+ Plus

YAMAHA FZS1000 FAZER

De Yamaha FZS1000 Fazer geldt zo’n beetje als de eerste motorfiets die het rijwielgedeelte en het motorblok van een dikke supersport combineerde met een comfortabele, op toeren gerichte zitpositie. Zondermeer een interessant concept, maar kan de FZS1000, die dit jaar is vervangen door de FZ1 Fazer, nog steeds overtuigen? Tot de komst van de ‘grote’ Fazer in 2001 was het motorwereldje net zo verzuild als de Nederlandse samenleving dat het grootste gedeelte van de voorbije eeuw is geweest. Alles was in keurig overzichtelijke hokjes verdeeld. Zocht je moderne, hoogwaardige techniek, dan werd je automatisch in het zadel van een rappe supersport gedwongen. Vond je jezelf te stram worden voor een hardcore supersport, maar wilde je af en toe nog wel even sportief aan stuur en gas hangen, dan restte je eigenlijk niets anders dan een dikke naked of retro van het kaliber Suzuki Bandit 1200 of Yamaha’s eigen XJR1300. Beide karaktervolle jongens van de gestampte pot, maar technisch toch wel enigszins gedateerd. Sport- en toerwereld versmolten in een bijna perfecte harmonie toen de Fazer dus ten tonele verscheen. De uit de YZF-R1 afkomstige en licht gemodificeerde viercilinder gaat onder in de toerenkelder net zo bullig te keer als een buitenformaat stier in een te krap weiland omzoomd met rode doeken. En waar de luchtgekoelde ‘Big Blocks’ van de verouderde concurrenten al snel naar adem beginnen te snakken als het gas nog wat verder wordt opengedraaid, doet de Fazer er grinnikend nog een schepje of wat bovenop. De stakkers…. Het rijwielgedeelte met volledig instelbare veerelementen is ruimschoots opgewassen tegen het ongebreidelde supersport-geweld uit het compacte vierpitsblok in het vooronder. Alleen als je met een duopassagier achter je de grenzen van het toelaatbare opzoekt, kom je de limieten van het rijwielgedeelte uiteindelijk tegen. Omdat mechanische mankementen de FZS1000 Fazer vreemd zijn, blijft het ruitje de voornaamste stoorfactor. Dat geldt in ieder geval voor rijders van 1,80 meter en langer, die het door de geluidsproductie van de ruit zwaar hebben aan boord van de Fazer. In dat opzicht is het niet verkeerd om even je licht op te steken in de accessoirehandel. AANKOOPTIPS Wie graag tot aan de enkels in de olie staat, kan beter uit de buurt van de Fazer blijven. Veel te sleutelen valt er niet namelijk niet aan de FZS1000. De uit de R1 stammende viercilinder heeft ondanks de aanpassingen tot allrounder niets van zijn karakteristiek verloren: het blok draait ontzettend mooi en stil rond, het is nog altijd beresterk en een lange levensduur is gegarandeerd. Zelfs bij blokken met kilometrages van boven de 60.000 is inwendige slijtage vaak erg gering. De voor een sportieve rijstijl te zachte voorvork is vanaf bouwjaar 2003 gemodificeerd. Door de goede afwerking van de Fazer heeft roest geen kans en daardoor hoef je tijdens een inspectierondje eigenlijk alleen maar attent te zijn op val- en slijtsporen. DE MARKT Heel erg groot is het aanbod gebruikte FZS1000’s niet. De meest aangeboden Fazers zijn van het type RN 061 (2001 – 2002) en RN 066 (2003 – 2004). Particulier worden occasions van het eerste type aangeboden voor bedragen tussen een kleine € 5000,- en een ruime € 7000,-. De kilometerstanden variëren daarbij van net iets boven de 10.000 tot dik 60.000. Voor de tweede, iets gemodificeerde, generatie FZS1000 liggen de prijzen fractioneel hoger. Hou rekening met € 5500,- tot € 8000,-. Het aantal kilometers op de klok komt iets vriendelijker over dan bij de eerste twee bouwjaren en lopen uiteen van krap 9000 tot een kleine 25.000. 2005-modellen zijn nog nauwelijks gebruikt te vinden. Kom je ze al tegen dan bedraagt de vraagprijs € 8500,- tot € 9000,- euro. De kilometerstanden zijn in nagenoeg alle gevallen nog maagdelijk en ontstijgen zelden de 5000. Bij dealers liggen de prijzen voor een gebruikte FZS1000 uiteraard een treetje hoger. Voor de eerste twee bouwjaren ben je, bij kilometerstanden tussen 20.000 en 35.000, gemiddeld € 5500,- tot € 7500,- kwijt. Reken voor de RN 066-modellen op € 7800,- tot € 8800,-, bij kilometerstanden van 15.000 tot 25.000. Ook in motorzaken kom je nog weinig 2005-modellen tegen. Staan ze er wel dan hangt er vaak een prijskaartje van zo’n € 9500,- aan. De kilometerstanden zijn dan uiteraard laag. MODELGESCHIEDENIS 2001 Introductie van de 143 pk sterke FZS1000 Fazer (type RN 061). Nieuwprijs: 26.990 gulden. 2002 Geen wijzigingen van technische aard. Nieuwprijs: € 11.790,-. 2003 Nieuwe modelcode: RN 066. Lichtschakelaar vervallen en gemodificeerde voorvork. Nieuwprijs: € 11.790,-. 2004 Geen wijzigingen van technische aard. Nieuwprijs: € 10.999,-. 2005 Om aan de Euro2-emissieeisen te voldoen krijgt de FZS1000 Fazer een ongeregelde katalysator. Voor een beter aanspreken bij lagere toerentallen is ook de set-up van de Exup-klep gewijzigd. Nieuwe modelcode: RN 141. Nieuwprijs: € 10.499,-. 2006 De FZS1000 Fazer wordt afgelost door de compleet nieuwe FZ1 Fazer. Het briesende technohart van deze nieuweling is getransplanteerd uit de 2005-R1 en is in teruggetunede vorm goed voor dik 150 pk bij 11.000 tpm. Het rijwielgedeelte is eveneens compleet vernieuwd met een nieuw aluminium frame en andere veerelementen. Nieuwprijs: € 11.799,-. TECHNISCHE GEGEVENS (Type RN 061, bouwjaar 2001) MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee ketting aangedreven bovenliggende nokkenassen, vijf kleppen per cilinder, wet-sump smering, vier Mikuni carburateurs Ø 37 mm, 365 watt dynamo, 12V/12Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 74 x 58 mm Cilinderinhoud 998 cc Compressie 11,4:1 Max. vermogen 105 kW (143 pk) bij 10.000 tpm Max. koppel 106 Nm bij 7500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, Ø 43 mm, veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monoschokdemper, veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 298 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm, tweezuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50×17; 5.50×17 Bandenmaten 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1450 mm, balhoofdhoek 64°, naloop 104 mm, veerweg v/a 140/138 mm, zithoogte 820 mm, volgetankt gewicht 233 kg, max. belading 187 kg, tankinhoud 21 liter. METINGEN Topsnelheid 251 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 2,9 sec 0 – 200 km/uur 9,6 sec Doortrekken 60 – 140 km/uur 3,9 sec 140 – 180 km/uur 4,0 sec Verbruik Tussen 1 op 20,8 en 1 op 15,4, euro-lv 2001 Tophalf met uitstekende verlichting en redelijke windbescherming. Het gebulder van de ruit werkt uiteindelijk op de zenuwen. Aluminium swingarm met voorbeeldige achterrem. 2003 De telescoopvoorvork werd aangepast en kreeg een stuggere setting. De lichtschakelaar is komen te vervallen. Het informatieve en overzichtelijke dashboard bleef de gehele levenscyclus ongewijzigd. 2005 In het laatste verkoopjaar voldoet de FZS1000 Fazer door een ongeregelde katalysator aan de Euro2-emissieeisen. Voor wat extra gif onderin werd de afstelling van de Exup-klep gewijzigd. ALTERNATIEVEN KAWASAKI ZRX1200S Kawasaki deed haar eigen verleden in 1997 herleven met de introductie van de ZRX1100, een robuuste vierpitter die door zijn kleine bikinischerm en opvallende driehoekige swingarm sterk deed denken aan de Z1000R waarmee Eddie Lawson in 1983 het Amerikaanse superbike kampioenschap domineerde. Deze nostalgische uitvoering bleef ook na 2001, het jaar van de eerste ingrijpende verandering, leverbaar, maar dan als ZRX1200R. Nieuw was toen de ZRX1200S met tophalf stroomlijn. Blok en frame werden compleet herzien, waarbij de cilinderinhoud door een grotere boring en slag steeg naar 1164 cc. Verder kreeg het blok onder andere een nieuwe krukas, een cilinderblok met keramische coating in plaats van stalen cilinderbussen, nieuwe zuigers, een andere nokkenastiming, verbeterde koppelingsveren en een ongeregelde katalysator. De swingarm werd stijver en iets lager in het frame gelagerd. De wielbasis nam iets toe en de achterschokdempers werden een fractie verder naar voren geplaatst voor een beter aanspreken. De techniek achter de gietstukken van het ZRX1200-blok staat bekend als zeer betrouwbaar. Het enige waar je, naast geijkte punten als valschade, even op moet letten zijn lekkende vorkkeerringen en verglaasde remmen. De ZRX1200S komt minder positief voor de dag als het om zijn dorstige inslag gaat. Ook de vrij hoog geplaatste duovoetsteunen worden niet door iedereen even positief ervaren. Het aanbod gebruikte ZRX1200S’en is niet bijster groot en dat geldt zeker voor de particulier aangeboden modellen. Hou, afhankelijk van bouwjaar en tellerstand, rekening met bedragen tussen € 6000,- en € 7800,-. Bij dealers ben je voor pakweg €6300,- voor een 2001-model tot zo’n € 9300,- voor een 2004 klaar. De kilometerstanden lopen daarbij uiteen van een magere 12.000 tot ruim 60.000. TECHNISCHE GEGEVENS (Bouwjaar 2001) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 1164 cc, carburateurs, 90 kW (122 pk) bij 8500 tpm, 112 Nm bij 7000 tpm, vijfversnellingsbak, O-ring-ketting, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met stereovering, veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 19 liter, volgetankt gewicht 251 kg, topsnelheid 245 km/uur. SUZUKI GSF1200S BANDIT Al sinds zijn introductie in 1996 geldt de Suzuki GSF1200S Bandit als een krachtige machine die veel motor biedt voor relatief weinig geld. In 2001 wordt de Bandit voor het eerst serieus verfrist met een gemodificeerd blok, een nieuw frame en een grotere en modernere tophalf. Drie jaar later volgt een nieuwe einddemper met een geïntegreerde ongeregelde katalysator en eerder dit jaar verscheen er opnieuw een behoorlijk aangepaste versie van de Bandit. Het inmiddels op leeftijd zijnde lucht/olie-gekoelde van de GSF1200S staat te boek als uiterst robuust. Serieuze mankementen zijn van dit doorontwikkelde blok dan ook niet bekend. Veelvuldig op het achterwiel en langdurig onder toeren rijden heeft echter op de lange duur wel negatieve gevolgen voor het vierpitsblok. Een wat gierend motorgeluid is in dat geval de voorbode van naderend onheil. Verder willen de remschijven nog wel eens krom trekken en vallen met name de 2001-modellen op door een wat hoger olieverbruik. Ben je op zoek naar een gebruikte Bandit 1200 dan heb je keus uit een ruim aanbod. Alhoewel de S-versie in zijn eerste verschijningsvorm (tot bouwjaar 2001) niet echt populair was vanwege de wat gedateerd overkomende tophalf, zijn er in het gebruikte circuit toch behoorlijk wat te vinden. De meeste daarvan worden particulier aangeboden voor prijzen tussen pakweg € 3300,- en € 5000,-. Tellerstanden lopen daarbij uiteen van een lage 12.000 tot een dikke 62.000 kilometer. Motordealers houden er vanzelfsprekend een wat jonger occasionbestand op na, maar ook hier tref toch nog volop Bandits van de eerste generatie aan. Doorgaans liggen de prijzen er zo’n € 500,- hoger. Voor de meer in trek zijnde modelserie vanaf 2001 moet er uit meer worden neergeteld. Reken op dik € 5500,- voor een fiets uit 2001 tot zo’n € 7500, voor een ‘S’ uit 2004. De kilometerstanden zijn ook een stuk lager, pakweg tussen de 17.000 en 35.000. TECHNISCHE GEGEVENS (Bouwjaar 2001) Lucht/olie gekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 1157 cc, carburateurs, 72 kW (98 pk) bij 8500 tpm, 91 Nm bij 4500 tpm, vijfversnellingsbak, O-ring-ketting, stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm, monoschokdemper met hevelsysteem, veervoorspanning, uitgaande demping instelbaar, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 20 liter, volgetankt gewicht 246 kg, topsnelheid 225 km/uur.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.