+ Plus

GP Wegrace Estoril, Portugal

Beter kon het niet. Jorge Lorenzo scoorde in Estoril zijn derde pole, reed een nieuw ronderecord én won zijn eerste MotoGP-race. De Spanjaard deed dat op een circuit waar hij in de 125 en 250 cc nooit de hoofdprijs wist te pakken, een baan ook die hij niet tot zijn favorieten rekent. De uitbundige Lorenzo legde iedereen zijn wil op in Portugal. Dani Pedrosa en Valentino Rossi hielden de schade beperkt, Casey Stoner leverde verder inZelfs als je geen fan bent van Jorge Lorenzo valt niet te ontkennen dat de MotoGP-rookie hard op weg is om een ongekend fenomeen te worden. De nieuwe man in het Fiat/Yamaha Team is gedreven, leergierig, soms onredelijk – zijn confrontatie met Stoner in de kwalificatie was daar een voorbeeld van – maar altijd razendsnel. Slechts in de natte warm up toonde Lorenzo een klein teken van zwakte. Op het spekgladde asfalt kwam hij niet verder dan de tiende tijd. Echter wel vijf plekken beter dan zijn landgenoot Dani Pedrosa – en juist dit duo bepaalde in Estoril de race. Met als uitkomst niet alleen dat Lorenzo zijn eerste MotoGP-zege boekte, maar ook dat het Spaanse koppel na drie races met drie verschillende winnaars (met drie verschillende fabrikanten) de ranglijst aanvoert. Gezamenlijk, niet gebroederlijk. Een pikant detail was dat Lorenzo’s derde podium op rij hem de jongste coureur maakte die dat in de MotoGP ooit deed. De man die hem voorging, was Dani Pedrosa. De 20-jarige Lorenzo “versloeg” Pedrosa met één dag. Belangrijker echter was de winst op het circuit. Net als in Qatar en Jerez verbaasde de jongeling vriend, vijand en concurrenten met zijn extreme snelheid, wedstrijdinzicht en bizar constante rondetijden. “Ik denk dat de pole mogelijk is”, blufte Lorenzo voor de kwalificatie. Hij had gelijk. Na die pole – zijn eerste in zeven seizoenen Estoril – manoeuvreerde hij zich slim maar wat doorzichtig in de rol van outsider. “Ik hoef hier niet te winnen”, zei hij met een stalen gezicht. Het enige wat zijn feestje had kunnen verpesten, zou een fikse regenbui zijn geweest. Even leken de weergoden de Lorenzo-concurrentie een handje te helpen toen kort na de start van de race de witte vlag werd gezwaaid, ten teken dat vanwege regen de coureurs binnen mochten komen om over te stappen op een andere machine. Omdat de regen echter niet doorzette, liet iedereen die mogelijkheid voor wat hij was. “Dat was een gek begin”, vond Lorenzo zelf ook. “Voor een coureur is dat ook mentaal moeilijk. Je moet je honderd procent concentreren en het laatste dat je wilt, is crashen.” Dat gebeurde niet, en hoewel Lorenzo na een rondje kopwerk werd afgelost door teamgenoot Valentino Rossi sloeg de Spanjaard in de dertiende ronde definitief zijn slag. “Toen het droog was, durfde ik weer voluit te gaan”, vertelde Lorenzo. “De manier waarop ik Valentino passeerde, was wat riskant. Ik heb me bij hem verontschuldigd, maar ik wilde een gat slaan.” Rossi zag twee ronden later Dani Pedrosa nog voorbij komen en was niet meer in staat de beide Spanjaarden te volgen. Zijn buffer op vierde man Colin Edwards – met de nieuwe “veel betere” Yamaha met pneumatische kleppen – was voldoende voor de derde plaats. Ook Pedrosa kon geen vuist meer maken tegen de controlerende Lorenzo. “Ik kan het niet geloven”, stamelde Lorenzo nadat hij zijn vlag in een Portugese grindbak had geplant. “Ik ben in de zevende hemel. Een onbeschrijflijk gevoel. Ik ben heel trots dat ik drie poles heb gereden en dat ik al in mijn derde race heb gewonnen. Zelf had ik gedacht dat ik nu zesde of zevende zou zijn geweest in de stand.”Geheel zonder zorgen is het leven van de inmiddels 22-voudig GP-winnaar niet. Al vanaf het begin van het seizoen kampt Lorenzo met pijnlijke armen tijdens de race, een vaker voorkomend probleem bij MotoGP-coureurs. Een operatie waarbij als de druk op de armen wordt verkleind, biedt vaak uitkomst. “Wat we er aan moeten doen, weten we op dit moment niet. We moeten snel beslissen of ik er aan geopereerd ga worden. Na deze race zou wel het beste moment zijn, omdat we twee en een halve week hebben tot de training in China. Anders moeten we een week of acht wachten.”Ondanks zijn fysieke problemen, lijkt Lorenzo precies op het goede moment te zijn terecht gekomen bij Yamaha. Andermaal finishten alle vier Yamaha-rijders in de top zeven en de Michelins hebben ten opzichte van het moeizame 2007 enorme progressie gemaakt. Daarnaast zijn binnen het Fiat/Yamaha Team de juiste omstandigheden gecreëerd voor Lorenzo, met de ervaren Ramon Forcada als crew chief en de voormalige Edwards-race engineer Daniele Romagnoli als teammanager. Ook Romagnoli staat versteld van de prestaties van de klassejongste. “Na zijn tweede plaats in Qatar wisten we wel dat hij heel wat kan, maar drie poles en dan nu de overwinning; dat hadden wij niet verwacht”, glunderde de Italiaan. Romagnoli noemt Lorenzo’s vloeiende rijstijl de basis van het prille succes. “Hij raakt meer en meer gewend aan de Yamaha en het harde remmen – wat tijdens de wintertesten een probleem was – lukt hem nu ook goed. Hij kan ook steeds beter uitleggen wat de machine doet. In Qatar was hij voor de race nog erg nerveus, maar alles gaat nu wat gemakkelijker.” Romagnoli waakt echter voor te veel optimisme. “Ik denk dat de Michelin-rijders hier een voordeeltje hadden. Daarom is het afwachten hoe Bridgestone reageert en wat er gebeurt als we op banen komen die beter bij Bridgestone-rijders passen.” Romagnoli geeft toe een andere Lorenzo te hebben leren kennen dan de coureur die hij vorig jaar zag in de kwartliterklasse. “Hij is een ander mens. Hij werkt heel geconcentreerd en daardoor komt hij misschien soms wat arrogant over. Maar hij kan erg grappig zijn en geniet van het leven. Hij is pas 20, maar in dit wereldje worden jongens sneller volwassen.”Dani Pedrosa moest toegeven dat Lorenzo ook voor hem te snel was geweest. Met zijn tweede positie had de kleine coureur echter wel vrede. “Het was een goede race”, vond Pedrosa zelf. “In het begin was het spannend, maar het werd wel gevaarlijker door de druppels. Daarna ging het steeds harder. Toen Lorenzo de eerste plaats overnam, lag ik nog achter Rossi. Op het moment dat ik Valentino passeerde, was er al een gaatje. Dat kon ik niet meer dichtrijden.” Na drie opeenvolgende podiums verwacht Pedrosa in China meer problemen met de Honda. “De twee lange rechte stukken… Dat wordt moeilijker voor ons.” Valentino Rossi verheugt zich echter nu al op de GP op het snelle circuit van Shanghai. Waar hij vorig jaar nog met pijn in de buik naar banen met lange rechte stukken reisde, weet Rossi nu dat de Yamaha veel aan snelheid heeft gewonnen. “In China verwacht ik een goed resultaat”, aldus de veteraan op het podium. De asymmetrie, de verschillende soorten bochten en de verschillende soorten asfalt bezorgen de Bridgestone-rijders elk jaar problemen in Estoril. En hoewel er binnen de top tien zes Bridgestone-rijders te vinden waren (met dank aan de crashende Michelin-rijders Hayden, Dovizioso en De Puniet) sluit men de ogen niet voor de problemen. Rossi’s derde startplaats was zelfs de eerste Bridgestone-“front row” van dit jaar. De Bridgestone-qualifiers zijn – net als vorig jaar – minder dan de Michelins en de verminderende grip tegen het einde van een race baren zorgen. Ook wachten Rossi en co op een nieuwe voorband. “In Jerez heb ik een ander type voorband getest, maar die is hier nog niet”, stelde Rossi met spijt vast. “Hopelijk wel in China. Het grootste voordeel ten opzichte van de Michelins is dat ik nu elke keer precies weet wat ik kan verwachten als ik de baan op ga. Dat was vorig jaar met de Michelins niet altijd het geval.”Zijn derde plaats in Estoril stelde hem licht teleur. “We wisten van tevoren dat dit niet het beste circuit voor de Bridgestones zou zijn. Ik had een goede start en daarna probeerde ik de banden te sparen. Maar ik begon flink te glijden en ik zat niet in hetzelfde ritme als Jorge en Dani. De grip aan het begin van de race is goed, maar tegen het einde bouwen de banden te snel af. Ik had geluk dat Hayden en Dovizioso crashten.” Vergeleken bij de lijdensweg die wereldkampioen Casey Stoner echter meemaakte in Estoril, had Rossi weinig reden tot klagen. Stoner crashte zonder te weten waarom op vrijdag en kende een bizarre race, waarbij een losgekomen controle box van Dorna voor hachelijke momenten zorgde. Het paste perfect in het moeizame weekend van Stoner, die in de kwalificatie 0,9 seconde langzamer was dan vorig jaar. “Vorig jaar was de voorkant één van de sterke kanten van de Ducati, maar nu rijd ik met dezelfde setting als vorig jaar en het voelt anders”, legde Stoner uit. “Als ik nu de rem loslaat, ga ik wijd in bochten en is het moeilijk om in te sturen. Ik kan niet uitleggen waar het eigenlijk mis gaat. De machine is hier hetzelfde als in Qatar. Maar Jerez en Estoril zijn hobbeliger. Dat blijkt niet goed voor ons. Het gedrag met het remmen is beter dan in Jerez, maar er ontbreekt iets. Het vreemde is dat onze machine nauwelijks veranderd is ten opzichte van vorig jaar. Toen reden we nooit met de zachtste compound, terwijl we daar nu een hele raceafstand mee kunnen rijden.”Het incident met de Dorna-controle box stelde Stoners concentratievermogen zwaar op de proef. “Ik kon niet insturen en ik kon soms de koppeling niet intrekken. Ik was bang dat de box tussen de koppeling en de stuurhelft zou komen. Op het rechte eind probeerde ik het ding steeds terug te duwen in de kuip, maar dat is niet makkelijk met dik 300 per uur. Even heb ik gedacht om binnen te komen, want ik durfde het hele ding ook niet los te trekken, bang dat de elektronica mee zou komen.” Uiteindelijk liet Stoner het probleem voor wat het was en profiteerde van de betere handelbaarheid van de Ducati met een leger rakende tank. Wel werd Stoner nog geplaagd met een mapping die de machine onrustig maakte. Het overschakelen naar een andere optie, verkleinde de problemen. Van de elfde plaats reed hij naar plek zes. Tevreden was hij echter geenszins. “Op het podium had ik niet kunnen staan, maar vierde, vijfde had misschien gekund. In de natte warm up, was ik de snelste. Voor mij geeft dat aan dat er aan mijn rijden en aan mijn mentale gesteldheid niks mankeert.”Hoewel Stoner er op hamert dat vorig jaar de snelheid van de Ducati niet doorslaggevend was voor het uiteindelijke succes, lijkt het circuit van Shanghai met het langste rechte stuk van het jaar, precies op tijd te komen om het vertrouwen wat op te poetsen. Bovendien was de Bridgestone met zeven klanten in de top 10 superieur aan Michelin. “Ik geloof niet dat de verhoudingen tussen de bandenfabrikanten zo zijn veranderd”, meent Stoner – misschien wel tegen beter weten in. ________________________________________[KASTEN PITSTOP]PITSTOP* De recente onrust rond vanwege de situatie tussen China en Tibet en de Olympische Spelen laat ook de MotoGP-coureurs ook niet ongemoeid, zo bleek in Estoril. Loris Capirossi wil tijdens de GP van China op 4 mei op enigerlei wijze zijn sympathie te betuigen. “Het is een heel moeilijke situatie, maar ik vind dat mensen vrij moeten kunnen zijn in hun religie en in het geven van een mening”, aldus de Suzuki-coureur die zich in het verleden solidair toonde met Amnesty International. Capirossi is bereid de mogelijkheid te onderzoeken of hij “een teken” kan maken waarmee hij aangeeft aan welke kant hij staat. “Het tonen van de Tibetaanse vlag is misschien wat gevaarlijk, maar we kunnen zeker kijken of we onze opvattingen duidelijk kunnen maken naar het grote publiek.” Capirossi kreeg bijval van WK-leider Dani Pedrosa, Valentino Rossi en James Toseland. Wereldkampioen Casey Stoner toonde zich wereldvreemd. “Ik lees geen krant en ik kijk geen tv. Ik houd me er niet mee bezig.”* Rizla/Suzuki-teammanager Paul Denning was wat voorzichtiger in zijn statement. Hij denkt niet dat zijn coureur Capirossi in China openlijk blijk zal geven van zijn onvrede omtrent de situatie in Tibet. “Ik denk dat Loris op dat moment tot een uitspraak is verleid die hij misschien op een ander moment niet had zullen maken”, vermoedde Denning. “Het is hier een klein wereldje en ik denk ook niet dat het wat uitmaakt als wij iets doen. Uiteraard heeft iedereen een mening over de zaak, maar Suzuki wil zich daar niet over uiten. Ik denk dat de MotoGP er meer gediend is als wij ons op ons werk concentreren.” Een soortgelijke zeer voorzichtige reactie kwam van Rossi’s teammanager Davide Brivio. “Er is duidelijk één lijn te ontdekken in wat de meeste mensen hier vinden”, aldus de Italiaan. “Ik denk niet dat wij hier zoveel macht hebben dat het wat uitmaakt als iemand een statement maakt.” Yamaha zal Rossi echter niet verbieden zich te uiten over de situatie. “Het staat een rijder vrij zijn mening te geven. Valentino is niet verplicht te overleggen met Yamaha als hij iets wil doen, maar ik verwacht dat hij dat wel zal doen.”* Na de GP van Jerez bekritiseerde een aantal coureurs de agressieve rijstijl van James Toseland. De tweevoudig wereldkampioen Superbike toonde al bij zijn GP-debuut in Qatar weinig respect voor Jorge Lorenzo en Valentino Rossi, terwijl hij in Spanje Chris Vermeulen bij een gewaagde actie een scheur in zijn pak reed. Ook Andrea Dovizioso en Loris Capirossi waren niet gecharmeerd van de aanpak van de MotoGP-rookie, terwijl Casey Stoner liet weten “teleurgesteld te zijn” in Toseland. “Mijn acties waren hard maar fair”, vond de 27-jarige Brit zelf. “Ik reed in de race naar voren van de tiende naar de zesde plaats. Daar word ik voor betaald. Als ik een kans zie, pak ik hem.” Toseland slikte in Jerez vanwege een hevige bronchitisaanval “meer medicijnen dan ooit” in zijn leven. “Ik was helemaal ‘spaced out’. Ik kan me de helft van de race niet meer herinneren. Misschien was dat maar goed ook.” Valentino Rossi vond niet dat Toseland te agressief rijdt. “Dat is zoals er bij de Superbikes wordt gereden”, aldus Rossi. “Het mag alleen niet zo zijn dat je iemand anders er af rijdt. Of het moet in de laatste bocht zijn…” * In Jerez vertelde Nicky Hayden dat hij na de Portugese GP voor het eerst dit jaar zou gaan testen met de Honda RC212V met pneumatische kleppen. De MotoGP-wereldkampioen van 2006 liet weten de machine beslist in te willen zetten in China als de V4 beter presteert. “In China heb je twee lange rechte stukken. Daar is topsnelheid van levensbelang”, weet Hayden. Twee weken later is de test echter al weer geschrapt. “De machine is nog niet klaar om te testen. Wanneer dat wel gaat gebeuren, weet ik niet. Het is niet mijn beslissing.” In Jerez bewees Pedrosa ook met het conventionele RCV-blok te kunnen winnen. Daar is echter topsnelheid van minder belang. Hayden: “Onze machine is sterk genoeg, maar ik zou graag wat meer top zien. Met mijn rijstijl heb ik ook meer baat bij meer vermogen.”* Roy Pouw en Jerry van de Bunt zullen namens het De Graaf/Exact GP Talent Project de 125 cc-races in het Spaans Open rijden. De twee werden geselecteerd door Jurgen van den Goorbergh, Jarno Janssen, Hans Spaan en bondscoach Hennie Lentink. Pouw, vorig jaar vierde in het ONK, ging tijdens de zeer koude selectiedagen in Assen nog even onderuit, maar overtuigde toch de jury. Van de Bunt startte in 2007 met veel succes in de Junior Cup en debuteerde in de ONK 125. Nieuw is dat het duo niet op Honda’s maar op Aprilia’s zal starten. De eerste race in het Spaans Open staat al volgend weekend gepland in Valencia. Ook over de 13-jarige Mick Jansen zal het De Graaf/Exact Team zich ontfermen, maar het is nog niet bekend in welke klasse Jansen zal starten. * John Hopkins testte na de GP van Jerez de Screamer van Kawasaki. De Amerikaan ziet de hoogtoerige viercilinder als de toekomst. “Maar bocht uit moet beter en midrange moeten we wat meer vermogen zien te vinden”, schat Hopkins in. “Ik kan er echter harder mee een bocht induiken en de machine voelt ook een beetje als een tweetakt vanwege minder ‘engine braking’.” Het team denkt er over om de machine mogelijk in te zetten in China voor Anthony West, maar Hopkins vertrouwt op zijn normale fiets. “Daar voel ik me nu nog wat beter op.” In Estoril reed Hopkins wel met een nieuw chassis waarmee hij nog niet eerder getest had. Op aanraden van testrijder Olivier Jacque probeerde Hopkins het rijwielgedeelte. “Het geeft een betere stabiliteit bij het aanremmen en biedt meer grip.”* De samenwerking tussen Yamaha en Tech 3 werd in Estoril met twee jaar verlengd. De twee partijen werken sinds 1999 samen en kent dit jaar met Colin Edwards en James Toseland weer meer succes. Teambaas Hervé Poncharal nam in Portugal ook de optie op die hij had op Toseland. De Brit rijdt ook in 2009 voor het Franse team. * Yamaha zal in 2009 niet meer dan vier machines inzetten in de MotoGP, aldus Lin Jarvis, managing director van Yamaha. Dat betekent dat Jorge Martinez zijn MotoGP-plannen nu kan toespitsen op Suzuki. “Een team als dat van Jorge zou ik graag in de MotoGP zien, maar wij hebben besloten dat we vier motoren voldoende vinden”, aldus Jarvis. “Ik zou willen dat Suzuki en ook Kawasaki hun inbreng vergroten zodat de grid naar twintig rijders gaat.” Bij Kawasaki bevestigde Competition Manager Michael Bartholemy dat men in onderhandeling is met een sponsor die een derde machine voor 2009 mogelijk zou maken.* Tijdens de kwalificatie kwam het tot een ongemakkelijk onderonsje tussen Casey Stoner en Jorge Lorenzo. Terwijl Stoner van het gas ging, kwam Lorenzo heftig gebarend voorbij. “Hij dacht dat ik ‘m wilde volgen”, aldus een geïrriteerde Stoner. “Ik volg nooit iemand. Ik maakte juist plaats voor hem. Ik weet niet wat die jongen heeft. Zoiets had hij tijdens de test in Jerez ook al met John Hopkins. Voor iemand die pas twee MotoGP-races heeft gereden… Nou ja, hij is een behoorlijke heethoofd. Misschien dat het rood van de Ducati werkte als een lap op een stier.” Lorenzo deed het incident af als “nothing”. Nicky Hayden maakte zich erg boos op James Toseland die de Amerikaan in de weg zat. Toseland kwam direct daarna naar Haydens pitbox om zich te verontschuldigen, maar de Honda-coureur wilde van niets weten. ’s Avonds zocht Hayden Toseland op om op zijn beurt zijn excuses aan te bieden “for acting like a bitch”. ________________________________________[KASTEN MOTO GP UITSLAG]MotoGP UITSLAG ESTORIL, PORTUGAL28 ronden = 117,096 km; snelste ronde Jorge Lorenzo 1.37,404 [Logo MotoGP] WK TUSSENSTAND1. Jorge Lorenzo 61 punten; 2. Dani Pedrosa 61; 3. Valentino Rossi 47; 4. Casey Stoner 40; 5. James Toseland 29; 6. Loris Capirossi 26; 7. John Hopkins 24; 8. Colin Edwards 22; 9. Andrea Dovizioso 21; 10. Nicky Hayden 19; 11. Shinya Nakano 16; 12. Chris Vermeulen 14; 13. Marco Melandri 12; 14. Randy de Puniet 8; 15. Alex de Angelis 7.________________________________________[KASTEN 125 CC]125 CC: CORSI SLIM DE SNELSTESimone Corsi pakte op zaterdag zijn eerste pole uit zijn carrière. De Italiaan blijkt dit jaar behoorlijk gegroeid, terwijl wereldkampioen Gabor Talmacsi het juist moeilijker heeft dan hij vorig jaar ooit gehad heeft. Corsi reed heel bekeken en gecontroleerd naar de overwinning; zijn tweede opeenvolgende. Talmacsi daarentegen kwam vanaf de teleurstellende negende plaats matig weg en slaagde er nooit in om zich te bemoeien met het gevecht om de kop. Die strijd was voorbehouden aan Nico Terol, Joan Olivé, Bradley Smith en Corsi. De eerste die op spectaculaire wijze afhaakte, was Smith. Zijn highsider zorgde er voor dat de kopgroep brak, met Olivé en Corsi duellerend om de leiding; een herhaling van de Turkse GP van 2007. En ook nu was de uitkomst dezelfde. Olivé mocht tien ronden leiden, maar de winst ontging hem. De twee De Graaf Grand Prix-mannen Stevie Bonsey en Danny Webb kenden een fantastisch weekend. Bonsey kwalificeerde zich als tweede, Webb stond twee plekken verderop. De 18-jarige Bonsey verklungelde zijn start, maar kwam met grote stappen naar voren. Totdat een haperende carburateur het einde leek in te luiden. De Aprilia herpakte zich weer en Bonsey vocht verder met Webb, Stefan Bradl, Mike Dimeglio en Talmacsi om de vierde plaats. Die kwam terecht bij Bonsey, 0,6 seconden voor Webb. In de laatste ronde reden de twee exact dezelfde rondentijd. De vreugde bij het jaren lang geplaagde Molenaar-team was groot over dit knappe succes, maar het feest ging voorbij aan Hugo van den Berg. Hij crashte in de eerste ronde nadat hij een andere rijder aantikte en een bocht verder zijn remhendel verbogen bleek. UITSLAGEN 125 CC: 1. Simone Corsi (I), Aprilia – pole en snelste ronde; 2. Joan Olive (E), Derbi; 3. Nicolas Terol (E), Aprilia; 4. Stevie Bonsey (USA), Aprilia; 5. Danny Webb (GB), Aprilia; 6. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia; 7. Mike di Meglio (F), Derbi; 8. Stefan Bradl (D), Aprilia; 9. Sergio Gadea (E), Aprilia; 10. Sandro Cortese (D), Aprilia; 11. Andrea Iannone (I), Aprilia; 12. Dominique Aegerter (CH), Derbi; 13. Pol Espargaro (E), Derbi; 14. Michael Ranseder(AU), Aprilia; 15. Efren Vazquez (E), Aprilia; DNF Hugo van den Berg (NL), Aprilia. WK TUSSENSTAND: 1. Simone Corsi, 59 punten; 2. Nicolas Terol, 42; 3. Joan Olive, 40.________________________________________[KASTEN 250 CC]250 CC: DRIE OP RIJ VOOR BAUTISTAAlvaro Bautista weet erg goed de weg op Estoril. Twee jaar geleden stuurde hij een splinternieuwe Aprilia RSA125 naar de overwinning, vorig jaar imponeerde hij door na een slechte start Andrea Dovizioso en Jorge Lorenzo voorbij te rijden. Dit jaar ging de pole aan hem voorbij, maar in de race was er niemand die de ontketende Bautista bij kon benen. Een succesje was ook hard nodig, na zijn bandenpech in Qatar en zijn vastloper in eigen huis. Marco Simoncelli probeerde na zijn eerste 250-pole het Bautista nog moeilijk te maken, maar het was onbegonnen werk voor de lange Gilera-coureur. Bautista leidde van start tot finish en klom in het WK naar de vijfde plaats. Simoncelli scoorde zijn eerste podium in de kwartliterklasse, maar zonder slag of stoot ging dat niet. In de slotfase kwam Mika Kallio in rap tempo naar de Italiaan toe en op de streep leek hij uit de slipstream nog een tweede plek te pakken. Simoncelli week echter plotseling van zijn lijn af en raakte Kallio. Die ging van het gas en miste de extra vier WK-punten op 13/1000e. Kallio was niet blij met de actie, maar hield zich op de vlakte. KTM-baas Harald Bartol vond de uitwijkmanoeuvre een zaak voor racedirectie. Zo ver kwam het niet. Kallio heeft de leiding in het WK, voor Mattia Pasini. Die haalde echter de streep niet. In gevecht met Hiroshi Aoyama om de vierde plaats ging Pasini onderuit, stapte weer op en ging een paar bochten verder weer gestrekt. De vierde plaats was nu voor de sterk naar voren gereden Thomas Lüthi, die Aoyama en Honda-coureur Yuki Takahashi achter zich hield. UITSLAGEN 250 CC:1. Alvaro Bautista (E), Aprilia – snelste ronde; 2. Marco Simoncelli (I), Gilera – pole; 3. Mika Kallio (SF), KTM; 4. Thomas Luthi (CH), Aprilia; 5. Hiroshi Aoyama (J), KTM; 6. Yuki Takahashi (J), Honda; 7. Julian Simon (E), KTM; 8. Hector Barbera (E), Aprilia; 9. Hector Faubel (E), Aprilia; 10. Lukas Pesek (CZ), Aprilia; 11. Aleix Espargaro (E), Aprilia; 12. Alex Baldolini (I), Aprilia; 13. Ratthapark Wilairot (THA), Honda; 14. Federico Sandi (I), Aprilia; 15. Eugene Laverty (IER), Aprilia. WK TUSSENSTAND: 1. Mika Kallio, 57 punten; 2. Mattia Pasini, 45; 3. Hector Barvera, 39.________________________________________[KASTEN WINNAAR UND VERLIEZER]Winnaar van het weekendJarenlang was het een kwestie van aanmodderen en overleven voor het team van Arie Molenaar en zijn chefmonteur Hans Spaan. Dit jaar zijn er na de switch van Honda naar Aprilia eindelijk betere tijden aangebroken. Met het enorme talent Stevie Bonsey – pas in zijn tweede raceseizoen – en de snelle Danny Webb heeft het De Graaf GP Team zo maar twee sterke troeven in huis. In Estoril resulteerde dat in twee “career bests” voor Bonsey en Webb: vierde en vijfde. “Terwijl ik minder doe dan vorig jaar”, grijnsde Spaan. “Ongelooflijk.” Molenaars reactie was met een vette knipoog, maar tekenend. “Ik durf weer in teamkleding over straat!” Jarno Janssen wees nog maar eens op het krappe budget, ondanks de financiële inbreng van De Graaf, Exact en de trouwe Roelof Waninge. “Als Aprilia nu roept dat ze nog wel een sneller cilindertje hebben, mag je dat deze jongens eigenlijk niet onthouden”, liet teammanager zijn sporthart spreken. Tegenover de euforie stak de malaise bij Hugo van den Berg (drie starts, geen finish) schril af. De Nederlander doet er goed aan niet te veel te kijken naar de prestaties van zijn teamgenoten, maar vooral zijn eigen plan te trekken. Verliezer van het weekendDorna in de persoon van Carmelo Ezpeleta. Hè? Ik zal het uitleggen. De mensen van Dorna willen de MotoGP mooi in de huiskamers brengen. De Dorna-camera’s kregen haarscherp een verwoede doe het zelver in beeld op een loeisnelle Ducati. Casey Stoner probeerde een in de kuip losgeschoten controle box van Dorna terug te duwen, maar kreeg het maar niet voor elkaar. De vrees dat de box tussen de koppeling en de clip on zou raken, vroeg veel van Stoners concentratie. “Ik ben erg teleurgesteld over hoe de controle box vastgemaakt is”, sputterde Stoner. “Gewoon met klitteband.” Uiteindelijk liet hij de boel de boel en ging over tot de orde van de (slechte) dag. Pas toen kon hij doen waar hij voor betaald wordt. Mocht Stoner zijn gecrasht – wat niet ondenkbaar was – had men bij Dorna een scharlaken rood boetekleed aan moeten trekken. Nu beïnvloedde men “slechts” – hoe onbedoeld ook – Stoners prestatie.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-