+ Plus

Eerste Test Kawasaki Ninja 250R

In 2004 verdween na bijna twee decennia de Kawasaki ZZR250 van het Nederlandse toneel. De opvolger van die kleine tweecilinder dient zich nu pas aan en wel in de vorm van de Ninja 250R. Wederom een lichte, compacte machine met een sportieve snit, die door Kawasaki wordt gepositioneerd als alternatief voor de scooterrijder. Een tweeëneenhalf vindt in Nederland doorgaans weinig aftrek en nadat achtereenvolgens de ZZR250 en later de Hyosung GT250R van het toneel waren verdwenen, was er niet eens meer een sportieve 250 leverbaar. Nu geldt die matige populariteit van de kwartliter niet alleen in Nederland, maar eigenlijk in heel Europa. Van de ZZR250 gingen er in de Verenigde Staten in totaal bijvoorbeeld 23.000 stuks over de toonbank, maar in de negen Europese landen waar deze 250 werd verkocht bleef de teller al steken op 9.000. Het lijkt erop dat de markt voor lichte motorfietsen in Europa compleet is overgenomen door twee modellen: de off-roads en de motorscooters. Dat weerhoudt Kawasaki er echter niet van om juist nu weer een sportieve 250 op de markt te brengen, als alternatief voor met name die motorscooter. Want zo’n scooter mag dan wel erg praktisch zijn, sportief is hij allerminst.En op dat vlak kun je met de nieuwe Ninja 250R voor de dag komen: scherpe lijnen, strak kuipwerk, spitse snuit en een slanke taille sieren de jongste Kawa-telg, die desondanks toch behoorlijk een volwassen oogt. En met een drooggewicht van slechts 154 kilo toont de Ninja zich in ieder geval op papier behoorlijk lichtvoetig. Kortom: slank en wendbaar, ideaal voor het stedelijke verkeer. Maar ook de perfecte receptuur voor ongegeneerd gas geven buiten de bebouwde kom over kronkelende wegen. En met ongegeneerd bedoelen we ook ongegeneerd. Het compleet nieuw ontwikkelde blok met een boring van 62,0 millimeter en slag van 41,2 (249 cc) genereert bij 11.000 toeren een topvermogen van 33 pk. Dat is een tikkeltje minder dan zijn voorganger, net als het koppel overigens (22 Nm bij 8.200 tpm), een offer dat werd gedaan ten behoeve van wat extra pit in de middelste regionen. Gezien het metier dat Kawasaki voor de 250R voor ogen heeft een begrijpelijke keuze. Voor een tweeëneenhalf zijn het ook keurige cijfers, maar van 33 pk slaat natuurlijk niemand (letterlijk) steil achterover; zelfs niet met de rechterpols onder een constante hoek van een graadje of negentig.Keihin verzorgt het injectiesysteem met dubbele 28 millimeter gaskleppen, dat behoorlijk soepel z’n werk doet. En dat geldt eigenlijk voor de complete aandrijving. Zet de zaak bij een kilometer of dertig per uur in z’n zes, draai het gas vol los en langzaam maar zeker kruipt de toerentellernaald uit z’n schulp. Zonder sputteren, zonder bokken maar met een gevoel voor finesse dat perfectie nadert. Eigenlijk gewoon hufterproof en daardoor buitengewoon geschikt voor beginnende rijders – een doelgroep waar Kawa met de 250R op mikt – die zich de fijne kneepjes van het vak nog meester willen maken. Dat wil overigens niet zeggen dat de meer ervaren piloot de kleine Japanner bij voorbaat links moet laten liggen. De Ninja’s grootste kracht schuilt namelijk in zijn vermogen een heerlijk gevoel van snelheid te creëren, zonder dat je daarvoor de geldende snelheidslimieten grof hoeft te overtredenHet nogal brave stotteren bij stationair toerental transformeert bij gasgeven in een mooi geluid en in de topregionen van het toerengebied zwelt het zelfs aan tot een enthousiast gillen waar minderjarige K3 fans nog een puntje aan kunnen zuigen. Tot zo’n vijfduizend toeren gebeurt er niet zo heel veel, maar daarna laat de Kawa zien over best wat potentie te beschikken. Gretig klimt het blok in toeren en tikkend door kort gegearde (met een wel erg korte eerste versnelling) en strak schakelende zesbak, samen met het opzwepende geluid krijg je al snel de illusie dat je richting illegale snelheden doorschiet. Het voelt allemaal best heel snel, de machine is geestdriftig en de lol is enorm, maar dan wel op een nivo dat het rijbewijs veilig in je binnenzak kan blijven zitten. En de wetenschap dat een laserende agent geen bedreiging meer vormt is best een heel geruststellende, zelfs relaxte gedachte.Een groot deel van die lol komt ook op het conto van de actieve houding, die zorgt voor net dat stukje extra beleving. Ondanks het compacte voorkomen is de zit best ruim bemeten, al bleek de combinatie van 1.90 meter lichaamslengte en dikke kniebeschermers net een brug te ver. Als je zo lang bent, komen vooral bij langzaam manoeuvreren de stuuruiteinden in het gedrang met je knieën, met een beperkte stuuruitslag tot gevolg. Op snelheid gaat het beter: gebogen over de tank met de benen strak rond de smalle taille word je zelfs constant uitgedaagd om de Ninja flink de sporen te geven. Uiteraard ook een voortvloeisel van het lage gewicht en de sportieve geometrie. Om de machine financieel aantrekkelijk in de markt te kunnen zetten, hebben de Japanners afgezien van al teveel poespas. Het geheel is keurig afgewerkt (kuipwerk sluit overal mooi aan), ziet er netjes uit, maar op geen enkel vlak zijn de ontwerpers en/of technici zich te buiten gegaan. Bij de eenvoudige analoge tellerpartij neemt de snelheidsmeter de meest prominente plaats in, links terzijde gestaan door een toerenteller (wiens rode gebied bij 13.000 tpm begint) en rechts door een temperatuurmeter met benzine- en motormanagementslampje.Ook wat het rijwielgedeelte betreft heeft Kawasaki zich weinig luxe veroorloofd: stalen brugframe van buis, niet instelbare 37 millimeter telescoop voorvork, stalen tweezijdige swingarm, enkele 290 mm remschijf met tweezuiger remklauw voor en een 220 mm remschijf met eveneens een tweezuiger klauw achter. Alleen bij de achterschokbreker is iets instelbaar: hier kun je de veervoorspanning in vijf standen variëren. Gelukkig heeft die bezuinigingsdrift geen negatieve invloed op de rijprestaties. De vering doet uitermate comfortabel z’n werk, voelt buitengewoon goed aan en de machine stuurt doelgericht en licht in. En ondanks dat de remmen op papier misschien wat schamel lijken, doen ze in de praktijk uiterst effectief hun werk. Beetgraag, duidelijk drukpunt en fijntjes te doseren. Zoals het Japans erfgoed betaamd: niet spectaculair maar wel gewoon goed.Het resultaat van de bescheiden ontwikkelingsstrategie mag er zijn, zeker als je bedenkt dat je deze nieuwe Kawasaki Ninja 250R voor € 4.765,- in je garage kunt hebben staan. En dat is niet veel, want je krijgt er een complete, volwassen motor voor. Eentje die zonder al teveel poespas bij elk verkeerslicht, rotonde of bocht toch weer een glimlach op je gezicht weet te toveren. In de stad vermaakt hij zich prima met het schichtig laveren tussen het drukke (file-) verkeer, maar van een uitstapje in het achterland wordt ‘ie pas echt vrolijk. Daar biedt’ie op een beschaafde manier lekker veel rijplezier. Wat dat betreft zou Kawasaki best wat breder mogen inzetten dan enkel de stad, want de Ninja kan best veel meer. En iedereen wil er op z’n tijd wel eens tussenuit, nietwaar?________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS KAWASAKI NINJA 250RMOTOR vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 28 mm, 300 watt dynamo, accu 12V/8Ah, kabelbediende meervoudige natte plaatkoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 62,0 x 41,2 mmCilinderinhoud 249 ccCompressie 11,6 : 1Max. vermogen 24 kW (33 pk) bij 11.000 tpmMax. koppel 22 Nm bij 8.200 tpmRIJWIELGEDEELTE brugframe van stalen buis, telescoop voorvork Ø 37 mm, niet instelbaar, stalen swingarm met hevelsysteem, veervoorspanning vijfvoudig instelbaar, enkele schijfrem voor Ø 290 mm, tweezuiger remklauw, schijfrem achter Ø 220, tweezuiger remklauw.Aluminium gietwielen 2.75 x 17; 3.50 x 17Banden 110/70-17; 130/70-17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.400 mm, balhoofdhoek 64,0º, naloop 82 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zithoogte 775 mm, drooggewicht 154 kg, tankinhoud 17 liter.Garantie twee jaarService-intervallen iedere 6.000 kmKleuren zwart en groenPrijs NL € 4.765,- / B € 3.900,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Kawasaki Motors Europe NV, tel. +32 (0)23-567 0500, www.kawasaki.nl________________________________________+Prijs-kwaliteit-verhouding.Soepel karakter van het blok.Extreem makkelijk en vriendelijk te rijden. -Beperkte stuuruitslag, zeker met lange benen.Erg korte eerste versnelling.Alles is wel erg basic.!Ondanks lage prestaties toch een gevoel van snelheid.Lekker lichtvoetige en levendige machine. ________________________________________[UNTERSCHRIFTE]Folgen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.