Uitgave 09 - 2008

Inhoud magazine

« Terug naar overzicht

24 uur van Le Mans

Al sinds het begin van zijn racecarrière stond een 24 uurs race hoog op het wensenlijstje van Barry Veneman. Nederlands’ vaandeldrager in het WK Supersport reed al een paar keer de 500 km van Assen en ook de prestigieuze 8 Uur van Suzuka, maar een etmaal lang racen ontbrak nog. Tot er...

Eerste Test Ducati Monster 696

Na 15 succesvolle jaren wordt de Ducati Monster-serie afgelost door een nieuw model, waarvan deze 696 de eerste is. De Monster werd voor deze upgrade volledig aangepast, van frame en blok tot aan wielen en tank. Waarbij het dus de vraag is of deze Monster Versie 2.0 nog wel een echte Monster is.De...

Eerste Test Aprilia Dorsoduro

Hypermotard, 990 Supermoto, HP2 Megamoto. Een ‘funbike’ wordt bij voorkeur uit dik hout gezaagd en dat is bij Aprilia ruimschoots voorhanden in de vorm van de brute RSV V-twin. Een strak vakwerkframe er omheen en klaar is Aprilia’s eigen pretequivalent. Maar met het vizier vol op...

Eerste Test Kawasaki Ninja 250R

In 2004 verdween na bijna twee decennia de Kawasaki ZZR250 van het Nederlandse toneel. De opvolger van die kleine tweecilinder dient zich nu pas aan en wel in de vorm van de Ninja 250R. Wederom een lichte, compacte machine met een sportieve snit, die door Kawasaki wordt gepositioneerd als...

Toptest KTM 690 Duke

“We willen het kleinschalige denken overboord gooien en rondom de heftigste eenpitter ter wereld een radikaal rijwielgedeelte breien.” Iets van een dergelijke strekking stond er waarschijnlijk in het ontwerpplan van de nieuwe 690 Duke. Het motto: is hij te hard of ben jij te zacht?Erg...

50.000 km test Kawasaki ER-6f

Ze heeft zonder meer haar zwakke punten, de Kawasaki ER-6f. Maar toch weet zij met haar sympathieke, ongecompliceerde aard eigenlijk iedereen voor haar te winnen!Natuurlijk, er zijn veel spannendere motorfietsen denkbaar als deze ‘Bread ’n Butter’ Kawasaki ER-6f. En toch ging...

Rij-impressie MV Agusta F4 1078R 312 & 1078 RR 312

Het staat er haast net zo achteloos als nummertje 176 op de menukaart van de Chinees, maar de kleine zwarte lettertjes in de technische gegevens laten aan duidelijkheid niets te wensen over: maximum vermogen 190 pk bij 12.200 tpm. En ja, hij zou sneller zijn dan een 747! Mama mia! Met de nieuwe F4...

Test: waterdichte toerlaarzen

MotoPlus heeft negen waterdichte toerlaarzen in de prijsklasse van 110 tot 150 Euro meegenomen voor een uitvoerige testronde inclusief een test op waterdichtheid en een lange rit op de motor. Onderzocht werd welk schoeisel het beste aan de huidige – uitgebreide - eisen van een motorrijder zal...

Tips & Tricks MP 9-2008

Uit Engeland en ook Italië zijn verhalen bekend dat moderne ECE-gekeurde helmen met een sterk getint vizier niet zijn toegestaan, terwijl dit in andere landen geen problemen oplevert. Maar hoe zit het nu precies? Helmen moeten in Europa volgens de actuele ECE-R 22.05-norm zijn goedgekeurd....

Toeren door de Alpen

Wat is er mooier dan met een stel motorvrienden binnen een week een flink aantal Alpenpassen in centraal Europa met een bezoek te vereren? In zes dagen lieten we meer dan 3000 kilometer onder de banden door rollen, voornamelijk via de secundaire wegen van de Ardennen, de Vogezen, het Schwarzwald,...

Interview Martin Peters

Martin Peeters werd lang geleden verliefd op het Duitse BMW-boxerblok, maar Italiaans design is zijn allergrootste passie. Omdat zijn wens niet door de fabrieken werd geleverd, ging hij zelf aan de slag en bouwde hij zijn eigen kruising tussen een BMW boxer en een Ducati 916.Heb je je wel eens...

Libya Desert Challenge

Ondanks de afgelasting van de Dakar-rally lijkt off-road-rijden in de woestijn populairder dan ooit. Tientallen Nederlandse en Belgische avonturiers reden onlangs mee in ‘amateurrally’s’ als de Touareg-rally en de Heroes Legend. Voor wie de zandduinen echter niet hoog en lang...

24 uur van Le Mans

Al sinds het begin van zijn racecarrière stond een 24 uurs race hoog op het wensenlijstje van Barry Veneman. Nederlands’ vaandeldrager in het WK Supersport reed al een paar keer de 500 km van Assen en ook de prestigieuze 8 Uur van Suzuka, maar een etmaal lang racen ontbrak nog. Tot er...

WK Superbike Assen

Op woensdag viel Troy Bayliss thuis in Monte Carlo hard van zijn mountainbike toen hij in een afdaling even niet beide handen aan het stuur had - en een gat in de weg over de kopzag en vervolgens ruggelings tussen twee tegemoetkomende auto’s doorgleed. Op zondag hield hij beide knuisten om de...

Column Frank Weeink MP 09-2008

“Debriefs” worden ze genoemd – praatjes met de pers. Ze kunnen grappig zijn (Valentino Rossi), ontwapenend eerlijk (Nicky Hayden), meelijwekkend (Marco Melandri), nietszeggend (Dani Pedrosa), spannend (Casey Stoner), hilarisch en platvloers (Colin Edwards) of vol staccato Engels...

Warmdraaien MotoPlus 09-2008

Motorolie heeft de laatste jaren net zo’n ontwikkeling doorgemaakt als de motorfiets zelf. Vooral de bezitters van oldtimers en klassiekers merken dat: machines die vroeger berucht waren en bij onzorgvuldig gebruik grote motorische schade kondne oplopen, draaien met moderne olie probleemloos...

Column Maarten Siffels MP 09-2008

Martin duwt op het kontje van mijn motor, veert wat met de vork in en uit en mompelt iets in een Duits dialect. Daarna begint hij aan mijn demping te draaien en zegt dat ik het zo maar eens moet proberen. Ik rij de baan weer op en is het net alsof ik op een andere motorfiets zit. Hij stuurt...

Spotlight 09-2008

GPAAIRCRAFT KAMIKAZEJe kunt je afvragen wat een kamikazepiloot nu eigenlijk met een helm moet. Toch een beetje een overbodige accessoire voor zo’n beste man, maar dit terzijde. Wel een stoere naam voor een evenzo stoer hoofddeksel. De ruig ogende witte pilotenhelm valt met zijn Japanse vlag,...

Mailfeedback

NUTTELOZE ACCESSOIRESWie zit er nu op de ‘helmetdress’ te wachten? Je kunt de krant niet openslaan of er staat wel weer een volkomen nutteloos accessoire in om de kassa’s van de verkopers te doen rinkelen. Vorige week las ik nog iets over een ‘weggooi-alcoholtester’...

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.