+ Plus

Compacttest Yamaha WR450F

Tot twee keer toe veranderde Yamaha de offroad-wereld. De eerste keer in 1976, met de XT500. Dat werd in feite de oervader van de huidige offroads. En 22 jaar later deed Yamaha dat nog eens dunnetjes over met de introductie van de YZ400F en WR400F. De eerste kleine en lichte viertakt zou de zware machines uiteindelijk buitenspel zetten. De 2010 WR450F is daarvan een geëvolueerde nazaat.Waar Honda, Kawasaki en Suzuki de offroad-rijder slechts mondjesmaat bedienen met ongekentekende machines, of machines die in Italië via een tussenbedrijf (Honda: HM en Suzuki: Valenti) worden omgebouwd en gekentekend, speelt Yamaha al jarenlang een grote rol in de offroad- en endurowereld. Eigenlijk is Yamaha sinds de XT500 al niet meer weg te denken uit de noppenwereld en naast het KTM-oranje en in iets mindere mate blauw-geel, rood of rood-wit van Husqvarna, Husaberg of Beta maken ‘de blauwe vrienden’ een flink deel uit van het deelnemersveld. En dat is niet zo vreemd als je de 2010-WR450F bekijkt. De machine is ècht af en profiteerde van twaalf jaar doorontwikkeling, waarbij ook de beresterke YZ450F crossmotor (goed voor vele wereldkampioenschappen) een grote rol speelde.De WR450F wordt aangedreven door een sterk, watergekoeld ééncilinderblok met twee bovenliggende nokkenassen en vijf kleppen (drie inlaat en twee uitlaat). Via een boring maal slag van 95 c 63,4 mm komt het blok aan 449 cc; de compressie van 12,3 op 1 verraadt een stevig topvermogen. Een topvermogen dat echter niet wordt opgegeven door Yamaha zelf en dat heeft weer alles te maken met de straatlegale uitvoering waarin de WR450F heel netjes geleverd wordt. Dus geen gerommel met illegale open uitlaten, maar een keurige fluisterstille machine met een piepklein gaatje in de einddemper. Gevoelsmatig levert hij daarmee een pk of 45, kies je voor een ongecensureerde wedstrijduitlaat (meegeleverd in de SE-kit), dan zal dat topvermogen richting de 54 pk gaan. Ruim voldoende om op zijn minst gelijke tred te houden met de concurrentie. Aan de inlaatkant zit een state-of-art 39 mm Keihin FCR carburateur en een zeer eenvoudig te wisselen en uitwasbaar schuimluchtfilter.In straatlegale trim is de WR450F fluisterstil en mooi soepel. Zeker voor doorsnee offroad-gebruik voldoet hij dan prima; geen enkele reden dus om andere mensen tegen je in het harnas te jagen met meer geluid en een paar extra pk’s. De machine start makkelijk met een druk op de knop (de kickstarter is er voor nood) en de bediening werkt lekker soepel. Zoals alleen Japanners dat kunnen maken. Opvallend is wel dat een contactslot ontbreekt: dat maakt de WR – net als de meeste off-roads – makkelijke prooien voor het boevengilde. Denk daaraan als je hem ergens stalt: bij vrijwel elke offroad-rit of enduro worden tegenwoordig motoren gestolen! Er is wel een simpel stuurslotje aan boord, maar een goedgekeurd schijfremslot is echt geen overbodige luxe!Het blok heeft drysump-smering en zoals de lezers van MotoPlus 5/2010 weten zit de olie dus in een aparte tank, die bij deze WR fraai weggewerkt pal voor het gewone motorblok zit. Een mooie constructie met maar één nadeeltje: het oliepeilen gebeurd met een korte peilstuk net voor de cilinder. En dat is nu net een plek waar zich heel veel modder en zand verzamelt. Peilen met een warme motor direct na een ritje is dus bijna niet mogelijk, zonder de motor eerst schoon te spuiten.De WR draait prima en heeft lekker veel – soepele – trekkracht in huis. Samen met de fijne koppeling en goede vijfbak kom je daarmee door de diepste modderpoelen en tegen elke zandhelling op.Toch merk je in zo’n modderpoel of bij zo’n zandhelling dat de standaard Dunlop endurobanden niet de beste keuze zijn voor onze zompige Nederlandse terrein. Niet voor niets levert Yamaha nu in de SE-kit ook andere ‘zandbanden’ bij elke WR, de originele ontbreekt het onder zwaardere omstandigheden aan grip en aan stabiliteit. In het mulle zand of op een modderig pad wil de achterkant maar al te graag uitbreken en doorspinnen. Waarschijnlijk doen ze het op het hardere terrein in het buitenland prima, maar Nederland en Vlaanderen vraagt nu eenmaal altijd een bijzonder specifieke bandenkeuze, zeker als je het met de WR moet opnemen tegen je maten uit de offroadclub.En als je in die vriendenstrijd ook nog eens een crossbaan opdraait, dan blijkt ook de standaardvering vaak tekort te schieten. Bij puur offroad-rijden voldoet het echt prima, op een crossbaan of in een endurowedstrijd kan afstelling door een echte veringspecialist voordelen bieden. Al was het alleen al omdat je door het tunen van de vering het geheel perfect op jouw rijgewicht kunt afstellen (voor soepel aanspreken èn progressiviteit om doorslaan te voorkomen) en je de optimale tractie kunt genereren.Zeker op een crossbaan of in een enduroproef heb je ook geen klagen over het stuurgedrag. De WR450F staat mooi op zijn neus en laat zich heel direct sturen. Aan het begin moet je zelfs wennen doordat de WR zo kort afdraait en heel makkelijk de binnenbocht kiest. Hij is daarmee eerder overstuurt dan onderstuurt en zal niet snel uit de bocht lopen. De keerzijde is dat je hem rechtuit – zeker op hogere snelheid op een zandpad – vaak wel voelt bewegen met de achterhand: je moet hem dan blijven sturen. Al kan ook dat met betere banden aangepakt worden. Of door de voorvork iets hogerop te zetten. Het zijn allemaal van die ‘tips&tricks’ om een offroad-motor naar je eigen hand te zetten: elke rijder heeft zo zijn eigen voorkeuren.Aan de afwerking van de Yamaha WR zie je de jarenlange ervaring terug. Alles is keurig verzorgd en werkt prima. En blijft het bovendien ook doen na een jaar (of twee of drie) terreinrijden. En dat is waar veel Europese merken toch vaak een steekje laten vallen.Het dashboardje is goed afleesbaar en heeft naast de snelheid en de tijd ook een fijne tripmeter aan boord. Alleen het resetten vanaf het stuur ontbreekt en dat is vaak erg handig bij het narijden van een roadbookrit. Daarnaast is de verlichting dik voor elkaar, zodat je je niet door invallende duisternis hoeft te laten verrassen. De tijd van gloeiende spijkers in de koplamp van offroad-machines is duidelijk voorbij!Ook aan de twee spiegels (toch best makkelijk) en de officiële kentekenplaathouder was het legale karakter van onze test-WR goed af te lezen. Niks mis mee, al zal de doorsnee offroad-rijder deze vaak verwijderen of vervangen door een klein kunstof kentekenplaathoudertje. Toch merkten wij tijdens een weekje rijden dat zo’n keurig nette – legale – uitstraling ook wel voordelen heeft: het lijkt wel of het door andere weggebruikers (met name fietsers, wandelaars en paardrijders) als minder agressief en bedreigend ervaren. Al zal ook het stille uitlaatgeluid daar zeker aan bij hebben gedragen.Yamaha Nederland levert de WR450F momenteel voor net geen tien mille in de Special Edition-uitvoering: naast de al genoemde Akrapovic slip-on wedstrijduitlaat en zandbanden horen daar ook zwarte velgen, handkappen en radiateurbeschermers bij. Een in alle opzichten hele nette aanbieding![TECHNISCHE DATEN]YAMAHA WR450FVloeistofgekoelde ééncilinder viertakt motor, balansas, bovenliggende kettingaangedreven nokkenas en vijf kleppen per cilinder, dry-sump smering, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, boring x slag 95,0 x 63,4 mm, max. vermogen n.o., max. koppel n.o., aluminium semi-dubbel wiegframe, instelbare upside-down voorvork, aluminium achtervork met linksysteem en instelbare monoschokbreker, enkele schijfrem voor Ø 250 mm, enkele schijfrem achter Ø 245 mm, wielbasis 1.500 mm, veerweg v/a 300/305 mm, rijklaar gewicht volgetankt 123,3 kg, tankinhoud 8 liter.Extra’s SE-versie zwarte velgen, zandbanden, Akrapovic slip-on-demper, handkappen en radiateurbeschermers.Prijs € 9.999,-Info Yamaha Motor Nederland, tel 020-654 60 00, www.yamaha-motor.nl ________________________________________[KASTEN + UND -]+Streetlegal ook echt rijdbaarGoedgemanierd motorblokHufterproofKeurige en complete afwerking-Stabiliteit en grip standaard bandenLastig oliepeilen bij vuile motor________________________________________[bu]Detail 1Mooi compact digitaal dashboardje met veel info.Detail 2Het luchtfilter is zonder gereedschap te wisselen.Detail 3Het WR450-blok heeft zich inmiddels meer dan bewezen in talloze wedstrijden en kampioenschappen.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-