+ Plus

GP Wegrace Jerez, Spanje

Jorge Lorenzo leek in zijn pas tweede MotoGP-race ongenaakbaar te zijn na een imposante trainingsvoorstelling. Zijn landgenoot Dani Pedrosa sloeg echter toe toen de punten verdeeld werden. Het Spaanse duo, bepaald geen vrienden van elkaar, werd op het podium gefeliciteerd door koning Juan Carlos. Valentino Rossi voorkwam een Spaanse dubbel in een race die voor Casey Stoner een drama werd. De wereldkampioen werd slechts elfde. Dani Pedrosa is geen man van grote emoties. Toen hij met een kleine drie seconden voorsprong zijn vijfde MotoGP-winst vierde, stormde hij ogenschijnlijk uitbundig voorbij zijn pitcrew. Terug in het paddock leken de emoties al aardig gezakt. “Maar ik ben echt wel blij, hoor”, bezwoer de kleine Spanjaard. Er was ook reden genoeg om blij te zijn. Dat hij dertien jaar nadat zijn mentor Alberto Puig in Jerez zijn enige 500 cc-race wist te winnen zelf de beste was in de prestigieuze MotoGP was slechts een bijzaak. Dat de introverte Pedrosa de flamboyante Lorenzo ruim voor had kunnen blijven, moet ongetwijfeld zoet hebben gesmaakt. De extra bonus was de zware beproeving van Casey Stoner die een martelgang afsloot buiten de top 10 – zijn slechtste resultaat sinds zijn komst bij Ducati.In de trainingen had MotoGP-nieuweling Lorenzo Pedrosa én de rest van het veld een flinke draai om de oren gegeven; in de race was het de beurt aan Pedrosa, die overigens in de kwalificatie met een achterstand van 0,6 seconde nog het dichtst in de buurt bleef. In de race was Pedrosa ongenaakbaar.. “Dat was ook een verrassing voor mij”, vertelde Pedrosa. “Vlak voor het begin van het WK wist ik door mijn handblessure niet waar ik stond.” Pedrosa had zich vooral geconcentreerd op zijn eigen race. “Ik wilde goed starten, omdat het in Jerez smal is, is het moeilijk om in te halen. Mijn start was niet zo goed als in Qatar, maar wel goed genoeg. De eerste zeven ronden heb ik niet op mijn pitboard gekeken en wist ik niet wie er achter me zat en waar ze zaten. Ik was heel gefocust om vooral maar geen fouten te maken.”Pedrosa nam kopstart en bouwde gestaag aan een voorsprong, die maximaal bijna vijf seconden bedroeg. Na drie ronden was de als vijfde gestarte Valentino Rossi zijn naaste belager, maar ook de Italiaan kon het ritme van Pedrosa niet breken. Het was Pedrosa’s tweede MotoGP-overwinning voor eigen publiek nadat hij vorig jaar in Valencia de laatste race van het jaar had gewonnen. “Die overwinning was eigenlijk belangrijker voor mij, omdat 2007 een heel moeilijk jaar was.”Op een circuit waar topsnelheid niet van levensbelang is, werd de RCV met pneumatische kleppen niet gemist, vond Pedrosa. De definitieve komst van het nieuwe blok zal hij echter met gepast enthousiasme begroeten. “Op circuits met lange rechte stukken en lange snelle bochten kunnen we wel extra vermogen gebruiken.”Rossi kon na zeven overwinningen vrede hebben met zijn tiende podiumplaats in Jerez, maar “Misschien was ik in het begin van de race wat te afwachtend”, schatte Rossi in. “Maar Dani was vandaag erg sterk. Het was een beetje als in 2007. Maar toen was het tussen hem en mij andersom. Dani maakte geen foutjes.” Rossi wel. Op weg naar zijn honderdste MotoGP-podium draaide de Italiaan een ronde te vroeg het gas dicht. Hij realiseerde zich net op tijd dat er nog zo’n kleine vier kilometer gestuurd moest worden. “Ja, je kunt er maar beter om lachen”, vond Rossi ook. “De laatste keer dat ik op mijn pitboard had gekeken was misschien een ronde of vijf voor het einde. En ineens was het weg. Ik dacht ‘watskebeurt?’ Gelukkig zat ik ver genoeg voor Lorenzo.”De Spanjaard kon zijn teleurstelling over de derde plaats niet verbergen en wilde dat ook niet. “Het is natuurlijk pas mijn tweede MotoGP-race, maar ik had op meer gehoopt”, liet de jongste coureur van het veld weten. “De verwachtingen waren hoog en ik wilde graag winnen.” Na aandringen wilde Lorenzo wel toegeven dat Pedrosa de beste was geweest. Vooraf wist Casey Stoner dat hij in Jerez een moeilijk weekend tegemoet zou gaan. Dat hij echter pas als elfde binnen zou komen, had hij nooit verwacht. Een saai weekend had de Australiër echter geenszins. Hij crashte op vrijdag zonder dat hij een oorzaak voor de forse schuiver kon vinden. Op zaterdag kwam hij niet verder dan de zevende startplek. In de laatste minuut van de kwalificatie maakte een gefrustreerde Stoner een trappende beweging naar zijn oud-teamgenoot Loris Capirossi. De Italiaan zat Stoner blijkbaar in de weg toen die een laatste verwoede poging deed om een plek op de tweede startrij te veroveren. Bij het uitkomen van de laatste bocht zat Capirossi volgens Stoner niet op te letten. “Ik wil niet zeggen dat oude rijders niet opletten als zij hun laatste qualifier gebruikt hebben, maar het is erg opvallend dat het ervaren rijders overkomt”, was Stoner bepaald niet clement voor de 34-jarige Capirossi. “Loris was erg langzaam en als je zelf met een qualifier rijdt, is het erg moeilijk om plotseling van je lijn te moeten. Ik ben erg teleurgesteld.” Stoners actie bleef onbestraft door de racedirectie. Terecht, volgens de wereldkampioen. “Je hebt kunnen zien dat ik geen poging deed om Loris te raken. Het was puur een trap uit frustratie.”Bij de start was Stoner duidelijk aanwezig. Na een vlammend begin als derde maakte hij een remfout en verloor twee plekken. Een ronde later vloog Stoner hulpeloos het grind in en moest vervolgens helemaal achteraan aansluiten. “Ik snapte niet wat er gebeurde”, aldus Stoner. “Ik remde precies op hetzelfde punt als normaal, maar ik kon de machine met geen mogelijkheid de bocht door krijgen. Ik had het hele weekend al problemen met hard remmen, iets wat ik normaal totaal niet heb. De voorkant van de Ducati is iets waar ik doorgaans veel vertrouwen in heb.”Stoner zette weer de achtervolging in en kreeg aansluiting bij Shinya Nakano en Chris Vermeulen die om de negende plaats vochten. Andermaal ging het fout bij een uitremactie. Ditmaal legde Stoner de schuld bij Nakano. “Ik zat naast hem en hij liet gewoon zijn rem los. Nakano raakte mijn voorwiel en ik zijn achterwiel. Ik vloog tussen hem en Chris door en had mazzel dat ik Chris niet raakte. Vanaf dat moment was mijn slechte weekend een rampweekend.” Stoner had zich nog kansrijk geacht voor een plaats in de top 5; zijn elfde plaats was een diepe teleurstelling. “We hebben het hele weekend allerlei settings geprobeerd, maar niets werkte. Dit was met afstand mijn slechtste weekend voor Ducati.”Het was toch al een uiterst moeizaam weekend voor het trotse gezelschap uit Bologna. Voor het eerst sinds twintig races kwam niet één Ducati-vertegenwoordiger in de top 10 terecht. Ducati-teammanager Livio Suppo wilde vooral de rust bewaren, hoewel duidelijk is dat het Ducati-kwartet Stoner-Melandri en Elias-Guintoli (D’Antini/Ducati) uitermate kwetsbaar is wanneer ook het uitzonderlijke talent van Stoner niet toereikend is. De GP8 is slechts een evolutie van de machine waarmee Stoner en Capirossi vorig jaar samen elf races wisten te winnen. “Het enige wat veranderd is, is de elektronica waardoor de machine makkelijker te rijden zou moeten zijn”, sprak Suppo. “Theoretisch zou het dus beter moeten gaan dan vorig jaar. Onze project leader Filippo Prezioso heeft de machine aangepast naar de commentaren van Stoner en Capirossi. Het is nu zo dat onze machine onverslaanbaar kan zijn, maar ook een nachtmerrie. Het kan ‘m in veel dingen zitten, zoals de gewichtsverdeling, de geometrie en de vermogensafgifte. Het doel is om de machine een betere ‘rideability’ te geven en de elektronica kan daar een hoop aan doen.”Op korte termijn zijn geen updates of aanpassingen te verwachten, zei Suppo. Opvallend was echter dat hij ook bandenleverancier Bridgestone in het verhaal betrok. “Ik wil niets zeggen ten nadele van Bridgestone, maar duidelijk is dat Michelin dit jaar erg gepusht heeft om het gat te dichten. Samen met Bridgestone moeten we aan het werk.” Melandri en Elias ontbreekt het aan vertrouwen in de machine, terwijl Guintoli niet alleen moet wennen aan de nieuwe machine, maar ook aan een ander bandenmerk. Melandri zat na een crash in de kwalificatie met de handen in het haar. “Toen we hier in november en in februari kwamen, hebben we steeds een andere setting gebruikt”, vertelde de Italiaan. “Nu weer en toch houden we dezelfde problemen. We hebben het gewicht verplaatst, maar ik kan niet remmen zoals ik wil, niet vloeiend rijden en ik kan geen bochtensnelheid houden. Als ik het gas opendraai, is er geen grip en wil de machine alleen maar glijden. De achterkant pusht de voorkant. Ik heb geen vertrouwen in de machine.” “Op dit moment is de GP8 te moeilijk te voor normale rijders. En vergeleken bij Casey zijn alle anderen normale rijders”, vond Suppo. “Maar ik ben er van overtuigd dat we deze situatie gaan oplossen. Vorig jaar was Jerez het enige circuit waar er geen Ducati-rijders op het podium kwamen en geen ander team heeft in 2007 overwinningen behaald met beide rijders. We moeten nu niet in paniek raken.”De concurrentie van Ducati lijkt echter bezig aan een inhaalslag. Honda kende een moeilijke winterperiode, maar vierde nu dankzij Pedrosa de eerste overwinning met de aangepaste 2008-RCV. “Maar laten we niet te vroeg juichen”, vond de als vierde gefinishte Nicky Hayden. “Jerez past perfect bij het karakter van de Honda. Onze situatie is beter dan aan het begin van 2007, maar we zijn er nog lang niet. Als het nieuwe blok goed is, zal ik het zeker in China gebruiken, omdat je daar twee lange rechte einden hebt en elke kilometer extra top welkom is.” Hayden wees echter ook op de recente progressie van Yamaha. Dankzij de komst van pneumatische kleppen hoefden Rossi en Lorenzo zich niet te schamen voor de topsnelheid van hun machines, terwijl satellietrijder Colin Edwards de verbeterde elektronica en het chassis roemde. “Ik rijd hier met de set up die ik ook in Sepang en Qatar gebruikte”, onthulde Edwards. “Ik denk dat dat genoeg zegt.”Nadat in Qatar alle vier machines in de top 7 finishten, zorgden Rossi, Lorenzo en de indrukwekkende Toseland er voor dat er drie Yamaha’s bij de beste zes te vinden waren. Slechts Edwards was na een crash de enige dissonant van het viertal. Volgens Honda-man Hayden is veel van de vooruitgang te danken aan Rossi en zijn technische gevolg. “Valentino vertrok bij Honda, omdat hij vond dat iedereen hard kon rijden met een Honda. Nu blijkt dat vier rijders met allemaal een andere rijstijl hard kunnen gaan met een Yamaha. Valentino heeft van de Yamaha een Honda gemaakt.”Rossi’s chefmonteur Jerry Burgess gaat voor een deel mee in de gedachtegang van Hayden. “De Yamaha is voor een groot deel vormgegeven naar onze gegevens die we samen met Michelin hebben verzameld”, aldus de Australiër. “Toen wij in 2004 naar Yamaha kwamen was er niemand om ons te helpen.”Rossi’s switch naar Bridgestone heeft de zaken echter veranderd. “Nu moeten we opnieuw beginnen en zoiets kost tijd. We zullen misschien in de toekomst drastische maatregelen moeten nemen om stappen te zetten. Eén rondje hard gaan is aardig, maar het gaat om constante tijden. Maar dit is uitdagender dan in het verleden. Ik denk niet dat Ross Brawn in de Formule 1 na een succesvolle periode van Ferrari naar Honda was gegaan als het makkelijk was geweest. Ik denk niet dat Valentino van Honda naar Yamaha was overgestapt als hij had geweten dat het ‘a piece of cake’ was geweest. Dit maakt het allemaal interessanter.”Na zijn vijfde plaats in Qatar vertelde Rossi dat het team nog te veel van Michelin-gegevens was uitgegaan bij de set up van de Yamaha. Burgess erkent dat. Overleg met het technische team van Rossi’s teamgenoot Jorge Lorenzo is niet mogelijk, omdat de Spanjaard met Michelin rijdt. Bovendien staat er in de pitbox een wand tussen beide rijders. Het ontbreken van overleg stoort Burgess niet. “In feite is het in het verleden niet anders geweest. Ik denk ook niet dat je er beter van wordt om steeds over iemands schouder mee te kijken. Je leert meer als je het zelf moet uitzoeken.”De volgende GP staat gepland in Portugal. Vorig jaar besliste Rossi daar een fascinerend gevecht met Pedrosa en Stoner in zijn voordeel. Hoewel na twee races de krachtsverhoudingen niet volledig op hun kop zijn gezet, is duidelijk dat Ducati niet alleen te maken heeft gekregen met een sterkere concurrentie, ook het vorig jaar oppermachtige Bridgestone heeft Michelin wakker geschud. Net als in Qatar was de eerste startrij gereserveerd voor Michelin-rijders en Pedrosa maakte in Jerez het feest compleet door de eerste Michelin-overwinning van het jaar te pakken. Colin Edwards, naast een trouwe klant vorig jaar ook een Michelin-criticaster, benadrukte de vooruitgang die de Franse bandengigant had gemaakt. “Sinds ik in 2002 in de MotoGP ben gekomen, heb ik nog niet zo’n betrokkenheid en gedrevenheid bij Michelin gezien”, complimenteerde de Amerikaan zijn bandenleverancier. Die verloor wel zijn boegbeeld Valentino Rossi aan Bridgestone. Het maakt de ontmoeting in Portugal er alleen maar interessanter op. [Kasten Winnaar van het weekend]WINNAAR VAN HET WEEKEND:DANI PEDROSAHet ligt wat voor de hand, maar de manier waarop Dani Pedrosa zijn stempel op de race in Jerez drukte, was niets minder dan bewonderenswaardig. Gezien zijn eigen fysieke ongemak in de aanloop naar het seizoen en de matige resultaten van de 2008-RCV moet zijn overwinning voor eigen publiek niet alleen de vice-kampioen van 2007 een enorme boost geven, ook Honda en Michelin konden een opsteker na een zwaar 2007 wel gebruiken. Voor het eerst in zijn carrière is Pedrosa nu koploper in het MotoGP-kampioenschap. Zijn positie is sterker dan twee maanden geleden verwacht. VERLIEZER VAN HET WEEKEND:DUCATIOké, ook hier ligt het voor de hand om Casey Stoner als verliezer aan te merken. Vandaar dat het beter is om de pijn van de zware nederlaag niet alleen bij Stoner, maar ook bij Ducati neer te leggen. De Italianen grossierden vorig jaar in overwinningen en podiumplekken – maar vooral dankzij Stoner. Als die het ook af laat weten, verschiet het vurige rood snel van kleur. [Wenn es zuviel ist, die letzte zwei Nachrichten weglassen]PITSTOP• Nicky Hayden reed in Jerez met het aangepaste 2008-chassis dat Dani Pedrosa aan een derde plaats hielp in Qatar. “Achteraf kun je zeggen dat het een verkeerde beslissing was om de 2007-RCV te rijden”, gaf de 2006-wereldkampioen toe. “Het was een teambeslissing, maar als je wilt mag je mij de schuld geven.” Hayden wilde echter niet duidelijk zeggen dat hij de man was die besloten had om de oude machine te gebruiken. “HRC wilde graag dat we de twee gingen vergelijken, ook op aangeven van Dani, omdat die door zijn blessure weinig kilometers had kunnen maken met de nieuwe fiets. Als HRC had gewild dat ik de 2008-fiets had gereden, was dat waarschijnlijk wel gebeurd.” Het in Qatar aangepaste chassis kent een ander balhoofd, aangezien veel problemen met het 2008-chassis daar vandaan kwamen. Hayden: “Toen we in de winter het 2007-blok in het 2008-chassis hingen, bleek dat de balans weg was. Er was meer gewicht voor, onder meer door de positie van de airbox. Ook de geometrie was anders. We hadden er veel problemen mee, maar Dani vond in Qatar dat het aangepaste chassis een verbetering was en ik heb dat gevoel ook.” In Qatar was er echter geen aangepast chassis beschikbaar voor Hayden. • De Suzuki-mannen Chris Vermeulen en Loris Capirossi maakten in Jerez weer gebruik van “oude” onderdelen. Het duo rijdt met het aërodynamicapakket van 2007 en heeft een “mix” aan 2007- en 2008-chassisonderdelen. Het blok is echter wel de nieuwe 2008-versie. Tot en met de GP van Estoril zal het team dit pakket inzetten. Loris Capirossi was de man die een vergelijking met de oude en nieuwe fiets voorstelde. Rizla/Suzuki-teammanager Paul Denning gaf toe dat die stap niet eenvoudig was. “Niemand wil in de achteruit, om het zo maar te zeggen”, aldus Denning. “Het probleem was dat de rijders niet voldoende vertrouwen hadden in het rijwielgedeelte als ze op de limiet reden. De aërodynamica en de gewichtsverdeling verstoorden de balans te veel.” • Bridgestone heeft haar rijders aangegeven dat er voorlopig geen qualifier-voorbanden beschikbaar komen. Na de GP van Qatar gaf onder meer Bridgestone-nieuweling Valentino Rossi aan wel wat te voelen voor een dergelijke band – iets waar Michelin al langere tijd mee werkt. “We gaan dat niet doen, omdat zo’n band met extra grip de balans van de machine verstoort”, aldus Chris Hughes van Bridgestone. “Wij geven er de voorkeur aan dat ook tijdens een kwalificatie het gedrag van de machine zo dicht mogelijk aanleunt tegen dat van een machine in racetrim.” Hughes gaf echter aan dat de ontwikkeling van de band niet stop gezet is. Wanneer een duidelijke verbetering voelbaar is, zal de band wel ingezet worden. Bridgestone kwam in Jerez wel met een generatie nieuwe achter-qualifiers, ontwikkeld naar aanleiding van de bevindingen tijdens de Jerez-test in februari. • Bij Michelin is men nog op zoek naar een testrijder. De Franse bandenfabrikant zocht contact met de gestopte Alex Barros, maar de besprekingen zijn gestaakt, vertelde Jean-Philippe Weber van Michelin. “Jammer, want hij is iemand met veel ervaring.” Ook sprak men met Alex Hofmann, maar hoewel de Duitser wel oren had naar een deal, staan zijn testwerkzaamheden voor het Superbike-project van Aprilia hem in de weg. “Op dit moment werken we met de mensen die intern bij ons bekend zijn, maar we zouden nog graag iemand strikken die ervaring heeft met MotoGP of met carbon remmen.” • Chuck Aksland was in Jerez aanwezig als toeschouwer. De teammanager van het afwezige Roberts Team hoopt nog steeds op een MotoGP-doorstart, mogelijk zelfs dit jaar in Laguna en Indianapolis. “Het hangt allemaal van de sponsorshipdeal af waar wij aan werken”, aldus Aksland. Het Roberts Team zou met sponsoring van sponsor Las Vegas dat vorig jaar instapte deel kunnen uitmaken van een groot auto- en motorsportpakket waarmee de toekomst van het team gewaarborgd is. “Zij werken er al twee jaar aan en het ziet er goed uit, maar als we dit jaar niet aan racen toe komen, is dat geen ramp. Het is mooi meegenomen als we de twee Amerikaanse GP’s kunnen rijden, maar dan moeten we ook nog materiaal vinden. Als we er volgend jaar bij zouden kunnen zijn, is dat mooi. Het is dan wel noodzakelijk dat we vóór september weten of de deal doorgaat. Dan zouden we eventueel nog een eigen chassis kunnen bouwen. De afgelopen twee jaar hadden we eigenlijk telkens te weinig tijd.” Zonder sponsor kan Aksland echter niet met fabrikanten en rijders in de slag, weet hij. Ducati is de enige fabriek waarmee de Amerikaan in gesprek is, maar het laatste contact dateert al van medio 2007. “Ik denk dat deze sponsor interessant zou kunnen zijn voor een fabriek als Ducati.” In de teamwerkplaats in Banbury werken nu nog twaalf mensen aan Superbike-onderdelen voor teams als Ten Kate, Evolution en Stobart. • Na de GP van Estoril testen Pedrosa en Hayden weer het nieuwe Honda RC212V-blok met pneumatische kleppen. Het blok werd tijdens de wintertest terzijde geschoven toen de prestaties tegenvielen. “Het was niet zo dat het blok onbetrouwbaar was of dat we brokken hadden, maar het oude blok was beter”, aldus Hayden. De Amerikaan liet ook weten dat de elektronica op de Honda beslist verbetering behoeft. “De elektronica wordt alsmaar geavanceerder waardoor het rijden in de regen en ook de benzineconsumptie wordt berekend. Vooral dat laatste geeft bij ons nog wel eens problemen. In Assen kwam ik vorig jaar in de uitloopronde met een lege tank te staan.” Het systeem past zich aan gedurende de race, maar ook daar werkt het niet altijd vlekkeloos, gaf Hayden toe. “Bij de GP in Valencia had ik een goed begin van de race, daarna werd het minder, omdat de benzinetoevoer gewoon niet goed was.” • MotoGP-wereldkampioen Casey Stoner haalde op vrijdagmiddag fors uit naar de Formule 1. “De Formule 1-testen ruïneren onze circuits. Het is overal hetzelfde waar we komen: bij het aanremmen van bochten komen steeds meer hobbels te liggen. Erg vervelend.” Stoner, nu lid van de uitgebreide Safety Commission, was ook niet mals voor het circuit van Jerez. “Er moet hier nieuw asfalt komen en ook aan de kerbstones moet gewerkt worden.” In het verleden leek Stoner weinig interesse te hebben om zitting te nemen in de Safety Commission waar tot begin dit jaar alleen Capirossi en Rossi deel van uit maakten. Dorna-baas Ezpeleta heeft aangegeven dat elk merk een rijder moest uitvaardigen om het bestaansrecht van het comité te behouden. Stoner nam namens Ducati zitting. “Ik wilde gevraagd worden en vorig jaar had ik nooit het gevoel dat ik welkom was. Maar ik heb gemerkt dat alle leden van het comité eigenlijk hetzelfde willen als het om veiligheid gaat.” • Slechts twee rijders namen in Jerez een 16 inch-achterband van Michelin in hun bandenselectie op. Hayden en Dovizioso onderzochten de mogelijkheden van de band met het grotere rubberoppervlak, de andere vijf Michelin-klanten vertrouwden op 16,5 inch banden. Dovizioso gaf na de eerste trainingsdag aan toch voor de 16,5 te kiezen. “De 16 bevalt me erg goed, omdat hij een betere handelbaarheid geeft, maar we hebben op dit moment te weinig grip”, aldus de Italiaan. • Daags na de Spaanse GP testte John Hopkins voor het eerst de Kawasaki met het zogenoemde Screamer-blok. Kawasaki’s testrijders Serizawa en Jacque probeerden de Kawasaki in januari en februari. Hopkins kreeg nu de kans om de machine te proberen, samen met testrijder Jacque. Dinsdag was West aan de beurt. Wanneer de machine ingezet zal worden in een race, is onder meer afhankelijk van de bandenslijtage en de benzineconsumptie, aldus Kawasaki Competition Manager Michael Bartholemy. Eerder bleek de Screamer te veel benzine te verbruiken waardoor het onmogelijk zou zijn om met de toegestane 21 liter aan de finish te komen.[[MOTO GP-RAPPORT – als excel datei hinzugefügt]][Darauf achten das die Reifen wieder korrekt eingefuhrt werden M = Blau; B = Rot] [Text WK Tussenstand]1. Dani Pedrosa 41 punten; 2. Jorge Lorenzo 36; 3. Valentino Rossi 31; 4. Casey Stoner 30; 5. Andrea Dovizioso 21; 6. James Toseland 20; 7. Nicky Hayden 19; 8. Loris Capirossi 19; 9. John Hopkins 13; 10. Shinya Nakano 10; 11. Colin Edwards 9; 12. Marco Melandri 9; 13. Randy de Puniet 7; 14. Chris Vermeulen 6; 15. Anthony West 3.125 CC: CORSI KLOPT TEAMGENOOTSimone Corsi won vorig jaar in Turkije zijn eerste GP, maar kwam in het WK niet verder dan de zesde plaats. In Jerez schreef de Italiaan zijn tweede zege bij en nam bovendien de leiding in het WK over van Sergio Gadea. De Spanjaard kende een rampzalig weekend en ging stevig onderuit, met Corsi kwam het in de race helemaal goed. De Aprilia-coureur moest afrekenen met zijn verrassend snelle teammaat Nico Terol. De 19-jarige Spanjaard kende een rampzalig 2007, maar toonde in Qatar met een zesde plaats aan op de weg terug te zijn. Voor Terol was zijn tweede plaats zijn eerste GP-podium. Polesetter Bradley Smith mocht slechts één ronde het tempo aangeven. Smith besliste het gevecht om de derde plaats met de weer goed rijdende Stefan Bradl in zijn voordeel. Jerez-kenner Pablo Nieto werd vijfde. Niet alleen Gadea kende pech, ook zijn teamgenoot Gabor Talmacsi haalde het einde niet. De wereldkampioen koerste op de vierde plaats toen hij zijn machine aan de kant moest zetten. Voor het Nederlandse De Graaf-team was er succes en pech. Hugo van den Berg reed naar eigen zeggen zijn beste race ooit, maar zag die ten einde komen toen zijn machine vast liep. Van den Berg bezette toen de achttiende plaats. “Het ging eigenlijk heel goed”, vond Van den Berg. “Zeker een stuk beter dan de dertigste plaats in de kwalificatie. Maar ik startte goed en kon bij een mooi groepje komen. Jammer dat de motor kapot ging, want ik ging erg goed.”Danny Webb kon zijn zesde plaats van Qatar niet laten volgen door een tweede top 10-finish. De Engelsman vocht zich na een mindere periode weer terug naar de achtste plaats en ging vervolgens onderuit. Teammaat Stevie Bonsey zag in Qatar het einde niet door een crash, hier kopieerde hij Webb’s zesde plaats van Qatar. Het was Bonsey’s beste GP-resultaat tot nu toe. UITSLAGEN 125 CC: 1. Simone Corsi (I), Aprilia – snelste ronde; 2. Nicolas Terol (E), Aprilia; 3. Bradley Smith (GB), Aprilia – pole; 4. Stefan Bradl (D), Aprilia; 5. Pablo Nieto (E), KTM; 6. Stevie Bonsey (USA), Aprilia; 7. Scott Redding (GB), Aprilia; 8. Dominique Aegerter (CH), Derbi; 9. Mike di Meglio (F), Derbi; 10. Sandro Cortese (D), Aprilia; 11. Raffaele de Rosa (I), KTM; 12. Esteve Rabat (E), KTM; 13. Tomoyoshi Koyama (J), KTM; 14. Pol Espargaro (E), Derbi; 15. Takaaki Nakagami (J), Aprilia; DNF Hugo van den Berg (NL), Aprilia. WK TUSSENSTAND: 1. Simone Corsi, 34 punten; 2. Stefan Bradl, 29; 3. Nicolas Terol, 26.250 CC: KALLIO MET GELUKDe 250 cc-race kende voor het chauvinistis

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-