+ Plus

Eerste Test Ducati Monster 696

Na 15 succesvolle jaren wordt de Ducati Monster-serie afgelost door een nieuw model, waarvan deze 696 de eerste is. De Monster werd voor deze upgrade volledig aangepast, van frame en blok tot aan wielen en tank. Waarbij het dus de vraag is of deze Monster Versie 2.0 nog wel een echte Monster is.De introductie van de nieuwe Monster-lijn is voor Ducati erg belangrijk. In de afgelopen 15 jaar kreeg dit model immers een ware cultstatus, logisch dat er voor de aflossing van de wacht niet over één nacht ijs werd gegaan. Karakteristieke elementen als het vakwerkframe, de bullige tank en het korte kontje moesten daarbij niet alleen behouden blijven, maar zelfs dominanter aanwezig zijn op het nieuwe model, zodat het gespierde karakter van de naked-bike nog nadrukkelijker naar voren komt. Dat verklaard bijvoorbeeld waarom de framebuizen van de nieuwe Monster met hun 34 mm diameter dikker zijn dan ooit en gaan mooi over in het aluminium achterframe, dat net als de swingarm is gemaakt volgens een speciaal drukgiet-procédé.De 15-liter-tank is gecombineerd met de 10 liter grote airbox en is qua omvang duidelijk gegroeid, terwijl de cockpit juist erg compact is gehouden, evenals de stompe koplamp, die helemaal tussen de vorkpoten lijkt te zijn geduwd. Achter vallen vooral de twee hoge uitlaatdempers op, waarbij we ons niet aan de indruk kunnen ontrekken dat er met een schuin oog naar Triumph is gekeken.De nieuwe 696 is volgens de fabriek – vergeleken met de oude Monster 695 – beduidend beter handelbaar, beter wendbaar en beter rijdbaar. De zithoogte bleef met 770 mm gelijk; de machine voelt er prettig compact door aan. Vooral ook omdat de nieuwe 696 tussen je knieën iets slanker aanvoelt. De iets verder naar achteren geplaatste voetsteunen zitten comfortabel, ook al omdat de hoek van je knieën nu iets minder scherp is en je automatisch met je hele lichaam een tikje voorover helt. Daardoor valt het lekker brede stuur goed in de hand en kun je de koe goed bij de horens vatten.Er blijkt echter niet veel kracht nodig om de M696 te berijden, daar zorgt onder meer het lekker lage gewicht van 161 kilo voor. Zelfs volgetankt en rijklaar blijft hij onder de 180 kilo en dat maakt hem een heerlijk handzaam machientje, die erg lichtvoetig door het stadsverkeer is te loodsen.In het drukke verkeer blijkt de nieuwe 696 ook verder zo mak als een lammetje. De machine herinnert eigenlijk in niets aan het eigenwijze rijgedrag van zijn voorganger, die elke bocht onder dwang doorgestuurd moest worden. Nee, dan is het rijgedrag van de nieuwe veel netter en preciezer: hij doet precies waar je als rijder aan denkt en hij volgt hele mooi de gekozen lijn, zonder dat je halverwege een bocht nog weer moet corrigeren. Met dank aan de lekker Bridgestone BT056’s rijd de 696 lekker stabiel en richt zich ook niet op tijdens het bijremmen in een bocht. Keurig!Als je lekker door de stad wilt flitsen, is een beetje stuuruitslag ook erg fijn en ook daaraan heeft Ducati gedacht. Waar zijn voorganger het nog moest doen met 27º stuuruitslag, kan het stuur bij de nieuwe 696 32º verdraaien, waardoor je hem veel beter kunt keren op een smalle weg, of tussen een file door kunt slalommen.Wat de vering betreft koos Ducati voor vertrouwde partners: een – helaas niet instelbare – upside-down voorvork van Showa voor en een monoschokbreker van Sachs achter. De vering blijkt een goed compromis te zijn tussen comfort en sportiviteit, al dient de eerlijkheid te zeggen dat we de nieuwe Monster nog niet uitgebreid hebben kunnen testen op slingerende secundaire wegen en we zijn best benieuwd hoe de 696 het met bijvoorbeeld bagage achterop op een snel parcours doet.De remmen boezemen in eerste instantie ontzag in met de 320 mm voorremschijven en dikke vierzuiger-remtangen. Toch hoef je er geen angst voor te hebben, want ze bijten niet agressief, maar zijn goed doseerbaar en soepel te bedienen.Als vanouds kreeg de kleine Monster een luchtgekoeld hart: de vertrouwde 90º V-twin met een bovenliggende nokkenas en twee kleppen per cilinder. Toch is er veel ontwikkelingsenergie in het inwendige van het blok gestoken, zodat de krachtbron nu niet alleen voldoet aan de strenge Euro3-uitlaatgaseisen, maar daarnaast toch nog zeven pk meer levert dan zijn voorganger. Met de huidige 80 pk bij 9.000 tpm mag de 696 absoluut gezien worden. Ducati kon die vermogenswinst behalen door veranderingen aan de zuigers, cilinders en de verbrandingskamers. De boring en de slag (en daarmee de cilinderinhoud) bleef wel gelijk, net als het typische Ducati-uitlaatgeluid.Bij hele lage toerentallen merk je nog niet zoveel verschil met de 695, maar vanaf het middengebied merk je dat de nieuwe 696 duidelijk meer in zijn mars heeft. Hij trekt gewillig door, om rond de 9.500 tpm soepel afgeregeld te worden. Wel merk je rond de 5.000 tpm een hele lichte afvlakking van het vermogen, waarna de machine boven de 6.000 tpm er echt lekker aan begint te sleuren. Vergeleken met de voorganger vallen echter vooral de goede manieren van de 696 op. Hij hangt heerlijk aan het gas, draait mooi soepel en heeft weinig last van lastwisselingen. Keurig en een flinke verbetering ten opzichte van de 695.Al met al is de nieuwe Monster 696 een flinke stap vooruit voor Ducati. De machine is op alle vlakken beter en is in zijn geheel ook veel makkelijker te bedienen. Daarmee is de 696 een echt kunstwerkje geworden. Maar bovenal is het ook nog steeds een èchte Monster!Streamers:[GRUNE BALKEN]+Motor: levenslustig met soepele gasreactie.Rijwielgedeelte: handelbaar en precies sturend.Zithouding: laag en compact.[ROTE BALKEN]-Voorvork: niet instelbaar.Dashboard: slecht afleesbaar.[BLAUE BALKEN]!Styling: in zijn geheel erg geslaagd.Modern classic: op alle fronten nieuw, maar een Monster gebleven.TECHNISCHE GEGEVENS DUCATI MONSTER 696MOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor, een bovenliggende tandriem aangedreven nokkenas en twee kleppen per cilinder, desmodromische bediening, wet-sump smering, injectie Ø 45 mm, geregelde katalysator, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 88,0 x 57,2 mmCilinderinhoud 696 ccMax. vermogen 58,8 kW (80 pk) bij 9.000 tpmMax. koppel 69 Nm bij 7.750 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe met motor als dragend deel, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokdemper en hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, remschijf achter Ø 245 mm, tweezuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50×17; 4.50x17Bandenmaat 120/70ZR17; 160/60ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1450 mm, balhoofdhoek 66°, veerweg v/a 120/148 mm, zithoogte 770 mm, droog gewicht 161 kg, tankinhoud/reserve 15/3 liter. Garantie 2 jaarService-interval 12.000 kmKleuren rood, zilver en zwartPrijs NL € 8.632,- / B € 7.900,-INFO NEDERLAND EN BELGIЁ Ducati North Europe, tel. +31 (0)70-301 73 99, www.ducati.nl [[BU]2 x detailbilder gebrauchen: scheinwerfer & cockpit]]Kunstige koplamp: de stompe koplamp bestaat in feite uit twee delen en zit helemaal tussen de voorvorkpoten.Kunstige spiegels: designspiegels die niet alleen mooi zijn, maar waar je ook nog iets in kunt zien!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.