijn hand zette, dwong respect af. De Italiaanse wereldkampioen had op het natte Bugatti-circuit het vertrouwen en won zo zijn eerste race van het jaar. Het Gilera-feest werd compleet gemaakt door de verrassende Roberto Locatelli. De 34-jarige veteraan kon – de ook al verrassende – Hector Faubel niet bijhouden, maar was toch snel genoeg voor zijn eerste podiumplek sinds de laatste GP van 2006. Polesitter Alvaro Bautista nam de WK-leiding over van een tegenvallende Hiroshi Aoyama (de Japanner werd slechts achtste) en hield de schade beperkt met een vierde plek. Niet meer dan veertien rijders haalden uiteindelijk de finish. Het glibberige asfalt eiste prominente slachtoffers als Mattia Pasini en thuisrijder Mike DiMeglio. Erg zuur was de crash van Thomas Lüthi. De Zwitser die eindelijk uit een dip leek te komen, werd bruut van achteren getorpedeerd door een onstuimige Alex Debon. Het kostte Lüthi de tweede plaats. Debon pakte zijn gehavende Aprilia wel weer op, maar zes ronden later nog eens tegen de vlakte. Toen was ook zijn avontuur voorbij.Door zijn overwinning klom Simoncelli naar de vierde plaats in het WK, 26 punten achter leider Bautista. 250 cc1. Marco Simoncelli (I), Gilera; 2. Hector Faubel (E), Honda; 3. Roberto Locatelli (I), Gilera; 4. Alvaro Bautista (E), Aprilia; 5. Ratthapark Wilairot (THA), Honda; 6. Raffaele de Rosa (I), Honda; 7. Lukas Pesek (CZ), Aprilia; 8. Hiroshi Aoyama (J), Honda; 9. Imre Toth (HON), Aprilia; 10. Vladimir Leonov (RUS), Aprilia; 11. Hector Barbera (E), Aprilia; 12. Karel Abraham (CZ), Aprilia; 13. Valentin Debise (F), Honda; 14. Toby Markham (GB), Honda. WK Tussenstand: 1. Alvaro Bautista, 67 punten; 2. Hiroschi Aoyama, 66; 3. Hector Barbera, 48.Seiten 7 und 8GP van Frankrijk, Le MansCircuit Le MansLengte 4.185 meterBreedte 13 meterRechter bochten negenLinker bochten vierLangste rechte eind 450 meterTopsnelheid 2008 Casey Stoner, Ducati, 292,6 km/u Pitstop• Het circuit van Le Mans is door zijn karakteristieken met negen rechter bochten en vier linker bochten bij uitstek geschikt voor dual compound-banden. Bridgestone heeft die rubbers echter niet meer in het aanbod. “Je moet nu in het begin goed nadenken bij het insturen van linker bochten”, vertelde Dani Pedrosa. “Het duurt langer om de band op temperatuur te krijgen. De grip is bij het ingaan van de bochten goed, alleen moet je oppassen wanneer je onder hellingshoek op het gas gaat.” Bridgestone levert vanaf Le Mans de zachte compound banden af met een witte lining, waardoor voor de toeschouwers beter te zien is met wat voor rubber een coureur onderweg is. Toch lijken dit seizoen op de Sachsenring en Philip Island wel dual compounds geleverd te gaan worden. Dit zijn typische asymmetrische circuits met meer linker- dan rechterbochten.• Gabor Talmacsi ontbrak in Le Mans op de 250 cc-grid. De Hongaar liet weten een conflict te hebben met zijn team dat wordt geleid door Jorge Martinez. Talmacsi claimt afspraken te hebben gemaakt over het verkopen van reclameruimte op de fabrieks-Aprilia, die nu echter door Martinez te koop zouden worden aangeboden. Bovendien stoort het de 125 cc-wereldkampioen van 2007 dat hij geen tweede machine tot zijn beschikking heeft. Talmacsi verbrak zijn tweejarige contract met Martinez, omdat volgens hem pogingen om tot een compromis te komen zijn mislukt. Martinez liet weten tot een bevredigende afhandeling te kunnen komen. Zo niet, dan zou hij gerechtelijke stappen overwegen. Talmacsi kwam vervolgens in beeld bij het Scot Team om daar de MotoGP-reservemachine van Yuki Takahashi te gaan. Scot zou geïnteresseerd zijn vanwege de zeer welkome extra inkomsten. • Talmacsi’s naam dook een dag later ook op als vervanger van Sete Gibernau. De Spaanse veteraan crashte op zaterdagochtend en brak zijn linkersleutelbeen. Gibernau werd ’s maandags na de GP geopereerd in Barcelona, maar onduidelijk was wanneer hij zijn come back zou kunnen maken. Talmacsi zou van een Hongaarse oliegigant geld mee kunnen brengen om tijdelijk Gibernau’s GP9 te bemannen. Talmacsi is voor Dorna-baas Ezpeleta belangrijk om in 2010 een GP in Hongarije te krijgen. Die plannen werden eerder dit jaar opgeschort.• Marco Simoncelli rijdt volgend jaar “100 procent zeker in de MotoGP”. Dat zegt zijn manager Carlo Pernat. Simoncelli werd onlangs ook in verband gebracht met een plek in het WK Superbike-team van Aprilia – de Italiaan testte eerder al de RSV4 in Valencia – maar de focus ligt vol op de MotoGP. Pernat is gesprekken gestart met meerdere merken. Het lijkt er op dat de ervaren manager zijn pupil bij voorkeur bij Yamaha onder wil brengen. “De Yamaha is op dit moment voor een ‘rookie’ de beste machine”, meent Pernat, ook manager van Capirossi. “De fabrieks-Honda is ook goed, maar een Ducati is te moeilijk voor jonge rijders.”MotoGP TelegramRonde 1: Lorenzo start perfect, voor Pedrosa, Stoner en Rossi. Edwards van plaats zes terug naar zestien. Ronde 3: Rossi inmiddels tweede, Melandri vijfde achter Pedrosa. Die pakt hij een ronde later. Stoner valt terug naar zeven. Ronde 5: Rossi als eerste binnen voor motorwissel met Pedrosa in de slipstream. Lorenzo bouwt voorsprong alleen maar uit. Melandri komt één ronde later binnen. Ronde 6: Rossi crasht en komt met veel vertraging binnen. Stapt weer over en vertrekt te gehaast. Dat levert een “ride through” op. Later nog een motorwissel voor Rossi.Ronde 12: Motorwissel voor Lorenzo, één ronde na Dovizioso, Stoner en Vermeulen. Lorenzo blijft probleemloos leiden voor Melandri en Dovizioso. Kallio crasht na “too close encounter” met Hayden. Ronde 19: Met hervonden snelheid herovert Stoner vijfde plaats op Vermeulen. Moet wel het viertal voor hem laten gaan. Ronde 24: Nadat Edwards een ronde eerder teammaat Toseland gepasseerd is, moet nu ook Capirossi wijken. Ronde 28: Lorenzo wint zeventien seconden voor sensationele Melandri. Pedrosa verdringt dankzij de snelste raceronde teammaat Dovizioso nog net van de derde plaats. Rossi op twee ronden laatste.MotoGP-rapport28 ronden = 117,18 km; snelste ronde Dani Pedrosa 1.35,045 min = gem. 158,514 km/u1. Jorge Lorenzo (E) Yamaha Baalde kortstondig over zijn tweede startplek. De race was absoluut foutloos.2. Marco Melandri (I), Kawasaki Maakte een flinke klapper in de kwalificatie, maar toch een negende tijd. Agressief als in “oude” dagen. Zeer knap en verdiend podium. 3. Dani Pedrosa (I), Honda Geweldige finale in de tijdtraining bracht hem met 0,005 voorsprong de pole. Tevreden met derde podium op rij.4. Andrea Dovizioso (I), Honda Tevreden met vijfde startplaats, maar teleurgesteld dat hij in laatste ronde moest wijken voor Pedrosa. 5. Casey Stoner (AUS), Ducati Derde in de kwalificatie, maar niet tevreden met nat weer-setting op grid. Na motorwissel problemen met stuurdemper. Pas daarna op stoom. Zeer ontstemd. 6. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki Met nieuwe elektronica naar zevende startplek. Wachtte na Rossi-crash nog met motorwissel. Misschien te lang, dacht hij later. Beste resultaat van het jaar. 7. Colin Edwards (USA), Yamaha Snelste man in de vrije training, beetje teleurstellend zesde startplaats. Slecht begin (door slecht gevoel) verpestte race. Reed twee na snelste ronde.8. Loris Capirossi (I), Suzuki Problemen in de laatste sector; daarom “maar” achtste in de trainingen. Gokje met vroege wissel werkte niet. Foutjes hielpen evenmin. 9. James Toseland (GB), Yamaha Was erg blij met twaalfde tijd en zijn machine. Aanvankelijk sterk met slicks – lag even zevende – maar softe compound voor was té zacht. 10. Toni Elias (E), Honda Daags na Jerez-GP geopereerd aan “armpump” en in Le Mans met dertig hechtingen in linkerarm aan de start. Geen kracht; gezien situatie goed gepresteerd. 11. Alex de Angelis (RSM), Honda Niet goed in de training. Zestiende plaats werd elfde aan de finish. Met regenbanden voorzichtig, met slicks gaandeweg wat beter. 12. Nicky Hayden (USA), Ducati Als dertiende te ver achter op grid. Had bijna gegokt op slicks bij de start, maar durfde het niet aan. Ontsnapte aan crash na botsing met Kallio. 13. Yukio Takahashi (J), Honda Sinds GP van Jerez problemen met voorvork. Startte slecht, kwam daarna in een redelijk ritme. Motorwissel deed het goede gevoel verdwijnen. 14. Randy de Puniet (F), Honda Crashte voor de eerste maal dit jaar in de tijdtraining. Vanaf plaats tien nooit echt sterk in de race. Slecht gevoel met regenbanden, later te ver achter. 15. Niccolo Canepa (I), Ducati Constateerde vanaf rode lantaarnplek dat het gat voor hem kleiner werd. Slecht ritme in race, te laat op gang. 16. Valentino Rossi (I), Yamaha Onverwacht slechte vrije trainingen, maar vierde in de kwalificatie. Daarna ging het allemaal fout….DNFMika Kallio (SF), Ducati Highsider in vrije training, later accelereratieproblemen in tijdtraining. Crashte toen – volgens hem – Hayden van lijn veranderde. Verloor top 10-plek. DNSSete Gibernau (I), Ducati Vervelende highsider op zaterdagochtend. Brak linkersleutelbeen en werd ’s maandags geopereerd in Barcelona. Zeker “out” tot Catalunuya. WK-tussenstand1. Jorge Lorenzo, 66; 2. Valentino Rossi, 65; 3. Casey Stoner, 65; 4. Dani Pedrosa, 57; 5. Marco Melandri, 43; 6. Andrea Dovizioso, 43; 7. Colin Edwards, 35; 8. Chris Vermeulen, 31; 9. Loris Capirossi, 27; 10. Randy de Puniet, 26; 11. Toni Elias, 21; 12. Alex de Angelis, 20; 13. James Toseland, 17; 14. Mika Kallio, 16; 15. Nicky Hayden, 9; 16. Sete Gibernau, 8; 17. Yuki Takahashi, 8; 18. Niccolo Canepa,

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.