+ Plus

Column Jacob Schoenmaker MP 05-2011

Het is nog te vroeg om als beurscommentator over een goed beursjaar te spreken, maar de motorbeurs 2011 in Utrecht was in ieder geval zeer geslaagd. Veel nieuwe modellen deden aspirant-kopers watertanden. Hieronder mijn persoonlijke rondleiding door het motormekka van Nederland. De motorbeurs in de Jaarbeurs van Utrecht is toch wel het jaarlijkse feestje voor motorliefhebbers. Ieder jaar zorg ik dat ik er ’s ochtends vijf minuten voor opening ben, zodat ik precies bij de opening naar binnen kan lopen. Net als de meeste anderen met een printje van het via internet bestelde toegangskaartje dat de entree lekker vlot doet verlopen. Alle kleding outletstands laat ik links liggen. Het is niet zo dat ik de helmen en kleding niet interessant vind, integendeel. Er hangt altijd wel een leuk afgeprijsd motorjasje dat heerlijk zit. De afgelopen jaren kwam ik na een bezoek aan de motorbeurs altijd wel met een nieuwe helm of outfit thuis, waardoor ik nu over een garderobe beschik die groot genoeg is om zelf met mijn eigen motormeuk op de motorbeurs te gaan staan. Om niet in de verleiding te komen loop ik dan ook direct naar Hal 12, het heilige der heiligen, waar het op dit tijdstip nog heerlijk rustig is. De fonkelnieuwe modellen van de bekende merken staan in deze hal prachtig opgesteld. Wat een feest! Als ik binnenkom begint het hallelujakoor uit de Messiah van Händel luidkeels te zingen. De andere aanwezigen kuieren ongestoord door, dus ik ben de enige die hun gezang in mijn hoofd heeft gehoord. Verschillende modellen zijn hier voor het eerst te zien en in de meeste gevallen mag je er ook opklimmen. Voor een echte indruk moet je er natuurlijk op rijden, maar voor de eerste indruk is dit voldoende. Je voelt direct hoe de ergonomie is van zo’n fiets. En in het echt is hij toch mooier of soms lelijker dan op de foto’s. Bijna alle belangrijke motormerken beschikken over een prachtige stand. Alleen KTM schittert door afwezigheid. De Duke en zijn vrienden staan wel elders op de beurs, maar tussen voornamelijk tweedehands modellen. Als fan van de deze originele en potente tweecilinders vind ik het jammer dat dit merk niet tot zijn recht komt op deze editie van de motorbeurs. BMW kunnen we op dit moment toch wel tot de koning van motorrijdend Nederland kronen. Dat was ook terug te zien op hun stand, die qua omvang het grootst was. Het hoogtepunt van deze stand was de nieuwe K1600GT. De machtige zescilinder hebben ze toch mooi in een relatief compacte fiets weten te proppen. Voor Honda zou dat betekenen dat ze het blok en de gadgets van de GoldWing in een Pan European zouden moeten proppen. Verder stond de 1000RR te blinken van trots. Het is toch een ontzettend knappe prestatie dat BMW met een sportfiets weet te debuteren, die meteen de nieuwe benchmark wordt voor de Japanse concurrentie met decennia ervaring. Bij Ducati stond de nieuwe Diavel prominent op een podium. Helaas mochten bezoekers er niet op zitten, maar wat zou ik die fiets graag een keertje willen uitproberen. Een powercruiser met een ongetwijfeld betere handling dan bijvoorbeeld een Harley. Mooie cruisers waren er ook bij Triumph te bewonderen, zoals bijvoorbeeld de prachtig vormgegeven nieuwe Thunderbird Storm. De Rocket III gaat al wat langer mee, maar het blijft een blikvanger. Zodra ik erop ga zitten krijg ik een grijns van oor tot oor, zonder nog maar een meter te hebben gereden. Wat een machtig breed stuur en met 2.300 cc tussen de benen, moet gas geven een ongekende sensatie opleveren. Het liefst was ik dan ook hierop naar huis getoerd. Halverwege de middag begint de vermoeidheid wel een beetje toe te slaan. Ik kan niet zeggen dat ik de beurs wel gezien heb, want zeker op de helft ben ik niet geweest. Als ik mijn ogen dicht doe, zie ik nog steeds honderden motoren voor me. De motorvriend die mij vergezelt grapt dat hij geen motor meer kan zien. Op weg naar buiten nog even langs de Motoplus stand, die er top uit ziet. Vervolgens tevreden huiswaarts, want ik vind de oogst zeer geslaagd. Veel nieuwe modellen bij verschillende bloeiende merken. Daar moet zo’n beurs het ook echt van hebben. We kunnen nu al spreken over een geslaagd beursjaar.Jacob Schoenmaker is econoom en presentator bij de zakenzender RTL-Z. Hij rijdt bijna dagelijks op zijn gepimpte Yamaha Fazer 1000 of bij slecht weer op zijn Suzuki Burgman Executive. De afgelopen 10 jaar heeft hij geen enkele editie van de motorbeurs in de Jaarbeurs gemist.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-