+ Plus

Reporatge EICMA 2011

Waar alle andere merken op de Intermot in Keulen en in de aanloop naar de grote EICMA-beurs in Milaan hun kruit al verschoten, bewaarde Honda het lekkers tot het laatst. Met acht nieuwe of vernieuwde 2011-modellen, waaronder de heel fraaie 1200 V4 Crosstourer allroad, stal Honda de show op de verder wat matte EICMA. Naast Honda waren het verder vooral de Italiaanse merken die deze thuiswedstrijd gebruikten om hun nieuws aan het publiek te presenteren. Aan de vooravond van de EICMA toonde Honda als ‘teaser’ al de eerste foto van de VFR800X Crossrunner, een modern ogende machine met een hoge zit en strakke rijeigenschappen. Technisch leunt dit model op de VFR800 VTEC, zoals de lezers van MotoPlus ook al in het vorige nummer konden lezen. Het bekende 782 cc V4-blok van de VFR800 is voor het gebruik in de Crossrunner nog meer afgestemd op puur rijgemak. Het topvermogen is nu 74,9 kW (102 pk) bij 10.000 tpm, het maximum koppel 73 Nm bij 9.500 tpm. Beide waardes liggen dus net iets lager dan bij de VFR. De benzinetank meet maar liefst 21,5 liter. Zoals we in MotoPlus 21 al schreven, oogt de Crossrunner wat lichter dan de VFR en dat blijkt ook op de weegschaal tot uiting te komen, want rijklaar vol benzine weegt hij 240 kilo, wat ruim 13 kilo minder is dan de VFR. Door zijn stoere allroad-achtige look lijkt de Crossrunner hoog op zijn poten te staan, maar met 816 mm blijft de zithoogte binnen de perken en ook de veerwegen zijn met 165 mm voor en 145 mm achter niet overdreven groot. Combined-ABS-remmen zijn standaard op deze nieuwe Honda, die eind februari bij de dealers wordt verwacht. De verkoopprijs is nog niet bekend, maar deze zal duidelijk onder de huidige VFR (€ 14.790,-) liggen.Als verrassing toverde Honda op de EICMA nog een nieuw V4-model uit de hoge hoed en ditmaal betrof het dus wel de stoere allroad op basis van het blok uit de nieuwe VFR1200. De geruchten daarover deden al langer de ronde en verstomden op slag toen de VFR800 Crossrunner op het toneel verscheen, maar dat bleek slechts een bliksemafleider, want in Milaan werd ook de VFR1200 V4 Crosstourer aan het publiek getoond. Met nog wel de nadrukkelijke vermelding dat het hier een conceptmodel betrof, maar die toevoeging kon wat ons betreft achterwege blijven, want de V4 Crosstourer zag er uitermate definitief uit en werd zowel in een standaarduitvoering als in een aangeklede versie vol accessoires getoond. Niet alleen het model is dus productieklaar, ook de accessoirelijn lijkt al af te zijn. Het zal ons dus niet verbazen als dit model in de loop van 2011 geïntroduceerd gaat worden en bij de dealers zal staan. Die zullen ook wel met smart staan te wachten op deze nieuwe dikke allroad van Honda, want dit lijkt bij voorbaat al een model dat het goed zal gaan doen en die de fakkel met verve kan gaan overnemen van de Varadero V-twin. Bovendien lijkt de automatische Dual Clutch Transmissie ook op het Crosstourer-lijf geschreven.Die Dual Clutch Transmissie vinden we ook terug op de Mid Range Concept, een ander prototype dat Honda in Milaan showde. Met dit nieuwerwetse model wil Honda een brug slaan tussen de naked-bike en de echte scooter. In de verte herkennen we hier ook de weinig-succesvolle Honda DN-01 in terug, maar dan lijkt er wel iets beter nagedacht over de praktische kant.Met de Mid Range Concept wordt de brug naar de echte scooters geslagen en op dat vlak had Honda in Milaan twee nieuwtjes te melden: de SW-T600 en de SH300i. De SW-T600 is een toevoeging aan Honda’s line-up van zware motorscooters. Hij is gebaseerd op de SW-T400, maar in tegenstelling tot deze laatste is hij voorzien van een 582 cc onderhoudsarm tweecilinderblok met een vermogen van 37,7 kW (51 pk). Onder het zadel zit een opbergvak dat groot genoeg is voor twee helmen. De SW-T600 is standaard uitgevoerd met een krachtig Combined ABS-remsysteem, elektronische benzine-injectie en een katalysator.De SH300i is heel andere koek op scootergebied: dit is een zogenaamde ‘step-through-scooter’ die met name in het stadsverkeer erg populair zijn, met name in steden als Milaan zelf. De vernieuwde SH300i is voorzien van een ééncilinderblok dat 27 pk levert. Hij heeft een gecombineerd remsysteem met (standaard) ABS en kreeg voor 2011 volledig nieuw plaatwerk, een met leer bekleed zadel, nieuwe 16 inch aluminiumwielen en verbeterde vering.Leuk natuurlijk, maar als motorrijders zitten we te wachten op écht Honda-nieuws en dat was er in de vorm van vernieuwde CB600F en CB1000R, plus ‘de return of the legend’: de CBR600F. En om meteen met die laatste te beginnen: de Honda CBR600F pakt de draad weer op van een zeer populaire serie sportmachines, waarvan in 1987 de eerste generatie verscheen en die jarenlang toonaangevend was in het middensegment. Met het steeds sportiever worden van de populaire 600-klasse, nam bij Honda de CBR600RR het vaandel over van deze allround-F, die enkele jaren geleden ook geheel van het strijdtoneel verdween. Maar in 2011 maakt deze machine dus een ware revival mee. Daarbij is het geen opgewarmde prak, maar een compleet nieuwe, fris gelijnde allround sportmotor. Technisch leunt de nieuwe CBR600F enigszins op de CB600F Hornet, waarvan het 102 pk sterke vierciklinderblok is geleend. Dat blok hangt onder een gehele nieuw gegoten aluminium backbone-frame met één centrale ligger die over het motorblok van balhoofd naar achtervorklagering loopt. De fraai vormgegeven CBR600F is standaard uitgerust met het Combined ABS-remsysteem en moet het vooral hebben van zijn allround kwaliteiten, die zijn verstopt in een leuk sportief jasje. De prijs van deze begin 2011 leverbare nieuwe middenklasser zal net onder de tien mille blijven.Zijn kleine broer, de CBR250R, konden we in het vorige nummer van MotoPlus al voorstellen, de vernieuwde CB600F Hornet en CB1000R kregen in Milaan de handen op elkaar toen het doek eraf ging. De CB600F Hornet is zonder twijfel één van de populairste naked bikes in de middenklasse. Voor 2011 is hij – net als zijn grote broer de CB1000R – uiterlijk wat opgefrist en verkrijgbaar in nieuwe kleuren.De CB600F kreeg een hogere en slankere achterzijde. Ook nieuw zijn de koplamp en het instrumentarium met digitale toerenteller. De CB1000R heeft een dikker aluminium stuur en nieuwe driehoekige koplampen met een led-stadslicht. Ook hier is verder de achterkant van de buddy gestroomlijnder en korter. Bij de CB1000R springt vooral de nieuwe ‘tricolour’ versie in het oog.Niet alleen Honda toonde een nieuw scooterconcept, ook BMW liet in Milaan, naast de nieuwe G650GS en vernieuwde R1200R (zie MotoPlus 21), een studiemodel zien van een lekker dikke maxiscooter. Andermaal mocht BMW-baas Hendrik von Kuenheim prachtige groeicijfers tonen bij de BMW-persconferentie. Met name in de klasse boven 500 cc motorfietsen kan niemand nog om BMW heen en hebben de Duitsers in de meeste vooraanstaande motorlanden ongeveer éénvijfde(!) van de markt in handen. Om die groei te kunnen blijven realiseren denkt men in München natuurlijk ook hard na over nieuwe markten en één van die nieuwe markten is duidelijk de motorscooter. Met de redelijk productierijpe Concept C liet BMW in Milaan hun visie op de maxiscooter zien. Waarbij je dan weer niet moet uitsluiten dat men eerst met een dergelijk topmodel komt, om dat later naar beneden toe uit te breiden: die top-down-strategie is in de autowereld zeer gebruikelijk en daar weet BMW immers alles van… Over de motorisering doet men nog geheimzinnig, wel lieten ze al los dat het om een nieuwe parallel-twin gaat, voorzien van een automatische CVT-transmissie. Het zou voor de hand liggen wanneer de techniek van de (superzuinige!) F800-twin op deze manier wordt overgeheveld naar scooterland: een groot deel van het 800cc-motorblok zou op die manier kunnen worden ‘hergebruikt’. Een gecombineerd ABS-remsysteem met lekkere dikke voorremmen (met radiale remklauwen!) belooft ook veel goeds. De op dit prototype gemonteerde achteruitkijkcamera’s met beeldschermen in het dashboard lijken ons wat veel van het goede, maar in grote lijnen lijkt de BMW maxiscooter wel klaar voor de weg.Of er naast al dat scooternieuws ook nog echt motornieuws was in Milaan? O wel degelijk. Motornieuws waar ook je sportieve hart sneller van kan gaan slaan. Zoals de flink vernieuwde KTM RC8R bijvoorbeeld, die de huidige RC8 gaat vervangen, maar die gelukkig ondanks alle extra’s niet meer gaat kosten, want de prijs blijft 19 mille bedragen. Twee jaar na zijn introductie is de meest sportieve KTM wegmotor grondig herzien. Een zwaardere krukas, twin-spark-ontsteking en aangepaste afstelling zorgen niet alleen voor betere draai-eigenschappen, lager verbruik en schonere uitlaatgassen, maar ook voor 175 pk topvermogen en 127 Nm trekkracht. Ruim voldoende om dit 185 kilo wegende kanon enorm de sporen te geven. Ook de vering is herzien en biedt meer comfort en betere afstelmogelijkheden voor circuitgebruik.Ook sportief en bloedmooi is de nieuwe MV Agusta F3, die we voor het eerst mochten aanschouwen in Milaan. De compacte sportieve Italiaan kreeg een 675 cc driecilinderblok, dat volgens de fabrieksopgave goed is voor 137 pk. Bijzonder is dat de krukas achterover draait (net als bij de Yamaha M1 van Rossi en Lorenzo dus) en dat de driepitter is volgehangen met legio technische snufjes als ride-by-wire, een instelbare vermogenskarakteristiek en traction control. Het combinatie brugframe van aluminium schetsplaten met stalen buizen vormt de ruggengraat van de F3, die wordt afgeveerd door een Marzocchi voorvork en Sachs achterschokbreker. Qua uiterlijk doet de neus heel erg denken aan die van de F4; aan de achterkant vinden we natuurlijk de drie beeldschone uitlaatpijpjes die rechts naast het achterwiel zitten. De daadwerkelijke productie is nog niet begonnen; binnenkort gaat MV de eerste testritten met de nieuwe driecilinder maken in Zuid-Spanje, dus het is niet erg waarschijnlijk dat we al in 2011 F3’s op de straat kunnen gaan tegenkomen.En dat geldt wel voor zijn 1 op 1 concurrent, de 675 Triumph Daytona driecilinder. Die komt in 2011 in een exclusieve R-versie op de markt, die onder meer is uitgerust met fraaie Öhlins-vering, identiek aan de vering die in de racerij wordt gebruikt. De Daytona 675R krijgt dus een revolutionaire Öhlins 43 mm NIX30 voorvork en de in de MotoGP ontwikkelde TTX36 achterschokbreker. Om ervoor te zorgen dat de Daytona 675R naast superieure vering en demping ook toonaangevende remkracht heeft, is ook op dat vlak gekozen voor het allerbeste: radiaal gemonteerde Brembo monoblock remklauwen en een radiale rempomp. Verder heeft de 675R een standaard quickshifter en een groot aantal carbon onderdelen, waaronder achterspatbord, uitlaatschild en voorspatbord.Het echte nieuws van Triumph in Milaan werd natuurlijk gevormd door de nieuwe Tiger 800, die in MotoPlus 21 ook al werd voorgesteld. Toen ontbraken nog de exacte technische gegevens, inmiddels weten we dat de nieuwe 800 Tiger wordt gemotoriseerd door het 675-blok dat is voorzien van een tot 61,9 mm vergrote slag. De 74 mm grote zuigers zijn dus gelijk aan die van de Daytona 675, met de langere slag komt de cilinderinhoud op 799 cc en daarmee levert het blok 95 pk bij 9.300 toeren en 79 Nm bij 7.850 toeren. Ondanks dat de basis van het motorblok dus gelijk is, haast Triumph zich te zeggen dat 90 procent van de blokonderdelen toch nieuw is geconstrueerd. Dat geldt onder meer voor het carter, om plaats te bieden aan de grotere krukas. De nieuwe Tiger 800 weegt volgetankt 210 kilo (XC-versie: 215). Triumph plaatst de nieuwe Tiger 800 nadrukkelijk naast diens grote concurrent, de BMW F650GS en F800GS. Juist daarom is er ook al erg veel aandacht besteed aan een uitgebreide accessoirelijn, die ook op korte termijn leverbaar zal worden, zodat je je nieuwe Tiger 800 dus volledig kunt aankleden.Goed nieuws voor de jonge sportrijder is dat Aprilia hen niet vergeet. Met het verdwijnen van de hypersportieve Aprilia RS125 tweetakt was de keuze voor jong beginnende motorrijders (of ouderen die de lol van een ééncilinder 125-tweetakt wel inzagen) zeer beperkt geworden, maar nu brengt Aprilia een nieuwe RS4 uit: een fraaie 125 cc sportmachine op basis van een modern watergekoeld eencilinder-viertaktmotorblokje, compleet met vier kleppen, dubbele bovenliggende nokkenassen, drysump-smeersysteem en injectie. Dat blokje hangt onder een aluminium brugframe met een 41 mm upside-down-voorvork en een asymmetrische swingarm. Voor zit er een grote 300 mm remschijf met radiale remklauw in het 17-inch wiel, achter een 220 mm schijfrem. Bijzonder is dat de uitlaatdemper is geïntegreerd in de onderkuip. Over het topvermogen rept Aprilia nog niet, maar met de RS4 lijkt het stappenrijbewijs helemaal niet zo’n straf!Minder geheim doet Aprilia over het topvermogen van hun nieuwe naked-kanon: de Tuono V4R. Deze naked-uitvoering van de RSV4 is goed voor 119 kW (162 pk) bij 11.000 tpm en 110 Nm bij 9.000 tpm. Helemaal naked is de nieuwe V4 Tuono trouwens ook niet, want rond de radiateur en de koplampen zit een fraai scherp kuipje, die de Tuono V4 een fantastische look geeft. De Tuono V4 kreeg een nieuw uitlaatsysteem met een bypass-klep en de laatste generatie ride-by-wire gasklepbediening. Ook op de verdere elektronica werd niet bezuinigd, want ook de nieuwe viercilinder Tuyono kreeg het Aprilia Performance Ride Control systeem dat onder meer werkt met twee gyroscopen en twee acceleratiemeters voor de volledig instelbare traction control, wheelie control, quickshifter en het ALC: Aprilia Launch Control. Met twee knoppen op de linker stuurhelft activeer je dit ALC, dat je vervolgens optimaal en zo hard mogelijk laat optrekken zodra je de koppeling loslaat. Daarbij zorgt de elektronica ervoor dat wheelie en wielspin onder controle blijven, net zoals in de MotoGP en het WSB. We kunnen nauwelijks wachten om de klinkers ermee uit het wegdek te trekken!Uit hetzelfde huis, maar met een andere merknaam en ander imago, zijn de Moto Guzzi Stelvio en Norge, die beiden voor 2011 op vele punten zijn verbeterd. De Norge toerbuffel – nota bene de motor waarmee de politie in Berlijn rijdt, de stad waar de BMW’s worden geproduceerd! – kreeg een verbeterde stroomlijn uit één geheel, compleet met nieuwe elektrische ruit en nieuwe koffers. Het 1200 cc V-twin-blok is voorzien van andere nokkenassen, een ander uitlaatsysteem en een verbeterd motormanagementsysteem voor een rustigere en stillere motorloop.Ook de Stelvio is op vele punten gewijzigd voor 2011. Met name de neus van de stroomlijn met de polariserende koplampen is onder handen genomen: het geheel ziet er nu wat strakker en moderner uit. Nieuw is ook de 32-liter-tank, de hogere ruit, het zadel en de koffers. Ook de vering is onder handen genomen, net als het ABS-remsysteem en het dashboard. Als voorheen blijft de Stelvio 1200 leverbaar in de standaarduitvoering en als avontuurlijke NTX.Als uitsmijter van de Milanese Eicma-beurs noemen we de Husqvarna Mille 3, die werd gepresenteerd op de stand van moederbedrijf BMW. Geen serieuze machine, maar een echt prototype gebouwd rond een driecilinder-motorblok met drie losse cilinders van een 450 cc Husqvarna crosser, enigszins vergelijkbaar met de oude NSR-driecilinder tweetaktracers van Honda. Twee van die cilinders liggen plat vooruit, de derde staat mooi rechtop. Bijzonder, of beter gezegd: bizar. En ook niet direct een motor die je snel zo op straat tegen zult komen. Maar wel mooi om naar te kijken. En wat betreft het zien en gezien worden is Milaan nu eenmaal de hoofdstad van de wereld!

Lees meer over

BMW Honda Triumph Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-