+ Plus

Bandentest Bridgestone BT023 GT

De Bridgestone BT-021 was jarenlang voor heel veel motorrijders een vaste waarde onder hun machine. Maar de concurrentie is moordend in bandenland en ook de steeds snellere en zwaardere hedendaagse toerbuffels vragen veel van hun banden. Reden voor Bridgestone om de techniek van de racebanden te gebruiken voor hun nieuwe generatie sport-toerbanden, de Battlax BT-023.Voor die ontwikkeling was niemand minder dan dan Shinji Aoki, een van de broers uit de succesvolle Japanse racefamilie, verantwoordelijk. Na zijn racecarrière bleef deze Aoki actief in de racewereld: hij werd testrijder voor Bridgestone en raakte betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe slickbanden waarop we tegenwoordig Rossi en consorten zien excelleren op de circuits. Aoki schopte het tot Assistent Manager Motorcycle Race Tire en was bij alle GP’s en alle testen om in overleg met de MotoGP-coureurs de Bridgestone-banden door te ontwikkelen. In zes jaar deed hij een schat aan ervaring op, waarna Bridgestone hem promoveerde tot ‘Staff Engineer Motorcycle Tire Development Department’. En bijna drie jaar geleden kreeg hij daar zijn eerste opdracht: ontwikkel met je kennis van racebanden een nieuwe breed inzetbare wegband als opvolger van de succesvolle BT-021. En twee weken geleden stond Aoki ons met typische Japanse bescheidenheid te woord in het Zuid-Franse Brignoles, waar we de eerste meters konden rijden met ‘zijn’ nieuwe Battlax BT-023 Sport Touring.De ruime keuze aan testmotoren tijdens die bandentestdag – van een Yamaha FZ6 tot een BMW R1200RT en van een Honda Hornet tot een Yamaha MT-01 – gaf al aan dat de nieuwe BT-023 een enorme bandbreedte bestrijkt. Het is een ideale allround-band met een enorm brede inzet. Vandaar dat Bridgestone er ook veel aan gelegen is om met die BT-023 een perfecte band neer te zetten: het sporttoer-segment is in bandenland immers heel erg belangrijk. In cijfers: van de circa 200.000 motorbanden die er in totaal per jaar verkocht worden in ons land, zijn er meer dan 50.000 van dit allround-type. Daarmee is dit segment bijvoorbeeld groter dan het specifieke sportbandensegment.Omdat Bridgestone toonaangevend wil blijven in dit segment, werd de lat voor de BT-021-opvolger hoog gelegd: men wilde dat de nieuwe 23 superieure prestaties zou hebben, erg betrouwbaar zou zijn bij nat weer, een lange levensduur zou hebben, geschikt zou zijn voor lichte en zware motoren met toer- en sportprestaties, maar bovenal een comfortabel en zeker gevoel zou geven, want dat laatste is toch nog steeds één van de belangrijkste dingen als je met de motor onderweg bent: je moet 100 % vertrouwen hebben in je band, dan pas kun je ook echt genieten van het motorrijden.Shinji Aoki: “Het karkas van de nieuwe BT-023 vertoont opmerkelijk veel overeenkomsten met de echte racebanden. Zo hebben de voor- en achterband nu een monospiraalgordel, als het ware één lang koord dat heel dicht naast elkaar in lengterichting rond het karkas is gewikkeld. Dat zorgt voor een uitstekende schokabsorptie, oftewel comfort, en een grote stabiliteit op hoge snelheid. Het rubbercompound voor de BT-023 is wel totaal afwijkend van het racerubber. Bij de wegbanden spelen immers hele andere eisen, zoals levensduur en rijkomfort. Voor de compound heeft Bridgestone een nieuwe techniek, de RC Polymer, ontwikkeld. Daarbij staat RC voor Reactive Cell. Het is een Bridgestone-uitvinding gebaseerd op nanotechnologie, die de samenhang van de rubbermoleculen onderling veel steviger maakt voor een langere levensduur van de band. Daarnaast zorgt de RC Polymer voor een betere temperatuur in de band en versterkt het ook werking van het silica in het rubber, waardoor het dus een positieve invloed heeft op de grip bij droog en bij nat weer.” Bij de achterbanden wordt deze nieuwe compound gebruikt in combinatie met de ‘3 Layer Compound’, oftewel een harde middenbaan voor extra slijtvastheid en zachtere zijkanten van het loopvlak voor extra grip en schokabsorptie in de bochten, een techniek die Bridgestone alweer 25 jaar toepast.Om de BT-023 ook geschikt te maken voor de zware snelle toerbuffels a la Yamaha FJR, Honda Pan European en Kawasaki GTR is er speciaal voor dit soort machines een GT-uitvoering van de nieuwe BT-023-banden leverbaar. Deze GT-uitvoering van de BT-023 kreeg onder meer een extra koordlaag in het karkas, zodat de band stugger en stijver is en dus beter bestand is tegen het hoge gewicht en de zware belasting op moderne reismachines. Daarbij kreeg de GT-uitvoering ook een ander profiel, zodat het stuurgedrag weer vergelijkbaar is met dat van de gewone BT-023.De GT-banden zijn te herkennen aan een duidelijke indicatie op de zijwang. Het is niet aan te raden deze GT-banden op de lichtere motorfietsen te monteren, want daarvoor zijn ze gewoonweg te stug: op ene lichtere motor blijven ze dus te rond staan en geven ze geen goede ‘voetafdruk’ op het asfalt. Let daar dus wel op, als je een setje nieuwe BT-023’s laat monteren! Om te kijken welke band het beste geschikt is voor jouw motor, heeft Bridgestone sinds kort een nieuwe site in de lucht. Onder www.bridgestonemotorbanden.nl zijn meer dan 1000 motoren met het bandenadvies terug te vinden.Genoeg theorie, op pad maar met de nieuwe Bridgestones. Dat doen we in eerste instantie met een BMW R1200RT, het nieuwste model met de DOHC-cilinderkoppen. Deze was uitgerust met de GT-banden, die inderdaad een heel goed rijgedrag tonen. Ondanks het feit dat de RT in een colonne van kleine wendbare 600’s en felle 1000-cc-naked-bikes over de Zuid-Franse bergwegen rond het circuit van Paul Ricard moest meerijden, bleek het geen enkel probleem om met deze ‘verhuiswagen’ de andere machines bij te benen. Het blijft elke keer weer opmerkelijk hoe goed zo’n enorme BMW stuurt, maar ook de zekerheid die de BT-023’s geven, spelen hierin mee: opmerkelijk makkelijk sturen, zeer neutraal, stabiel, weinig tot geen oprichtmoment bij remmen in de bocht en grip zonder einde.Dat laatste bleek ook op de Yamaha FZ1 en de Suzuki Bandit 650 – beiden uitgerust met de gewone BT-023’s, die ik later testte. In beide gevallen vond ik met name het zekere rijgevoel opmerkelijk: alsof je in het zadel eigenlijk niets meer verkeerd kon doen en je helemaal kon vertrouwen op de machine. Het stuurgedrag blijft mooi neutraal en liniair en de grip is geweldig, tenminste bij droog weer, want helaas konden we de BT-023’s niet testen in de regen. Nou ja, helaas… Hetzelfde geldt natuurlijk voor de levensduur: daar viel na een dagje toeren rond Brignoles weinig van te zeggen, maar volgens Bridgestone is de lange levensduur juist één van de kernpunten van de nieuwe Battlax BT-023.De nieuwe Bridgestone’s zijn inmiddels al leverbaar in alle gangbare maatvoeringen, waaronder natuurlijk de populaire 120/70ZR17 en 180/55ZR17. Deze twee kregen de bruto adviesprijs mee van respectievelijk € 190,- en € 253,-, een prijs die exact gelijk is aan die van de BT-021. Alle nieuwe technieken en drie jaar ontwikkeling hebben dus geen negatieve invloed gehad op de prijs en ook dat is goed nieuws van Bridgestone!

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...