+ Plus

GP Wegrace Donington, Groot-Brittanni

Valentino Rossi had het ruim twee weken geleden goed gezien toen hij Casey Stoner in de strijd om de tweede plaats maar nipt voor kon blijven. “Je mag Casey nog niet afschrijven”, meende Rossi. Dat bewees de taaie Australiër vervolgens zelf in Donington. Op een circuit dat niet direct bij de karakteristiek van de Ducati lijkt te passen, domineerde Stoner op een wijze zoals hij dat vorig jaar vaak deed. Zijn landgenoot Mick Doohan en zijn teammanager Livio Suppo waren het er eind vorig jaar over eens. Casey Stoner kon er na het behalen van de MotoGP-wereldtitel de komende seizoenen nog wel eens bruut de zweep over de MotoGP-concurrentie leggen. De 22-jarige Ducati-coureur won niet alleen tien GP’s, hij stond in totaal veertien maal op het podium en was de enige rijder die in alle races punten scoorde. Toen Stoner in Qatar de eerste race van dit jaar op overtuigende wijze op zijn naam wist te schrijven, leek de toon gezet voor een verlenging van zijn suprematie. De realiteit bleek echter anders. De pechduivel die Stoner vorig jaar niet bij had kunnen benen, nestelde zich achterop bij de kersverse wereldkampioen en onthield hem veel punten in Jerez (slechts elfde), Estoril (zesde) en Le Mans (zestiende). Zijn derde plaats in China schonk weinig voldoening: winnaar Valentino Rossi reed de man met het trotse nummer 1 op een halve minuut. De tweede plaats in Mugello en de derde plek in Barcelona leken tekenen van een voorzichtig herstel, hoewel Stoner benadrukte niet aan zijn capaciteiten en aan die van de Ducati-technici te twijfelen. Dé grote stap werd echter gezet tijdens de test na de GP van Catalunuya. Stoner vertelde in Donington dat hij tijdens de test na de GP van Barcelona met een aangepaste setting van de elektronica een halve seconde per ronde had gewonnen. “De machine is er veel vriendelijker door geworden en heeft ook meer tractie zonder van achteren te beginnen te ‘pompen’”, aldus Stoner. “Eerst voelde de machine aan als een tweetakt. Heel piekerig en niet echt makkelijk te rijden. Nu is hij van onderuit ook beter. Ik heb nu weer het vertrouwen van het voorseizoen en ik hoop dat de settings nu overal werken.”De gewijzigde settings waren ook voor de andere Ducati-rijders beschikbaar, maar van een duidelijke verbetering in tijden was geen sprake. Teammaat Marco Melandri kon er zelfs niet mee overweg. “We wonnen in Barcelona ongeveer een halve seconde per ronde”, waarschuwde Stoner vóór de Britse GP. De gewijzigde elektronicasetting bleek in Donington inderdaad ook te werken. Stoner was vernietigend snel tijdens de droge eerste trainingsdag – sneller zelfs dan Colin Edwards’ poletijd van 2007 – en joeg de GP8 tijdens de natte zaterdagkwalificatie naar zijn tweede opeenvolgende pole. Ook tijdens de warm up-training verpletterde Stoner de tegenstanders; een voorbode van wat in de race zou volgen. De regerend wereldkampioen stormde direct naar de kop en gaf de achtervolgers geen schijn van kans. Vorig jaar regeerde Stoner in Donington in de regen, nu overheersten zonneschijn en wind, maar het eindresultaat bleef identiek. Valentino Rossi besliste een pittig duel met Dani Pedrosa in zijn voordeel, maar werd wel op bijna zes seconden gezet door Stoner. Die nam in de WK-stand de derde plaats over van de knap als zesde finishende Jorge Lorenzo.Na dertig razendsnelle ronden rolde Stoner de pits binnen en legde zijn hoofd op de tank. Even leek de Australiër zich over te geven aan de emoties, maar dat was maar schijn, vertelde hij later. “Het was ook niet echt opluchting. We wisten dat we er dichtbij zaten, en vanaf vrijdag ging het hier al goed. De nieuw gevonden settings maken zo’n verschil, echt ongelooflijk. Zelf heb ik ook mijn rijstijl een klein beetje aangepast. Ik ben er ook steeds in blijven geloven en ik vind ook dat ik gewoon goed reed. ‘I’m not dying for a win, I’m working on it’. Wat mij ook goed doet, is dat de settings hier ook goed werkten, op een totaal ander circuit dan Barcelona. Daarom verwacht ik dat we er ook op de komende banen profijt van zullen hebben. Het is niet meer zo dat de motor bokt en schudt.”Stoner verkleinde zijn achterstand vanwege Rossi’s tweede plek slechts met vijf punten, maar toonde wel weer de tekenen van briljante vorm. Prolongatie van zijn wereldtitel is met 45 punten achterstand op Rossi echter ver weg, besefte hij. “Ik ben niet in de positie om te denken aan de titel. Dat is meer iets van deze twee”, knikte hij naar Rossi en Pedrosa. “En als we steeds samen op het podium staan, pak je natuurlijk weinig terug.”Voor de vierde maal in vijf races verdeelden inderdaad Stoner, Rossi en Pedrosa gezamenlijk de podiumplekken, waardoor de verhoudingen voor 2008 aardig zijn weergegeven. Het feit dat in acht GP’s Jorge Lorenzo en Colin Edwards de enige twee andere podiumklanten waren, geeft dan misschien aan dat de MotoGP-top van 2008 aan sterkte gewonnen mag hebben, aan breedte echter niet. In de eerste acht GP’s van 2007 stonden namelijk nog tien rijders op het ereschavot. Valentino Rossi scoorde in Engeland alweer zijn zevende podiumplaats op rij. De Italiaan kende wat problemen op zaterdagochtend en uiteindelijk resulteerde dat in een tweede startplaats in de regen achter Stoner, maar voor de andere regenspecialist Chris Vermeulen. Dat geeft al aan dat de basis van de Yamaha op Bridgestones inmiddels aardig staat. Stoner was echter in alle trainingen een maat te groot voor Rossi. “Ik wilde wel vechten met Casey, maar ik kon gewoon niet bijblijven”, gaf Rossi toe na zijn 200e GP-start. “We hadden na de warm up nog wat dingen gewijzigd en de balans was ook beter. Ik had een goede start, maar Casey reed weg. Toen ik op mijn bord Pedrosa aangegeven zag staan, wist ik dat die sterk naar voren kwam. Het gevecht met Dani was leuk en de tweede plaats is erg belangrijk, omdat ik weer op hem ben uitgelopen. Maar wij moeten constanter worden in alle trainingen en daar de settings met de banden nog beter voor elkaar krijgen, zodat ik op zaterdag in Assen weer kan vechten voor de overwinning”, keek de Fiat/Yamaha-coureur vooruit. “In Assen ga ik normaal altijd goed. Vorig jaar (Rossi trainde als elfde en won voor Stoner, FW) reed ik er mijn beste race.”Dani Pedrosa kende een moeizame aanloop naar de Britse WK-ronde. Tijdens de post-GP-test in Spanje kwam hij met de Honda met pneumatische kleppen hard ten val en blesseerde rug en hand. In Donington liet hij volgens verwachting de nieuwe RCV staan, maar ging op vrijdag andermaal stevig in de fout waarbij hij zijn blessures verergerde. De Repsol/Honda-kopman moest vanaf de negende startplaats komen, zijn slechtste startpositie in zeventien GP’s. Acht ronden had hij nodig om teamgenoot Nicky Hayden en de sterk startende Andrea Dovizioso te passeren voordat hij de jacht op medetitelkandidaat Valentino Rossi kon inzetten. Rossi counterde echter de aanvallen van zijn Spaanse tegenstander. “Derde is niet slecht, maar ik pushte voor de tweede plaats”, vertelde Pedrosa. “Ik werd wat opgehouden in de eerste bocht, maar uiteindelijk kwam ik wel bij Valentino aan. Ik passeerde hem, maar maakte een fout in de chicane. Daarna maakte ik nog meer fouten en verloor ik de aansluiting.”In Assen stapt Pedrosa nog zeker niet op de nieuwe Honda waarmee Hayden wel reed. “Deze machine lijkt het nog steeds wel goed te doen en we zien wel hoe de andere zich ontwikkelt”, reageerde de nummer 2 in het WK laconiek. Casey Stoner mocht dan in Donington eindelijk weer voor vrolijke gezichten bij het Ducati/Marlboro Team zorgen, de prestaties van Toni Elias (elfde), Sylvain Guintoli (dertiende) en Marco Melandri (zestiende) bleven andermaal ver achter bij die van de wereldkampioen. Om meer informatie te verzamelen en alvast te werken aan 2009 verraste de Ducati Corse-leiding in de week voorafgaand aan de Britse GP met de mededeling dat Sete Gibernau drie dagen lang met de nieuwe GP9 zou testen in Mugello. De Spanjaard, in 2006 voor Ducati actief, zat voor het laatst in oktober 2006 op een MotoGP-machine, maar toonde zich behoorlijk snel op de GP9. Gibernau reed zijn ronden samen met Vitto Guareschi en klokte op de nieuwe Ducati een tijd van 1.51,7; sneller dan de Ducati-coureurs Melandri en Guintoli tijdens de vrije trainingen voor de GP in Mugello. Gibernau leek wel te voelen voor een vervolg op deze tijdens de Barcelona-GP bezegelde MotoGP-come back. Ducati/Marlboro-teammanager Livio Suppo was blij met de inbreng van Gibernau, maar achtte een “cool down” nu op zijn plaats. “Dan gaan we kijken of we meer samen kunnen doen”, aldus Suppo. Een full time terugkeer in de GP’s achtte hij onwaarschijnlijk. “Dit is niet meer een kampioenschap dat maar tussen twee rijders gaat zoals het was in Sete’s jaren.” De teammanager lijkt echter open te staan voor testwerkzaamheden van Gibernau. “Niet alleen wij, maar alle fabrikanten hebben problemen om echt snelle testrijders te vinden”, concludeerde Suppo. “Kijk maar naar Honda met Tady Okada en Suzuki met Nobu Aoki. Wij hebben Vitto Guareschi, en hoewel hij fantastisch werk doet, kun je van iemand die steeds iets nieuws voorgeschoteld krijgt niet verwachten dat hij supertijden klokt. Een ideale situatie voor ons zou zijn dat we naast Vitto een tweede snelle rijder kunnen strikken. Wij hebben ook nog Niccolo Canepa, maar die jonge jongens willen racen. Dat geldt voor hem ook voor volgend jaar.” Canepa zal dit jaar in Brno, Vallelunga en Magny Cours aantreden met een wild card in het WK Superbike en is als bandentester voor Ducati met de GP8 inmiddels op veel GP-circuits geweest. Tijdens de test in Barcelona na de GP was Canepa duidelijk sneller dan Marco Melandri en de EK Superstock 1000-kampioen van 2007 is volgens zijn manager Carlo Pernat klaar voor een entree in de MotoGP. Pernat schermt met “meerdere aanbiedingen” en wil vóór augustus duidelijkheid van Ducati.Suppo richt zijn focus echter op het lopende seizoen waarin drie van de vier Ducati-rijders worstelen met de GP8. “Bij die jongens moet het uit het hoofd dat de motor voor Casey is gebouwd”, vond Suppo. “Daarom is het ook goed dat er eens iemand anders op de motor stapt, zoals Gibernau. Ook Marco moet zien dat het echt kan. Ze denken te veel. Dat niet iedereen even snel is met onze machine kan ik begrijpen, maar ik kan niet geloven dat iemand als Marco hier soms drie seconden toegeeft. Marco moet alleen zien dat hij kan pushen. Hij moet over die grens waar hij nu continu tegen aan zit te hikken. Hij is niet constant in zijn rondetijden.”Stoner wilde zich niet nogmaals in de discussie mengen over de ogenschijnlijke eenkennigheid van de Desmosedici. Evenmin wilde hij pleiten voor een Ducati-deal met Gibernau. “Dat is niet aan mij. Ik kan erg goed met Vitto overweg. Hij is dan wel langzamer dan ik ben, maar onze bevindingen komen vaak overeen. Maar Sete is snel en ervaren. En als hij kan bevestigen wat wij vinden, is dat nooit slecht.”Op zondagavond werd er al niet meer achterom gekeken, maar vooruitgeblikt naar de Dutch TT van aanstaande zaterdag. De Nederlandse race op het circuit van Drenthe markeert het einde van de eerste seizoenshelft. Niet minder dan tien van de achttien rijders die in Donington aan de start verschenen, wisten in Assen al eens een GP of WSB-race te winnen, vijftien van de achttien stonden er ooit op een podium. En hoewel het twee jaar geleden aangepaste circuit de coureurs minder aanspreekt dan de lange baan, realiseert iedereen zich dat een overwinning evenveel punten oplevert als voorheen. Voor veel rijders heeft Assen nog steeds een bijzondere klank. Valentino Rossi won er zes maal in vijf verschillende klassen (125, 250, 500, MotoGP 990 en MotoGP 800), Dani Pedrosa won er zijn allereerste GP in 2002, Marco Melandri deed hetzelfde tien jaar geleden en Toni Elias in 2001, terwijl Nicky Hayden er in 2006 met een sensationele zege de basis voor zijn wereldtitel legde. MotoGP-debutant Jorge Lorenzo stond er de laatste vier jaren steeds op het podium, waarvan drie maal als winnaar (twee maal bij de kwartliters, één maal in de 125 cc). Colin Edwards, James Toseland en Chris Vermeulen wonnen er WK-races, terwijl ook het geplaagde Kawasaki-duo John Hopkins (eerste poleposition in 2006) en Anthony West (250 cc-winnaar in 2003) er goede herinneringen aan heeft. Slechts één van de toppers won er nog nooit: Casey Stoner. Zijn magnifieke optreden in Donington toonde echter dat de wereldkampioen nog weet hoe je moet winnen. Misschien zelfs wel in Assen.________________________________________[KASTEN MOTOGP UITSLAG; ALS EXCEL DATEI VORHANDEN]WK TUSSENSTAND1. Valentino Rossi, 162 punten; 2. Dani Pedrosa, 151; 3. Casey Stoner, 117; 4. Jorge Lorenzo, 104; 5. Colin Edwards, 82; 6. Andrea Dovizioso, 68; 7. Nicky Hayden, 57; 8. James Toseland, 53; 9. Loris Capirossi, 51; 10. Shinya Nakano, 49; 11. Chris Vermeulen, 48; 12. John Hopkins, 32; 13. Marco Melandri, 29; 14. Toni Elias, 29; 15. Alex de Angelis, 25.________________________________________[KASTEN 125 CC]125 cc: Redding schrijft historieScott Redding werd op 4 januari vijftien jaar. Op 22 juni werd hij de jongste GP-winnaar in de geschiedenis. Redding zorgde in Donington voor een knallende opening door niet alleen als jongste coureur ooit vanaf de eerste rij te vertrekken, hij maakte het feest compleet door China-winnaar Andrea Iannone genadeloos op te jagen – net zo lang tot de gangmaker zes ronden voor het eind een fatale fout maakte. Redding werd vorig jaar tweede in het Spaans Open en presenteerde zich direct bij zijn GP-debuut in Qatar als een belofte. Nu, zeven races later, is Redding plotseling de vaandeldrager van het Britse 125 cc-trio Redding-Smith-Webb. De Engelsman reed absoluut foutloos rond en hield Mike di Meglio op ruim vijf seconden. Toch mocht Di Meglio tevreden zijn. Niet alleen kwam hij vanaf de 21e startplaats, zijn grootste concurrent Simone Corsi kon zijn pole niet waarmaken en finishte als vijfde. Opmerkelijk was ook de derde plaats van het Spaanse vlieggewicht Marc Marquez, slechts 0,6 seconden achter Di Meglio. De 15-jarige pupil van oud-wereldkampioen Emilio Alzamora miste de eerste twee GP’s van het jaar vanwege een blessure, maar reed in Donington als een ervaren rot. Bovendien schonk Marquez KTM haar eerste podium van het jaar. In de aanloop naar de TT kende het De Graaf GP Team weinig geluk. Thuisrijder Danny Webb werd al in de eerste ronde van zijn Aprilia geramd, brak zijn sleutelbeen en liep een hersenschudding op. Webb mist de TT. Teamgenoten Stevie Bonsey (zeventiende) en Hugo van den Berg (25e) maakten weinig indruk. Pol Espargaro miste de race vanwege een sleutelbeenbreuk. Mike di Meglio komt als klassementsleider naar Assen. De Derbi-coureur heeft dit jaar enorm veel bijgeleerd en won dit jaar al twee GP’s, net als zijn naaste belager Simone Corsi. Beide mannen zijn kanshebbers voor de zege in Assen, in de wetenschap dat in de laatste vijftien jaar slechts twee keer (Valentino Rossi in 1997 en Dirk Raudies in 1993) de TT-winnaar ook dat jaar wereldkampioen werd. En wat de huidige wereldkampioen betreft: Gabor Talmacsi, winnaar in Assen in 2005, viel in Donington – net als WK-derde Stefan Bradl – en staat inmiddels in het klassement op 64 punten achterstand. UITSLAGEN 125 CC: 1. Scott Redding (GB), Aprilia – snelste ronde; 2. Mike di Meglio (F), Derbi; 3. Marc Marquez (E), KTM; 4. Sergio Gadea (E), Aprilia; 5. Simone Corsi (I), Aprilia – pole; 6. Tomoyoshi Koyama (J), KTM; 7. Joan Olive (E), Derbi; 8. Takaaki Nakagami (J), Aprilia; 9. Sandro Cortese (D), Aprilia; 10. Bradley Smith (GB), Aprilia; 11. Esteve Rabat (E), KTM; 12. Michael Ranseder (AU), Aprilia; 13. Randy Krummenacher (CH), KTM; 14. Raffaele de Rosa (I), KTM; 15. Lorenzo Zanetti (I), KTM; 25. Hugo van den Berg (NL), Aprilia. WK TUSSENSTAND: 1. Mike di Meglio, 132 punten; 2. Simone Corsi, 109; 3. Stefan Bradl, 77.________________________________________[KASTEN 250 CC]250 cc: Kallio meesterlijkDe afgelopen drie GP’s liepen bij Mika Kallio de zaken niet geheel naar wens. In Donington had de KTM-coureur echter geen enkele reden tot klagen. Hoewel hij vanaf een veertiende plaats moest vertrekken, bleek Kallio de snelheid te hebben om bij de kopmannen Marco Simoncelli en Alvaro Bautista mee te kunnen. Toen Simoncelli Bautista één ronde voor het einde wijd dwong in de bocht voor start/finish, profiteerde tacticus Kallio heel slim. Ondanks een nieuw ronderecord kon Simoncelli de Fin niet meer achterhalen in de laatste vier kilometer. Kallio won zo zijn derde race van het jaar en liep bovendien verder uit op Simoncelli. Die had na afloop nog aardig wat te stellen met Bautista, die hem van onverantwoord rijden betichtte. “Het is niet normaal om iemand te passeren als je dat niet kunt”, brieste derde man Bautista. “Simoncelli rijdt altijd erg agressief en doet altijd meer om zijn doel te bereiken dan hij daadwerkelijk kan. Ik kan me niet voorstellen dat er geen actie tegen hem wordt ondernomen.” Dat gebeurde echter niet. Kallio, rijdend met een nieuw frame, Simoncelli en Bautista (door eigen en technische fouten slechts zevende in de WK stand) kunnen in Assen echter zo weer met elkaar in de slag om de overwinning. Kallio won er twee jaar geleden al heel knap een 125 cc-race door Bautista en diens toenmalige teammaat Sergio Gadea te verslaan. Mattia Pasini, vorig jaar zegevierend in de 125 cc-race in Assen, crashte in Donington en verspeelde zijn derde plaats in het WK aan Alex Debon. UITSLAGEN 250 CC: 1. Mika Kallio (SF), KTM; 2. Marco Simoncelli (I), Gilera – snelste ronde; 3. Alvaro Bautista (E), Aprilia – pole; 4. Hector Barbera (E), Aprilia; 5. Thomas Luthi (CH), Aprilia; 6. Hiroshi Aoyama (J), KTM; 7. Alex Debon (E), Aprilia; 8. Julian Simon (E), KTM; 9. Yuki Takahashi (J), Honda; 10. Aleix Espargaro (E), Aprilia; 11. Roberto Locatelli (I), Gilera; 12. Karel Abraham (CZ), Aprilia; 13. Lukas Pesek (CZ), Aprilia; 14. Manuel Poggiali (RSM), Gilera; 15. Hector Faubel (E), Aprilia. WK TUSSENSTAND: 1. Mika Kallio, 131 punten; 2. Marco Simoncelli, 123; 3. Alex Debon, 101.________________________________________[KASTEN WINNAAR/VERLIEZER]Winnaar van het weekend: Casey StonerWinnaars zijn niet altijd populair. Tenminste, niet als je Casey Stoner heet, Australiër bent en de mondiale volksheld Valentino Rossi op grote afstand houdt. Na de finish werd de glorieuze winnaar door het publiek uitgefloten en met allerlei weinig flatteuze handgebaren gaven de Britse “fans” aan niet gecharmeerd te zijn van de wereldkampioen die acht jaar geleden met vader en moeder van Australië naar Engeland verhuisde om daar het vak te leren. Het Britse publiek heeft Stoner niet in haar hart gesloten. “Ik snap niet wat deze mensen willen”, vroeg Stoner zich hoofdschuddend af. “Zelfs een vrouw van een jaar of vijftig stak haar duim omlaag toen ik langsreed en anderen staken hun middelvinger op. Dani kreeg dezelfde behandeling twee jaar geleden toen hij hier won. Ik begrijp dat niet.” De Ducati-coureur reed in Donington als de wereldkampioen die hij is en verdiende véél meer respect dan hij kreeg. Gelukkig verzachtten de 25 punten veel. Nou, eigenlijk wel alles. Verliezer van het weekend: James ToselandWat hadden hij en tienduizenden Britten zich verheugd op de Britse GP. James Toseland wilde op het podium, zo veel was duidelijk. Maar Toseland zette zichzelf veel te veel onder druk en wilde met een speciaal pak en een aangepaste helm inspelen op de chauvinistische gevoelens van het thuispubliek. Op zaterdag ging hij op de natte baan maar liefst drie keer in de fout en de zondag zou nog pijnlijker worden. In de eerste bocht wilde de van de zestiende plaats gestarte Toseland te veel en crashte. Al na een paar honderd meter was zijn Britse GP mislukt. Toseland kon nog de moed opbrengen om weer op te stappen en zonder rechtervoetsteun en achterrem de race te finishen als hekkensluiter. De vele schouderklopjes die hij kreeg tijdens de uitloopronde waren bemoedigend, maar het team wees hem gedurende het weekend op zijn hier niet werkende Superbike-rijstijl (laat remmen, agressief op het gas) en de verschillen met teammaat Edwards. Toseland was duidelijk de verliezer van het weekend.________________________________________[KASTEN PITSTOP]Pitstop* Zoals verwacht na de test in Barcelona stapte Nicky Hayden in Donington op de Honda met pneumatische klepbediening. Een duidelijk opgeluchte Hayden. “Ik ben blij. Alles lijkt oké. Het vermogen komt er agressiever in, dus ik moet oppassen in de lange snelle bochten. Hij voelt een beetje als mijn oude blok van vorig jaar. Het rijden is wat meer fysiek, maar dat vind ik niet erg. Het is een totaal ander blok, dat ook de motor aan de voorkant meer gewicht geeft bij het insteken van bochten en hij is wat instabiel bocht uit. Hij beweegt dus wat meer, maar daar houd ik wel van. Ik heb ook last van een klein beetje chatter, maar ik hoop dat we daar met aangepaste elektronica iets aan kunnen doen.” Eén van de problemen bij het nieuwe blok was het benzineverbruik. Hayden: “Hij is nog steeds nogal dorstig. Dat is ook een van de redenen dat het lang heeft geduurd voordat we het blok konden inzetten.” Na de GP van Barcelona had Hayden echter al wel zijn keuze gemaakt over het motorblok. “Er was mij verteld dat ik tijdens die test in de top 3 moest zitten, wilde ik het nieuwe blok krijgen in Donington. De oude motor stond in de hoek, maar ik had echt zoiets van ‘pak die maar in en stuur ‘m maar terug naar Japan. Daar wil ik niet meer op rijden’. Ik voel me goed op de nieuwe machine. Op de oude raakte ik alleen maar gefrustreerd.”* Het blok was echter niet de enige verandering voor Hayden. De Amerikaan heeft nu ook de beschikking over een chassis waarmee teamgenoot Dani Pedrosa al even reed. Opmerkelijk en twijfelachtig: “Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat hij dat chassis had. Ik ben in Barcelona de truck binnen gestapt en heb gevraagd waar hij mee reed. Eerlijk gezegd was ik er niet echt blij mee dat mij niet was verteld dat hij een ander chassis had. Maar het is simpel: pak de resultaten en je bent eerste keus. Dat wist ik vanaf het moment dat ik de MotoGP binnenstapte.” Het nieuwe chassis bleek ook te werken voor Hayden. “Het is duidelijk dat Dani en ik een heel andere voorkeur hebben als het gaat om vermogensafgifte. Maar het chassis werkt ook voor mij. Het oude chassis was voor mij ook een probleem. Ik had het graag tijdens de test in Barcelona willen proberen, maar daar kwam ik er dus pas achter dat het bestond.”* Tijdens de natte zaterdagtrainingen kwamen maar liefst 54 rijders ten val, wat onmiddellijk weer de discussie oprakelde over het gladde asfalt. De circuiteigenaren lieten vooraf al weten dat een onafhankelijk onderzoek had uitgewezen dat niet de uitstoot van vliegtuigen landend en opstijgend van East Midland Airport verantwoordelijk was voor de gladheid, maar mogelijk het veelvuldige gebruik van het circuit. Rossi bracht de kwestie ter sprake in de veiligheidscommissie. “Als het droog is, is de grip beter dan vorig jaar”, onderschreef hij de mening van Stoner. “Het circuit is vóór de GP gedeeltelijk schoongemaakt, maar de plekken waar dat niet is gedaan, is het erg glad in de regen. Het asfalt ligt er pas drie jaar dus het is te vroeg voor een nieuwe asfaltlaag. We hopen dat de rest van het circuit volgend jaar schoon is.” Stoner noemde Donington “één van de gevaarlijkste circuits die er zijn in de regen”. Het MotoGP-contract met Donington loopt in 2009 af en er gaan geruchten dat de GP in 2010 naar Silverstone zou kunnen verhuizen. “Donington is één van mijn favoriete circuits en Silverstone ken ik niet”, aldus Rossi. De Italiaan zou ’s maandags na de GP in Silverstone een Aston Martin DB9 testen, maar de test werd geschrapt omdat de auto niet klaar was. * De Amerikaanse Superbike-kampioen Ben Spies kwalificeerde zich uitstekend als achtste. “De regen heeft me wel geholpen, want op het droge voelde ik me niet comfortabel”, aldus de 23-jarige coureur, die de vrijdag als zeventiende afsloot. “We moeten realistisch blijven. Ik ken het circuit en de motor niet en deze jongens zijn de snelste coureurs die er zijn.” Aan het eind van 2007 testte Spies de GSV-R in Valencia. Daar maakte hij een zeer acceptabele indruk. Bij zijn echte GP-debuut had Spies echter weinig profijt van die eerste ervaring. “Om eerlijk te zijn kan ik me nauwelijks herinneren hoe het toen voelde. Maar deze machine is zeker sneller. Het verschil met mijn Superbike is ook enorm. Het voelt allemaal totaal anders aan. Ik kan niet echt één ding noemen dat het moeilijk maakt, maar ik heb nu carbon remmen, een andere vering en Bridgestone-banden die een heel andere ‘feel’ geven dan wat ik gewend ben.” Spies, al sinds 2000 rijdend op Suzuki, vertelde dat hij gebruik maakte van de settings waar ook Loris Capirossi de baan mee zou zijn opgegaan. “We hebben wel iets veranderd en morgen zullen we nog wat doen, maar overall werkte het aardig.” Voor 2009 wil Spies graag een plek in de MotoGP. “Dit is natuurlijk een duik in het diepe voor mij, maar volgend jaar zou ik hier graag bij willen staan. Ik dacht dat ik een jonge vent was, tot ik die jongens in de 125 cc-zag. Als ik de stap wil maken, moet ik niet te lang wachten.” Spies pakte op zondag uiteindelijk twee WK-punten mee en komt naar Assen om “stand by” te zijn als Capirossi niet fit genoeg blijkt om te rijden.* De werkplaats van het Roberts Team in Banbury is onlangs gesloten. Twaalf medewerkers kregen ontslag van teammanager Chuck Aksland. De Amerikaan hield in Donington vol dat dit niet het einde van het Roberts Team betekent. “Onze chefdesigner is met onze hulp voor zichzelf begonnen en je moet dit meer zien als een reorganisatie. Onze werkplaats werd te duur, maar ik kan zonder problemen weer een goed gekwalificeerd GP-team opzetten.” De kans dat dat dit jaar nog nodig is, lijkt echter klein. Aksland heeft de hoop nog niet opgegeven voor 2009. “Volgende week is er weer een gesprek met de mensen van (sponsorkandidaat) Las Vegas. Het ziet er echt goed uit en dan praten we nog steeds over een team met twee rijders.” Aksland hoopt derhalve nog steeds op Ducati-machines voor 2009. “Maar we hebben ook de technologie om zelf een chassis te bouwen.” De teammanager zegt nog niet aan rijders te denken, maar heeft wel een idee. “We hebben een ervaren oud-wereldkampioen (Kenny Roberts junior) thuis zitten. Voor hem zou een technische machine als de Ducati interessant zijn.”* Carl Fogarty sprak aan de vooravond van de Britse GP zijn twijfels uit over het feit of James Toseland wel “het hart” zou hebben om in de MotoGP te kunnen winnen zoals hij in het WK Superbike deed. “Hij wel?”, plaatste collega Chris Vermeulen een tegenvraag tijdens de persconferentie op donderdag. Toseland kon wel lachen om de opmerkingen. “Ik ken Carl goed en hij is een droom voor journalisten”, weet Toseland. “Ik denk ook dat zijn woorden een klein beetje zijn verdraaid. Ik ken Carl goed en heb helemaal geen problemen met hem.” Viervoudig Superbike-wereldkampioen Fogarty kreeg nooit echt voet aan de grond in de GP’s. Met een Cagiva kwam Fogarty als wild card-rijder tijdens de Donington-GP van 1993 nog het dichtst bij een podium met een vierde plek. * Nicky Hayden wordt al enige tijd in verband gebracht met Ducati voor 2009. De wereldkampioen van 2006 liet in Donington weinig kwijt over de vermeende interesse van Ducati. “Ik kan er niet veel over zeggen”, haalde de Amerikaan de schouders op. “Er zijn dit weekend weer besprekingen met Honda, maar de Ducati-motor is zeker interessant. Het geeft een goed gevoel dat er over je gepraat wordt. Hoe het ook is, ik heb geen zin om terug te gaan naar de boerderij in Kentucky.” Hayden heeft altijd gezegd dat hij een motor nodig heeft die veel bruut vermogen levert en een agressieve rijstijl vergt. De Ducati lijkt aan die beschrijving te voldoen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-