+ Plus

GP Wegrace Japan

Loris Capirossi en Casey Stoner maakten in Motegi de cirkel perfect rond. De pionier die in Barcelona 2003 Ducati zijn eerste MotoGP-zege schonk, won in zijn laatste jaar voor het team toch nog een race en Stoners wereldtitel illustreerde meer dan een wisseling van de wacht. De constructeur pakte na veel titels in het WK Superbike nu ook de constructeurstitel in de MotoGP, 34 jaar nadat MV Agusta als laatste Europese fabriek de Japanse giganten versloeg. “We zijn dan wel een kleine fabriek, maar we hebben de beste rijder”, doelde Ducati-teammanager Livio Suppo op de 21-jarige Stoner. De Australiër reed naar eigen zeggen zijn slechtste race van het jaar, maar zijn zesde plaats was ruim voldoende voor de wereldtitel, ook omdat Valentino Rossi niet verder kwam dan een dertiende plaats. “Tegen het einde probeerden allerlei gedachten m’n hoofd binnen te komen en ik moest moeite doen om geconcentreerd te blijven”, gaf de glimmende Stoner aan. “Ik weet ook niet wat ik moet zeggen. Ik kan me alleen niks mooiers voorstellen dan dit gevoel.” In zijn dankwoord betrok de man die als complete outsider aan dit seizoen begon ook zijn vertrekkende teamgenoot. Die glunderde. “Ik ben heel blij voor Casey, maar deze titel is ook een heel klein beetje van mij”, glimlachte Capirossi – en even waren de bittere woorden van kort voor de aankondiging van zijn vertrek vergeten. De GP van Japan was bizar in verloop en uitkomst. Na bloedhete trainingsdagen kregen de rijders op zondag een natte baan voorgeschoteld. Maar toen die opdroogde, werd de stand door elkaar gehusseld. Polesetter Dani Pedrosa leidde één ronde en werd zowaar afgelost door de te vroeg gestarte Anthony West. Twee doorkomsten verder was de van plek negen gestarte Stoner de nieuwe leider en een rondje later moest hij al weer plaats maken voor Marco Melandri. Tien ronden baande Valentino Rossi zich een weg voorbij Melandri en vier kilometer verderop was Loris Capirossi de laatste leider van de race. Zes verschillende leiders vertelden maar het halve verhaal. Op de opdrogende baan behoorden Nicky Hayden en Sylvain Guintoli in de zevende ronde tot de eerste rijders die durfden om op een machine met slicks over te stappen. Rossi kreeg de leiding in handen omdat Melandri binnenkwam, Capirossi kreeg de eerste plek in handen, omdat hij “de beste strategie had gekozen” – en niets te verliezen had. Stoner wachtte tot de vijftiende ronde. “Ik wachtte op het bord van mijn pitcrew”, vertelde de kersverse wereldkampioen. “Ik vond het moeilijk om zelf die beslissing te nemen, maar toen ik het bord zag, was ik zelf ook wel zo ver om binnen te komen. Het begin van de race was goed, maar toen gaven de banden het op. Toen ik met de tweede machine op slicks de baan op ging, had ik problemen met m’n stuurdemper en ging ik een paar keer wijd. Maar ik zag dat Valentino ook problemen had en daardoor kon ik wat relaxen.” Rossi leek de betere kaarten in handen te hebben dan Stoner, maar een opgesneden slick bracht niet voor Rossi wat hij wilde. De Yamaha-coureur kwam een rondje later wéér binnen na een ternauwernood goed afgelopen uitstapje. Stoner kon het zich zelfs veroorloven om Melandri voorbij te laten, ook omdat Dani Pedrosa hard crashte en een botje in zijn voet brak. Capirossi’s prachtige zege betekende zijn derde op rij in Motegi. Zijn achtervolgers zaten op flinke achterstand. Randy de Puniet had in de openingsfase nog een uitstapje door het grind gemaakt, maar scoorde toch zijn eerste MotoGP-podium na veel technische tegenslag en persoonlijke fouten. Toni Elias presteerde fantastisch door amper drie maanden na zijn beenbreuk in Assen weer op het podium te staan. De Spanjaard moest wel twee keer omkijken om zich er van te overtuigen dat de zeer verrassende Sylvain Guintoli de Dunlop/Yamaha hem op de hielen zat. Terwijl in de fabriek in Bologna duizend man al een voorschot nam op een naderend feestje, de totale Ducati-pitbemanning zich opmaakte voor een ontlading na vijf seizoenen hard werk, werkte Rossi op een treurig stemmende dertiende plaats zijn laatste kilometers af in anonimiteit. Met een triomfantelijke wheelie kwam Stoner over de finish. Zijn zesde positie miste dan wellicht de glans, zijn acht seizoenszeges zijn er evenveel als alle andere Bridgestone-rijders bij elkaar behaalden vanaf 2002. Stoner is met zijn 21 jaar en 342 dagen na Freddie Spencer bovendien de een na jongste wereldkampioen in de belangrijkste GP-klasse. En hoewel hij zijn emoties aardig onder controle leek te hebben, was het in het hoofd van Stoner spitsuur. “Ik toon mijn emoties dan misschien wat anders dan de meeste rijders, maar dat betekent niet dat ik ze niet heb”, lachte Stoner breeduit. Bridgestone-chef Hiroshi Yamada huilde echter dikke vreugdetranen om de eerste titel voor de Japanse bandengigant. Sinds 2005 werken de Italianen samen met Bridgestone, iets wat Marlboro/Ducati-teammanager Livio Suppo bestempelde als “meer een strategische zet dan een technische beslissing”. Samen met zijn ouders kwam Stoner op zijn veertiende naar Europa, verdiende wat centen bij met ramen wassen en werd uiteindelijk opgepikt door Alberto Puig en Lucio Cecchinello. “Mensen realiseren zich niet hoeveel mijn ouders er voor hebben moeten opofferen om dit te bereiken”, zei Stoner zelf. Zij en ook Alberto en Lucio hebben altijd in mij geloofd. Voor die mensen is dit een geschenk. Voor al die mensen die niet in me geloofden: we hebben bewezen dat het kon. En dat mijn moeder huilde… Vrouwen huilen nu een maal.” De wereldkampioen zelf niet. “Heb ik eigenlijk nooit gedaan. Zegt mijn moeder. Ook niet als ik me pijn had gedaan.” En pijn voelde Stoner genoeg in zijn bijzondere GP-carrière. “Maar ik heb maar heel weinig gebroken”, meldde hij meteen. “En de keren dat ik viel, was omdat ik tot het uiterste ging.” Het kampioenshirt bevatte een ode aan zijn team én aan zijn helden Giacomo Agostini, Kenny Roberts, Barry Sheene, Wayne Rainey, Kevin Schwantz en zijn landgenoten Wayne Gardner en Mick Doohan. “Die mensen hebben er voor gezorgd dat ik ben waar ik ben. Ik zag ze op tv en wilde zijn als zij. Vooral voor Mick heb ik veel bewondering. Na zijn zware crash in Assen (1992, FW) werd hij toch nog vijf keer wereldkampioen. Dat heeft me geleerd dat je alles kunt bereiken als je maar nooit opgeeft.” Op de lijst van “heroes” stond ook Valentino Rossi. “Zeker. Hij is een inspiratie voor me geweest en ik vind het fantastisch dat ik het nu tegen hem op kon nemen.” In de race bleek Stoner echter wat minder gelukkig met de manier waarop de zevenvoudig wereldkampioen zich halverwege de race langs de Ducati-coureur wurmde. “Valentino ging absoluut te laat in de remmen en ik had al ingestuurd. Ik moest mijn machine oprichten anders hadden we elkaar geraakt. Dat viel me tegen. Niet zo netjes. Maar ach, ik heb mijn doel bereikt. Het was niet mijn doel om 125 of 250-kampioen te worden, maar de beste in de 500 cc. Toen ik GP’s ging rijden, werd het MotoGP. Ook goed.” Terwijl hij de Amerikaanse GP als zijn beste van het seizoen betitelde, vond hij de Japanse WK-ronde “een rampzalige wedstrijd”. “Iets probeerde in die laatste ronden in m’n hoofd te kruipen, maar gelukkig kon ik m’n concentratie vasthouden. Dat het hier zou gebeuren, had ik na de trainingen niet verwacht. Ik dacht dat we het in Australië af zouden maken. We hadden nu zoiets van ‘we’ll give it a go’.” Stoner maakte het hele weekend een opgejaagde indruk. Op zaterdag kwam hij op de baan in conflict Carlos Checa die volgens Stoner in de weg reed. De jonge klassementsleider mocht van veel geluk spreken dat de wedstrijddirectie hem niet beboette voor een schopbeweging en het tonen van een middelvinger. Door onverwachte set up-problemen strandde hij net achter teammaat Capirossi op een negende startplaats, zijn slechtste van het jaar. “Misschien was ik ook wel wat nerveuzer dan ik had gedacht. Het sterke van dit team is dat er geen negatieve gevoelens geweest zijn, dit jaar. Iedereen werkt voor het resultaat en ik werd echt in de familie opgenomen. Het gaat niet om wat je hebt, maar om wie je om je heen hebt. Ik moet Ducati echt bedanken dat ze mij wilden hebben. Na een paar andere rijders… (Ducati wilde eind vorig jaar eerst Marco Melandri en Nicky Hayden, FW) Voor mijn gevoel hebben we dit jaar een aantal keren niet het krediet gekregen wat we verdienden. Ik ben het wel zat om te horen dat onze banden en motor beter waren. Soms was dat zo, soms hadden we ook een nadeel. Wij hebben veel races gewonnen, omdat we harder werkten.” Zelfkritiek had Stoner ook. “Misschien moet ik mijn houding in de pits iets veranderen. Iets minder met m’n hoofd schudden…”Vanwege een geploft blok op vrijdag vertrouwde Valentino Rossi voor de race op zijn oude krachtbron zonder pneumatische kleppen. Zijn bandenprobleem in de race openbaarden zich na zijn eerste pitbezoek. “Het leek wel alsof ik een lekke voorband had”, legde de vanaf plek twee gestarte Rossi uit. “Ik kon totaal niet insturen. Pas na vier ronden was de band op temperatuur, maar toen was het veel te laat. Colin (Edwards, FW) had precies hetzelfde probleem. Misschien kwam het door de lagere temperatuur.”Op regenbanden voelde Rossi zich daarentegen veel beter op zijn gemak dan met de opgesneden slicks. “Ik kwam aan de leiding en dan is het moeilijk om te beslissen wanneer je naar binnen komt. De achtervolgers kunnen misschien wat meer riskeren. Als alles normaal was geweest, had ik samen met Pedrosa de grootste kans op de winst gehad. Maar Casey en Ducati verdienen de titel dit jaar. Wij hebben het moeilijk gehad. Ik heb zelf spijt van mijn crash op de Sachsenring, op een circuit waar de Bridgestone-rijders het moeilijk hadden. Dat we in Misano uitvielen, was natuurlijk ook slecht. Na Laguna Seca (Rossi werd daar vierde, FW) wist ik dat het bijna onmogelijk was om de titel terug te halen.” De teleurstelling van het missen van het kampioenschap was vorig jaar echter groter, gaf Rossi toe. “Toen zaten de motoren en de banden dichter bij elkaar en ging ik als leider naar de laatste race. Dit jaar won Stoner acht wedstrijden. Nu moeten we ons voorbereiden op volgend jaar. Ik verwacht dat het dan weer dichter bij elkaar zit. En we hebben nog drie races, onder andere in Australië. Ik denk dat ik daar kan winnen.” De nieuwe wereldkampioen koestert dezelfde plannen. Volgend jaar verruilt Stoner zijn geliefde nummer 27 zo goed als zeker voor het nummer 1. Voor zijn kampioensmachine heeft hij ook wel plek. “Ik zal er niet om vragen, maar dat is wel iets wat ik in mijn huiskamer zou willen hebben staan.”PITSTOP• Tijdens een vergadering met de fabrikanten stelde Carmelo Ezpeleta van Dorna voor om volgend jaar – net als in het WK Superbike – slechts één bandenfabrikant toe te staan. Eén bandenfabrikant zou geen rijders kunnen bevoordelen, meent Dorna, maar her en der wordt al geopperd dat het een commerciële beslissing zou zijn die Dorna veel geld kan opleveren. De bandenfabrikanten waren niet bij de meeting uitgenodigd en reageerden allen totaal verbaasd. Op vrijdag zei Hiroshi Yamada van Bridgestone nog dat zijn organisatie niet het hele MotoGP-veld van materiaal zou kunnen voorzien. “Dit voorstel kwam uit de lucht vallen”, aldus “chief of competition” Frederic-Henry Biabaud van Michelin. “Wij snappen ook de bedoeling er van niet. Wij hebben een goed gesprek met Honda gehad, maar iemand wil één bandenmerk. Is het een team? Is het een rijder met veel invloed? Hoe dan ook, dit is niet de juiste weg.” Algemeen wordt aangenomen dat Valentino Rossi en Dani Pedrosa de stuwende krachten achter deze ontwikkeling zijn. Rossi stelde op vrijdag dat één bandenmerk de situatie voor hem “niet slechter zou maken”. [Bild 153435]• Jean-Philippe Weber, de MotoGP-competition manager van Michelin, zat in Misano nog met Ezpeleta om tafel om de problematiek te bespreken. “Hij liet ons weten dat hij zelf niet vóór een dergelijke regel is, omdat het niet goed is voor de sport”, sprak een verbaasde Weber. “En wat moet er nu gebeuren als er inderdaad één fabrikant verantwoordelijk wordt? Moeten wij nu stoppen met onze ontwikkeling en met de competitie? Dat zou slecht zijn voor elke fabrikant die niet bij de sport betrokken is. MotoGP is een prototypeklasse, waarin ook prototype-banden moeten zijn.” Biabaud slaagde er evenmin in om zijn verbazing te verbergen. “Wij zijn voor 2008 met Dunlop en Bridgestone wijzigingen in het reglement overeengekomen (testen op nieuwe circuits ruim vóór de GP en niet alleen testen op maandag en dinsdag na een GP op circuits waar men dan net is geweest, FW) en hebben dat aan Dorna voorgelegd. In dezelfde vergadering waarin dat voorstel wordt besproken, komt dit ter tafel!” Vorig jaar werd de Franse fabrikant geprezen door Dorna toen men aanpassingen aan het vrije reglement voorstelde. Dorna wil bij de GP van Maleisië een antwoord van de betrokken partijen, naast Dorna nog de MSMA, de FIM en IRTA die samen het GP-comité vormen.. “Tot die tijd zullen wij proberen hen te overtuigen dat het een slecht voorstel is”, aldus Biabaud die met de bandenfabrikanten geen stem in het geheel heeft. • Bij Bridgestone heeft men het over “een onaangename verrassing”, aldus Hiroshi Yamada. “Ik weet ook niet waarom men hier mee komt. Wij zijn voor onderlinge competitie. Misschien zijn er een paar rijders die veel invloed hebben. Wij hadden dit in ieder geval niet verwacht.” Jeremy Ferguson van Dunlop laat een ander verhaal horen. “Dit hangt al tijden in de lucht, omdat sommige rijders klagen”, meent Ferguson. Hij is tegen één bandenfabrikant. “Misschien is het nu wel goed om te weten dat banden belangrijk zijn, dat ze niet alleen maar zwart en rond zijn. Op topniveau gaat het om competitie. Niet alleen tussen rijders, maar ook tussen merken en bandenfabrikanten. Kijk maar naar het WK Superbike waar Pirelli het alleenrecht heeft. Helpen die beperkingen? Als je naar de rijders luistert, hoor je het oordeel. Soms niet eens tussen de regels door.” • Fiat/Yamaha-teammanager Davide Brivio sprak van “een emotionele actie van Dorna”. “Als de situatie blijft zoals hij is, denk ik dat Michelin volgend jaar weer terugkomt”, meende Brivio. “De competitie moet terugkomen en als dat is door één bandenfabrikant toe te staan of door alles terug te draaien zoals het was, moet dat overwogen worden. Een beslissing forceren in Maleisië lijkt snel, maar we moeten weten waar we aan toe zijn. Daags na de laatste GP in Valencia beginnen de testen voor 2008 al.” [Bild: 153130]• Casey Stoner was duidelijk tegen. “Dit is het hoogste van het hoogste, waar zoveel mogelijk fabrikanten bij moeten zijn. Als we naar één bandenfabrikant gaan, wordt het net als een merkencup. Het gaat om de competitie en we moeten het laten zoals het is.” Zijn teammanager Livio Suppo vindt het “vreemd dat dit nodig is”. “De competitie werkt toch goed? Als we drie jaar geleden een bandenmerk hadden gehad, zouden wij niet staan waar we nu staan.” • Bij Kawasaki is het “nooit een optie geweest dat één fabrikant domineert”. “Alle betrokken partijen moeten de competitie aan gaan. Bandenfabrikanten zijn echte technische partners van een motorfabrikant. Samen ontwikkelen we dingen. Moeten wij dan nu onze opgedane ervaringen afstaan aan andere rijders? Het is niet goed om zo’n drastische maatregel in te stellen na slechts één jaar met dit reglement. Misschien is het een commerciële regel voor Dorna.” Paul Denning van Suzuki stelt het anders. “Krijgen we nu ook allemaal Ducati-blokken omdat Ducati domineert? En Rossi- of Stoner-klonen omdat die beter zijn dan de rest? Ik hoop dat het blijft zoals het is. De MSMA (de vereniging van fabrikanten, FW) heeft hier een stem in en zal die moeten laten gelden.” [Bild 151820]• Hervé Poncharal leek voor het weekend bekend te maken dat zijn Tech 3 Team afscheid neemt van Dunlop en in 2008 met Michelin in zee gaat. “Maar nu weet ik dat allemaal niet meer zo zeker”, sprak de Franse teammanager en IRTA-baas. “Ik denk niet dat een ‘single tyre manufacturer’ goed is, maar als het zo ver komt dat fabrikanten een voorstel moeten doen naar Dorna, is het de vraag of iedereen meebiedt.” Chuck Aksland van Team Roberts laat een ander geluid horen. “Wij zijn voor. We hebben jaren geprobeerd om de bandenpartner te krijgen die we willen, maar het was nooit mogelijk. Of we moesten er dik voor betalen. Voor onafhankelijke teams als het onze is het een zegen – als de regel tenminste goed opgesteld wordt. De banden spelen dit jaar een te belangrijke rol.”[Bild 152980]• Dani Pedrosa maakte op vrijdag in Motegi bekend dat hij zijn contract met Honda voor twee jaar verlengd had. Het grote nieuws was echter dat Pedrosa de kans groot achtte dat het Repsol/Honda Team voor 2008 zou switchen van Michelin naar Bridgestone. Het zou een einde betekenen aan een 25-jarige relatie tussen Honda en Michelin. President Hamane van HRC gaf toe dat er een officieel verzoek van Honda naar Bridgestone is uitgegaan, waardoor de Japanse fabrikant onder forse druk wordt gezet. “Beide rijders willen Bridgestone en wij volgen de keus van de rijders”, aldus Hamane. Een dag na de bekendmaking liet hij er (geschrokken?) op volgen dat men van Michelin de garantie wil dat hun banden sterk zullen verbeteren waarna de situatie zal worden geëvalueerd. Bij Bridgestone gaf men echter aan dat het HRC-verzoek al in augustus was afgewezen.• Teammaat Nicky Hayden reageerde verbaasd op de mogelijke overstap naar Bridgestone. “Ik zou gek zijn als ik een overstap niet zou overwegen, maar ik vind het niet juist om nu al de beslissing te nemen”, aldus de 2006-wereldkampioen. “Bridgestone heeft dit jaar een enorme stap gemaakt en als dat volgend jaar weer gaat gebeuren, hebben we een probleem als wij op Michelin zitten. Michelin heeft één slecht jaar, ik ook, maar krijg ik nu ook ontslag?” Als er in 2008 één bandenfabrikant zou zijn, zou de Amerikaan daar niet direct tegen zijn, wel gaf hij wat halfslachtig aan vóór competitie te zijn. • Zou de situatie blijven zoals hij is, beraadt Yamaha ook een overstap naar Bridgestone. Hoewel Fiat/Yamaha-teammanager Davide Brivio een week eerder in Estoril verklaarde dat Yamaha in 2008 op Michelin vertrouwt, lijkt die deal nog bepaald niet zeker. Het Repsol/Honda-Bridgestone-nieuws bracht Brivio én Rossi ernstig aan het twijfelen. “Als Honda inderdaad switcht, kan dat voor Yamaha ook slecht zijn”, schatte Brivio in. “In zo’n situatie zijn er maar weinig Michelin-teams en dat kan slecht zijn voor de ontwikkeling. We zijn in gesprek met Michelin om te horen hoe zij denken volgend jaar het tij te kunnen keren. Een contract hebben we nog niet getekend.” 125 ccPasini blijft koelEn weer startte Mattia Pasini vanaf de pole position. De Italiaan was voor de achtste keer dit jaar superieur in de droge tijdtraining, terwijl thuisrijder Tomoyoshi Koyama zich met een tweede startplaats ook knap liet zien. De titelpretendenten Gabor Talmacsi en Hector Faubel stonden gebroederlijk naast elkaar als derde en vierde. Met uitzondering van Koyama speelden de andere drie ook hoofdrollen in de natte race. Pasini bouwde meteen een voorsprong op, waarbij klassementsleider Talmacsi nog de meest hardnekkige pogingen ondernam om de Italiaan niet te laten ontsnappen. Dat bleek echter onbegonnen werk. Voor Talmacsi was het daarop vooral zaak om Faubel achter zich te houden. Dat lukte. De Spanjaard werd bovendien nog even gepasseerd door regenspecialist Mike DiMeglio. De Fransman kon de weelde van een podiumplek echter niet dragen en crashte. Dat hij alsnog vierde werd achter Faubel geeft aan dat de verschillen in Motegi groot waren. Joey Litjens ontbrak in Japan. Dinsdags voor de race besloot de in Estoril gevallen rijder om de reis naar Motegi niet te maken. Zijn hersenschudding leverde hem nog te veel problemen op. Pogingen van het De Graaf Grand Prix Team om nog een Japanse invaller te vinden, liepen op niets uit. Op zondag moet Litjens balend voor tv hebben gezeten. De omstandigheden zouden hem uitstekend hebben gepast. Zijn teamgenoot Danny Webb presteerde voortreffelijk. De 16-jarige Engelsman was op de droge baan op vrijdag nog hard gevallen, maar de warm up op de natte zondagochtend toonde een veelbelovende zeventiende plaats. Webb reed op de verraderlijke baan een aanvallende wedstrijd en kwam acht ronden voor tijd in de punten terecht. Toen hij de zonder vertrouwen rondrijdende Koyama passeerde en de (twee maal) gevallen Lukas Pesek achter zich had, koerste Webb zelfs op de twaalfde plaats. Pesek kwam echter weer langszij, maar Webb besloot voor zekerheid te kiezen en na een zeer moeizaam seizoen zijn eerste WK-punten te koesteren. Het waren voor het Molenaar-team de eerste 125 cc-WK-punten sinds de wereldtitel van Haru Aoki in 1996. Dat er hier en daar een traantje werd weggepinkt was dan ook wel te begrijpen. 250 ccKallio’s eersteMika Kallio is een liefhebber van het stop & go-circuit van Motegi. De afgelopen twee jaren won de Fin er de 125 cc-race. Op vrijdag zette hij ook de snelste tijd in de eerste kwalificatie, maar op zaterdag verbeterde hij zijn tijd niet en zakte vier plekken. Een waanzinnige laatste vijf minuten van de kwalificatie beloofde veel voor de race. Uiteindelijk sloop Shuhei Aoyama in de slipstream van Andrea Dovizioso mee naar zijn eerste pole. Dovizioso was in de openingsfase de snelste, maar wist een kwartet rijders achter zich. Dat er geen sprake is van een herenakkoord tussen Dovizioso en zijn teammaat Yuki Takahashi, bleek toen de Japanner voor eigen publiek de leiding overnam. Kallio, Hiro Aoyama en Dovizioso bleven echter dicht in de buurt. Toen Takahashi zich verslikte, kon hij een plaats op het podium wel vergeten. Vijf ronden voor het eind leek een KTM-dubbel zelfs zeer wel mogelijk toen Kallio en Aoyama Dovizioso op een kleine achterstand zetten. Drie doorkomsten later ging ook Aoyama’s hoop op een derde opeenvolgende overwinning in Motegi in rook op toen hij crashte. De Japanner pakte zijn verfomfaaide KTM nog wel op en finishte als achtste. Kallio kwam in de laatste ronden nog zwaar onder druk te staan, maar de Fin kreeg hulp van achterblijvers. Ook gaf Dovizioso toe dat Kallio extreem snel was geweest. Kallio, een week eerder vader geworden, behaalde zo zijn eerste kwartliterzege, de eerste 250 cc-GP-overwinning voor een Fin sinds 34 jaar; Teuvo Länsivuori was hem in 1973 in Imatra voorgegaan. Achter Dovizioso werd Barbera toch nog derde. Jorge Lorenzo kwam in het stuk totaal niet voor. De WK-leider voelde zich niet happy op het natte asfalt en scoorde met een elfde plaats zijn slechtste resultaat in zijn 250 cc-loopbaan. Voor het weekend had Lorenzo al te horen gekregen dat zijn al aangekondigde testsessie op maandag op de Yamaha M1 was afgeblazen. Het Aprilia-management dat eerder toestemming leek te hebben verleend voor de test, wilde dat de Spanjaard zich concentreerde op het prolongeren van de kwartlitertitel. Estoril-winnaar Alvaro Bautista crashte op zaterdag en verloor het vertrouwen. Bautista crashte ook op zondag en pikte uiteindelijk nog één puntje mee. [Unterschriften][Opener: 154436 Gross. Bilder 154068; 153897 als Einsatz]Een historische gebeurtenis: met een zesde plek bezorgt Casey Stoner Ducati de eerste wereldtitel in de hoogst aangeschreven wegraceklasse.[Bei einsatz 153897]Alhoewel er van intimiteit weinig sprake is, vieren Casey Stoner en vrouw Adriana een mooi klein feestje met z’n tweetjes. [Zweite spread] [154224]Loris Capirossi profiteerde optimaal van de wisselende weersomstandigheden en won opnieuw in Motegi. [153958] Even leek er nog een heus titanengevecht te ontstaan tussen Valentino Rossi en Casey Stoner, maar Rossi zakte ver terug. [154090]Voor de verandering eens zadelvast en nog een podiumplek ook: Randy de Puniet. Toni Elias was de laatste podiumklant. [154404]Ongetwijfeld dat Dani Pedrosa even vreemd opkeek toen de gele Yamaha van Sylvain Guintoli langszij kwam. De Fransman werd knap vierde. [154350]Bandenpoker voorafgaand aan de race bij polesetter Dani Pedrosa. [154063, bei MotoGP rapport][125cc][154182]Gabor Talmacsi kon lang volgen, maar moest ook het hoofd buigen voor Mattia Pasini (75).[154038]Danny Webb pakte zijn eerste WK-punten en de eerste 125cc-punten voor Team Molenaar sinds 1996![154013]Na winst in Portugal nu een derde plek voor titelkandidaat Hector Faubel. [250cc][154337]Na eerdere zeges in de 125cc pakte Mika Kallio ook in de 250cc de winst in Motegi, zijn eerste 250cc-zege.[154301, ohne Unterschrift]][154124, zweite Fahrer wegschneiden]Achter Kallio en Dovizioso reed Hector Barbera naar plek drie.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Lezerstest Suzuki 2024-modellen

Lezerstest Suzuki 2024-modellen

4 juli, 2024

Suzuki blaast de laatste jaren flink in de bus met talrijke nieuwe modellen en zelfs een compleet nieuw platform ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-