+ Plus

GP Wegrace Frankrijk

Als het MotoGP-circus weer terug was in Europa, zou alles anders zijn, dacht menigeen. Die gedachte bleek te kloppen. Het werd totaal anders. In een bizarre race bewees Chris Vermeulen dat hij de beste regenrijder ter wereld is. De Rizla/Suzuki-coureur boekte zijn eerste MotoGP-zege voor Marco Melandri. WK-leider Casey Stoner werd derde, Valentino Rossi strandde op de zesde plaats.

Als klein ventje draaide Chris Vermeulen rondje na rondje op dirt track-baantjes in Australië. Wat hij daar leerde, had hem geholpen naar de hoogste podiumtrede in Le Mans, vertelde Vermeulen na de natte Franse GP. “Daar leerde ik hoe ik een motor moest opvangen als hij wegbrak.”. Na de trainingen stond de Australiër op een enigszins anonieme twaalfde startpositie, maar vanaf de tiende ronde in de race was duidelijk dat niemand anders de winst verdiende dan Vermeulen. Door een wonderbaarlijke speling van het lot viel Vermeulens eerste GP-zege samen met het overlijden van zijn 72-jarige landgenoot Jack Findlay. Die won in 1971 als eerste Suzuki-coureur een race in de 500 cc.
Zes jaar na Suzuki’s laatste GP-zege (Sete Gibernau in Valencia) bejubelde het team Suzuki’s eerste overwinning in de MotoGP-klasse. Jarenlang speelden Suzuki-coureurs een rol in de marge, inmiddels heeft het door Paul Denning geleide Rizla/Suzuki Team zich ontwikkeld tot een gezelschap waarmee weer rekening moet worden gehouden, iets wat al werd ingezet door de veelbelovende wintertestresultaten en – vooral – de derde plaats die John Hopkins scoorde in China.
Vermeulen is bovendien de enige die zowel een WK Supersport-race, een Superbike-wedstrijd en een MotoGP-race heeft weten te winnen. Bij die statistieken stond hij niet stil. “Deze overwinning is mooi, maar nu wil ik er ook een keer op een droge baan staan. Ik denk ook dat dat kan, want de Suzuki wordt steeds beter. Het nieuwe blok heeft me hier niet veel geholpen, maar op de droge baan was het verschil merkbaar.”

Kort voor de start van de MotoGP-race werd de wedstrijd aangemerkt als “wet race”, wat betekende dat de coureurs de pits konden binnenkomen om over te stappen op een machine met beter geschikt schoeisel. De resultaten van een fantastische kwalificatietraining op zaterdagmiddag, waarbij vier rijders onder het polerecord van Dani Pedrosa doken, bleken niets meer waard. Voor het eerst in zijn MotoGP-carrière mocht Colin Edwards dankzij een “win it or bin it”-rondje vanaf de pole vertrekken, maar zijn rol was al heel snel na de start uitgespeeld. De Yamaha-coureur kwam alleen in beeld toen hij als eerste besloot om op een andere machine over te stappen en toen hij later door de veel snellere mannen op een ronde werd gezet.
De als vierde gestarte Valentino Rossi en Casey Stoner waren direct na de start de snelste mannen, maar Rossi’s plan om toe te slaan zo lang het nog overwegend droog was, mislukte. De Italiaan had zich na de trainingen al terughoudend uitgelaten over zijn kansen voor de wedstrijd, maar dat hij in de zesde ronde aan de kop zou worden afgelost door een vlammende thuisrijder Sylvain Guintoli op een Dunlop/Yamaha zal ook Rossi niet hebben verwacht. Een ronde later moest Guintoli in de snel verslechterende omstandigheden niet alleen wijken voor zijn landgenoot Randy de Puniet, maar stapte hij vlak voor Rossi ook nog eens met een vervaarlijke highsider af. Guintoli stapte weer op, pakte in de pits zijn tweede machine en werd nog tiende, illustratief voor een van de meest bizarre wedstrijden van de laatste jaren. “Er was een 99 procent kans dat hij zou crashen, maar ik vind het goed zo”, glunderde teambaas Hervé Poncharal later.
De Puniet crashte ook, kort voordat hij binnen zou komen om van machine te wisselen. John Hopkins was de volgende leider, maar hij hield het ook maar een doorkomst vol. Evenals zijn opvolger Marco Melandri, want vanaf ronde tien zette Chris Vermeulen de race volledig naar zijn hand. De Suzuki-coureur had in Turkije al knap werk afgeleverd, maar door de crash van Olivier Jacque in de eerste ronde, viel Vermeulens elfde plaats daar nauwelijks op. Toch reed de 25-jarige coureur toen ijzersterk, iets wat hij onderstreepte door de snelste raceronde te klokken. In Frankrijk kreeg hij wel de beloning die hij verdiende. “Dit was Chris z’n race”, wilde Melandri na zijn eerste podiumplaats van 2007 wel toegeven. Vermeulen klom van de tiende naar de vijfde plaats in het WK, voor teamgenoot Hopkins.

“Het spetterde al toen we op de grid stonden”, deed de stralende winnaar na afloop zijn verhaal. “Ik begon heel voorzichtig aan de wedstrijd, maar ik wilde wel bij die eerste groep blijven. De afstelling was een grote gok. We hadden hier geen test gehad in de regen. Ik kwam uit de pits en drukte m’n knie aan het asfalt en dacht ‘niet slecht’. Het was moeilijk om het goede moment te kiezen om naar binnen te gaan, ook omdat hier de pitstraat smal is. Maar toen De Puniet crashte en Barros wijd ging, gingen Loris (Capirossi) en Nicky (Hayden) naar binnen. Dat leek mij ook slim.”
Met Marco Melandri achter zich dacht Vermeulen nog even terug aan de Australische GP van vorig jaar. “Ik moest niet hebben dat hij me wéér voorbij kwam, net als toen. Ik dacht er niet aan dat dit mijn eerste overwinning kon worden, ik dacht alleen maar aan de volgende bocht. Ik wilde niet in de laatste ronde crashen. Het was zó onvoorspelbaar. Elke ronde was anders. Ik ben wel vaak uit het zitje gewipt, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik zou crashen.”
Marco Melandri, winnaar van de Franse GP van vorig jaar, had vrede met zijn tweede plaats. “Op slicks was het bloedlink, op regenbanden was het ook continu uitkijken”, aldus de Gresini/Honda-kopman. “Het moeilijke was ook om te beslissen wanneer je naar binnen zou gaan. Ik ging achter Hopkins naar binnen. Dit was ook de eerste keer dat ik met Bridgestone-regenbanden reed. Ik had ze zelfs nog nooit getest. Dat maakte het ook extra spannend. Op een gegeven moment gleed ik bijna onderuit en verloor ik één van mijn twee kneesliders. Daardoor kon ik niet meer met mijn knie op het asfalt komen. Het leek mij beter om geen risico meer te nemen.”
In een rommelige race die bol stond van de positiewisselingen en spanning in de pitstraat tekende een zeer volwassen rijdende Stoner uiteindelijk voor een zekere derde plaats. De WK-leider viel na de vele schermutselingen even terug naar de zevende positie, maar herstelde zich knap. “In de eerste paar ronden was Rossi erg snel”, vertelde Stoner. “Te snel, eigenlijk. Toen het begon te regenen, heb ik vooral nagedacht over hoe het verder moest. De laatste vijf ronden waren erg moeilijk, omdat ik niet vol op het gas kon. Ik had een paar enorme tankslappers, maar ik ben blij dat ik er op ben blijven zitten.”
De vanaf de tweede plaats gestarte Australiër maakte grote indruk met zijn eerste Ducati-optreden in de regen op een circuit dat vooraf als “lastig” werd bestempeld voor de rode raket uit Bologna. “Na de GP van Jerez hebben we ook een dag in de regen getest en dat ging toen ook”, aldus Stoner, in zijn 250- en 125 cc-jaren een erkend regenrijder. Dani Pedrosa was dat nooit, maar verraste met een vierde plaats nadat teammaat Nicky Hayden drie ronden voor het einde erg hard was gevallen.

Valentino Rossi behield zijn tweede plaats in het WK, maar toch was hij in Frankrijk één van de grote verliezers. “We hebben gegokt en we hebben verloren”, concludeerde de Yamaha-man na zijn zesde plaats achter Alex Hofmann. “Kort voor de start had ik overleg met de bandenman van Michelin. Hij adviseerde me een harde regenband. Als we een zachte kozen, zou die het niet houden als de regen niet zou doorzetten. De start was super. De setting was goed en als het droog was gebleven, weet ik zeker dat ik om de winst mee had kunnen doen. Maar in de regen zeker niet. Niet met deze band. Vermeulen en Melandri waren véél te snel. Vermeulen is echt een tovenaar in de regen. Niet bij te houden. Met een medium regenband was een podium mogelijk geweest, maar toen het begon te plenzen, had ik totaal geen grip achter.”
Colin Edwards gaf al eerder meerdere malen aan dat de Michelin-slicks enige tijd nodig hebben om op temperatuur te komen, de regenbanden blijken hetzelfde karakter te hebben, merkte Rossi. “Ik kwam achter Melandri en Hopkins de pitstraat uit en ik dacht ‘fuck…’’. Bij ons duurt het een ronde of drie voordat de banden optimaal werken, bij Bridgestone zijn ze vanaf de eerste ronde meteen fantastisch. Ik denk dat zij ook een bredere keuze hebben. Ik ging steeds met blokkerend achterwiel de bocht in. De laatste vijf, zes ronden waren misschien wel de moeilijkste uit mijn carrière. Op het rechte eind spinde het achterwiel in de vijfde en zesde versnelling. Ik was niet bezig met de concurrentie, ik was alleen maar bezig om op de motor te blijven zitten.”
Op eigen terrein kreeg Michelin weer een harde dreun te verwerken, want het podium werd gedomineerd door Bridgestone-rijders. Dat baarde ook Rossi zorgen, waarbij hij ook zijn grootste concurrent en diens machine in het plaatje betrok. “Stoner is een fantastische rijder, de Ducati is een geweldige motor en de Bridgestones zijn beter dan onze Michelins. Dus ‘we are in the shit’.”

PITSTOP

Colin Edwards werd in China ernstig geremd door een verkeerde bandenkeuze. “Het nieuwe reglement is shit”, zei de Amerikaan voor het weekend. “Vorig jaar kon Michelin op zondag nog met een nieuwe magische band komen, nu kan dat niet meer. Ik denk dat wij in het nadeel zijn. De Michelin-qualifiers zijn fantastisch en dan is onze machine de beste ter wereld. Maar met racebanden hebben we nog niet die stap gezet die we met de qualifiers hebben gemaakt.” Rossi viel zijn teammaat bij. “Als je een circuit kent van een test, hoeft het geen probleem te zijn. De regel is volgens mij ook ingesteld om het belang van de banden te verkleinen, maar dat doel is men voorbij geschoten. Het zou beter zijn als we niet vóór maar na de eerste trainingsdag onze keus moeten maken omdat er dan meer duidelijkheid is.” Hiroshi Yamada van Bridgestone lachte om de opmerkingen over de bandenregel: “al onze rijders zijn tevreden met de regel.” [Bild: 129939]
Het Yamaha/Dunlop Team wordt niet benadeeld door de limiteringen van het aantal banden. Tijdens de kwalificatie stond Sylvain Guintoli zelfs even op de pole, maar zakte toen af naar de elfde plaats. Teambaas Hervé Poncharal sprak over een nieuwe tactiek. “We verliezen in de eerste ronden te veel”, aldus de Fransman. “Daarom moest er iets gebeuren. Onze rijders hebben daarom vier qualifiers gebruikt.” Bridgestone-rijder Randy de Puniet zette tot nu toe steeds drie qualifiers in, maar gebruikte er voor zijn thuisrace ook vier.
John Hopkins en Chris Vermeulen kregen in Le Mans nieuwe onderdelen voor hun Suzuki’s. “Met remmen is de machine erg sterk, maar de bottleneck ligt hem in het uitkomen van bochten”, vertelde Hopkins. Teambaas Paul Denning vertelde na de eerste trainingsdag dat de gasreactie nu beter is en dat er meer koppel is bij lage toerentallen. [Bild: 130654]
Nicky Hayden had de beschikking over een verfijnd benzine-injectiesysteem. “Het moet het vermogen er wat vloeiender in laten komen, maar veel verschil kan ik niet voelen”, aldus Hayden. “Ik heb liever verbeteringen op chassisgebied.” Pedrosa reed met een totaal ander uitlaatsysteem. Aan de rechterzijde was zijn RCV voorzien van een veel grotere ronde einddemper, terwijl rechts de driehoekige demper gehandhaafd was. Pedrosa beklaagde zich al vroeg in het seizoen over het geluid van de Honda. “De nieuwe uitlaat beïnvloedt wel het karakter van de motor”, merkte de Spanjaard. Marco Melandri heeft te horen gekregen dat hij geduldig moet wachten op nieuwe onderdelen. [Bild: 130214]
Bij Michelin ontwikkelde men banden voor Le Mans waarbij nog meer aandacht was geschonken aan sidegrip. In China kon Rossi alleen bij Casey Stoner blijven door de bochten sneller en agressiever te nemen dan zijn concurrent. Volgens Michelin-man Jean-Philippe Weber was dat ook een gevolg van de 16 inch-voorband waar de Michelin-klanten sinds dit seizoen over beschikken. De banden, ontwikkeld naar aanleiding van testen in Turkije en de race in China, worden gekenmerkt door een hardere en stijvere constructie. Bij Bridgestone kwam men vooral met nieuwe achterbanden, waarbij de nadruk niet op sidegrip, maar op tractie was gelegd.
In Mugello is waarschijnlijk meer nieuws over het inzetten van lease-Suzuki’s voor 2008, vertelde Rizla/Suzuki-teambaas Paul Denning. “Suzuki begrijpt de noodzaak van meer motoren op de MotoGP-grid”, vertelde de Brit. “Het moet dan gaan om teams die voldoende budget hebben. Maar ik vraag me af of Suzuki er al klaar voor is om volgend jaar al materiaal te laten leasen.” Jorge Martinez liet in China weten geïnteresseerd te zijn in een MotoGP-avontuur. De teammanager praat niet alleen met Suzuki, maar ook met Yamaha.
Roberto Locatelli verbaasde iedereen met zijn aanwezigheid. De Italiaan crashte zeer zwaar tijdens de trainingen in Jerez en verkeerde lange tijd in coma. In Le Mans werd bekend dat een losgelopen bout in het balhoofd van zijn Gilera er waarschijnlijk voor heeft gezorgd dat hij plotseling een beweging naar links maakte en de vangrail in reed. Locatelli was doodop na de eerste trainingsdag en kwalificeerde zich uiteindelijk als één na laatste en besloot na de warm up niet te starten. [Bild: 130700]
Zoals verwacht moest Kawasaki-coureur Olivier Jacque zijn thuisrace laten schieten. Zijn plek werd ingenomen door Fonsi Nieto, de huidige nummer 13 uit het WK Superbike. Nieto, vijf jaar geleden winnaar van de 250-race in Le Mans, vloog na drie minuten in de eerste training al hard het grind in. De Spanjaard reed voor het eerst met carbonremmen en Bridgestone-banden en moest aan beide erg wennen. Met name het directe en zekere sturen van de voorkant gaven Nieto problemen.
Casey Stoner en Toni Elias zaten elkaar in Frankrijk tijdens de trainingen weer in de haren. Het duo botste tegen elkaar bij het aanremmen van een bocht met als resultaat dat Stoner in de grindbak werd gedwongen. Het was al de derde confrontatie tussen de twee. In Turkije knalden ze tegen elkaar aan en in China duldde Stoner Elias niet in zijn slipstream. “Ik wil er eigenlijk niet meer over praten, maar ik ben het wel redelijk zat”, aldus Stoner. “Iemand moet hem eens vertellen dat hij moet opletten op andere rijders.”
Tijdens de eerste kwalificatietraining in de 250 cc-klasse maakte Alex de Angelis zich kwaad op Hector Barbera. Die freewheelde op de ideale lijn terwijl De Angelis aan een snelle ronde bezig was. Barbera was zich van geen kwaad bewust, de laaiende De Angelis maakte een schoppende beweging en wees zich op het voorhoofd.
Na de eerste trainingsdag stonden Marco Melandri, Dani Pedrosa en Carlos Checa bovenaan de tijdlijst. Dat was enigszins opvallend, want hoewel Melandri vorig jaar de race won, staat Le Mans niet direct bekend als een Honda-circuit. “Hier gaat het er om dat je een motor hebt die je in korte bochten snel van links naar rechts kunt omgooien”, aldus Nicky Hayden. “Dat past bij de nieuwe RCV. Het feit dat we hier geen lange rechte stukken hebben, verbloemt ons gebrek aan topsnelheid.” Hayden crashte op vrijdagmiddag. “Zonder waarschuwing. Ik gleed weer over het voorwiel weg, dus dat was eigenlijk geen grote schok.” Het was echter pas Haydens eerste crash van het seizoen. De tweede volgde in de race.
De Acht Uren van Suzuka op 29 juli werpen bij Honda al weer hun schaduw vooruit. Nadat eerder Carlos Checa testte en ook James Toseland voor een test werd ingepland, staan nu ook Nicky Hayden en Marco Melandri op de lijst. Hayden test waarschijnlijk na de Dutch TT. Mogelijk vormt hij een team met Michelin-collega Checa. Toseland kan vrij ingezet worden, Melandri zal alleen worden gelinkt aan een Bridgestone-rijder. Ryuichi Kiyonari en Jonathan Rea, in het Britse Superbike-kampioenschap teamgenoten, startten ook zo goed als zeker. [Bild: 130722]
In het weekend van de Franse GP overleed Jack Findlay. De Australiër gaat de geschiedenis in als de man die als eerste op een tweetakt een 500 cc-race won, de eerste Michelin-overwinning voor zich opeiste en als eerste met een Suzuki 500 cc-machine won. Findlay won in 1975 het Formule 750-kampioenschap en stopte drie jaar later met racen op 43-jarige leeftijd. Na zijn actieve carrière werkte hij jaren als Technical Director in de GP’s. Findlay werd 72 jaar.
Bij Dainese en Alpinestars werkt men aan de ontwikkeling van een nekbrace (zie ook pagina’s 62 en 63). In de cross rijden veel coureurs al met nekbraces en ook in de Dakar-rally startten de KTM-fabrieksrijders niet zonder een dergelijke ondersteuning voor de nek. Het is echter nog niet te zeggen wanneer wegracecoureurs ook met nekbraces zullen rijden. Momenteel wordt nog uitgebreid getest, waarbij Alpinestars een jongeling in de Red Bull Rookie Cup als testpiloot heeft gestrikt.

[Unterschriften]
[Opener: 130930]
Ongenaakbaar was ‘ie toen de regen met bakken uit de lucht kwam, Suzuki’s Chris Vermeulen.

[Auch auf Opener: 130891]
Na zes jaar ‘droog’ te hebben gestaan werd Suzuki’s eerste zege in de MotoGP uitbundig gevierd.

[Zweite Spread]
[130887]
Alleen Marco Melandri wist Vermeulen te schaduwen, maar de Italiaan moest uiteindelijk passen op plek twee.

[130967]
Tot ieders verbazing, waarschijnlijk ook tot zijn eigen, stuurde Sylvain Guintoli de Dunlop Yamaha naar de kop van het MotoGP-veld. De vreugde duurde slechts één ronde, want de Fransman stapte spectaculair af.

[131262 und 131212 (An die rechter Seite abschneiden) zusammen, ein Unterschrift]
Voor het eerst op pole: Colin Edwards. De Texaan reed door problemen met de motorrem echter een dramatische race.

[131226]
Dat hij is gerijpt, bewees Casey Stoner in Frankrijk. De WK-koploper pakte een knappe derde plek, terwijl Valentino Rossi niet verder kwam dan de zesde plaats.

[131237]
Alex Hoffmann op jacht naar wereldkampioen Nicky Hayden. De Amerikaan ging hard onderuit, de Duitser vierde zijn vijfde plek als een overwinning.

[130903]
Dani Pedrosa, niet bepaald een regenspecialist, gaf wat hij waard was en werd verrassend vierde. Voor John Hopkins eindigde het waterballet op plek zeven.

[130820 bei MotoGP Rapport]

125 CC: VIJF UIT VIJF

Het vertrek van vier rijders uit de top 10 van 2006 heeft er niet toe geleid dat het 125 cc-kampioenschap er saaier op is geworden. In vier races waren al vier verschillende winnaars te zien en in Le Mans was er wederom een nieuwe winnaar te bejubelen. Voor Sergio Gadea was het zelfs de eerste keer dat hij een GP won. De 22-jarige Spanjaard uit het team van Jorge Martinez kende tot nu toe een rampzalig seizoen, waarbij de titelaspiraties al na een paar races op een laag pitje konden worden gezet. Gadea, in het verleden snel maar wispelturig, werd dwars gezeten door technische problemen en viel in China net naast het podium De wraak was echter zoet in Le Mans. Hij was de man die het gat naar polesitter en snelstarter Mattia Pasini dichtreed, waarna ook de knap sturende Bradley Smith en WK-leider Lukas Pesek aansluiting vonden. Pasini leek de sterkste van het kwartet door inhaalacties van Gadea bekeken te counteren, maar ook in Frankrijk was er na zijn vierde pole op rij geen geluk voor de Italiaan. Vijf ronden voor het eind gaf zijn Aprilia de geest, waardoor één van de beste coureurs uit de lichtste klasse na vijf GP’s op zes schamele puntjes blijft staan. Glimlachend en berustend in zijn lot kwam de Italiaan zijn pitbox binnen wandelen.
Pesek werkte zich vier ronden voor het einde langs Smith en mobiliseerde nog eens alle snelheid voor een slotoffensief. Smith kwam voor het eerst in zijn nog kort carrière op het podium, Pesek wilde niet op zeker gaan. Hoewel hij van Gabor Talmacsi (vierde), Hector Faubel (zesde) en Simone Corsi (achtste) niets te vrezen had. Pesek – in de training nog eens ouderwets gecrasht – kwam erg dichtbij, maar de winst was toch voor een dolblije Gadea. Die klom van de elfde naar de vijfde plaats in het WK.
Voor Hugo van den Berg lijkt er licht aan het eind van de tunnel. De lange coureur trainde sneller dan Joey Litjens (28 tegen 29) en maakte in de race een voorzichtige start goed. Van den Berg passeerde Litjens en kwam als 24e over de finish met Litjens in zijn slipstream. De Molenaar-coureur mocht niet tevreden zijn op een circuit waar hij vorig jaar indruk had gemaakt. Litjens liet het in de training liggen en kon een goede start geen vervolg geven.

[Unterschriften]
[131077]
De doorgaans wispelturige Sergio Gadea maakte geen foutjes en pakte zijn eerste GP-zege voor Lukas Pesek en Bradley Smith (38).

[131247]
Voor Mattia Pasini is het al haast een gewoonte: ijzersterk trainen en in de race in kansrijke positie uitvallen met technische problemen.

[131059]
Le Mans was niet het weekend van Joey Litjens (37). De Limburger eindigde op de 25e plek en moest ondermeer Hugo van den Berg, op de foto vijfde, voor laten.

[131102]
En weer stond er een andere winnaar op het podium, de vijfde alweer: Sergio Gadea. Bradley Smith (rechts), derde achter Lukas Pesek, klom er voor het eerst op.

250 CC: LORENZO OP ÉÉN BEEN DE BESTE

Tijdens de eerste kwalificatietraining in de 250 cc-klasse vloog Jorge Lorenzo al in zijn tweede ronde met een enorme highsider van zijn Aprilia. De Spanjaard werd op een brancard weggevoerd met ogenschijnlijk een ernstige enkelblessure. Een dag later veroverde hij de pole – zijn vierde in vijf races en ook nog eens op overtuigende wijze. Daar bleef het niet bij, want de WK-leider bleek in de wedstrijd opmerkelijk fit. Te fit zelfs om hem van zijn vierde seizoensoverwinning af te houden. Van een leien dakje ging het echter allesbehalve. Lorenzo nam weliswaar kopstart, maar werd direct onder druk gezet door Alvaro Bautista. Die ging echter in de fout, waardoor Lorenzo wat extra adem kreeg. Bautista viel terug naar de negentiende plek, maar werkte zich uiteindelijk weer op naar de achtste plaats.
Andrea Dovizioso werkte zich van de achtste plaats snel naar voren en verdrong na zeven ronden Lorenzo van de leiding. De vraag was hoe lang die voluit zou kunnen gaan. Dovizioso zou merken dat dat 24 ronden was. De strijd om de kop ging tussen de eerste drie mannen in het WK, want ook Alex de Angelis kon het hoge tempo aan. Hector Barbera en Julian Simon vochten de hele race om de vierde positie.
Even leek het er op dat Lorenzo moest inbinden, want de Spanjaard was toch op wat foutjes te betrappen. De grootste daarvan had hem en Dovizioso uit de race kunnen gooien. Bij het verkeerd uitkomen van een bocht kwam Lorenzo te snel naar binnen, waarna hij tegen een hoofdschuddende Dovizioso aan knalde. Na afloop waren de littekens op het kontje van Dovizioso’s Honda te zien. Bovendien was een voetsteun verbogen. Het voorval gebeurde op een moment dat De Angelis de eerste positie had overgenomen en zelfs werkte aan een voorsprong. Maar door een foutje werd hij weer binnen gehaald. Door Lorenzo, die zich snel weer langs Dovizioso had gewerkt. Ook die kwam echter met Lorenzo mee. In een laatste alles of niets-ronde verkleinde de Italiaan dankzij een nieuw ronderecord de achterstand nog, maar hij kwam 0,156 te kort om Lorenzo vijf punten te ontfutselen. Een hoge sprong op het podium gaf aan dat het met diens enkelblessure toch ook wel mee leek te vallen.

[Unterschriften]
[131182]
Helemaal zonder moeite ging het niet, maar Jorge Lorenzo bleek opnieuw niet te kloppen. Alex de Angelis en Andrea Dovizioso moesten capituleren.

[130730]
Jorge Lorenzo ging bijna K.O na een zware crash in de eerste kwalificatietraining, maar hengelde toch zege nummer vier binnen.

[131171]
De strijd achter de podiumplaatsen ging tussen Hector Barbera en Julian Simon. Barbera won het gevecht om plek vier.

[Uitslagen]
Uitslagen
125 cc – 24 ronden = 100,32 km

1. Sergio Gadea (E), Aprilia
2. Lukas Pesek (CZ), Derbi – snelste ronde
3. Bradley Smith (GB), Honda
4. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia
5. Joan Olive (E), Aprilia
6. Hector Faubel (E), Aprilia
7. Sandro Cortese (D), Aprilia
8. Simone Corsi (I), Aprilia
9. Mike di Meglio (F), Honda
10. Tomoyoshi Koyama (J), KTM
11. Pol Espargaro (E), Aprilia
12. Alexis Masbou (F), Honda
13. Randy Krummenacher (CH), KTM
14. Michael Ranseder (AU), Derbi
15. Pablo Nieto (E), Aprilia
24. Hugo van den Berg (NL), Aprilia
25. Joey Litjens (NL), Honda
DNF Mattia Pasini (I), Aprilia – pole

WK-tussenstand
1. Lukas Pesek 91
2. Gabor Talmacsi 82
3. Hector Faubel 77
4. Simone Corsi 55
5. Sergio Gadea 46

250 cc – 26 ronden = 108,68 km

1. Jorge Lorenzo (E), Aprilia – pole
2. Andrea Dovizioso (I), Honda – snelste ronde
3. Alex de Angelis (RSM), Aprilia
4. Hector Barbera (E), Aprilia
5. Julian Simon (E), Honda
6. Marco Simoncelli (I), Gilera
7. Mika Kallio (SF), KTM
8. Alvaro Bautista (E), Aprilia
9. Shuhei Aoyama (J), Honda
10. Anthony West (AUS), Aprilia
11. Ratthapark Wilairot (THA), Honda
12. Fabrizio Lai (I), Aprilia
13. Alex Baldolini (I), Aprilia
14. Taro Sekiguchi (J), Aprilia
15. Eugene Laverty (IER), Honda

WK-tussenstand
1. Jorge Lorenzo 120
2. Andrea Dovizioso 88
3. Alex de Angelis 75
4. Alvaro Bautista 64
5. Hector Barbera 47

MotoGP – 28 ronden = 117,04 km

1. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki
2. Marco Melandri (I), Honda
3. Casey Stoner (AUS), Ducati
4. Dani Pedrosa (E), Honda
5. Alex Hofmann (D), Ducati
6. Valentino Rossi (I), Yamaha
7. John Hopkins (USA), Suzuki – snelste ronde
8. Loris Capirossi (I), Ducati
9. Makoto Tamada (J), Yamaha
10. Sylvain Guintoli (F), Yamaha
11. Fonsi Nieto (E), Kawasaki
12. Colin Edwards (USA), Yamaha – pole

WK-tussenstand
1. Casey Stoner 102
2. Valentino Rossi 81
3. Dani Pedrosa 62
4. Marco Melandri 61
5. Chris Vermeulen 55

Kijk voor complete uitslagen en standen op onze nieuwe website www.motoplus.nl
Plaats hier uw tekst

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Lezerstest Suzuki 2024-modellen

Lezerstest Suzuki 2024-modellen

4 juli, 2024

Suzuki blaast de laatste jaren flink in de bus met talrijke nieuwe modellen en zelfs een compleet nieuw platform ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-