+ Plus

Column Jacob Schoenmaker MP 07-2011

Ik heb weer een nieuwe liefde, barstensvol temperament en toch ook betrouwbaar. Het is weliswaar niet mijn eerste liefde en waarschijnlijk ook niet mijn laatste. Maar niettemin ben ik als een kind zo blij. Van mijn vorige liefde heb ik echter nog geen afscheid genomen en dat creëert een dilemma. Mijn eerste liefde was een klassieke schoonheid. Bewondering in de vorm van complimenten van vrouwen en jaloerse blikken van mannen waren mijn deel. Maar een te hoge mate van exhibitionisme brak ons tijdens onze eerste motorweekend al op. Zo’n naked bike is natuurlijk een gangbaar vervolg op een standaard lesmotor, maar net als tijdens de motorles moet je er niet langer dan een paar minuten de snelweg mee op. De naked werd dan ook ingeruild voor een beter aangekleed exemplaar in de vorm van een riante kuip. Een paar motoren later kwam er een prachtige dochter in mijn leven. Om aan mijn schoonouders te tonen dat ik mijn wilde haren was verloren, kocht ik een praktische en burgerlijke Burgman motorscooter. Ik heb er zelfs zo’n suf gewatteerd dekje voor over de benen en een topkoffer op laten zetten. Meer bagageruimte en windbescherming kan een motor niet bieden. Maar ik ben er nu na een kleine vier jaar wel weer helemaal klaar mee. In de regen zou je in theorie redelijk droog blijven achter zo’n hoge ruit en enorme kuip, maar in de praktijk wordt je tijdens zo’n moesson drijfnat. Bovendien heeft hij een prachtig gevormd zadel met ruggensteun, wat uitstekend het regenwater dat langs je rug loopt weet op te vangen en vast te houden. Je zit dus in een klein zwembadje en dan hou je het zelfs met een ‘high end’ waterdichte motorbroek uiteindelijk niet droog. Verder stond hij op de zaak en was hij boekhoudkundig bijna afgeschreven. Kortom, smoesjes genoeg om naar een vervanger uit te kijken. Er was al enige tijd een gepimpte Yamaha Fazer in mijn garage terecht gekomen met een verkorte achterkant, waarmee ik in geval van regen met een prachtige bruine streep op mijn rug op het werk arriveer. Ik zocht dus een motorfiets voor slecht weer en als eerste dacht ik aan een zo’n stoere BMW R1200GS Adventure. Niet voor niets de meest verkochte motor in Nederland, want alle motortesten die ik er op na sloeg waren unaniem lovend. Die ging het zeker worden en ik zag de proefrit dan ook slechts als een formaliteit. Toen ik er op ging zitten, voelde ik me onmiddellijk helemaal thuis. Je rijdt er bijzonder makkelijk op weg en de hoge rechtop zit geeft veel vertrouwen. Het rijden ging zelfs zo gemakkelijk, dat al na een paar honderd meter mijn gedachten afdwaalden naar allerlei dagelijkse beslommeringen. Kortom een rijbeleving die gelijk is aan een autorit. Een ruk aan het gas resulteerde ook niet bepaald in meer adrenaline, maar wel in een irritante turbulentie rond de helm. Ik werd pas weer wakker geschud toen ik afremde voor een bocht. Dan geeft die boxermotor een onaangename zwieper aan de gehele fiets, wat dan voor teveel spanning in de vorm van hartkloppingen zorgt. Die populaire GS ging het dus niet worden, maar de honger naar een nieuwe fiets was niet gestild. Een hebzucht maakte zich van mij meester. Zoals een kind de nacht voor zijn verjaardag niet kan slapen, zo struinde ik ’s nachts het internet af, op zoek naar iets nieuws. Alleen al voor de broodnodige nachtrust was het noodzakelijk dat er zo snel mogelijk een nieuwe fiets in de garage kwam te staan. Dan maar bogen op mijn kennismaking met vier toermotoren tijdens mijn deelname aan de lezerstest voor dit motorblad afgelopen zomer. Ik viel toen als een blok voor het supersterke blok van de BMW K1300S. Inmiddels was hij ook in een bloedmooie Ferrari rode kleurstelling, waarmee hij voor mij zijn nipte achterstand op de Honda VFR1200 alsnog goedmaakte. Sinds kort ben ik dan ook de trotse eigenaar van de fonkelnieuwe Beemer hieronder. Hij bevalt zelfs zo goed dat ik hem ook bij mooi weer verkies boven mijn gepimpte Fazer. Zal ik die dan maar wegdoen? Of inruilen voor iets totaal anders, zoals bijvoorbeeld een Ducati Diavel, een Triumph Rocket 3 of een Harley-Davidson Fatboy? Ik solliciteer hierbij naar de functie van testrijder bij de eerst volgende power cruiser lezerstest! Jacob Schoenmaker is als econoom onder andere bekend van de zakenzender RTL-Z. Hij heeft onlangs zijn saaie motorscooter ingeruild voor een supersnelle BMW K-1300S. Nu twijfelt hij over het inruilen van zijn gepimpte Yamaha Fazer 10

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-