+ Plus

Festival of Speed Goodwood (GB)

De Bikers Classic op Francorchamps is inmiddels een gerenommeerd klassiek race-evenement, maar in Engeland wordt elk jaar de overtreffende trap georganiseerd: het Festival of Speed op het landgoed van Goodwood. Dit jaar snoven meer dan 150.000 mensen de geur van benzinedampen, brandend rubber en Fish & Chips op!Het Goodwood Festival of Speed werd dit jaar voor de zeventiende keer gehouden. Organisator Lord March, de bezitter van het landgoed Goodwood bij Chicester en Bognor Regis in het uiterste zuiden van Engeland, startte het evenement in 1993, toen met 25.000 bezoekers. Het is een gecombineerd motor- en autosportevenement, waar in principe alle grote namen op twee en vier wielen aanwezig zijn. De datum van het evenement wordt altijd afgestemd op de Formule 1-kalender en zit meestal in de buurt van de Engelse F1-race, zodat alle topteams ook in Goodwood kunnen komen. Helaas viel de datum dit jaar samen met die van de MotoGP-race in Laguna Seca, waardoor wat grote wegracenamen ontbraken. Maar mannen als John Surtees, Mick Doohan en Max Biaggi maakten er wel hun opwachting, samen met F1-wereldkampioen Lewis Hamilton, rallykampioen Sebastian Loeb en F1-ranglijstaanvoerder Jenson Button. Het zijn nog maar een handjevol namen uit de lijst van ongeveer 120 toprijders uit het heden en verleden, die naar Goodwood kwamen om demonstratieraces te rijden en ook beroemdheden als Peter Fonda, Jesse James en Jay Leno maakten dit jaar weer hun opwachting.Het Festival of Speed in Goodwood is uniek in zijn soort, want het brengt alle klassen uit de gemotoriseerde wereld bij elkaar. Zo vind je er MotoGP-racers, Superbikes, en veel klassieke racemotoren, maar ook oude en nieuwe F1-racewagens, fraaie oldtimers en de nieuwste supercars. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of het rijdt door het Zuid-Engelse landschap. Nergens ter wereld komen ook zo veel (oud)kampioenen bij elkaar om hun hedendaagse of hun oude racemotor of race-auto nog een keer aan de tand te voelen. Ze doen dat op de speciale 1,16 mijl lange ‘Hillclimb’. De start van die klim is onderaan het evenemententerrein. Na de start rijden de rijders door een laan met bomen en eenmaal uit het donker van het bladerdak komen ze in de ‘arena’: een vijf meter brede weg die wordt omzoomd met tribunes en publiek. Elke rijder baant zich een weg door de foto-flitsen en uitzinnige racefans, om vervolgens weer het bos in te duiken. Eenmaal bovenaan worden ze in de ‘Toppaddock’ ontvangen door duizenden fans, handtekeningenjagers en nieuwsgierige interviewers. De racemachines en hun bestuurders zijn echter niet alleen op het circuit te bewonderen, maar ook in de paddocks. Voor en na de ritten staan alle motoren en auto’s mooi opgesteld voor het publiek, zonder de strenge controles zoals we die kennen in de paddocks van de MotoGP en Formule 1. Hier kun je je favoriete machines of auto van hele dichtbij bekijken. Of beluisteren: regelmatig wordt er een machine gestart zodat iedereen kan genieten van het fraaie geluid van bijvoorbeeld de Gilera 500 Quatro of de ex-Barry Sheene Suzuki XR14.Dit jaar was er bovendien veel aandacht voor de langeafstandsraces. Met name de 24 uren van Le Mans, voor zowel auto’s als motoren, stond hoog aangeschreven en er waren dan ook veel Endurance-racemotoren te zien. Waaronder baanbrekende motoren als de DKW SS250 uit 1939, die destijds de 264 mijl lange TT van Man won. Maar ook de Triumph Trident uit 1971, een Honda VF750 uit 1984, een Ducati 750 F1 uit 1986 en een Suzuki GSX-R 1000 uit 2003 kon je bekijken. Het Festival startte dit jaar met typische Engelse weersomstandigheden: door de nachtelijke buien hadden de eerste klassen nog last van een opdrogende baan. Gelukkig brak de zon echter snel door en het circuit droogde langzaam op, zodat de motoren allemaal onder droge omstandigheden konden rijden. Meer dan 30 coureurs uit het heden en verleden verzamelden zich in het parc fermé met een flink aantal unieke machines. Zo reed Stuart Graham, de zoon van de eerste MotoGP wereldkampioen Les Graham, op de enige nog rijdende AJS E90 ‘Porcupine’ uit 1948, de machine waarmee zijn vader het kampioenschap veroverde! De motor staat tegenwoordig in het Sammy Miller museum en de AJS was niet de enige fraaie machine die een dagje uit het museum werd gehaald om op Goodwood te rijden: ook de Gilera 500 Quatro waarmee Geoff Duke drie keer wereldkampioen werd reed mee, met aan het stuur Sammy Miller zelf. Al ging dat niet helemaal foutloos: bij het inrijden van het parc-fermé kreeg Miller de Gilera niet scherp genoeg ingestuurd, waardoor hij omviel. Gelukkig kwamen man en machine er met slechts een paar kleerscheuren van af. Ook zagen we op de ‘Hillclimb’ ook de nieuwste racer van Norton, de NRV588. Van deze speciale 588cc wankelmotor zijn er 200 gebouwd voor racen en straatgebruik. Norton reed in 1994 met de NRV588 mee in de TT op het Isle of Man en Norton-coryfee Trevor Nation reed met de nieuwe NRV in Goodwood. Hij was erg lovend over de nieuwe machine: “Het is een typisch Brits racemonster. Hij doet me denken aan de oude Nortons waar ik vroeger mee reed. Vooral de wankelmotor is geweldig, die heeft enorm veel vermogen. Ik hoop dat Norton in de toekomst weer echt resultaten gaat behalen met deze machine.”Wie uiteraard ook niet ontbrak was Chris Wilson, een bekende naam in de klassieke racewereld. Niet in de laatste plaats vanwege zijn unieke ‘Wilson Collection’. Hij had dit jaar weer een aanzienlijk aantal aan memorabele machines meegenomen, zoals de Suzuki XR14 van Barry Sheene, de Yamaha OW01 van King Kenny Roberts, de Honda RS500 van Freddie Spencer en de Honda RS1000 van Mick Grant. Ook Wilson’s laatste aanwinst was te bewonderen (helaas alleen in de paddock, niet op de baan): de Ducati GP3 Desmosedici van Loris Capirossi. Wilson heeft inmiddels een prachtige verzameling opgebouwd, want als eigenaar van een bedrijf dat vliegtuigmotoren onderhoud en verkoopt, investeerde hij zijn geld voornamelijk in klassieke tweetakt-wegracemotoren. In Goodwood vertelde hij ons trouwens dat hij binnenkort ook in Nederland gaat racen: hij start op 23 augustus in de tiende editie van de GP Eext in Drenthe, waar hij met vijf motoren naar toe komt. Eén van de rijders daar zal Mick Grant zijn.Voor tweetaktgeknetter zorgde ook het Yamaha Classic Racing Team van Ferry Brouwer, die met zes motoren naar Engeland was gekomen, allemaal voorzien van traditionele witte kleuren met rode strepen. Rijders voor deze Yamaha’s waren onder andere Tommy Robb, Chas Mortimer en Jos Schurgers. Schurgers was niet de enige Nederlandse coryfee in Goodwood: ook Henk van Kessel was present met een Van Veen Kreidler. Het was daarmee meteen de eerste 50 cc racer die de ‘Hillclimb’ reed: een leuk Nederlands tintje aan het Festival of Speed 2009. En het optreden trok trouwens zoveel aandacht dat de organisatie bij de volgende editie graag meer 50 cc racers uit Nederland naar Goodwood wil halen.Mick Doohan liet zien het motorrijden niet verleerd te zijn. De Australiër is sinds een paar jaar vaste bezoeker van het Festival of Speed en op een standaard Honda Fireblade vermaakte hij het publiek met enorme wheelies.Aangezien de MotoGP-coureurs in Laguna Seca moesten racen, was de spotlight wat de moderne racerij betreft gericht op het WK Superbike. Alle grote teams waren aanwezig en vooral Max Biaggi bleek een enorme publiekstrekker. Biaggi: “Dit is een mooi evenement, het is geweldig om al die oude motoren bij elkaar te zien, voor zoveel publiek. Ik hoop hier in de toekomst nog vaker naar toe te komen!”.Andere SBK-rijders waren onder meer Troy Corser, Makoto Tamada, Carlos Checa en Yukio Kagayama. Tamada maakte in Goodwood zijn comeback na lange tijd aan de kant gestaan te hebben door een blessure die hij opliep in Monza. De Japanner deed het hierdoor nog enigszins rustig aan. Iemand die het echter totaal niet rustig aan deed was Troy Corser. De BMW-rijder zette zijn motor bij het inremmen van de beruchte ‘Molecomb’ bocht enorm dwars, waarbij het rook van achterband af kwam. Dat kunstje werd door het publiek beloond met een daverend applaus. Een ander groot applaus was er voor de Japanner Yukio Kagayama. De rijder van het Brux-Suzuki-team vergaarde grote faam in Engeland door zijn jarenlange deelname in het Britse Superbike Kampioenschap en hij blijkt nog steeds razend populair te zijn in Engeland.Tijdens het Goodwood Festival of Speed werd ook het 40 jarig jubileum van de film Easy Rider gevierd. Niemand minder dan hoofdrolspeler Peter Fonda reed op een replica van zijn ‘Captain American’ Harley waarmee hij ook in de film reed. Tijdens de rit van Fonda over de ‘Hillclimb’ werden beelden van de film op videoschermen getoond en klonk het ‘Born To Be Wild’, uit de luidsprekers. Langs de baan zwaaiden de marshalls met Amerikaanse vlaggen om Peter Fonda een warm welkom te geven en die genoot zienderogen van het hele spektakel: “Wat een geweldig evenement is dit. Sinds de film ben ik helemaal gek van motoren en daarom vind ik het geweldig om hier te zijn. Ik denk dat volgend jaar het 41-jarig jubileum van de film gevierd moet worden, ik kom hier volgend jaar in elk geval terug. Ik heb hier als liefhebber van motorsport mensen ontmoet die ik al jaren van tv en uit de bladen ken. En om die topcoureurs dan eens in het echt te spreken, dat is toch een prachtige ervaring!” Een andere opvallende verschijning was de Amerikaanse chopperbouwer en TV-ster, Jesse James en zijn partner Sandra Bullock. James was als eigenaar van ‘West Coast Choppers’ aanwezig met een bijzondere Baja Racer Trophy Truck, een 800 pk sterke woestijnracer die Goodwood op zijn grondvesten deed schudden. James reed niet alleen de ‘Hillclimb’ op spectaculaire wijze, hij stuurde zijn jeep ook door de speciale autorally-stage en over de hindernisbaan die was uitgezet voor Dakar-auto’s. Hij is vooral voor de Hollywood- sterren een geliefd motorbouwer en heeft zijn eigen TV show op Discovery Channel. Uiteraard waren er ook een aantal unieke creaties van hem te bewonderen in Goodwood.Op de zaterdagavond van het evenement wordt altijd het prestigieuze Goodwood-bal in het kasteel gehouden voor genodigden en rijders. De dresscode voor dit feest is natuurlijk ‘strak in het pak’ en de Rolls-Royces voor het aanvoeren van de gasten draaiden overuren. Alsof het een heuse Hollywood-première was, zo werden de (oud)coureurs als sterren verwelkomt door de duizenden toeschouwers.Het was dus van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat genieten bij deze zeventiende editie van het Festival of Speed. Genieten voor de toeschouwers, maar ook voor de rijders zelf. De ongedwongen sfeer en de duizenden liefhebbers achter de dranghekken zorgde voor een relaxte houding bij iedereen, tot en met F1-wereldkampioen Lewis Hamilton aan toe. Hij reed ook met een motor over het parcours en sprak uitgebreid met 125 cc-coureurs Scott Redding en Danny Webb. Het aanbod om met de 125-racer van Redding te rijden moest hij echter – uit sponsoroverwegingen – afslaan, hoezeer hem dat ook speet.Ook de ‘flyby’ van de allernieuwste Eurofighter Typhoon gevechtstraaljager (topsnelheid bijna 2.500 km/uur!) en de luchtshow van de ‘Red Arrows’ waren een hoogtepunt zoals er zoveel waren tijdens dit unieke weekend. Het zorgde er weer voor dat alle bezoekers het ook dit jaar na afloop weer roerend eens waren: ‘Het Goodwood Festival of Speed is het mooiste evenement ter wereld!’[kasten unten an die strecke]]FESTIVAL OF SPEED 2010Of en wanneer er een Festival of Speed in 2010 gehouden wordt, is nog niet bekend. Het Festival is altijd in een weekend als er geen F1-race is, zodat alle teams in Goodwood aanwezig kunnen zijn met hun nieuwste auto’s. Meestal kiest men dus een weekend rond de Engelse F1 Grand Prix. Kijk voor meer informatie, feiten, filmpjes en de data op www.goodwood.co.ukEr wordt trouwens niet alleen een Festival of Speed gehouden in Goodwood gehoudener is ook elk jaar een ‘Revival Meeting’. Die Revival richt zich vooral op de klassiekers en wordt dit jaar gehouden van 18 tot 20 september.[[die BU’s sind die nahmen von die Bilder]]

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-