+ Plus

Compacttest Honda Integra

En alweer groet een tegemoetkomende motorrijder me! Tja, de Honda Integra is van beide een beetje; half motorscooter, half (toer)motor. Rijwielgedeelte met brugframe en de grote 17 inch wielen en de 750 cc-twin stammen immers van de zo succesvolle NC750-lijn. Voor dit modeljaar loopt het blok nog wat levendiger, is de stroomlijn aangepakt en is de dubbele koppeling (DCT) standaard.

De aanpassingen zijn in lijn met die aan de NC750S en X. Het 55 pk sterke motorblok is nu voorzien van een hoekige, compactere uitlaatdemper, die de Integra in combinatie met nieuwe software langs de Euro4-eisen loodst. Superzacht en met naadloze overgangen schakelen de beide koppelingen afwisselend zelfstandig. Het DCT-systeem (Double Clutch Transmission) functioneert beter en soepeler dan ooit, dankzij een modificatie van de elektronica. Net als voorheen heb je de keuze uit de softere D-modus en de sportieve S-modus, met nu drie regelniveaus (S1 t/m S3). Ze schakelen relatief laat op en vroeg terug om meer motorremmoment te genereren. Maar net als voorheen kun je ook middels de drukknoppen ook zelf ingrijpen of in de manuele modus zelf met duim en wijsvinger op- en terugschakelen.
De twin met zijn lange slag pulseert door de 270°-krukas als een 90° V-twin en vibreert zacht. Het blok heeft slechts één gasklep, maar twee balansassen. En is zoals bekend erg zuinig, Honda geeft zelf een verbruik van 1 op 28,6 op. Met 14,1 liter tankinhoud kun je dan zomaar een dikke 400 kilometer ver komen. En die leg je dan goed beschut achter de hoge ruit af. Het zadel bevindt zich op een hoogte van 79 centimeter en is goed gepolsterd. Vloeiend en behendig rolt de Integra op zijn dikke 160-achterband door de bochtenslingers. De Bridgestone T30 banden (met ‘E’-specificatie) komen onder de Honda goed uit de verf. De nieuwe, stugger gedempte Showa/vork met ´Dual Bending Valve’-technologie spreekt mooi zuiver aan, is voelbaar progressief en beschikt over voldoende reserve. De veervoorspanning achter is nu verstelbaar. Het compromis tussen comfort en stabiliteit is prima. De twee eenvoudige remschijven houden de 238 kilo’s van de Integra goed in bedwang.
De LED-lichten van de koplamp/dagrijverlichting en het achterlicht branden lekker fel, terwijl het licht van het dashboard in negen kleuren kan worden versteld. Manco’s daarentegen blijven de onderhoudsintensieve ketting (waarom geen tandriem?) en de kleine bergruimte, dat anders dan bij de duurdere NC’s geen plek biedt aan een helm. Maar met een prijskaartje van € 10.299,- is de motorfietsachtige Integra een stuk voordelige dan grote scooters als de BMW C650 Sport en de Yamaha TMax. Kortom, een integere persoonlijkheid.

Lees meer over

BMW Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-