Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Alles over de nieuwe BMW F450-twin

Een van de opvallende nieuwkomers op de afgelopen EICMA in Milaan was de productieversie van de BMW F450GS. De nieuw ontwikkelde tweecilinder-lijnmotor bevat in ieder geval twee verrassingen.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Zoals verwacht benut de BMW F450GS de A2-rijbweijslimiet volledig met 48 pk bij 8.750 tpm. En dat met precies 420 cc, verdeeld over twee cilinders. Een boring van 72 mm en een slag van 51,6 mm resulteert in een cilinderinhoud van 420cc, met een relatief korte slag en dus waarschijnlijk een lekker levendig motorkarakter. BMW geeft verder een maximaal koppel van 43 Nm bij 6.750 tpm op.

Hoge compressie

Als modern ontwerp is dit nieuwe blok uiteraard vloeistofgekoeld, gecombineerd met benzine-injectie van Bosch en ride by wire. Het prestatiepotentieel van de nieuwe F 450-motor van BMW zit heel ‘klassiek’ in de motorhardware: vier kleppen per cilinder, plus klepbediening middels tuimelaars en dubbele bovenliggende nokkenassen). Omwille van een compacte constructie loopt de distributieketting niet om beide nokkenassen, maar alleen om de as aan de uitlaatzijde. Via tandwielen drijft de uitlaatnokkenas ook de inlaatnokkenas aan. Met 13:1 is de compressieverhouding van de F 450-motor verbazingwekkend hoog, bijna supersportief. Daarbij ligt de focus niet alleen op zo sterk mogelijke prestaties, maar ook op een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Naar verluidt is dat 1 op 26,3 (volgens de WMTC-norm).

Pagina gaat door onder advertenties

135-graden-krukas

Uniek voor een tweecilinder-lijnmotor is de 135-graden-krukasconfiguratie van de BMW F 450 GS. Dit en het viertaktprincipe zorgen voor de ongelijke ontstekingsintervallen: 225 en 495 graden. Bij elkaar opgeteld is dat 720 graden – oftewel twee omwentelingen van de krukas. Qua karakter en geluid valt de nieuwe BMW-twin daarmee tussen de gebruikelijke krukaslay-outs van 90/270 graden of 180 graden. Ook hier gaat een balansas storende trillingen tegen. Deze is voor de krukas geplaatst.

Easy Ride Clutch

Het tweede bijzondere kenmerk van de nieuwe F450-aandrijving van BMW is de zogenaamde Easy Ride Clutch (ERC) van toeleverancier F.C.C. uit Japan. Dit is een doorontwikkeld centrifugaalkoppelingssysteem, dat ogenschijnlijk werkt met kogels van verschillende grootte en gewicht in een veerbelaste nokkenbaan. Dit toerentalafhankelijke systeem is volgens BMW zo nauwkeurig uitgebalanceerd dat het bij het wegrijden koppelt en, met behoud van het motorremvermogen, pas weer ontkoppelt wanneer het motortoerental daalt tot het stationaire toerental – automatisch. Het – wel aanwezige – koppelingshendel intrekken, is dus niet nodig. En: met ERC is het onmogelijk om de motor te laten afslaan. Vooralsnog lijkt ERC een optionele feature voor de BMW F450GS, in combinatie met de schakelassistent/quickshifter.

De BMW F450GS komt in 2026 als eerste model met de nieuwe twin op de markt. Dat er nog meer modellen zullen volgen, is een publiek geheim, met waarschijnlijk als eerstvolgende de naked F450R. BMW-partner TVS gaat de F 450-modellen in India produceren en heeft mogelijk zelf soortgelijke, gedeeltelijk verwante modellen in de planning.

Technische gegevens BMW F450GS

MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 38 mm, geregelde katalysator, 334 Watt dynamo, accu 12V/8Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, ketting.

Boring x slag               72,0 x 51,6 mm

Cilinderinhoud          420 cc

Compressieverhouding         13,0 : 1

Max. vermogen          35,0 kW (48 pk) bij 8.750 tpm

Max. koppel               43 Nm bij 6.750 tpm

RIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe met motorblok als dragend deel, upside-down voorvork Ø 43 mm, in- en uitgaande demping instelbaar, dubbelzijdige aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, schijfrem voor Ø 310 mm, vierzuigerremklauw, schijfrem achter Ø 240 mm, enkelzuigeremklauw, ABS (hellingshoekafhankelijk).

Aluminium gietwielen          2.50 x 19; 3.50 x 17

Bandenmaat  100/90-19; 130/80-17

MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.465 mm, balhoofdhoek 61,9°, naloop 115 mm, veerweg v/a 180/180 mm, zithoogte 845 mm, drooggewicht 178 kg, maximum toelaatbaar totaalgewicht 355 kg, tankinhoud/reserve 14,0 liter.

Garantie          3 jaar

Kleuren          zwart, blauw, rood

Prijs NL € 8.600,- / B € .7250,-

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Motoren artikelen & nieuws
BMW artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week