+ Plus

Festival of 1000 bikes

Klassieke race-festivals zijn er in alle soorten en maten. Van kleinschalige lokale demoraces op industrieterreinen tot groot opgezette classic-races, zoals bijvoorbeeld de jaarlijkse Bikers Classics op Francorchamps, dit jaar helaas gelijktijdig met onze eigen TT in Assen. Maar één van de meest bijzondere classic race-evenementen wordt het eerste weekend van juli altijd gehouden op het sfeervolle circuit van Mallory Park in de buurt van het Engelse Leicester. Bij het ‘Festival of 1000 Bikes’ komen opmerkelijk veel kampioenen van weleer aan de start. Het ‘Festival of 1000 Bikes’ wordt elk jaar georganiseerd door de Vintage Motor Cycle Club, oftewel de VMCC en in 2011 bezocht door meer dan 22.000 mensen. Zij zagen onder meer drievoudig 500 cc wereldkampioen ‘King’ Kenny Roberts weer terug op de baan. Hij was voor het eerst sinds 1983 weer terug op een racemotor in Engeland, het land waar hij menig gevecht leverde met de gevestigde namen van toen. Roberts nam in 1978 de wereldtitel over van Barry Sheene en won de titel meteen drie keer op rij op zijn geel/zwarte Yamaha. In zijn beginjaren was Roberts niet de populairste man van het veld, aangezien hij de Engelsen immers de wereldtitel afpakte. Maar later kreeg hij daar toch de waardering die bij een drievoudig wereldkampioen hoort en ook op het Festival of 1000 Bikes werd het geroemd. Roberts werd in 2011 op Mallory Park vergezeld door vele andere topcoureurs, zoals Greame Crosby, Kork Ballington, Mick Grant, Giacomo Agostini, John “Mooneyes” Cooper en Alex George. Freddie Spencer was ook uitgenodigd, maar op het vliegveld in Engeland aangekomen, bleek dat er iets niet in orde was met zijn visum. De douane was onverbiddelijk en Spencer kwam het land niet in! Het bijzondere van dit classic-evenement is dat alle takken van motorsport er aan bod komen, dus ook de liefhebbers van de terreinsporten komen er aan hun trekken met wedstrijden, demonstraties en oud-kampioenen. Op donderdagavond begint het Festival met een chatshow in het Marriot Hotel in Leichester. In Engeland zijn deze avonden erg populair en de opbrengst gaat doorgaans naar een goed doel. In 2011 was dat een fonds voor coureurs die door een ongeval extra medische voorzieningen en aanpassingen nodig hebben. Phil Read, John Cooper en Greame Crosby vermaakten de aanwezigen met de ene na de andere anekdote; het trio werd aan de tand gevoeld door Julian Ryder, de Britse Eurosport-commentator en schrijver van motorsportboeken. De eindconclusie was dat er destijds weliswaar niet zoveel geld werd verdiend dan nu, maar dat alle coureurs toch een geweldige tijd hebben gehad. Op vrijdag stroomde de paddock van Mallory Park langzaam maar zeker vol met de meest exclusieve motoren. Alle bekende verzamelaars komen naar dit topevenement, zoals Steve Wheatman (eigenaar van zo’n veertig Suzuki RG’s), onze landgenoot Ferry Brouwer met zijn Yamaha Classic Racing Team en Phil Morris met een zeer uitgebreide verzameling Honda RC-racers. Verder was het National Motorcycle Museum er met een aantal bijzondere Nortons en de Fransman Hubert Rigal met een drietal schitterende Yamaha OW-modellen (waarop ook Kenny Roberts zijn kunsten vertoonde). Wheatman had als speciale gastrijder Freddie Sheene weten te strikken, de zoon van de Engelse volksheld Barry Sheene. Hij reed op een Suzuki XR27, een 500 cc machine uit 1979. Met deze motor reed zijn vader de beroemde Marlboro British Grand Prix op Silverstone: na een schitterend gevecht over vele ronden met Wil Hartog en Kenny Roberts verloor Sheene deze race met een banddikte verschil. Ook Greame Crosby, Stan Woods en Maria Costello reden op motoren van Wheatman. Alle Suzuki’s worden in topconditie gehouden door de topmonteurs van weleer: Nigel Everett, Martyn Ogborne en Paul “The Catman” Bolton sleutelden tot laat in de avond aan de RG’s en de XR’s. Ze sleutelden zelfs zo lang dat Kenny Roberts hen vroeg: “Why are you still working on that piece of shit?” Tja, diplomatie is nooit het sterkste punt geweest van Roberts. Ferry Brouwer was met Agostini, Baker, Read, Gould, Mortimer, Robb en onze Nederlandse topper Jos Schurgers ook zeer sterk vertegenwoordigd tijdens het 2011-Festival of Speed. Schurgers reed zelfs voor de eerste keer in Engeland. Tommy Robb, fabriekscoureur voor verschillende merken en bijna 77 jaar oud, reed op de Yamaha van Ferry Brouwer als in zijn jonge jaren. Dat deze jaren al een tijd achter hem liggen zag je in de paddock, waar Robb zich verplaatste achter een rollator! De Nortons werden bereden door Terry Rymer, Ian Simpson en de lange, ietwat slungelige, Engelsman Trevor Nation. Maar op de Norton, met zijn kenmerkende snerpende wankelmotor geluid, was Nation in zijn element en vermaakte hij het publiek met de ene wheelie na de andere. Sir Jim Redman, de zesvoudig wereldkampioen op Honda, was het hele weekend in zijn stand aanwezig om handtekeningen uit te delen en om boeken en posters aan de man te brengen. Een hele prestatie voor de man uit Rhodesia die inmiddels 81 jaar is. Mick Grant reed op een Suzuki RG500 en was duidelijk van plan om de snelste parade coureur van het weekend te worden. Soepel en zeer snel draaide hij zijn rondjes. Hij zei zelf overigens dat hij zo snel leek omdat de anderen zo langzaam reden. Maria Costello was de enige vrouwelijke deelneemster en deed dat op een Suzuki XR45 uit 1984. Maria was lange tijd de snelste vrouw op het eiland Man en is in 2009 onderschreiden door de Britse koningin met de MBE-titel, Member of the British Empire, een titel die in de UK zeer hoog staat aangeschreven. Op zondagmiddag werd herdacht dat er veertig jaar geleden een heroïsch gevecht plaats vond in de Race of the Year op Mallory Park: een gevecht tussen Giacomo Agostini en de in Derby geboren John ‘Mooneyes’ Cooper. Cooper won de race op een fabrieks BSA Rocket 3 en werd daarmee een nationale Engelse held. Veertig jaar later reden beide mannen op dezelfde motoren als toen nogmaals naast elkaar, maar nu onder luid applaus in een ereronde. Na deze tribute kwam King Kenny Roberts in de baan voor zijn ererondes, maar veel tijd om naar het publiek te zwaaien nam hij niet: “Ik kom hier niet om te zwaaie. Ik hoop vooral niet te crashen maar wil zeker wel goed gas geven”. Op de vraag waarom hij zelden te zien is op dit soort evenementen antwoordde hij: “Het is niet mijn ding, ik gun me er de tijd niet voor. Ik heb alles al meegemaakt op racegebied en het hoeft voor mij niet zo nodig meer. Er moet een goede reden zijn om aan evenementen als deze mee te doen. Voor mij gaf de doorslag dat ik nu de kans kreeg om op een echt goede Yamaha te rijden. Eentje die oorspronkelijk speciaal voor mij is gebouwd en op mij is afgestemd. Dan is het toch wel mooi. Ik ben tegenwoordig niet veel meer op de race. Ik speel het liefst golf met mijn zoon, als afleiding voor mijn ooit zo drukke bestaan. En ik mag thuis graag mijn buurman helpen op zijn boerderij. Geloof het of niet maar ik melk zelfs geregeld zijn koeien. Wanneer je koeien melkt, ben je een paar uur helemaal ergens anders met je gedachten!” De 2012-editie van dit Festival of 1000 Bikes wordt gehouden op 6, 7 en 8 juli. Op de deelnemerslijsten staan weer veel grote kampioenen van weleer, zoals Kevin Schwantz, Pierfrancesco Chili, Carl Fogarty, Mick Grant, Marco Lucchinelli, Tepi Lansivuori, Randy Mamola, Christian Sarron, Jim Redman, Phil Read en Davide Tardozzi. Kijk voor de complete startijsten en verdere info op www.vmcc.net/1000bikes. [[bijschriften]] 1+2 ‘King’ Kenny Roberts was voor het eerst in jaren weer terug op de Engelse circuits. 3 Kenny Robert en Steve Baker, bij het uitkomen van de Mallory Hairpin. 4 Heel veel belangstelling voor de gezamenlijke handtekeningsessie met Agostini en Cooper. 5 De Suzuki-collectie van Steve Wheatman. 6 Martin Ogbourne was ooit chef-monteur van het Suzuki GP-team en sleutelt nog steeds aan de fameuze viercilinder-tweetakten. 7 De bijna idyllische entree van Mallory Park. 8 De ereronde van Giacomo Agostini en John ‘Mooneyes’ Cooper. 9 Freddie Sheene op de Suzuki XR27 uit 1979. [[[reservefoto’s:]]] 10 Trevor Nation vermaakte het publiek met lange wheelies op zijn snerpende Norton. 11 Tommy Rob op een Honda-racer. 12 Er werden in Mallory Park niet alleen parades gereden, maar ook echt geraced. En gevallen.

Lees meer over

Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-