+ Plus

Bridgestone BT-021 banden

Bridgestone introduceert met de Battlax BT-021 de opvolger van hun succesvolle BT-020 sportieve toerband. Ze claimen een bredere inzetbaarheid, zowel wat de rijcondities als de motoren waar de band geschikt voor is. Volgens Bridgestone zijn de hoofdkenmerken ten opzichte van de BT-020 een sportiever stuurgedrag, een betere stabiliteit en een 15% langere levensduur, terwijl de droge en vooral natte grip toch zijn toegenomen. Banden zijn nog steeds zwart en rond, maar de prestaties blijven alsmaar toenemen. Dit wordt mogelijk gemaakt door doorlopend onderzoek naar nieuwe ingrediënten (zoals bijvoorbeeld silica als compoundcomponent), door het ontwikkelen van nieuwe productietechnieken (denk aan de staalkoordlagen) en aan de kruisbestuiving van bandentechnieken. Dit laatste zie je bijvoorbeeld bij de nieuwe “Cap & Base-techniek”. Die is ontstaan bij motorcrossbanden en druppelt nu door naar de brede radiaal straatbanden. Ook op zand genereert een zachte rubbercompound meer grip, maar als deze te zacht is scheuren de grote noppen te snel af. Daarom ontwikkelde Bridgestone een crossband waarbij slechts de buitenste millimeters uit de zachte compound bestond en de onderlaag (plus binnenkant van de nop) uit de hardere compound. Bridgestone is de pionier op het gebied van de Dual Compound techniek op straatbanden; ze passen dit al toe sinds 1985. Met de introductie van de BT-050 in 1992 is het zelfs hun handelskenmerk geworden. Maar waar je bij de BT-020 nog ziet dat de hele zijkant van de looplaag uit de zachtere compound bestaat, ligt die zachtere compound bij de BT-021 (dus dankzij het Cap & Base) aan de zijkanten als het ware bovenop de hardere onderlaag. Dankzij deze constructie heeft de zijkant van de band nu een nog zachtere compound dan voorheen, maar vanwege de hardere onderlaag ontstaat er minder beweging. Daardoor treedt minder warmte op en dus is de slijtage ook minder. Gevolg van deze nieuwe constructie is dat er nu ook voor een toerband een heel zachte loopvlak-compound kan worden toegepast, waardoor de instuurprecisie groter is. Bij sommige D209’s van Dunlop wordt momenteel een vergelijkbare techniek toegepast. De BT-021 is werkelijk Bridgestone’s technisch uithangbord, want alle bekende technieken zijn erin verwerkt. Zoals de additionele OBF (Outside Bead Filler) welke naast de normale wangversteviging wordt toegepast en de Mono Spiral Belt (in feite bestaat de buitenste koordlaag uit één lange draad welke om de band is gewikkeld) is uiteraard uitgevoerd volgens het in 2002 op de BT-020 NT geïntroduceerde HTSPC, wat staat voor High Tensile Super Penetrated Cord. Dat houdt in dat de Mono Spiral Belt nu niet meer simpelweg uit staaldraad of uit een kunststofdraad bestaat, maar een aantal staaldraden worden in elkaar gevlochten en doordrenkt met een specifieke rubbercompound, waardoor de buitenste koordlaag als veel preciezer ontwerpelement kan worden ingezet voor de achterband. Tot slot is het nieuwe profiel zodanig ontworpen dat de BT-021 een stillere band is. En dit lijkt lachwekkend, maar het geruis van banden over een wegdek moet niet worden onderschat in een tijd van alsmaar toenemende geluidseisen. Met stillere banden mag een motorblok of uitlaatsysteem wellicht weer iets meer lawaai maken, wat de prestaties ten goede komt! Bridgestone claimt een marktaandeel van ruim 30% in Europa en in Nederland zou dat zelfs nog “significant hoger” liggen. De nieuwe BT-021 heeft dus een zware taak om de hooggespannen verwachtingen waar te maken. Om te kijken of het consumentenvertrouwen ook voor de BT-021 terecht is konden we de nieuwe banden op Sardinië op een breed arsenaal motorfietsen testen. Daarbij hadden we – journalistiek gezien – prima weer in de vorm van regen en hagel en alle soorten wegdek! Als eerste reden we met de nieuwe Honda 600 Hornet. Op de bergpassen blijkt de Hornet op de BT-021’s heel erg licht in te sturen, zonder de bocht verder in te vallen of nerveus aan te doen. De goedmoedige nieuwe (kuiploze) Bandit 1250 blijkt ook verwacht speels te rijden op de Bridgestones en ook de aanwezige BMW F800ST blijkt prima te reageren op deze rubbers. Het valt echt op hoe fijn de BT-021 aangeven wat wel en niet mogelijk is, ze geven een lekker duidelijk gevoel, zelfs op de berucht gladde Italiaanse bergweggetjes. Gelukkig droogde het later op de testdag op, al bleven de omstandigheden tricky met afwisselend nat en droog wegdek, vooral in de bochten. Op een droog wegdek bleek de Aprilia Tuono prima te sturen, maar de Yamaha MT-01 was helaas niet echt een genot om te rijden. Nou is de standaard MT-01 ook meer een showbeest dan een bochtentijger, dus het is niet fair om dit de banden helemaal aan te rekenen. Bridgestone claimt dat de nieuwe band comfortabeler is geworden, maar zo voelde ik dat niet. Met name de scherpe hobbeltjes blijken eigenlijk op alle machines goed waarneembaar met de BT-021’s, al wordt dat gevoel wel meer als informatief dan als storend ervaren. Daarmee leveren de banden wel weer een bijdrage aan het lekkere rijgedrag, want vertrouwen in je banden is immers erg belangrijk. Tijdens de laatste testsectie joeg ik de Bandit 1250 (wat een fijn ding, overigens!) tot zo’n 220 teller-km/uur over een bochtige Autopista en er bleek inderdaad geen woord gelogen over de hoge snelheidsstabiliteit van de band: die is erg goed, zowel in de bochten als op de rechte stukken. Bridgestone adviseert de nieuwe BT-021-banden zelfs voor supersportrijders die veel kilometers maken met hun machine (bijvoorbeeld met forensen of tijdens verre vakanties) en dat lijkt beslist mogelijk gezien onze ervaringen. De inmiddels leverbare band is in vijf voorbandmaten en zeven achterbandmaten (ook de brede) leverbaar voor vrijwel alle machines tussen 600 en 1300 cc. Ten opzichte van de BT-020 schuift de band duidelijk op in de richting van sportief rijden, maar hij levert gelukkig niets in op het gebied van toereigenschappen als stabiliteit, draagvermogen of rust in de machine. Als de claim van Bridgestone waar is dat de levensduur 15% langer is, dan is deze band beslist een aanwinst voor de sportieve toerder of de sportrijder die wat meer kilometers met zijn kostbare zwarte hoepels wil rijden. [[bildunterschrifte]] [2 actionbilder folgen nog] [ALE 3110, aufmacher] De Hornet excelleerde werkelijk op de nieuwe Bridgestone BT-021-banden. [ALE 3076] Het wegdek lijkt droog, maar kijk eens naar de voorband…. [front cut] De opbouw van de nieuwe Bridgestone voorband met zijn speciale Mono Spiral Belt. [Battlax line up] Het grafiekje van Bridgestone, waar je de nieuwe BT-021 moet plaatsen in hun programma. [neben einander, rechts new SACT, links traditional SACT!!!!] Links een schematische doorsnede van een traditionele dual-compound-band. De compound kan dus niet te zacht worden gemaakt omdat dat problemen geeft met de bochtenstabiliteit. Rechts de nieuwe band met Cap & Base-techniek, waar de zachte compound aan de zijkanten op de hardere onderlaag ligt. [img-1986] Het profiel van de nieuwe BT-021 zorgt ervoor dat de nieuwe band stiller is dan zijn voorganger.

Lees meer over

BMW Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-