+ Plus

GP Wegrace Laguna Seca en Indianapolis

Het Amerikaanse tweeluik in Laguna Seca en Indianapolis bracht niet de zinderende spanning waarop het publiek had gehoopt. Maar huiveringwekkende crashes en littekens van grote namen, de onvoorstelbare pech van ‘American hero’ Ben Spies, de knappe overwinningen van Casey Stoner en diens teamgenoot Dani Pedrosa en ook Valentino Rossi’s naderende afscheid van Ducati en terugkeer naar Yamaha zorgden er voor dat genoeg te bepraten viel. Zonder een race te winnen behield Jorge Lorenzo de leiding in het MotoGP-kampioenschap. De Yamaha-coureur werd in Laguna verslagen door een geweldig rijdende Stoner en moest in Indy diep buigen voor de niet te onderschatten Dani Pedrosa, maar hij leverde in de twee races maar één puntje in op Pedrosa en liep zelfs twee puntjes uit op Stoner. Maar op zaterdagmiddag leek het er op de Indianapolis Motor Speedway op dat de buit nog wel eens groter zou kunnen zijn. In Laguna Seca zag het er allemaal nog goed uit voor Stoner. De wereldkampioen moest de pole laten aan Lorenzo en de Spanjaard startte ook furieus, terwijl Stoner zelfs teamgenoot Pedrosa nog even voorbij zag komen. Maar Stoner nam in de derde ronde de tweede plaats over van Pedrosa. En toen die verderop in de race probeerde om weer aan te pikken bij Lorenzo en Stoner besloot hij na een paar forse waarschuwingen van de wegglijdende voorkant te kiezen voor de derde plaats. Stoner was echter niet content met zijn runner-up plaats en vloog elf ronden voor het einde vanuit de laatste bocht voor start en finish binnendoor bij Lorenzo – vorig jaar deed hij het op dezelfde plaats buitenom – naar de eerste positie. Stoner ging op weg naar zijn vierde zege van het seizoen, zijn derde op Laguna en verkleinde zijn achterstand op WK-leider Lorenzo tot 32 punten. Met een tweede plaats op 3,4 seconden hield Lorenzo de schade beperkt. Zijn teammaat Ben Spies leek in de strijd om de vierde positie keurig afgerekend te hebben met zijn merkgenoten Andrea Dovizioso en Cal Crutchlow toen hij onderaan de Corkscrew van zijn M1 geworpen. Yamaha gaf later ‘een afgebroken achtervering’ als oorzaak voor de zonderlinge valpartij. Ook de andermaal sterk tegenvallende Valentino Rossi ging drie ronden voor het einde bij het aanremmen van de Corkscrew hard onderuit. Het vertrouwen in de gevoelige voorkant van de Ducati werd er bij de Italiaan, op dat moment achter Nicky Hayden en Stefan Bradl eenzaam als achtste rond koersend, niet beter op. Het weekend in Indianapolis deed de gemoederen hoog oplopen. Hoe trots de Amerikanen ook zijn op de grootste permanente openlucht sportaccommodatie ter wereld, de legendevorming en historie kunnen niet verhullen dat de gripniveaus al sinds de eerste GP in 2008 ronduit slecht zijn. De hobbels en het gladde asfalt eiste tijdens de training slachtoffers in alle klassen. In de Moto3 moesten Danny Webb (gebroken arm), Jack Miller (gebroken sleutelbeen) en Hector Faubel (verwondingen aan borst en onderrug) de wedstrijd aan zich voorbij laten gaan, terwijl op vrijdag de amper van een beenbreuk (motocrossongeval) herstelde Hector Barbera bij een highsider drie rugwervels brak. Barbera werd, net als in Laguna, zonder veel succes vervangen door Toni Elias. Op zaterdagmiddag vlogen met angstaanjagende highsiders Stoner, Hayden en Spies meters door de lucht. Hayden liep een hersenschudding op en brak twee middenhandsbeentjes in zijn rechterhand en moest passen in zijn thuisrace – het verhaal ging dat bij zijn zwangere zus de weeën acuut begonnen bij het zien van de crash – en ook Stoner was er niet goed aan toe. De Australiër reed in twee ronden de zesde kwalificatietijd, maar moest lange tijd vrezen voor zijn start. Stoner scheurde zijn rechter enkelband en liep kneuzingen op aan zijn scheenbeen, brak een stukje bot in zijn onderbeen af en zag zijn enkel dik opzwellen. De Repsol/Honda-coureur, met een brancard van de crashplek vervoerd, bewoog zich zondag op krukken en beet tijdens de warm up op de tanden. Na zijn zesde tijd (met pijnstillende medicatie en een aangepaste grotere laars) besloot hij te starten – met uiteindelijk een vierde plaats als onverwacht resultaat. De Grand Prix van Indianapolis ontwikkelde zich tot een niet bijster interessante optocht, maar Stoners prestatie dwong bewondering en respect af, hoewel je je af mag vragen hoe ver coureurs mogen gaan in hun pogingen om te starten als hun mobiliteit overduidelijk zeer beperkt is. Dani Pedrosa stak in grootste vorm in Indy. Net als in 2009 vertrok de kleine Spanjaard vanaf de pole, en hoewel een getergde Ben Spies hem in de openingsronde al van de leiding verdrong, hernam Pedrosa al na twee ronden de controle om daarna alleen maar verder weg te rijden van het uitdunnende veld. Ondanks enkele kleine foutjes kwam Pedrosa’s tweede seizoensoverwinning geen moment in gevaar. “Ik ben de hele race kalm gebleven, omdat ik wist dat ik de snelheid om te winnen”, aldus een zeer opgetogen Pedrosa. Ook Lorenzo was blij met zijn tweede plaats na een slecht verlopen eerste dag. “Op zaterdag hebben de afstelling omgegooid met meer gewicht aan de achterkant. Daardoor kon ik weer de bochten insturen zoals ik wilde en dat gaf me veel vertrouwen”, vertelde de WK-leider. “Alleen jammer dat ik niet de harde compound kon gebruiken. Daardoor moest ik het aan het eind toch wat kalmer aan doen.” Lorenzo werd geholpen toen zijn teamgenoot Spies in de zevende ronde met een opgeblazen blok in een enorme wolk van witte rook naar de kant moest. Aan de pechreeks van de Amerikaan lijkt geen einde te komen. Spies deed vóór Laguna Seca iedereen versteld staan door via Twitter zelf zijn afscheid bij Yamaha aan te kondigen ‘vanwege een litanie aan redenen’, zonder daar verder over uit te wijden. In Indy benadrukte de voormalig wereldkampioen Superbike dat hij zijn besluit ‘maanden geleden’ had genomen, ruim voor Yamaha’s contractering van Rossi. Spies hield iedereen in het ongewisse over zijn toekomst (een terugkeer naar het WK Superbike met BMW bevestigt hij niet, een dienstverband met Suzuki om een nieuwe viercilinder in lijn-MotoGP-racer te ontwikkelen ontkende hij), wel werd duidelijk dat de verstandhouding tussen Yamaha en Spies niet erg goed was. Spies lichtte na zijn teleurstellende DNF in Indy voorzichtig de deksel van wat een beerput lijkt: hij zou nou een voedsel vergiftiging in Mugello van ‘een Yamaha-topman’ te horen hebben gekregen dat hij niet naar Laguna hoefde te komen als hij zich niet voor de volle honderd procent zou inspannen. Bij Yamaha was niemand beschikbaar om te reageren op Spies’ uitspraken. Achter de twee kopmannen vocht een groep van vijf rijders daarna om de laatste podiumplaats. Cal Crutchlow crashte, terwijl Alvaro Bautista en Stefan Bradl in de slotfase Stoner en Andrea Dovizioso moesten laten gaan. Zeven ronden voor het einde stuurde de Italiaan bekeken voorbij de pijn lijdende Stoner en ging op weg naar al zijn vijfde derde plaats van het seizoen op de Tech3/Yamaha. “Ik had niet verwacht dat ik hier zo sterk zou zijn en deze derde plaats voelt dan ook als een overwinning”, straalde Dovizioso, die zijn respect uitsprak voor Stoner. De wereldkampioen keerde volledig uitgeput terug in zijn pits. “Heel teleurstellend hoe dit weekend verlopen is”, vond Stoner na zijn toch beperkte puntverlies. “Tegen het einde van de race was het bijna onmogelijk om door te gaan. De pijnstillers raakten uitgewerkt en ik probeerde mijn gebrek aan kracht aan de rechterkant te compenseren met de linkerkant van mijn lichaam. Ik had geen energie meer over. Het was heel frustrerend om zo de derde plaats te verliezen, maar in ieder geval heb ik nog punten gescoord.” Valentino Rossi werd op een ronduit pijnlijke achterstand van 57 seconden als eenzame zevende afgevlagd. Rossi gaf toe dat hij niet tot het uiterste was gegaan. “We hadden het hier vorig jaar ook al moeilijk”, herinnerde de 33-jarige Italiaan zich. “Als een circuit linksom gaat, hebben we meer problemen dan anders. Ik had problemen met de voorkant en met grip achter en na een aantal bijna-crashes besloot ik dat ik niet weer op het asfalt wilde liggen en het dus maar kalmer aan zou doen. Ik weet niet of dit de slechtste race van mijn carrière was, maar het was een grote, grote ramp. Ik voel me niet op mijn gemak op de motor en ik was gewoon langzaam.” Ondanks het andermaal ontluisterende optreden bezwoer Rossi dat hij tot het eind van het seizoen alles zal geven voor Ducati. Hij laat de test na de Tsjechische Grand Prix schieten voor een ‘zeer belangrijke privé-test’ in Misano. Pitstop • In de week voor de GP van Indy kwam het verwachte nieuws dat Valentino Rossi in 2013 terugkeert naar Yamaha, het merk waarmee hij van 2004 tot en met 2010 46 GP-zeges en vier wereldtitels behaalde. Rossi wordt ook herenigd met Jorge Lorenzo, in 2010 een van de redenen dat hij vertrok. “Ik was in 2008 niet zozeer boos op Jorge toen die bij het team kwam, maar ik was vooral kwaad op Yamaha dat ze hem haalden. Na alles wat ik had gedaan”, vertelde Rossi in Indy. “Maar nu is het anders. Ik begrijp Yamaha en ik heb respect voor Jorge. Het spijt me heel erg voor alle betrokkenen dat het bij Ducati niet gelukt is, maar ik wilde de laatste jaren van mijn carrière vooral met een goed gevoel rijden. Als ik bij Ducati was gebleven, had ik veel geld kunnen verdienen, maar dan had ik de weg van de minste weerstand gekozen. Ik besloot dat het genoeg was.” Rossi won zijn laatste GP in Maleisië in 2010, in de race waarin teamgenoot Lorenzo de wereldtitel veilig stelde. “Een tiende wereldtitel is een droom en ook het doel, maar ik weet niet of ik na deze twee moeilijke jaren nog net zo goed ben als toen. Dat zal ik zelf ook moeten uitvinden.” • Jorge Lorenzo liet in Indy weten dat hij Rossi’s terugkeer met instemming begroette. Lorenzo werd in Mugello op de hoogte gebracht van de mogelijke hereniging, en hoewel hij contractueel had laten vastleggen dat hij inspraak heeft bij het contracteren van een teamgenoot, vertelde Lorenzo dat hij zich nooit zorgen maakt met wie er naast hem in de pitbox staat. Wat hem betreft komt er ook geen scheidingsmuur meer in de garage. “Dat was een stom idee”, vond Lorenzo, die vooral aardig was over Rossi. “Valentino zal snel zijn. De Yamaha past erg goed bij zijn rijstijl en in theorie is hij een meer complete rijder dan Dovizioso of Crutchlow. Niets is voor eeuwig en ik weet niet hoe hij het zal doen, maar ik geloof dat je met 33 jaar nog jong genoeg bent om hard te gaan in de MotoGP.” • Een aanbod van Audi om in de toekomst te switchen naar de autosport kon Valentino Rossi niet voor Ducati behouden. Op eigen titel benaderde Ducati Rossi’s vriend Masao Furusawa, maar de voormalige Yamaha-man zag hulp aan Ducati als verraad. Verhalen als dat Rossi een sponsor mee moest brengen naar Yamaha, deden hij en zijn vertrouwensman Davide Brivio af als nonsens. Ook vertelde Brivio dat een plek in het Gresini team niet als een serieuze optie was gezien (“Onze inzet was een plaats in een fabrieksteam”) en sprak hij niet tegen dat Rossi in 2015 met Yamaha misschien de switch naar het WK Superbike maakt. • Niet iedereen was blij met Rossi’s terugkeer naar Yamaha. Terwijl zijn teamgenoot Cal Crutchlow zich beklaagde over de niet nette behandeling van Ducati – enkele maanden geleden leek de Brit vrijwel zeker te kunnen tekenen voor de Italianen – was Andrea Dovizioso op zijn beurt niet erg vleiend over de behandeling van Yamaha. “Ik snap hun beslissing om Valentino terug te halen en ik zal niet zeggen dat het een verkeerde keus is”, aldus Dovizioso. “Maar ik heb weinig respect voor de manier waarop zij hier mee zijn omgegaan. Mij is nooit iets verteld en dat vind ik niet netjes. Ik heb vorig jaar de kans op een fabrieks-Honda (bij Gresini, red.) laten schieten, omdat ik via Tech3 hoopte om in het Yamaha-fabrieksteam te kunnen komen. Ik dacht dat ik dit jaar wel genoeg heb laten zien.” Moto3: EINDELIJK SALOM Luis Salom was woedend toen hij in Assen een vrijwel zekere overwinning tussen zijn vingers door liet glippen en zelfs het podium miste. Op zijn favoriete circuit van Indianapolis nam de gedreven Spanjaard op fenomenale wijze revanche. Salom passeerde met één prachtige actie in de laatste ronde de voor hem rijdende polesitter Sandro Cortese en Maverick Viñales en pakte zo zijn eerste GP-overwinning. De vreugde bij chefmonteur Hans Spaan, teammanager Johan Stigefelt – en thuis bij teameigenaar Roelof Waninge – was groot na vier eerdere podiumplaatsen voor het team. Viñales was de grote verliezer in een weer geweldige Moto3-race, want hij crashte in die tumultueuze laatste ronde toen hij buiten de ideale lijn terechtkwam. Jonas Folger behaalde zo in zijn eerste race voor het Aspar Team de derde plaats. Jasper Iwema werd al in de tweede bocht van zijn machine gereden en blesseerde zijn eerder in Mugello gebroken onderbeen. Moto2: MARQUEZ HEERST Net als in 2011 werd het Moto2-podium in Indy volledig gevormd door Spaanse coureurs. Pol Espargaro was fantastisch op dreef in alle trainingen, maar in de race kon hij geen serieuze bedreiging vormen voor de superieure Marc Marquez. De WK-leider reed in Indy met een nieuw Suter-chassis en swingarm naar zijn vijfde overwinning van het jaar en deelde een tikje uit naar de aanvankelijk zo positief gestemde Espargaro. Julian Simon bekroonde een sterk weekend met zijn eerste podiumplaats sinds de GP van Portugal in 2010. Andrea Iannone zag een topklassering verloren gaan door bandenproblemen en moest in de WK-stand zijn derde plaats inleveren bij Tom Lüthi. De Zwitser finishte in Indy achter Mika Kallio als vijfde. UITSLAGEN GP WEGRACE LAGUNA SECA, VERENIGDE STATEN MotoGP 1. Casey Stoner (AUS), Honda; 2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 3. Dani Pedrosa (E), Honda; 4. Andrea Dovizioso (I), Yamaha; 5. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 6. Nicky Hayden (USA), Ducati; 7. Stefan Bradl (D), Honda; 8. Alvaro Bautista (E), Honda; 9. Aleix Espargaro (E), ART; 10. Karel Abraham (CZ), Ducati; 11. Randy De Puniet (F), ART; 12. Yonny Hernandez (COL), BQR; 13. Colin Edwards (USA), Suter; 14. Ivan Silva (E), BQR; DNF Valentino Rossi (I), Ducati. UITSLAGEN GP WEGRACE INDIANAPOLIS, VERENIGDE STATEN Moto3 1. Luis Salom (E), Kalex KTM; 2. Sandro Cortese (D), KTM; 3. Jonas Folger (D), Kalex KTM; 4. Miguel Oliveira (POR), Suter Honda; 5. Romano Fenati (I), FTR Honda; 6. Zulfahmi Khairuddin (MAL), KTM; 7. Alex Rins (E), Suter Honda; 8. Jakub Kornfeil (CZ), FTR Honda; 9. Alberto Moncayo (E), FTR Honda; 10. Alexis Masbou (F), Honda; 11. Arthur Sissis (AUS), KTM; 12. Danny Kent (GB), KTM; 13. Louis Rossi (F), FTR Honda; 14. Isaac Viñales (E), FTR Honda; 15. Alessandro Tonucci (I), FTR Honda. WK-Tussenstand: 1. Sandro Cortese, 184 punten; 2. Maverick Viñales, 155; 3. Luis Salom, 129. Moto2 1. Marc Marquez (E), Suter; 2. Pol Espargaro (E), Kalex; 3. Julian Simon (E), Suter; 4. Mika Kallio (SF), Kalex; 5. Thomas Lüthi (CH), Suter; 6. Scott Redding (GB), Kalex; 7. Dominique Aegerter (CH), Suter; 8. Simone Corsi (I), FTR; 9. Andrea Iannone (I), Speed Up; 10. Claudio Corti (I), Kalex; 11. Esteve Rabat (E), Kalex; 12. Johann Zarco (F), Motobi; 13. Nicolas Terol (E), Suter; 14. Anthony West (AUS), Speed Up; 15. Ricard Cardus (E), AJR. WK-Tussenstand: 1. Marc Marquez, 188 punten; 2. Pol Espargaro, 149; 3. Andrea Iannone, 136. MotoGP 1. Dani Pedrosa (E), Honda; 2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 3. Andrea Dovizioso (I), Yamaha; 4. Casey Stoner (AUS), Honda; 5. Alvaro Bautista (E), Honda; 6. Stefan Bradl (D), Honda; 7. Valentino Rossi (I), Ducati; 8. Karel Abraham (CZ), Ducati; 9. Yonny Hernandez (COL), BQR; 10. Aleix Espargaro (E), ART; 11. Toni Elias (E), Ducati; 12. Ivan Silva (E), BQR; 13. Colin Edwards (USA), Suter; 14. Steve Rapp (USA), APR; 15. James Ellison (GB), ART. WK-Tussenstand: 1. Jorge Lorenzo, 225; 2. Dani Pedrosa, 207; 3. Ca

Lees meer over

BMW Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-