+ Plus

Warmdraaien MotoPlus 09-2008

Motorolie heeft de laatste jaren net zo’n ontwikkeling doorgemaakt als de motorfiets zelf. Vooral de bezitters van oldtimers en klassiekers merken dat: machines die vroeger berucht waren en bij onzorgvuldig gebruik grote motorische schade kondne oplopen, draaien met moderne olie probleemloos en zijn opeens ‘hufterproof’ geworden. De motorolie is zelfs zo goed geworden, dat je je inderdaad kunt afvragen of ze nog wel zo vaak ververst moet worden, zoals oud-Castrol-directeur Henk de Groot onlangs in enkele kranten en op tv mocht betwijfelen. Volgens De Groot is verversen niet meer nodig, alleen bijvullen is voldoende. De service-intervallen zijn volgens hem veel te kort en de oliemaatschappijen verdienen daar miljarden aan. Om nog maar te zwijgen van al die afgelopen olie die dus onnodig in het milieu terecht komt.Bij auto’s is een verversingsinterval van 30.000 km al geen uitzondering meer, vrachtwagens houden het zelfs 120.000 km vol. Maar die hebben dan ook een oliecarter met dik 40 liter inhoud! In de motorwereld kunnen we alleen maar dromen van dat soort service-intervallen. Bij ons is een verversingstermijn van 12.000 km nu eindelijk gemeengoed geworden, al zijn er ook uitschieters. Zo hanteert Aprilia bijvoorbeeld al 20.000 km voor hun nieuwste modellen, maar hebben we aan de andere kant van het spectrum KTM, die hun 690-ééncilinders graag elke 5.000 km bij de dealer terugziet voor service. Oké, die éénpitters zijn hypermodern en leveren vermogen voor twee, maar toch vraag ik me af of je dan als fabrikant niet de verkeerde prioriteiten hebt gesteld.Ik vraag me echter ook af of we in de motorwereld inderdaad naar die hele lange verversingsintervallen zullen gaan. Ten eerste worden er door de enorm hoge toerentallen, fragiele onderdelen en immense litervermogens zeer hoge eisen aan de olie van motorfietsen gesteld. Daarnaast smeert en koelt de olie niet alleen krukaslagers, de zuigers en de nokkenassen, maar ook de versnellingsbak en de natte koppeling. Met name die laatste is al een probleem op zich: de motorolie moet alles zo goed mogelijk smeren, behalve de koppelingplaten, die moeten juist zo stroef mogelijk blijven…Daarbij is de olievoorraad bij een motorfiets ook erg beperkt, zodat de olie ook maar een beperkte hoeveelheid ‘vervuiling’ kan opnemen. Bij die vervuiling moet je dus denken aan microscopisch kleine metaaldeeltjes van bijvoorbeeld de versnellingsbak of resten van de slijtende koppelingsplaten. Deze vervuilingen wordt door de oliedopes ‘ingekapseld’ en zwevend gehouden, om ze – als ze groot genoeg zijn – in het oliefilter eruit te filteren. Zo wordt voorkomen dat de kwetsbare lagers kunnen beschadigen of oliekanalen verstopt kunnen raken.Die combinatie van factoren maakt dat een motorfiets niet alleen speciale, hoogwaardige (en helaas dus ook dure) motorolie nodig heeft, maar dat het ook vrij regelmatig ververst moet worden. Met 12.000 km ben je als gemiddelde motorrijder eens per 2 à 3 jaar aan de beurt. Bovendien praat je over erg kleine hoeveelheden, zodat de financiële besparing bij langere intervallen dus eigenlijk in het niet valt ten opzichte van de zekerheid die je inbouwt door je aan de voorschriften te houden. Want daar ligt de laatste horde: motorfabrikanten en oliemaatschappijen zullen geen van beiden het risico van mogelijke garantieclaims willen lopen. Beiden blijven dus aan de veilige kant staan; alleen met in ééndrachtige samenwerking tussen motorfabrikant en olieleverancier zal er een grote stap naar langere intervallen gezet kunnen worden.Doe dat dus voorlopig niet op eigen houtje, maar blijf gewoon verversen, al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust en het welzijn van het schitterende stukje techniek in het vooronder. Wellicht ben ik al van de oude stempel, maar eerlijk gezegd gun ik mijn motor altijd het allerbeste. Misschien ben ik zelfs wel zo iemand die stiekem wel eens een keertje vaker ververst dan nodig is, gewoon om hem even te verwennen…Eric Bulsink

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...