Lezerstest Suzuki GSX-8S
Het was lange tijd extreem rustig bij Suzuki. Buiten een obligate update hier en daar, viel er de afgelopen jaren eigenlijk geen écht nieuws te melden uit Hamamatsu. De Japanners maken dit jaar echter een flinke inhaalslag en presenteerden een volledig nieuw platform op basis van een hagelnieuwe paralleltwin met een inmiddels gangbare 270 krukas, die goed is voor 83 pk en 78 newtonmeter koppel. Dat blokt kreeg onder meer een plekje in een lichtvoetige naked bike, de GSX-8S.
Vijf Motoplus-lezers kregen de unieke kans om de nieuweling uitgebreid aan de tand te voelen tijdens een rit door de zonnige Achterhoek. Dit vonden ze er van!
Bert Ceusters
Leeftijd: 42 jaar
Beroep: lead operator chemie
Rijbewijs sinds: 2002
Eigen motoren: Triumph Street Triple/Suzuki GSX-R750
Beoordeling: 5 van 5 sterren
“Of ik voor de lezerstest van de Suzuki GSX-8S een dagje tijd vrij wou maken? Ja hoor, hij was me eerder al opgevallen door zijn looks en ik was best benieuwd hoe deze frisse verschijning zou rijden. En dat werd geen telleurstelling, in het echt ziet de GSX-8S er nog beter uit dan op de foto’s. Uiteraard zijn hier en daar altijd minder mooie puntjes. De ver naar achter doorlopende kentekenplaathouder met geïntegreerd achterlicht is een beetje een minpuntje, maar dit kan perfect opgelost worden met het optionele korte kontje. Hiermee wordt de achterzijde meteen een heel stuk meer sexy en ziet de motor er veel compacter uit. Dat de moto ook echt compact is voel je bij het opstappen. Je zit dicht op het stuur en mede door het kleine TFT scherm heb je heel veel contact met de weg. Dit dashboard is informatief, duidelijk af te lezen en bijzonder eenvoudig te bedienen vanaf het stuur. Je kunt ook tijdens het rijden eenvoudig de verschillende rijmodi selecteren, elk met een duidelijk verschillen in gasrespons en met een passende setting van de tractiecontrole, zodat iedereen onder alle weersomstandigheden veilig op weg kan. De zitpositie is bijzonder comfortabel en na een tocht van 150 kilometer heb je niet het gevoel dat je enkele uren op de motor hebt gezeten.
Dan kunnen we eindelijk gaan rijden. Bij het starten komt er mooi en voldoende gegrom vanonder de GSX-8S. Eenmaal op weg valt vooral de ietwat strakke vering op. In het begin had ik hier wat twijfels over, maar toen we over de bochtige wegen van de Achterhoek reden, waren deze snel verdwenen en kwam de smile vanzelf. Wat stuurt dit ding bijzonder scherp! Vanaf de eerste kilometers gaf de GSX-8S zoveel vertrouwen dat elke bocht een feest werd. De quickshifter is een leuke toevoeging en doet zowel bij op- als terugschakelen feilloos zijn werk, net zoals de remmen die weinig input nodig hebben om stevig af te remmen. De nieuwe tweecilinder van Suzuki geeft eveneens datzelfde gevoel van betrouwbaarheid. Niet een groot piekvermogen, maar een mooie lineaire afgifte van onderuit. Elke paardenkracht is bruikbaar en de 8S zal je nooit voor verrassingen stellen. Op deze speelvogel kan een beginner opstappen en wegrijden en een ervaren motorrijder dolle pret beleven. Kortom, de GSX-8S was het tripje van België naar Nederland met bijhorende files meer dan waard.”
Gerard Smit
Leeftijd: 71 jaar
Beroep: gepensioneerd touringcarchauffeur
Rijbewijs sinds: 1980
Eigen motor(en): Kawasaki Versys 650
Beoordeling: 5 van 5 sterren
“De nieuwe Suzuki GSX-8S heeft een schitterend nieuw motorblok omgeven door een spraakmakend mooi frame. Al bij de eerste aanblik weet je dat je plezier gaat beleven op deze motor. Het is een echte eyecatcher die alles in huis heeft om te genieten, van relax rijden tot wat meer spannende tochten. Het echte juweeltje van de nieuwe Suzuki is voor mij het veelzijdige en compleet nieuwe motorblok, dat bij hogere toeren een heerlijke sound laat horen. Ook prachtig is het fraai gevormde TFT display met heldere kleuren, dat je voorziet van bruikbare informatie op een heldere en overzichtelijke manier. Het zitgedeelte is goed van pasvorm en voelt stevig aan, wat voor mij persoonlijk prima is. Ook op de zithouding valt niets af te dingen. De quickshifter die standaard op de motor zit, is echte een aanwinst en maakt van het rijden een heerlijke belevenis. Tenslotte de remmen, die geven veel vertrouwen en doen hun werk uitstekend. Ik raad iedereen die op zoek is naar een leuke naked bike aan, deze Suuk te proberen!”
Jaap Scholt
Leeftijd: 56 jaar
Beroep: inkoop categorie manager
Rijbewijs sinds: 1984
Eigen motor: KTM 1290 Super Adventure S
Beoordeling: 4 van 5 sterren
“De laatste jaren zijn er met name twee marksegmenten sterk gegroeid: de allroads en tweecilinder motoren, soms ook gecombineerd. Dat nu ook Suzuki met de GSX 8S een 2 cilinder motor presenteert, is niet verrassend, wel dat ze dat als met een compleet nieuw model doen. Het bovenstaande credo ‘opstappen en rijden’ komt van een Japanse concurrent, maar slaat zeker ook op deze Suzuki. Feitelijk een compliment, omdat ze de juiste snaar geraakt hebben.
De zit is voor iemand van mijn lengte (190 cm) verrassend goed. Geen problemen met de kniehoek, voeten of polsen. Het zadel is aan de ferme kant, wat ik persoonlijk fijn vind. De vering dito, waarbij de achterkant voor mijn voorkeur zachter had gemogen voor net iets meer comfort. Voor zover ik heb kunnen zien, was alleen de voorveerspanning aanpasbaar. Grosso modo voldoet de vering/ demping prima. Enkel bij drempels kwam ik wel kort uit ’t zadel om al te harde klappen te vermijden. Of je rijdt er gewoon wat langzamer overheen natuurlijk. Voor sportievere rijders is de vering ideaal. De grootste klappen worden zonder morren geabsorbeerd, waarbij het rijwielgedeelte zich stabiel blijft gedragen.
Hoewel de N-wegen zich niet leenden om vol door te trekken, is het blok ongetwijfeld de grootste smaakmaker. Potent, levendig en trillingvrij, mede dankzij het cross balancer systeem. Niks op aan te merken, hooguit een ietwat aan/uit-effect bij de gasaanname. Misschien wordt dat met een software update nog wat verfijnd.
Het vermogen van 83 pk en het koppel van 78 Nm is voor normaal gebruik meer dan voldoende. Je komt niets tekort en het hoeft ook niet meer te zijn. Minder is meer, wat mij betreft, teveel vermogen is lastiger onder controle te houden. Zelfs met de 35 kW sterke A2-versie van het testkwintet kon je de ongeknepen exemplaren op secundaire wegen prima bijhouden, verrassend. Het blok gaan we zeker nog in andere modellen terugzien. Verbruik lag tijdens de rit van 140 kilometer zo rond de 1op 22.
De 8S is uitgerust met een op/neer quickshifter. In combinatie met de anti-hop koppeling werkt het systeem naar behoren. Vanuit hogere toeren voor een bocht terugschakelend, kun je al aardig vertragen zonder dat het achterwiel blokkeert. Dummyproof. Het schakelpedaal heeft daarbij wel een stevige tik nodig en voelde mij wat stroef aan. Niet zo soepel als op mijn eigen motor.Als je echt moet remmen beschik je over een betrouwbaar en goed aansprekend remsysteem. Net als bij de vering valt er verder niet veel aan te passen. Het display is prima afleesbaar, maar buiten de drie rijmodi en ABS valt er niets in te stellen, eenvoudig maar functioneel. De rijmodi verschillen op gebied van gasrespons en vermogensafgifte, voelbaar maar niet schokkend. Het uitlaatsysteem is er eentje van de stillere soort. Door de plaatsing van de luchtfilterbox onder het zadel hoor je weinig motorgeluid. Voor dijk- of stiltegebied toeristen wel zo fijn, luid is immers al lang uit. Tijdens de fotosessies, waar we herhaaldelijk straatje mochten keren, bleek de handelbaarheid ook prima in orde. Voor een naked niet zo verrassend, maar toch.
Op de prijs heb ik wel wat kritiek. Die is in vergelijk met directe concurrentie te hoog, circa duizend euro. Vermoedelijk zal dat voor de groep potentiële kopers van doorslaggevende aard kunnen zijn. Al met al echter een heel erg leuke ervaring op een prima motorfiets.”
John Schlebaum
Leeftijd: 65 jaar
Beroep: constructeur machinebouw
Rijbewijs sinds: 1975
Eigen motoren: Suzuki GSF1200S/Moto Guzzi V85TT
Beoordeling: 5 van 5 sterren
“Speciale aanbieding: tweewielig pretpakket genaamd Suzuki GSX-8S. Ik mocht als één van de gelukkigen mijn opwachting maken als deelnemer aan de lezerstest van de Suzuki GSX-8S. Samen met nog vier collega-lezers/liefhebbers werden we op vrijdag 26 mei gastvrij ontvangen in Varsseveld door een afvaardiging van de redactie, Suzuki en de fotografen, die de spetterende lezerstest op de gevoelige plaat wilden vereeuwigen. Na enkele bakken koffie kregen we eerste en korte uitleg over de nieuwe 8S, om daarna, popelend van ongeduld, plaats te nemen op het lijdende voorwerp. Alras bleek de Suzuki een buitengewoon handelbare tweewieler, die zich zeer gemakkelijk liet gebruiken. Alles makkelijk te bedienen, zeker ook de menustructuur voor wat betreft de instelmogelijkheden zoals rijmodi en tractiecontrole. Deze was in korte tijd te doorgronden, dat komt lang niet bij alle motoren voor.
Buiten de bebouwde kom konden we bij tijd en wijle lekker tempo maken. Hier werd ik verrast door het feit dat het nagelnieuwe Suzuki-blok heel veel in huis heeft. Vermogen en koppel zijn zeer goed en praktisch bruikbaar. Vanaf 2.000 à 2.500 toeren zijn vermogen en koppel eigenlijk al heel goed bruikbaar, vanaf vierduizend toeren komt er vervolgens serieus schot in de zaak. Gezien m’n respect voor de techniek heb ik het blok niet verder doorgetrokken dan de negenduizend toeren, dan al is het dik feest. Aan het feest heeft zeker ook de quick hifter een belangrijke bijdrage, deze is zowel bij op- als terugschakelen bij bijna ieder toerental te gebruiken. Bij hogere toerentallen zijn de overgangen heel vloeiend, bij lagere toerentallen iets minder, maar dat is vaak het geval. Ook remmen gaat de Suzuki goed af, al moest je wel eens iets harder doorknijpen.
Wel nog even iets over het uiterlijk. Smaken verschillen uiteraard, maar ik vind het in ieder geval zeer onderscheidend en ook best gedurfd, waarvoor hulde. De kleurencombinaties vind ik allemaal zeer geslaagd, waarbij de witte er bovenuit springt door de combinatie met dat mooie blauwe frame. We kregen ook de kans een A2-versie te ervaren. Dat viel helemaal niet tegen, het geknepen gebeuren merk je pas echt bij hogere snelheden. Onder normale omstandigheden, ook buiten de bebouwde kom, kon ik goed meekomen. Ook met deze uitvoering kun je, zeker als net beginnende motorrijder, heel veel pret hebben.
Over pret gesproken, ondergetekende heeft gedurende deze lezerstest zeer veel pret gehad met deze Suzuki GSX-8S. Vandaar ook de aanhef ‘tweewielig pretpakket’. Daar is helemaal niets op af te dingen!”
Marinka de Witte
Leeftijd: 39 jaar
Beroep: back office medewerker
Rijbewijs sinds: 2021
Eigen motor: Suzuki GSX-S750
Beoordeling: 10 van de 5 sterren
“Ik heb de Suzuki GSX-8S mogen testen tijdens een mooie toertocht van zo’n 150 kilometer door de Achterhoek. Wat een beleving was dat! Ik was ontzettend nieuwsgierig naar deze nieuwe bike van Suzuki en de eerste indruk was: sportief en niet al te bruut design. De 8S oogt iets korter en slanker dan mijn GSX-S750, en persoonlijk vind ik de wit met blauwe versie mooier dan de hele ‘smurfblauwe’ uitvoering. Desondanks zijn beide modellen een eye-catcher vanwege de looks en de kleurstelling, al heb ik de zwarte versie helaas niet in het echt gezien. De blik op het stuur en dashboard is heel rustig. Niet te veel poespas aan kabels, voldoende ruimte voor een navigatiesysteem of telefoonhouder. De 8S heeft ook een mooi helder dashboard, waar alles overzichtelijk op te zien is. De getrapte koplamp is bij mooi weggewerkt in een gestroomlijnde unit. En heel eerlijk, met de korte kentekenplaathouder, andere spiegels en knipperlichten is hij een stuk mooier. Wel heb ik het idee dat Suzuki stiekem een beetje bij KTM heeft gegluurd bij het ontwerpen van de 8S. Hij heeft wat lichte trekjes qua looks van KTM. Sturen is echt een feestje met deze machine. De zithouding is rechtop en op het wat bredere zadel zit je heerlijk. Op deze motorfiets kan je zeker wat langere ritten maken. Doordat hij niet zo zwaar is, is hij ontzettend soepel, maar ook zeer stabiel in de bochten. Dit is echt een gooi-en-smijt fiets! Onderweg heb ik de verschillende rijmodi uitgetest, de makkelijk al rijdend zijn in te stellen. Tevens is de quickshifter een geweldige uitkomst. Mijn eigen motor heeft er geen, dus het was eerst even wennen, maar wat een ‘spielerei’ is dat. Het (up & down) schakelen gaat heel soepel, en dat maakt het sturen nog veel leuker. Het vermogen van deze machine is meer dan voldoende. Zelfs de A2-versie met 35 kW is nog leuk om te rijden. Je kunt er prima mee met zijn volwaardige soortgenoten meekomen. Enige nadeel van de A2-versie is dat deze niet is uitgerust met verschillende rijmodi. Conclusie: de 8S heeft een hele hoge fun-factor en ik heb mij er geen moment mee verveeld!”