+ Plus

Eerste Test BMW CE 02

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een futuristisch ontworpen tweewieler voor de jonge motorrijder om met speels gemak door het drukke stadsverkeer te surfen. In de drukke binnenstad van het Portugese Lissabon ontdekken we hoe de BMW dat afgaat.

De naam CE 02 klinkt wellicht bekend in de oren. Dat kan kloppen, twee jaar geleden presenteerde de Duitse fabrikant namelijk al de CE 04. Hoewel ze qua modelnaam als twee druppels water op elkaar lijken, is dat optisch heel anders. Ze delen weliswaar een soortgelijke futuristische uitstraling, maar bij de CE 04 overheerst het dragster-gevoel waar de CE 02 juist oogt als een kleine naked bike. Dat kleine heeft dan vooral weer te maken met de 14 inch wielen. Maar niet alleen de wielen zijn klein, ook het micro TFT-scherm is met z’n 3,5 inch op z’n zachtst gezegd minimalistisch. Desondanks geeft het schermpje wel in één oogopslag alle nodige informatie weer. En voor wie het toch te klein is, kan het dashboard uitbreiden door zijn smartphone als aanvullend dashboard te gebruiken met de smartphone-connectiviteit. Deze optie is helaas alleen beschikbaar bij de Highline-versie (zie kader), al kun je bij de basisversie wel je telefoon verbinden om te zien hoe laat de CE 02 klaar is met het opladen van de accu. De accu van je telefoon kun je dan weer opladen dankzij de USB-C-poort.

Een luchtgekoelde, elektrische synchroonmotor met een maximaal toerental van 7.200 toeren per minuut dient als krachtbron van de CE 02. Het vermogen wordt middels een tandriem overgebracht naar een tussenas aan de rechterkant, waarna een tandriem aan de linkerkant het uiteindelijk via opnieuw aflevert aan het achterwiel. Deze constructie zorgt volgens BMW voor een neutraal weggedrag en een laag zwaartepunt, wat in combinatie met het (rijklaar) gewicht van slechts 132 kilo voor een lichtvoetig stuurgedrag moet zorgen. Direct onder het zadel bevinden zich de twee grote, luchtgekoelde lithium-ion-accu’s. Beide accu’s hebben een bedrijfsspanning van 48V en hebben samen een totale energie-inhoud van 3,92 kWh, wat goed is voor 90 kilometer rijplezier (volgens WMTC). Heb je die kilometers achter de rug, dan duurt het met de standaard oplader van 0,9 kW iets langer dan vijf uur voor de accu’s helemaal vol zijn, en iets minder dan drie uur om van 20 naar 80% te laden. Met de snellader van 1,5 kW gaat dat vanzelfsprekend een stuk sneller (3,5 – 1,7 uur). De accu’s zijn na het loskoppelen van de stekker dankzij twee lusjes aan de zijkant van de batterijen erg makkelijk te verwijderen voor onderhoud of reparaties.

Dan nog even terug naar het koppel: door de twee accu’s is er een maximaal koppel van 55 Nm beschikbaar. Daarmee zit je vanuit stilstand met ongeveer drie seconden op de 50 kilometer per uur, wat behoorlijk veel sneller is dan bij een A1-fiets met een verbrandingsmotor. De topsnelheid ligt met 95 kilometer per uur wel wat onder die van een conventionele 15 pk-fiets, al stijgt dit in de praktijk tot iets boven de 100 km/uur, waardoor je zelfs (weliswaar kleine stukken) snelweg zou kunnen pakken.

De testmotoren staan te glinsteren in de felle zon voor het hotel in Lissabon. We rijden de Highline-variant met bijbehorende extra’s, met als kleine toevoeging dat BMW voor ons het comfortzadel installeerde. Deze is dus niet standaard bij de Highline-versie, maar is als optie verkrijgbaar. Naast dat comfortzadel is er – zoals altijd bij BMW – een legio aan accessoires beschikbaar. Zo zijn er een aantal zijtassen, een bagagerek, een topkoffer en een tweetal ruitjes leverbaar.

Afijn, tijd om de motoren te starten. Dat gaat dankzij het keyless ride-systeem met speels gemak: met de sleutel in de jas- of broekzak is het simpelweg een kwestie van in de buurt van de motor staan en een druk op de aanknop. Dan staat de BMW als het ware stand-by, en gebeurt er dus nog niks als je (per ongeluk) aan het gas zit. Eenmaal in het zadel gaat ‘starten’ eigenlijk precies hetzelfde als bij een verbrandingsmotor, remhendel in en op de startknop drukken. Enige verschil is natuurlijk dat daarna niet het pruttelende geluid van, bijvoorbeeld, een ééncilinder overheerst, maar het voorbij razende en toeterende stadsverkeer van Lissabon. Toegegeven, de eerste indruk in het zadel is wat onwennig. De CE 02 ziet er niet alleen uit als een geval apart, zo voelt hij ook. De lage zit met het stuur ver voor je en geen tank tussen de benen hebben, vergt toch even gewenning. Gelukkig duurt dat niet lang en is het gevoel na de eerste paar bochten al gevonden. Verder is het een typisch gevalletje van opstappen en wegrijden met de CE 02. Hij reageert vriendelijk, maar lekker direct op het gas, en laat al bij de eerste meters merken hoe makkelijk hij dankzij het lage zwaartepunt en gewicht te sturen is. De vering laat zich ook meteen van z’n beste kant zien. Voor mooi strak asfalt is de vering wellicht wat aan de zachte kant, maar op de hobbelige kasseien en met knipgaten bezaaide wegen hier in Lissabon is het erg goed. Wil je toch graag wat finetunen, dan is de veervoorspanning van de achterschokdemper aan te passen.

Niet veel later ontdekken we bij de eerste stop één van de praktische hulpmiddelen van de CE 02: de achteruitversnelling. Niet omdat de BMW zo zwaar is dat ‘ie lastig achterwaarts te manoeuvreren is, hij weegt immers maar 132 kilo. Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Bij het inhouden van de R-knop en een voorzichtige draai aan het gas beweegt de BMW zichzelf achterwaarts. Niet omdat het moet, maar omdat het kan dus! Een ding is zeker: praktisch is het wel. Zo makkelijk als de achteruithulp is, zo makkelijk is ook de bediening van het 3,5 inch TFT-scherm en het overschakelen naar de smartphone. Met de pijlen omhoog en omlaag scroll je door de informatie op het scherm, zoals tijd, actieradius en tripmeter(s). Hou je de pijl naar beneden twee seconden ingedrukt, schakelt de bediening eenvoudig over naar je smartphone. Ook hier kun je weer scrollen door de opties van de BMW Connected Services (alleen beschikbaar bij de Highline-variant), en met de pijl naar beneden ingedrukt weer terugschakelen naar het TFT-scherm. Voor het wisselen van rijmodi is er een aparte knop, waarmee voor het tweede deel van de route simpel en snel de Surf-modus wordt gekozen. In tegenstelling tot de andere twee rijmodi is er bij Surf geen recuperatie om – zoals de naam al doet vermoeden – lekker door het verkeer te surfen. Draai je het gas dicht, dan rol je vloeiend door zonder motorrem. Bij Flow en Flash is die motorrem er wel, waarbij in Flash die recuperatie het meest direct is.

Na de stop trekken we nóg verder de drukke binnenstad in. Geruisloos rijden we over een smalle en hobbelige klinkerweg tussen winkels en toeristen door. Met of zonder geluid, de CE 02 trekt veel bekijks. Maar voordat ze goed kunnen zien wat er passeert zijn we allang weer vertrokken. Een auto voor ons stopt plots midden op de smalle weg. Geen probleem, het ABS-systeem op het voorwiel zorgt voor een veilige noodstop. Het achterwiel is niet voorzien van ABS, waardoor het mogelijk is om zo nu en dan het achterwiel te blokkeren. Al vindt de Michelin City Grip-achterband dat natuurlijk wat minder grappig.

We laten het drukke stadsverkeer achter ons en slingeren langs de Taag over rustige wegen. Hier wordt nogmaals duidelijk hoe lichtvoetig de BMW stuurt. Met speels gemak laat hij zich van het ene op het andere oor leggen, en geeft met de minuut meer vertrouwen. Erg fijn zijn ook de twee sets voetsteunen. Hier in het rustige buitengebied van Lissabon staan de voeten op de voorste set, die zich net achter het voorwiel bevindt. Daarmee geeft de CE 02 een cruiser-gevoel: lekker ontspannen zit, met de benen iets vooruit. Zet je de voeten op de achterste set, dan neem je automatisch een actieve en sportievere houding aan, waardoor je meer een soort supermotard-idee krijgt. Het rijdt hier zo ontspannen dat het hotel, en daarmee het einde van de route, zich sneller aandient dan verwacht. Al met al is de CE 02 een ontzettend speelse fiets en een opvallende verschijning, die zich in het drukke stadsverkeer als een vis in het water voelt.

Conclusie
Met de CE 02 wil BMW door middel van een zelf te personaliseren design en fun-uitstraling het jongere publiek aanspreken. De rijeigenschappen sluiten daar naadloos bij aan: de ‘eParkourer’ is door het lage gewicht eenvoudig te rijden en snelt met het – voor A1-begrippen – enorme koppel van 55 Nm met speels gemak tussen het drukke stadsverkeer door. Echt toeren zit er met de CE 02 door de beperkte actieradius dan weer niet in, en ook is de aanschafprijs van € 8.250,- aan de hoge kant voor een A1-rijbewijsbezitter. Maar als je ergens een pot goud vindt, is de CE 02 zeker een leuke fiets om (duurzaam) mee door de stad te vliegen!

Lees meer over

BMW CE 02

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-