+ Plus

Allroad tour door Duitsland

Op nog geen 400 km van de Nederlandse grens ligt een heus allroad-paradijs: het gebied in Noord-Duitsland net achter Hamburg. Vroeger werd deze streek doorsneden door het ijzeren gordijn en begon hier het oostblok. Maar sinds de Duitse eenwording is deze streek het ‘platteland’ van Duitsland. Het is een verlaten, zelfs beetje desolate streek met vele ruimte en kilometers zandwegen en bospaden. Ideaal om je BMW GS, Suzuki V-Strom, KTM Adventure, Yamaha Ténéré of Honda Africa Twin eens lekker uit te laten. Vier kanten kunnen we op. En allemaal goede kanten, want het barst hier werkelijk nog van de onverharde zand- en gravelwegen, bospaden en veldwegen in dit enigszins desolaat aandoende deel van Noord-Duitsland. De ‘Wende’ heeft hier duidelijk geen rijkdom gebracht, de jeugd uit de voormalige DDR is allang weggevlucht naar de grote steden, naar het Ruhrgebied of naar het rijke zuiden. Wat hier rest zijn vervallen dorpjes en oneindige landbouwgronden in een heuvelachtig landschap. Plus zandwegen zover het oog kan kijken. De tijd heeft hier nog 50 jaar stil gestaan en als we een keertje stoppen op een kruispunt van zandpaden om even op de wegwijzers te kijken, bedenk ik me dat het er zo dus heel lang geleden waarschijnlijk in Nederland ook zo uit heeft gezien, totdat het asfaltspook toesloeg in ons kikkerlandje. Het is dus even een eindje rijden om er te komen, maar dan kun je ook een paar dagen je allroad-hart ophalen. Bovendien is ook de rit er naar toe lekker binnendoor – zonder Autobahn – goed te doen in één dag. Wil je opschieten, of ben je met een busje of auto met aanhanger, dan pak je de snelweg en sta je binnen vier uur in Mecklenburg. Dara ter plekke rij je drie dagen achter een lokale gids van Endurofun Tours aan, die de streek op zijn duimpje kent. Hij geeft het goede voorbeeld op zijn KTM 990 Adventure. Wel op grove noppenbanden trouwens, want dat is wel aan te raden. Af en toe is de ondergrond van het traject dat we rijden namelijk behoorlijk zanderig of modderig. Vanuit de omgeving Zarrentin toeren we drie dagen door dit dunbevolkte deel van Duitsland, waar je inderdaad nog heerlijk kunt gassen zonder op elke hoek van de straat iemand tegen te komen. En als je al iemand tegenkomt, zit ‘ie meestal op een lompe tractor, want je hebt hier enorme landbouwgebieden met graan, koolzaad en bieten. Er zijn hier boerderijen met wel 6.000 hectare, werk aan de winkel dus voor de trekkerchauffeurs. Als het oogsttijd is, kun je ook hier die beelden zien van vier of vijf maaidorsers naast elkaar. Veelal zijn die enorme boerenbedrijven overblijfselen uit de Oostblok-tijd. Deze streek behoorde tot de val van de muur immers toe aan Oost-Duitsland. Dat is ook de reden waarom er zo weinig mensen wonen en de wegen nog veelal onverhard zijn: voor de toenmalige communistische regimes was dit immers het einde van de wereld, waar strenge controles plaatsvonden om te voorkomen dat iemand het in zijn hoofd haalde om te vluchten naar het westen. Als je er dus niet werkzaam was op een van de vele staatsboerderijen in deze regio, was je aanwezigheid hier absoluut niet gewenst! Grote steden zijn hier dus zeldzaam; het barst hier nog van de piepkleine dorpjes, bestaande uit een handvol boerderijen, een café, een smid annex garage annex mechanisatiebedrijf en wat kleinere vervallen huizen. We rijden achter de gids aan over mooie veldwegen langs de Schaalsee naar het noorden, richting Oostzee. Die laatste bereiken we niet, al zijn we op een gegeven moment nog slechts 30 kilometer van de populaire Duitse kust af. Het landschap is hier vlak, met af en toe een lichte golving in de bodem. Rond Rehna bijvoorbeeld, lijkt het opeens weer meer op een zuid-Limburgs heuvellandschap en kun je ‘van je af kijken’. De gids breit de verschillende dorpen en kleine stadjes aan elkaar via kilometers onverharde wegen door eindeloze bossen. Noord-Duitsland staat ook bekend om zijn vele alleeën: mooie met bomen omzoomde (zand)wegen. Het schijnt dat die alleeën in de tijd van de koude oorlog juist bewust in stand werden gehouden omdat het Russische leger onder de dichte boomkruinen perfect hele regimenten tanks kon verstoppen langs de grens met het westen, zonder dat de westerse vijand die kon zien. Af en toe merken we dat ook hier de vooruitgang toeslaat en worden er wegen verhard. Maar heel sympathiek wordt er dan geen vijf meter brede asfaltlaag neergelegd, maar twee 50 centimeter brede betonstroken. Daartussen of daarnaast blijft het heerlijk door het zand crossen… Voor hardcore offroad-rijders is het terrein hier makkelijk te doen, al zijn er ook voor hen wel mogelijkheden in de vorm van uitstapjes in een zandafgraving, een oude crossbaan of dwars door een ruig heuvelachtig bosgebied. Maar het is vooral de allroad-rijder die hier zijn hart op kan halen: de mooie zandwegen en paden zijn ideaal voor de tweecilinders met noppenbanden. Vandaar dat er voor de MotoPlus-lezers (in combinatie met de lezers van ons zusterblad Noppennieuws) twee lange ‘Nederlandse’ weekenden zijn gereserveerd in de agenda van Endurofun-Tours. Van 6 t/m 9 april 2012 (het Paasweekeind) en van 17 t/m 20 mei (het Hemelvaartsweekend) zijn er twee volledig verzorgde driedaagse toeren voor maximaal twintig deelnemers. Er zijn 2 gidsen, dus je rijdt met max. tien rijders in een groep. De toer begint steeds aan de vooravond van de eerste dag om 18.00 uur met een welkomstdiner en eindigt op de derde rijdag rond 16.00 uur, zodat iedereen nog dezelfde avond naar huis kan rijden. (Een extra nacht hotel is overigens ook mogelijk tegen meerprijs). Het onderkomen is een keurig Duits gasthof met een prima keuken en 10 tweepersoonskamers. Per dag worden 140 tot 200 kilometer gereden met veel zandwegen, gravelpaden en ook wat lastigere passages. Er zijn dan echter altijd omleidingen mogelijk, zodat ook d eminder geoefend eterreinrijders kunnen rond komen. In principe is er elke 80 à 100 km een pauze in de vorm van een tank- of koffiestop. Naar wens kunnen er elke dag ter afwisseling ook een aantal bezienswaardigheden worden bezocht, zoals een brouwerij, een landbouwmuseum of de voormalige Oostduitse grens. De tour kost inclusief 3 dagen gids, 3 hotelovernachtingen met ontbijt en 3 maal een driegangenmenu 398 euro. Benzine, drank en verteringen onderweg zijn voor eigen rekening. Het aantal plaatsen is beperkt, dus als je interesse hebt, raden we aan je snel aan te melden bij Jochen Ehlers van Endurofun Tours (www.endurofuntours.com) via info@endurofuntours.com of even bellen met + 49 4825 1695 (maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur). [[[kaderstuk]]] MOTOPLUS ALLROAD LEZERSREIS Reis 1: 6 t/m 9 april (Pasen) Reis 2: 17 t/m 20 mei (Hemelvaart) De allroad-reis begint telkens met een gezamenlijk diner op de avond van aankomst en eindigt op de derde rijdag om ca. 16.00 uur. Dagafstanden: tussen 140 en 200 km Aantal deelnemers: minimaal 8, maximaal 20. Hotel: Een ‘Gutbürgerlichen’ Gasthof met moderne kamers en goed restaurant. Kosten: € 398,- incl. 3 dagen begeleiding en gids, 3 overnachtingen met ontbijt, 3 driegangenmenu’s, kaartmateriaal en aandenken. Aanmelden en info: bij Jochen Ehlers van Endurofun Tours (www.endurofuntours.com) via info@endurofuntours.com of telefonisch +49 4825 1695 (maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur).

Lees meer over

BMW Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-