+ Plus

Eerste Test BMW F900XR

Geen groot genie zonder een scheut waanzin. Met dat citaat in het achterhoofd moet BMW haar S1000XR ontwikkeld hebben. Een motorfiets die twee schijnbaar onverenigbare werelden weet samen te brengen. Kan het Beierse bedrijf dit onderhoudende recept ook naar een middenklasse tweecilinder vertalen? Wij vlogen naar Almeria om daar een antwoord op te krijgen.

Als er in het omvangrijke BMW Motorrad-gamma een motorfiets aangewezen moet worden die uitersten in harmonie bij elkaar brengt, dan hebben we het tegenwoordig niet meer over de GS of RS, maar over de XR. Specifiek het model waarbij er voor die twee letters een S, gevolgd door een dikke 1000 staan. Wie met één en dezelfde motor de spagaat tussen een pittige circuitsessie en een comfortabele bergrit wil kunnen maken, kan immers niet om de fraaie cossover genaamd S1000XR heen. Een agressieve en krachtige vier-in-lijn gecombineerd met een maximaal rugvriendelijke ergonomie. Met recht een motor die de grens tussen reizen en racen doet vervagen. Uiteraard wel voor een bijbehorend prijskaartje. Maar wat als je pk-drift en/of budget wat minder breed zijn? Dan kun je sinds dit jaar ook in de middenklasse aan je gerief komen. Zie hier de gloednieuwe F900XR. Een van de twee nieuwe paralleltwin’s die BMW dit jaar lanceert. Want gelijktijdig met de Adventure Sport wordt ook de nieuwe, technisch grotendeels identieke, F900R naked gelanceerd. Maar daarover later meer, want we trappen in deze MotoPlus af met de F900XR. Een motorfiets die, net als zijn grote broer en stamvader van de XR-familie, een pittige rijdynamiek combineert met een rechte zit. Of zoals BMW het zelf omschrijft: ‘die GS-ergonomie verenigt met sportiviteit.’ Hoe goed BMW daarin geslaagd is, mogen we ontdekken in de bochtige bergwegen nabij de Spaanse kustplaats Almeria.
Een ding is in ieder geval direct duidelijk als we richting de motoren lopen die voor het hotel staan opgesteld. Met de looks zit het zeker goed. En het komt meteen ook heel bekend voor. Niet gek, want achteraf gezien hebben we design-technisch bijna twee jaar geleden al kennis mogen maken met de F900XR. En wel op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Al was het toen nog onder de naam Concept 9cento. Een bijzonder fraai ogende machine die flink wat media-aandacht wist te vergaren en volgens BMW gezien moest worden als een blik in de toekomst van de Adventure Sport-motorfietsen. Missie geslaagd, zullen we maar zeggen. Want de toekomst is nu en die sportieve avonturier heet BMW F900XR. Oke, er zijn wel wat dingen anders. Zo is van het zeer minimalistische kontje van de 9cento en zijn bijzondere koffersysteem weinig overgebleven, maar de rest is nagenoeg identiek. Dus kijken we nu ook naar een compacte, strak afgewerkte machine met scherpe lijnen en een agressief getekend snuitje. Geheel in lijn met die andere motor in de XR-familie.

 

Hetzelfde geldt overigens voor de praktische overeenkomsten met de S1000XR. Als we bij het hotel wegrijden, valt namelijk meteen op hoe goed uitgebalanceerd de ergonomie is. De combinatie van een wat breder stuur, rechte zit en toch wat sportieve kniehoek maken het geheel niet alleen comfortabel maar ook aangenaam actief. Zo is het op de snelweg, het eerste deel van de route richting de fraaie bergwegen, prima vertoeven op de XR. Zeker in combinatie met het tweetraps verstelbare ruitje – met één hand te bedienen – dat je aardig uit de wind houdt. Als hier al iets op aan te merken valt, dan is het dat het ruitje wellicht iets langer had mogen zijn. Zeker voor ondergetekende die de 1.90m passeert. Anderzijds is dit op het beoogde inzetgebied van de XR, de bochtige bergwegen, van ondergeschikt belang en is het juist weer fijn dat het ruitje niet in de zichtlijn valt.
Als de saaie snelweg langzaam plaats heeft gemaakt voor een prachtig zwart laken dat zich als een slang tussen de bergen door omhoog kronkelt, wordt het ruitje namelijk direct op de laagste stand gezet. Dit is immers waar het om draait. Met je hoofd in de wind genieten van uitdagend asfalt. En eerlijk is eerlijk, hier is de F900XR in optima forma. De actieve zit, samen met de opvallend grote bodemvrijheid nodigen uit om paralleltwin flink sportief het asfalt over te jagen.
Voor die sportiviteit vertrouwt de F900XR overigens op een doorontwikkeling van de 270° paralleltwin die in 2018 zijn eerste opwachting mocht maken in de BMW F850GS. Een blok dat, dankzij een 2 millimeter grotere boring, nu 895 zeer levenslustige kubieke centimeters aan verbrandingsruimte heeft. Ook werden de gegoten zuigers vervangen door hardere gesmede varianten en is de compressie verhoogd van 12,7:1 naar 13,1:1. Al met al resulterend in een topvermogen van 77 kW (105 pk) bij 8.500 tpm en 92 Nm koppel bij 6.500 tpm. Daarmee heeft de F900XR misschien niet het meest vermogende blok in het segment, maar het is alles behalve saai. Daar hebben de ingenieurs van BMW wel voor gezorgd. Zo is de gasaanname buitengewoon vriendelijk en tegelijkertijd potent. Ook laat het blok zich tot bijna 9.000 toeren met gemak van zijn levendige kant zien als dat nodig is. En even belangrijk: de koppelpiek van 92 Nm mag dan bij 6.500 tpm liggen. Tussen de 4.500 tot 8.500 tpm is er altijd minstens 87 Nm koppel beschikbaar. Een aangenaam praktisch bereik dus.
Om deze prestaties zo deugdelijk mogelijk tot zijn recht te laten komen, vertrouwt de F900XR op een opvallend goed rijwielgedeelte. Meenemende dat de voorvork niet instelbaar is, en dat aan de achterzijde alleen de veervoorspanning en uitgaande demping ingesteld kan worden, echt een pluspunt. Goede feedback, comfortabel en tegelijkertijd sportief. Zelfs als we op een gegeven moment wel heel slecht asfalt opsturen, blijft de XR zich eenvoudig van het ene op het andere oor leggen. Dat is uiteraard ook debet aan de bandenkeuze van BMW. Dus ook een compliment aan de Michelin Road 5’s – in lekker straatgerichte maten – die heerlijk rijden en voor flink wat vertrouwen zorgen. Tel hier een prima te doseren remsysteem van Brembo bij op, en je snapt waarom we zo positief zijn. Hierbij moet overigens wel de opmerking gemaakt worden dat de motor waar wij op reden voorzien was het optionele BMW Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment). Een semi-actief systeem dat zelf de demping van de schokdemper bijstelt. Met dit systeem is het tevens mogelijk de veervoorspanning middels een druk op de knop te wijzigen.

 

Wat ook zeker het vermelden waard is, is het meer dan moderne elektronicapakket waar de F900XR standaard over beschikt. Op het dashboard pronkt bijvoorbeeld een zeer goed afleesbaar 6,5 inch TFT-scherm met connectivity-mogelijkheden. Deze is middels Bluetooth eenvoudig aan je smartphone te koppelen waardoor het mogelijk is via het dashboard te navigeren of je muziek te bedienen. Daarnaast is de motor rondom voorzien van ledverlichting, beschikt de F900XR standaard over twee rijmodi (Rain en Road), ABS en tractiecontrole. Maar dit is, uiteraard tegen meerprijs, wel flink uit te bouwen.
Zo biedt BMW een veelvoud aan opties en accessoires waarmee de F900XR volledig naar wens is aan te kleden. Zo hebben alle systemen die bijvoorbeeld hellingshoekgevoelig zijn een meerprijs. Hetzelfde geldt voor de gouden en rode kleurstelling. Om het voor de koper wat overzichtelijker te maken, biedt BMW de mogelijkheid te kiezen uit vier pakketten (Active, Comfort, Dynamic en Touring) die zo in elkaar steken dat je op de een of andere manier toch een volledige uitrusting koopt. Wat dat betreft blijft BMW trouw aan haar bekende tactiek. Al is het ook mogelijk geen pakket te kiezen en zelf de losse accessoires te selecteren.
De testmotor waar wij op reden, had bij nagenoeg alle beschikbare opties een vinkje staan. Naast de al eerdere genoemde Dynamic ESA dus ook met adaptieve bochtverlichting, Dynamic Traction Control (DTC), MSR (Motorsleepmomentregeling), Keyless Ride, Dagrijverlichting, Koplamp Pro, schakelassistent Pro, rijmodi pro, verwarmbare handvatten, bandenspanningcontrole (RDC), cruise control, handkappen, ABS Pro, middenbok en Intelligent Emergency Call (eCall). Daarvan waren we, naast de hulp- en veiligheidssystemen, het meest te spreken over de Keyless Ride en Dynamic ESA. De quickshifter werkt, maar functioneert toch een stuk minder soepel dan die van de viercilinders uit de BMW-stal.
Wat ook zeker het vermelden waard is, is dat BMW de F900XR ook in een 70 kW-versie aanbied (voor A2 rijders) en dat de standaard zithoogte van 825 millimeter middels een optioneel zadel en verlagingset kan variëren tussen 775 mm en 870 mm. Ongekend!
Het mag duidelijk zijn. Met haar nieuwe F900XR heeft BMW de aanval ingezet op de avontuurlijk-sportieve middenklasse. En het wapen dat ze daarvoor uit de kast hebben getrokken, heeft alle ingrediënten in zich om een topper te worden. Geen saaie, doet alles goed, machine. Maar een motorfiets met karakter die je uitdaagt en op een verfrissende manier laat zien dat BMW ook in dit segment zijn mannetje staat. Het feit dat de kleine XR qua prestaties en prijs, ver onder de grote XR blijft, zal het potentiële succes zeker niet in de weg staan. In tegendeel.

Lees meer over

BMW F900XR

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-