+ Plus

Eicma 2008: BMW

Maar liefst vijf nieuwe modellen had BMW nog achter de hand voor de Milanese Eicma-beurs. Waar ze in Parijs zes weken geleden de focus nog op de supersportieve HP2 Sport legden, kwamen in Milaan de avontuurlijke machines aan bod: naast een aangepaste R1200GS en R1200GS Adventure brengt BMW in 2008 immers ook twee kleine GS-en uit in de vorm van de F650GS en F800GS. En voor wie ècht het zand in wil, neemt men de G450X enduromachine in productie.BMW heeft grote plannen. BMW Motorrad, de motortak van het Duitse bedrijf, draait als nooit tevoren en produceert dit jaar maar liefst 100.000 motorfietsen. Bovendien willen ze doorgroeien: de komende vier jaar moeten dat er 150.000 worden. Een deel van die groei haalt men uit de aankoop van het terreinmerk Husqvarna. Dat merk heeft inderdaad veel potentie en zal met de (financiële) steun van BMW komende jaren zeker weer echt van zich laten horen in de terreinsport. Daarbij zal het succes van KTM in de noppensector zeker als voorbeeld gelden voor de BMW-Husqvarna-combinatie.Voorts zal BMW ook groei willen halen uit de supersportieve sector, waar men nu in feite nog niet actief is. De in Parijs getoonde HP2 Sport is in dat kader een voorproefje, want over een jaar moet de WK superbikeracer klaar staan en daar zal ook een straatmotor bij horen. De eerste geruchten reppen van een machine met een lay-out als die van de Suzuki GSX-R1000, dus een compacte watergekoelde viercilinder met kettingaandrijving. Maar daarvoor moeten we dus nog even geduld hebben.Een van de huidige pijlers van het BMW-gamma is zonder enige twijfel de R1200GS, hetzij in de basis-uitvoering, hetzij in de rijk uitgeruste Adventure-uitvoering. In Nederland is het met een kleine 500 stuks tot nu toe in 2007 veruit de best verkochte nieuwe motorfiets en ook in menig ander land (zoals thuisland Duitsland, waar ze er rond de 10.000 van slijten!) is het BMW’s belangrijkste model. Zelfs wereldwijd is de GS één van de allerbest verkopende motorfietsen! Logisch dat de GS alle aandacht van de fabriek heeft en de machine voor zijn vijfde levensjaar op verschillende punten heeft aangepast, waardoor de prestaties zijn verbeterd, het uiterlijk opgefrist en de machine dynamischer rijdt.Het bekende boxerblok is op vele punten aangepast en levert – mede dankzij het tot 8.000 toeren verhoogde maximum toerental, de aangepaste tuning en de tot 1 op 12 verhoogde compressie – nu 77 kW (105 pk) bij 7.500 tpm. Samen met een geheel herziene versnellingsbak (zowel wat bediening als overbrengingsverhoudingen betreft) en een kortere cardan-overbrenging moet het nieuwe blok een veel levendiger karakter geven, waarbij hij ook in de hogere toerenregionen meer pep heeft. Een belangrijke motorische wijziging betreft verder de toepassing van een zwaardere dynamo (van 600 naar 720 watt), wat gezien de vele elektrische accessoires voor de GS een welkome versterking is.Het rijwielgedeelte van de 2008-GS kreeg gietwielen (19 inch voor en 17 inch achter), maar optioneel kan de machine nog steeds met gespaakte wielen worden uitgerust. De ‘ruige’ GS Adventure is standaard nog wel van de gespaakte wielen voorzien.Bijzonder is dat de GS nu af-fabriek ook met het optionele ESA-veersysteem kan worden uitgerust. Met dit systeem kun je de veerinstelling van de machine elektronisch – via een druk op de knop – instellen. We kennen het ESA vooral al van de RT’s; voor de GS werd het systeem als extra instelmogelijkheid naast de diverse straatinstellingen (solo, duo, bagage en dat alles in de drie rij-standen comfort, sport en normaal) ook nog voorzien van een off-road-stand, met daaronder ook weer twee standen (medium en maximum) en drie rij-standen (soft, normaal en hard). In de zwaarste stand, bedoeld voor ruig terrein wordt meteen de grondspeling automatisch met twee centimeter vergroot! Kortom: het nieuwe ESA-systeem op de GS kun je de vering over een enorm breed gebied aanpassen aan de belasting, het soort terrein en het gewenste comfort.Excentrische (en 180º draaibare) stuurstroppen maken dat het stuur op de nieuwe GS verstelbaar is. Ook de handkappen (standaard op de Adventure en optioneel op de GS zijn verbeterd, net als het voorste deel van de buddyseat, dat een betere schuimlaag kreeg. Door een andere sensor voor de brandstofvoorraad te gebruiken, wordt die voorraad nauwkeuriger weergegeven in het display. LED’s zorgen voortaan voor het achterlicht. Ook uiterlijk werd de GS licht aangepast door middel van rvs-kappen aan weerszijden van de tank en een iets andere vorm van ‘de snavel’ Naast de nieuwe R1200GS en GS Adventure gaat BMW de populaire machine ook ‘downsizen’ in de vorm van de F800GS en F650GS. Hè, F650GS, die bestond toch al? Inderdaad, maar dat was tot voor kort de ééncilinder op F650-basis, een machine die rond de zomervakantie door BMW uit productie werd genomen. Nu is daar dus de F650GS tweecilinder voor terug gekomen, waarbij je je echter niet moet laten misleiden door dat getal 650, want in werkelijkheid heeft de nieuwe ‘650’ ook 798 cc cilinderinhoud. Sterker nog: in feite zijn de F650GS en de F800GS twee motoren met exact dezelfde basis: het verschil zit hem in de (technische) uitrusting en in de prestaties.Voor deze nieuwste GS-loot is het moderne tweecilinderblok uit de F800S en F800ST gebruikt. Dat blok hangt in deze GS onder een vakwerkframe van stalen buizen, dat enigszins geënt lijkt te zijn op het HP2-frame. Samen met het aluminium brugframe van de straat-F800’s kwam ook de enkelzijdige achterswing en de tandriemaandrijving te vervallen. De GS kreeg een gewone dubbelzijdige aluminium swingarm en een o-ring-ketting.De F800GS is de stoerste van het stel, hij kreeg onder meer gespaakte wielen (21 inch voor en 17 inch achter), een upside-down-voorvork met 230 mm veerweg. De monoschokbreker achter zorgt voor 215 mm veerweg. De onder de buddy verstopte tank (tankdop in het rechter-zijpaneel) kan 16 liter bevatten. Het uiterlijk van de F800GS is lekker stoer en avontuurlijk, met naast de magnesiumgrijze kleurstelling een flitsend ‘Sunset yellow’. Het kleine zwarte eindkapje vooraan de snavel geeft de 85 pk sterke F800GS net even wat extra smoel.En dat stoere uiterlijk moet de 650-uitvoering toch ontberen. Bij dat model lijkt zelfs moeite gedaan hem zo onopvallend mogelijk te maken. Dus alle frivoliteiten zijn overboord gezet, waardoor je – ondanks dat de technische basis hetzelfde is – toch een machine met een heel ander karakter krijgt.Het motorblok werd voor de F650GS teruggetuned tot 71 pk, met de melding dat dit model ook in een 25 kW/34 pk-uitvoering leverbaar is voor beginnende motorrijders. Een kleiner voorwiel (19 inch in plaats van 21 inch), een gewone telescoopvoorvork, minder veerweg en een lager zadel zorgen ervoor dat de F650GS ook beduidend kleiner lijkt dan zijn 800-broer. En ook is: de zithoogte is met 820 mm zes centimeter lager geworden! De minder uitbundige uitrusting, de lichte gietwielen en de enkele schijf in het voorwiel zorgen ervoor dat de F650GS ook maar liefst acht kilo lichter is dan zijn ‘grote’ broer. Ook in prijs zal er duidelijk verschil zijn tussen de F800GS en de F650GS: de 800 gaat in Nederland rond de 11.000 euro kosten, terwijl de 650 waarschijnlijk voor een prijs van rond de 9.000 euro bij de BMW-dealer zal komen te staan.Hoewel de BMW G450X terreinmotor al verre van geheim meer was en BMW het hele jaar al volop heeft getest met deze machine, was zijn introductie op de Milanese Eicma toch een soort verrassing. Gedurende het testtraject van deze volbloed enduromachine nam BMW immers Husqvarna over, dus de kenners vroegen zich al af wat BMW nu met haar eigen experimentele 450 zou gaan doen. Daarmee vissen ze immers weer volledig in de Husqvarna-vijver. Toch weerhield het BMW niet om ook haar eigen G450X op de markt te gaan brengen: vanaf juni 2008 kun je ermee wegrijden bij de dealer.De G450X herbergt een flink aantal onconventionele technieken, zoals de koppeling direct op de krukas, de voorover hellende cilinder met vertikaal inlaattraject en de swingarmas die in één lijn ligt met de uitgaande as, waardoor de kettingspanning altijd constant blijft. De machine heeft zich inmiddels in verschillende crosscountry- en WK enduro-wedstrijden bewezen.Waarschijnlijk zal de prijs straks voor onderscheid met de Husqvarna TE450 zorgen en het is daarbij niet ondenkbaar dat deze G450X duidelijk boven de Husqvarna’s wordt gepositioneerd. Naast de hele range huskies heb je dus straks als ‘premium-machine’ de BMW G450X. Als neusje van de zalm, voor diegene die exclusiviteit weten te waarderen. Opmerkelijk is dat KTM in Milaan juist bekend maakte exact hetzelfde te gaan doen met het merk Husaberg, dat nu alweer enige jaren hun eigendom is. Ook zij willen de onderlinge concurrentie uit de weg gaan en de Husabergs in de toekomst duidelijk duurder en exclusiever maken, zodat de merken naast elkaar door het leven kunnen gaan (zie ook pag. 20-21).[[BU]]De BMW R1200GS is na vier jaar op veel punten aangepast.De R1200GS is nu af fabriek ook leverbaar met de elektronisch verstelbare veringDe lay-out bleef ongewijzigd, maar meer vermogen, een andere versnellingsbak en gietwielen moeten de GS nog beter en dynamischer maken.De Adventure-uitvoering van de R1200GS krege onderhuids dezelfde technische verbeteringen.De stoere F800GS is een avontuurlijke middenklasser.De brave F650GS is in feite een meer op straatgebruik toegespitste 800.Met de G450X heeft BMW nu ook een heel serieuze terreinmotor in het programma.

Lees meer over

BMW Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-