+ Plus

Duurtest BMW C600 Sport

Geen demontage, geen beoordeling van het slijtagebeeld; de duurtest van de BMW C600 Sport moest na 30.000 van de geplande 50.000 kilometer worden afgebroken. De reden? “Bedrijfsinterne motieven”, daarmee riep BMW de grote scooter voortijdig terug. We maken desondanks toch de balans op.

Hahaa! Menig MotoPlus-lezer zal zich nu geamuseerd op de dijen slaan en concluderen: wraak is zoet. Nog niet zo heel lang geleden, namelijk halverwege 2014, werd na 43.000 kilometer de duurtest van de BMW R1200GS op spectaculaire wijze afgebroken door schade aan een versnellingsbaklager (zie MotoPlus 18/2014). En nu, zo dringt zich het vermoeden op, breken de mannen uit München de duurtest van de tweede BMW-tweewieler in onze garage, de C600 Sport, ook af. Maar ook al is het misschien moeilijk te begrijpen: dit voortijdige einde heeft andere redenen. Zie daarvoor ook het interview verderop in dit artikel.
Desondanks wordt het plaatje van deze onvoltooide duurtest er niet fraaier op. De demontage van de scooter en het beoordelen van het slijtagebeeld komen hierdoor immers te vervallen. Jammer, want na de jarenlange pauze sinds de introductie van de C1, die met dat dakje ( 2000 – 2003), was de tweede poging van BMW om in het scootersegment te stappen, veelbelovend begonnen. Meteen al bij de eerste vergelijkingstest (MotoPlus 18/2012) rekende de nieuweling af met de gerenommeerde Yamaha T-Max en de eveneens in dat jaar nieuw gepresenteerde Honda Integra.
En net als in die test overtuigde de scooter vanaf mei 2013 de hele redactie gedurende de langeduurtestperiode. “Nog nooit ben ik met een scooter zo rap onderweg geweest”, noteerde een van onze redacteuren na zijn eerste rit enthousiast in het logboek. En inderdaad: de kwaliteiten van de C600 liggen niet alleen in het voor scooters zo geschikte stadsverkeer. Met 60 pk beschikt de BMW-scooter vergeleken met zijn concurrenten over een papieren topwaarde, een waarde die hij bovendien ook in de praktijk waarmaakt. Voor deze test hebben we de blauwe pijl hard over de Duitse snelweg gejaagd, waarbij we een topsnelheid van 181 km/uur noteerden! Hoe snel we daadwerkelijk met de BMW onderweg waren, werd bij dit soort hoge snelheden vooral duidelijk door de hard ingrijpende toerentalbegrenzer.

Het duurde echter niet lang tot deze ‘Need for Speed’ voor de eerste keer onderbroken werd. Al na een paar weken begon de C600 in stadsverkeer en bij gematigd gasgeven hortend en stotend rijgedrag te vertonen. De plat afgesleten glijrollen (zie foto rechts) maakten een soepele gangwisseling van het variomaticsysteem onmogelijk. De rollen en de drukplaat werden bij een kilometerstand van 4.146 gelijktijdig vervangen. Als er geen sprake van coulance was geweest, dan zouden de kosten van deze reparatie een gat van € 239,- in onze begroting geslagen hebben. Over kosten gesproken: de eerste controlebeurt na 10.000 kilometer, naast een algehele inspectie werden ook olie- en remvloeistof ververst, bleef met € 181,- redelijk binnen de perken. De rechter zijspiegel, die in zijn draaipunt niet meer vast te zetten was, werd bij deze servicebeurt kosteloos vervangen.
Dat we de BMW mee zouden nemen tijdens de herfstrit met al onze duurtestmotoren stond nooit ter discussie. En terecht, zo bleek. Op deze toer door de Noord-Italiaanse Alpen reed de rappe scooter soepel mee, en overtuigde, ondanks de 15 inch wielen, met een prima wegligging en met een stuurprecisie een gewone motorfiets waardig. Daarbij werd hij door iedereen gewaardeerd om de goede windbescherming gedurende de snelwegritten en het brede comfortabele zadel voor zowel rijder als passagier. Tenminste, op de heenreis. Op de terugreis deed de koppeling weer van zich spreken. Door een defecte keerring op de ingaande as van de transmissie, was olie in het gesloten koppelinghuis gelekt. Beduidend minder trekkracht was het gevolg. Omdat het koppelingshuis van de centrifugaalkoppeling zich vol olie had gezogen en er bij inspectie sowieso flink toegetakeld uitzag, werd bij een kilometerstand van 12.514  het complete koppelingspakket inclusief de varioriem vervangen.
Tegen deze achtergrond valt een kort bezoekje aan de dealer twee maanden later, bijna in het niet. Het betrof een terugroepactie vanwege een mogelijk defecte zijstandaardschakelaar. Over die zijstandaard gesproken: een praktisch detail als de aan de uitgeklapte standaard gekoppelde parkeerrem werd door iedereen zeer gewaardeerd, net als de riante ‘kofferbak’ en de in kruip-door-sluip-door-stadsverkeer makkelijk naar voren weg te klappen zijspiegels. Daarentegen werd als storend ervaren dat het zadel alleen met twee handen ontgrendeld kan worden, er tijdens het tanken vaak benzine uit de vulopening spuit en dat de bagagevakken in de kuip niet afgesloten kunnen worden. Misschien slechts kleinigheden, ware het niet dat de C600 Sport zich qua prijsstelling in een topsegment bevindt. Met een basisprijs van € 11.850,-, plus € 1.085,- voor het Highline-pakket (met bandenspanningsmeter, verwarmde handvatten, verwarmd zadel, en led-daglicht) zet de BMW in het toch al dure segment van grote scooters een nieuwe norm.
Ook het geluid van de C 600 zal weinig harten sneller doen kloppen. Sarcastische vergelijkingen met een betonmixer of een met bouten en moeren gevulde koektrommel lopen als een rode draad door het logboek. In een tijd waarin BMW’s sound-technici zowel de boxermodellen als de S1000R een zeer specifiek geluid mee weten te geven, klinkt het blikkerige geklapper van de dure scooter liefdeloos en goedkoop.

Ook de 20.000-beurt hakte er met een prijs van € 714,- flink in. Van dat bedrag hadden we € 330,- kunnen besparen, want ondanks dat de varioriem en de glijrollen na de eerder vermelde koppelingsschade slechts 8.000 kilometer gelopen hadden, werden ze bij deze controlebeurt toch weer vervangen. Voorschrift is voorschrift…. Ook eigenaardig is dat bij deze beurt is voorgeschreven dat de in een oliebad draaiende secundaire ketting vervangen moet worden. Zelfs volkomen onbeschermde kettingen houden het op wezenlijk sterkere motoren in de regel minstens 25.000 kilometer vol. Daarnaast kreeg de tweecilinder in het kader van een terugroepactie een nieuwe nokkenas-kettingspanner. De door een fabricagefout snel slijtende geleider werd kosteloos vervangen.
Afgezien daarvan viel er buiten de onverkwikkelijke koppelingsproblemen nagenoeg niets aan te merken op de bij Kymco in Taiwan gebouwde tweecilinder. De paralleltwin, die overigens ook in de i3, de hybride-auto van BMW wordt gemonteerd als ‘range extender’, startte steeds betrouwbaar, bleef gezien de vele ritten op hoge snelheid op de snelweg met een algeheel testverbruik van 1 op 19,2 binnen acceptabele grenzen, verbruikte geen olie en had om de 8.000 kilometer een set nieuwe banden nodig.
Maar toen voor de scooter een vervroegde terugkeer naar München dreigde, viel hij nog een keer in herhaling. Net als kort na het begin van de test, begon de C600 ook tegen het einde van de test in ‘stop-and-go’-verkeer weer te hakkelen. Of, en die gedachte dringt zich op, opnieuw plat afgesleten rollen van de centrifugaalkoppeling schuldig waren aan het horten-en-stotende-rijgedrag, zou onze 30.000-inspectie uit hebben kunnen wijzen. Maar helaas, die vindt op het BMW-hoofdkwartier plaats, zonder de aanwezigheid van MotoPlus.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.