+ Plus

GP Wegrace Cataloni

In bijna tropische omstandigheden slaagde Jorge Lorenzo er in Barcelona in toch koel te blijven. Hoewel hij op zaterdag geconfronteerd werd met technische problemen, raakte de wereldkampioen niet aan de kook en ook Dani Pedrosa’s nieuwe polerecord zorgde niet voor paniek. Lorenzo reed naar zijn derde zege van het jaar en nam Dani Pedrosa en Marc Marquez mee voor het derde volledig Spaanse MotoGP-podium van het jaar. Het had Dani Pedrosa’s feestje moeten worden. Met een fantastisch nieuw polerecord en zijn 26e pole in de MotoGP nam de WK-leider al enigszins een voorschotje op het feest dat op zondag ter ere van zijn 200e Grand Prix-start moest worden gevierd. Maar Jorge Lorenzo wilde niet meewerken aan de festiviteiten, dankzij volgens zijn teammanager Wilco Zeelenberg, één van zijn beste MotoGP-races uit zijn carrière. Dat Pedrosa op zaterdag in een weer fascinerende kwalificatie maar liefst ruim 0,6 sneller was geweest dan de sterke Cal Crutchlow en Lorenzo, bleek uiteindelijk niet de formule voor succes. In de sprint naar de eerste bocht raakten polesitter Pedrosa en Lorenzo elkaar bijna op volle snelheid, maar het was toch Lorenzo die – net als twee weken eerder in Mugello – in de eerste bocht de leiding pakte en die 25 ronden niet meer afstond. Een asfalttemperatuur van maar liefst 52 graden maande de coureurs tot voorzichtigheid en Lorenzo bleek het beste met het ‘hitte-management’ om te kunnen gaan. “Ik hoopte bij de start Cal te kunnen pakken, maar ik passeerde ook Dani”, vertelde Lorenzo. “Hij bleef wel pushen, maar ik kon iets versnellen en een gaatje slaan.” Dat gaatje bedroeg aan de finish slechts 1,7 seconden, maar toen de race de slotfase in ging, kwam Lorenzo’s overwinning – zijn derde in vier jaar in Barcelona – niet meer serieus in gevaar. Het was de 24e keer dat Lorenzo en Pedrosa samen op een MotoGP-podium de eerste twee plaatsen bezetten; de stand is gelijk. Datzelfde geldt overigens nu voor het totale aantal GP-zeges voor beide mannen. Lorenzo staat nu ook op 47 overwinningen, maar liet na afloop duidelijk weten dat naar zijn mening het karkas van de vorig jaar uit veiligheidsoverwegingen geïntroduceerde Bridgestones nu te zacht is en gevaarlijk om te rijden is. Zeelenberg probeerde vooral de prestatie van zijn pupil te benadrukken. “Het was één van zijn beste races ooit omdat het heel erg moeilijk was”, vond de Nederlander. “Het was niet de snelste race (één seconde sneller dan in 2012, red.), maar wel erg bang makend. Er waren veel coureurs die crashten over de voorkant en de voorband bepaalde voor iedereen de grens. Je moet mentaal heel sterk zijn om dan zo hard te kunnen pushen dat niemand je kan achterhalen. Dat soort races kan Jorge rijden.” Lorenzo’s opmerking over de banden hield ook het team bezig, bevestigde Zeelenberg. “Vreemd is het wel. We kunnen het niet analyseren, omdat we vorig jaar dit probleem niet kenden. Negentig procent van de rijders zei dat de nieuwe band beter was vanwege meer ‘edge grip’ en dat was vorig jaar ons sterke punt met deze band. Hebben we dat niet, dan zijn we gezien. De Honda is er minder afhankelijk van. Zij maken bij het remmen meer gebruik van het hardere karkas van de voorband. Aan het begin van vorig seizoen hadden zij een nadeel, maar toen ze hun chassis aanpasten, kregen ze het onder de knie. Maar het lijkt nu alsof niemand meer met de hardste band overweg kan. Dani reed 1.40,8 in de kwalificatie, maar in de race reed hij in de 1.43 en dat was zelfs langzamer dan vorig jaar. Deze mannen willen constant de limiet opzoeken, maar dan wel met controle. Nu verliezen ze de controle na vier of vijf een ronden en zelfs de voorband waarschuwt niet meer.” Zeelenberg denkt echter dat Lorenzo het makkelijker zou hebben gehad als Pedrosa niet tot het einde onder druk was gezet door zijn nooit opgevende teamgenoot Marc Marquez. Pedrosa kon geen moment op adem komen en op de streep was het verschil tussen beide teammaten slechts 0,066 seconde. “Marc is snel en getalenteerd en hij drijft Dani zeker tot het uiterste. Als hij dat niet zou hebben gedaan, had Jorge hier met tien seconden voorsprong gewonnen”, was Zeelenbergs overtuiging. “Dani zou dan zijn verstand voorrang hebben gegeven, met de stand in gedachten en op zeker zijn gegaan. Zo heeft Jorge het vorig jaar een paar keer aangepakt, maar het lijdt geen twijfel dat Marc voor extra snelheid zorgt bij Dani.” Een gebrek aan vertrouwen in de voorkant zorgde er voor dat Pedrosa niet tot het einde een bedreiging vormde voor Lorenzo. “Ik had gewoon niet hetzelfde gevoel als in de kwalificatie”, legde Pedrosa uit. “Steeds als ik probeerde te pushen stapte de voorkant weg en het verschil tussen grip en glijden was minimaal. Ik dacht dat het eerst misschien kwam door de volle tank, maar het probleem bleef toen ik later weer wilde aanzetten. Ik wist dat ik met een tweede plaats ook nog de leiding in het WK zou behouden, maar ik kon me geen foutje veroorloven.” Op dat ene foutje aasde Marc Marquez zonder enige twijfel. Weer liet de vanaf plaats 6 gestarte rookie zien zijn geduld te kunnen bewaren en als een spons de ‘rijlessen’ van zijn meer ervaren landgenoten Lorenzo en Pedrosa op te zuigen. Maar ook balanceerde Marquez andermaal een aantal malen op het randje van het toelaatbare en binnen het Repsol/Honda team zal men af en toe met het zweet in de handen hebben gestaan. In de een na laatste ronde achtte Marquez de tijd rijp voor de aanval – die dramatisch had kunnen aflopen. De nummer 3 in het WK wilde binnendoor bij Pedrosa maar moest op het laatste vol in de remmen om een botsing te voorkomen. Marquez blokkeerde zijn voorwiel, was zijn RCV even kwijt en had geluk dat hij de controle hervond – én dat hij teammaat Pedrosa niet torpedeerde. De aansluiting was hij kwijt, maar zijn dadendrang niet, want een ronde later zat Marquez toch weer aan het achterwiel. Zoals inmiddels gebruikelijk kon de jonge Spanjaard na afloop weer breeduit lachen over de ‘narrow escape’. “Ik dacht dat ik op dat punt sterker was dan Dani”, meende de derde man op het podium. “Ik zat heel dicht bij hem en hij zal mijn motor wel hebben gehoord. Ik probeerde aan te vallen, maar het ging niet. Het was mijn fout en natuurlijk wilde ik hem niet raken. Ik wilde de rem weer loslaten, maar dat was veel te link. Toen het voorwiel daarna blokkeerde, moest ik de rem wel loslaten om een crash te voorkomen. Ik denk dat ik voor het team de juiste beslissing nam.” Over zijn intenties was Marquez even duidelijk toen hij zij dat hij zich niet kan veroorloven risicoloos rond te rijden, maar dat hij omwille van zijn leerproces in de MotoGP wel het gevecht met Lorenzo en Pedrosa moet opzoeken. “Als ik zou zijn gevallen, had iedereen vast weer gezegd ‘tweede crash in twee races’. Maar ik leer zoveel als ik met Dani en Jorge rijd. Voor mij is het beter om 100 procent te rijden dan veilig op de vijfde of zesde plaats te finishen. In Mugello crashte ik omdat ik vermoeid was en te veel ontspande, hier was ik de hele race geconcentreerd.” Cal Crutchlow verspeelde eens kans op een hoofdrol in de wedstrijd door een crash in de zesde ronde. De Brit reed toen net achter het leidende trio, nipt voor Valentino Rossi. “Het was mijn eigen stomme fout”, gaf Crutchlow toe. “Ik had het hele weekend al moeite met hard remmen met een volle tank. Dat was nu ook het probleem waardoor de voorkant weggleed.” Door Crutchlows crash kreeg Rossi de vierde plaats in handen, zonder dat de negenvoudig Barcelona-winnaar daarna ooit de kans kreeg om de kopmannen onder druk te zetten. In de eerste ronde kroop Rossi door het oog van de naald toen Alvaro Bautista hem binnendoor wilde passeren en vervolgens net achter hem langs onderuit gleed. Rossi was zeer hard in zijn oordeel over de Spanjaard en drong er zelfs op aan dat de wedstrijdleiding Bautista op het matje zou roepen. “Het was niet erg slim wat hij deed”, meende Rossi. “In Mugello maakte hij een fout en verpestte mijn thuisrace. Eén fout kan gebeuren. Maar om in de volgende race bijna hetzelfde te doen, is stom. Hij zette een onmogelijke remactie in en gelukkig liet ik de rem los. Als ik dat niet gedaan had, waren we er beide af gegaan. Het was een onzinnige actie, want ik was veel sneller dan hij. Ik krijg het gevoel dat Bautista een beetje gek wordt als hij mij, Lorenzo en de andere toppers voor zich ziet. Het lijkt alsof hij wil laten zien dat hij beter is dan wij. Zoiets als vandaag kan gebeuren, maar twee wedstrijden achter elkaar met mij is niet slim.” Rossi’s eigen race was daarna verder weinig opwindend. Na de eerste trainingsdag was de 34-jarige Italiaan de snelste man in Barcelona, maar in de kwalificatie kwam hij niet verder dan de zevende plaats. En hoewel hij gemiddeld slechts 0,235 seconde langzamer was dan winnaar en teamgenoot Lorenzo restte hem de ondankbare vierde plaats. Geruchten over een voornemen om te stoppen aan het eind van het seizoen verwezen zijn begeleiders naar het rijk der fabelen. Rossi zelf vertelde vooral in het begin van de race moeite te hebben gehad – evenals merkgenoot Crutchlow – met het tot stoppen brengen van de M1. “Ik kan niet zo hard de bochten in als ik wel zou willen, omdat de voorkant veel te veel beweegt”, aldus Rossi. “Er is een constant crashgevaar en de balans klopt niet helemaal. Jorge kan een andere setting rijden dan ik. Het scheelt maar een paar tienden, maar hij en de Honda-rijders zijn sneller. Toch is dit voor mij mijn beste race van het jaar. Ik ben blij dat ik weer op de weg terug ben na twee moeilijke jaren bij Ducati. Het blijft lastig, maar we moeten doorzetten want zo slecht gaat het niet.” Zijn opvolger bij Ducati Andera Dovizioso leek achter Stefan Bradl op weg naar de zesde plaats, maar drie ronden voor het einde kwam de verre van fitte Bradley Smith – hij crashte andermaal hard in de trainingen – nog langszij. Zonder de crashes van Crutchlow, Bautista, Dovi’s teamgenoot Nicky Hayden (vijfde op dat moment) en ook merkgenoot Andrea Iannone was een top 10-klassering moeilijk haalbaar geweest. Dovizioso ventileerde wel de frustratie over de langzame progressie bij Ducati en de weinig andere zogenoemde ‘lab bike’ waarmee Michele Pirro Ben Spies verving. “We kunnen nu niet meedoen”, stelde Dovizioso vast. “Onze progressie is minder dan verwacht en op alle vlakken hebben we problemen. Daarom zeg ik dat we drastische veranderingen nodig. En dan bedoel ik écht drastisch. Het is op dagen als vandaag moeilijk om alles te geven, want als je ziet dat de machine niet beter wordt, doet dat ook wat met je motivatie. Maar ik ben nog gefocust omdat ik nog steeds in dit project geloof.” Moto3: SALOM MET GEDULD Voorafgaand aan het seizoen werd Maverick Viñales alom genoemd als de gedoodverfde favoriet voor de Moto3-wereldtitel. En hoewel de 18-jarige Spanjaard ook in Barcelona net als in alle eerdere races op het podium finishte, moest hij andermaal buigen voor landgenoot Luis Salom (39). Voor de tweede opeenvolgende keer was Salom de meest geduldige maar ook de beste Moto3-coureur van het veld. In het team van Aki Ajo, eerder wereldkampioen met Mike DiMeglio, Marc Marquez en Sandro Cortese, is Salom uitgegroeid tot een slim en razendsnel strateeg. In weer een spectaculaire race remde hij zich zes ronden voor het einde van de vierde naar de eerste plaats en stond de kop ook niet meer af, ondanks aanvallen van Alex Rins, Viñales en Alex Marquez. Salom won niet alleen uitermate knap zijn derde wedstrijd van het jaar, dankzij Rins’ tweede plaats passeerde hij Viñales ook in de WK-stand. Voor Jasper Iwema werd de GP van Catalunya weer een deceptie. Iwema trainde slecht, maar kwam vanaf zijn 26e startplaats razendsnel naar voren. In de eerste ronde raakte hij echter al buiten zijn schuld betrokken bij een valpartij. (foto: Filename:460594.jpg Image Description: Salom, Moto3 race, Catalunya MotoGP 2013) Moto2: ESPARGARO SLAAT TERUG Een betere plek had Pol Espargaro (40) niet kunnen kiezen om de weg naar boven weer in te slaan. Op zo’n tien minuten van zijn woonplaats Granollers startte hij niet alleen van pole position maar hij won ook na een aantal mindere races weer eens. Zijn teamgenoot Esteve Rabat (80) mocht even de leiding overnemen, maar even later gaf Espargaro toch weer het tempo aan. In de laatste ronde kwam Rabat nog erg dichtbij, maar Espargaro maakte geen fout. Nadat het duo eerder in Le Mans collectief onderuit was gegleden, vierde ze nu de eerste een-twee van het team. Tom Lüthi veroverde op respectabele afstand zijn eerste podium van het jaar en was daar zichtbaar blij mee. WK-leider Scott Redding startte als tweede en werd in de eerste bocht midscheeps geramd door Johann Zarco. Redding herstelde zich, maar moest de podiummannen laten gaan. Met zijn vierde plaats behield de 20-jarige Brit comfortabel de eerste plaats in het klassement. Espargaro klom naar de tweede plaats; zijn landgenoot Nico Terol sloot een dramatische wedstrijd af als zestiende en zakte in het klassement van de tweede naar de zesde plaats. (foto: Filename:460821.jpg Image Description: Pol Espargaro and Rabat, Moto2 race Catalunya MotoGP 2013 Pitstop • Op maandag testte Suzuki met Randy de Puniet en Nobu Aoki voor het eerst in Europa, maar op zondagavond al werd duidelijk dat de fabriek haard MotoGP-comeback uitstelt tot 2015. De fabriek stuurde een weinigzeggend persbericht uit waarin wel bevestigd dat Davide Brivio de teammanager van het testteam voor 2014 wordt en dat De Puniet is gecontracteerd als testrijder. Volgens het statement was ‘verder ontwikkeling en verfijning’ van de viercilinder-in-lijn noodzakelijk alvorens het team terugkeert in het wereldkampioenschap. • Na de Grand Prix zou Dani Pedrosa hebben verklaard dat Marc Marquez zijn progressie vooral te danken heeft aan het kopiëren van Pedrosa’s data. Toen die uitspraak in Mugello ter sprake kwam, wenste Pedrosa die toch te nuanceren. “We zijn hele andere rijders”, aldus Pedrosa. “Toen ik werd gevraagd of ik verrast was door zijn progressie van zaterdag op zondag zei ik dat hij me altijd verbaasde, maar ik wist welke settings hij gebruikte. Hij was sneller, omdat hij nou eenmaal snel is en niet vanwege de data en de setting. Iedereen wil een controverse creëren, of het nou tussen Jorge en Rossi is of tussen Marc en mij, maar er is niets aan de hand.” Marquez voegde simpel toe dat het delen van data onderdeel is van Honda’s strategie. • Cal Crutchlow heeft zich in zijn derde MotoGP-seizoen inmiddels ontpopt tot een populaire en gewilde coureur. Terwijl zijn teambaas Hervé Poncharal liet weten aan een goed voorstel te werken dat hij zijn coureur vóór de zomerstop wil presenteren. “Als hij dat afwijst omdat hij ergens ander een betere deal kan krijgen, heb ik in ieder geval mijn werk gedaan”, zei de Fransman. Crutchlow blijkt nu ook in Dorna’s Carmelo Ezpeleta een opvallend medestander te hebben in zijn pogingen om via Tech3 Yamaha-fabriekssteun los te weken. Ezpeleta liet zelfs doorschemeren dat Dorna mogelijk een financiële bijdrage kan leveren. “Wij hebben ontdekt dat hij op en naast de baan voor veel actie zorgt en hij is belangrijk voor het kampioenschap”, sprak Ezpeleta. “We willen hem aan de voor hem best mogelijke deal helpen en het beste zou zijn als hij bij Yamaha blijft, maar daar moet de fabriek ook happy mee zijn. Wij hebben Yamaha laten weten dat we hem daar graag volgend jaar zien. We werken ook samen met Hervé en we proberen in kaart te krijgen wat nodig is. Misschien kunnen we ergens helpen.” • Dorna-baas Ezpeleta is ook bezig met de verdere uitbreiding van de MotoGP in het verre oosten. De Spanjaard bevestigde dat Thailand zich heeft gemeld met een nog niet afgerond project, zo’n 400 kilometer ten noorden van Bangkok. Het Buriram International circuit is ontworpen door Hermann Tilke, designer ook onder meer van het Circuit of the Americas, Sepang en Istanbul. “We hebben met elkaar gesproken in Mugello en misschien is 2015 een optie”, aldus Ezpeleta. Ook is er interesse vanuit Indonesië. “Er wordt daar over verschillende plaatsen gesproken, maar nog niets is duidelijk.” • Takaaki Nakagami lijkt voor 2014 één van de rijders te zijn die kan beschikken over een nieuwe Honda-productieracer. De 21-jarige Japanner, in Barcelona vijfde in de Moto2-race, valt goed bij Honda in de smaak. Nakagami zou mogelijk onderdak krijgen in het team van Tady Okada, momenteel zonder enig succes actief in de Moto2 met Yuki Takahashi op een Moriwaki. Ook WK-leider Scott Redding houdt via zijn manager Michael Bartolemy alle lijntjes over voor een promotie. Ducati bevestigde gesprekken met Redding en Bartholemy wil voor de Duitse GP aanbiedingen op tafel hebben liggen. Ook een stap hoger op met zijn huidige Marc VDS Team (met een RCV-productieracer of een Yamaha M1-blok in een Kalex-frame) is nog altijd een optie. • Jorge Martinez verraste in Barcelona met de mededeling dat zijn team in gesprek is met Yamaha over het leasen van M1-blokken. ‘Aspar’ Martinez werkt in de Moto3 samen met Kalex en in de Moto2 met Suter. De Zwitserse constructeur – die ook het frame voor de Ducati-‘lab bike’ in opdracht bouwde – zou een frame realiseren voor de M1. “Hij is geïnteresseerd en voor ons is het een interessante optie, omdat de blokken op hetzelfde niveau staan als de motor van Cal Crutchlow nu”, aldus Martinez. “De elektronica-harware – en software zal anders zijn, maar we zouden dan ook met 24 liter brandstof mogen rijden.” Voor Aprilia met haar ART zou het een serieuze tik betekenen als Martinez de fabriek de rug toekeert. Aleix Espargaro werd op de ART van Aspar achtste in Barcelona. UITSLAGEN GP WEGRACE CATALUNYA Moto3 1. Luis Salom (E), KTM; 2. Alex Rins (E), KTM; 3. Maverick Viñales (E), KTM; 4. Alex Marquez (E), KTM; 5. Efren Vazquez (E), Mahindra; 6. Miguel Oliveira (POR), Mahindra; 7. Jack Miller (AUS), FTR Honda; 8. Alexis Masbou (F), FTR Honda; 9. Zulfahmi Khairuddin (MAL), KTM; 10. Arthur Sissis (AUS), KTM; 11. Isaac Viñales (E), FTR Honda; 12. Brad Binder (RSA), Suter Honda; 13. Alan Techer (F), TSR Honda; 14. Danny Webb (GB), Suter Honda; 15. Romano Fenati (I), FTR Honda. WK Tussenstand: 1. Luis Salom, 127 punten; 2. Maverick Viñales, 122; 3. Alex Rins, 101; 21. Jasper Iwema, 6. Moto2 1. Pol Espargaro (E), Kalex; 2. Esteve Rabat (E), Kalex; 3. Thomas Lüthi (CH), Suter; 4. Scott Redding (GB), Kalex; 5. Takaaki Nakagami (J), Kalex; 6. Randy Krummenacher (CH), Suter; 7. Johann Zarco (F), Suter; 8. Dominique Aegerter (CH), Suter; 9. Mika Kallio (SF), Kalex; 10. Simone Corsi (I), Speed Up; 11. Mattia Pasini (I), Speed Up; 12. Mike di Meglio (F), Motobi; 13. Danny Kent (GB), Tech 3; 14. Axel Pons (E), Kalex; 15. Julian Simon (E), Kalex. WK Tussenstand: 1. Scott Redding, 114 punten; 2. Pol Espargaro, 79; 3. Esteve Rabat, 75. MotoGP 1. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 2. Dani Pedrosa (E), Honda; 3. Marc Marquez (E), Honda; 4. Valentino Rossi (I), Yamaha; 5. Stefan Bradl (D), Honda; 6. Bradley Smith (GB), Yamaha; 7. Andrea Dovizioso (I), Ducati; 8. Aleix Espargaro (E), ART; 9. Colin Edwards (USA), FTR Kawasaki; 10. Michele Pirro (I), Ducati; 11. Danilo Petrucci (I), Ioda-Suter; 12. Claudio Corti (I), FTR Kawasaki; 13. Yonny Hernandez (COL), ART; 14. Bryan Staring (AUS), FTR Honda; 15. Javier del Amor (E), FTR. WK Tussenstand: 1. Dani Pedrosa, 123 punten; 2. Jorge Lorenzo, 116; 3. Marc Marquez, 93. Bijschriften Opener (van achteren) Podium_lorenzo start Crash_crutch Crash_bautista Wheelie_rossi Hayden Depuniet Del_amor

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.