+ Plus

WK Superbike Portimao, Portugal

Een mooier einde van een geweldige carrière was niet denkbaar. Nadat hij op zaterdag op een natte baan zijn achtste pole van het jaar had veroverd, was Troy Bayliss op de zonnige zondag op het fantastische nieuwe circuit van Portimao de soevereine regisseur van zijn eigen afscheid. Het Ducati-icoon had het op zaterdag al gezegd. “Ik hoop dat ik morgen twee goede resultaten kan scoren. En dan bedoel ik overwinningen.”Troy Bayliss mag dan in 2000 zijn entree hebben gemaakt in het WK Superbike, toch reed de nu 39-jarige Australiër slechts vijf volledige WK-seizoenen. Maar met 52 overwinningen en 94 podiumplaatsen in 152 races heeft de “down to earth”-Aussie een erelijst waar niemand aan kan tippen. Er bleek ook dit seizoen geen sleet op de man die afscheid nam. Het was een sprookjesachtig einde van een sprookjescarrière. De drievoudig wereldkampioen leek onaangedaan nadat hij de 1098 voor de laatste keer bij zijn monteurs had afgeleverd. “Ik dacht dat het vandaag mogelijk was om te winnen en ik heb er hard voor gewerkt om dat te bereiken”, vertelde een Bayliss na zijn vierde dubbel van het seizoen. “Dubbels komen je niet aanwaaien, maar soms overkomen ze je. Het was vandaag een perfecte manier om er uit te stappen en daar ben ik erg blij mee. Ik kan nu even stoom afblazen.”In beide races slaagde Bayliss er al snel in om zich los te rijden van knokkende achtervolgers. “Die laatste vijf ronden schoten er veel dingen door mijn hoofd”, gaf Bayliss toe. “Op de grid sprak ik nog even met Michael Schumacher die maandag na de race mijn machine zou testen. Ik dacht dat ik hem misschien toch nog wat tips moest geven over deze baan. Twee rondjes voor het eind dacht ik dat het wel leuk zou zijn om nog één heel snelle ronde te klokken en ik moest mezelf er van weerhouden om dat te doen.”De eerste race had veel van de banden geëist en een andere bandenkeus zorgde in race 2 voor het gewenste resultaat. “Voor de laatste race uit mijn leven hebben de Ducati-jongens mij de beste machine gegeven waarmee ik ooit heb gereden. Ik wilde eigenlijk maar doorrijden, maar ooit moet er een einde aan komen en dit was mijn laatste race…. Dank jullie wel.”Bayliss vertrekt met vrouw Kim en hun drie kinderen naar Australië, maar vertelde wel in de toekomst nog terug te zullen komen in de paddocks. “Een keer of vier, vijf in het jaar, denk ik. Je kunt deze sport niet zomaar de rug toekeren, want ze is verslavend. Af en toe zal ik nog een ‘shot’ nodig hebben. Davide (Tardozzi, teammanager, red) heeft me gezegd dat ik kan komen wanneer ik wil en dat ik op de fiets kan stappen, een paar snelle rondjes kan zetten en dan met een glimlach op m’n gezicht weer naar huis kan gaan.”Terwijl om hem heen veel mensen moeite hadden met het afscheid van de kampioen, bleef Bayliss zelf koel. “Ik dacht zelf ook dat het vandaag heel emotioneel zou worden. Dat was het voor iedereen om me heen, maar voor mij was het gewoon een dag als alle andere. Ik heb een heerlijke dag gehad, ik heb een prachtige carrière gehad en ik kan ongeschonden afscheid nemen. Dat is ook fijn. Ik wil iedereen heel erg bedanken voor alle steun door de jaren heen.” Hoewel dit jaar acht verschillende coureurs een WSB-race wonnen, was het toch weer de gevestigde orde onder leiding van Troy Bayliss die het kampioenschap bepaalde. Troy Corser stelde in Portimao voor teammaat Nori Haga de tweede plaats op de ranglijst zeker. De scheidende Yamaha-coureur finishte in de eerste race achter Bayliss en een sterk opkomende Carlos Checa als derde, maar in de afsluitende wedstrijd reikte Corser niet verder dan de zesde plaats. Haga nam op eigen wijze van Yamaha: met een technisch probleem in de openingswedstrijd en een veertiende plaats in de laatste race – na een “ride through”-penalty vanwege een jumpstart. Carlos Checa legde in het WK beslag op de vierde plaats, maar was dit jaar niet de constante factor die men van hem had verwacht. Dat gold evenmin voor Max Biaggi, die een triest seizoenslot kende. In de openingsrace werd de van plek vier vertrokken Italiaan al in de eerste ronde van de sokken gereden door plaatsgenoot Michel Fabrizio (die dat eerder dit jaar ook al in Misano flikte) en in de laatste race zakte Biaggi na een goede start af naar de dertiende plaats. De Romein kon geen passende set up vinden op de Ducati en sloot het jaar af in mineur, net als teamgenoot Ruben Xaus. De Spanjaard werd in de eerste race negende en crashte in de tweede wedstrijd, vlak voor Carlos Checa. Het komend seizoen wordt de afwisseling van de wacht ingezet. Ten Kate-coureur Jonathan Rea en HM Plant-rijder Leon Haslam toonden in Portimao al even waartoe zij in staat zijn. Rea stapte op de Sofuoglu/Honda en maakte ondanks foutjes diepe indruk door zijn agressie en inzet. Wild card-rijder Haslam, volgend jaar op een Stiggy/Honda, liet een zevende plaats in de eerste race volgen door een knappe derde plaats, waarbij hij Max Neukirchner – ook al een man van de nieuwe lichting – achter zich hield. Michel Fabrizio finishte in de laatste wedstrijd knap als tweede – zijn zesde podium van 2008 – maar moet volgend jaar naast Nori Haga meer presteren dan dit seizoen naast Troy Bayliss. Niet alleen door de komst van de nieuwe constructeurs Aprilia (met Max Biaggi en Shinya Nakano) en BMW (met Ruben Xaus en Troy Corser), maar ook door de entree van WSB-full timers Shane Byrne (de BSB-kampioen komt naar Sterilgarda/Ducati), Ben Spies en Tom Sykes (de nieuwe mannen bij Yamaha Italia) en Tommy Hill (Althea/Honda) en de doorgroeimogelijkheden van drievoudig racewinnaar Ryuichi Kiyonari (aarzelend terug na een sleutelbeenbreuk) belooft het seizoen 2009 in alle aspecten interessant te worden. Kenan Sofuoglu maakte op knallende wijze zijn rentree in het WK Supersport. De Turkse wereldkampioen van 2007 slaagde er dit jaar niet in om indruk te maken op de Ten Kate-Fireblade, maar oogde op het fascinerende Portimao als herboren. De 24-jarige Sofuoglu pakte de pole, begon voorzichtig, maar sloeg aan het einde van de achtste ronde bikkelhard toe. De nietsvermoedende Josh Hayes kreeg nog een aantal woedende gebaren naar zijn hoofd geslingerd – Sofuoglu beklaagde zich na afloop over de riskante inhaal- en uitremacties van de als vierde finishende Amerikaan – maar daarna was de 2007-kampioen oppermachtig. Hij zette zijn opvolger Andrew Pitt moeiteloos op achterstand en won zo zijn elfde Supersport-race uit zijn woelige carrière. “Ik ben zo blij dat ik die man volgend jaar niet tegenkom”, verzuchtte Jonathan Rea die in Portimao Sofuoglu’s Superbike overnam. “Ik had te veel moeite om baas te worden over de Superbike”, was Sofuoglu eerlijk. “Op de Supersport kon ik weer lachen. Dit is mijn machine.”Barry Veneman trainde ondanks een crash en problemen met de bobine als derde. De Suzuki-coureur werkte zich in de race agressief naar voren en nam in de derde ronde brutaal de leiding. Drie ronden gaf de Nederlander het tempo aan voordat hij op het rechte stuk door drie man voorbij werd gestoken. Eén doorkomst later lag Veneman helaas naast zijn Hoegee/Suzuki. “Het begon als een onschuldige slide en het eindigde in een ‘Lorenzo’”, kon Veneman na afloop nog grimlachen. “Ik landde precies op mijn tenen en dacht direct aan hoe het op de Nürburgring gegaan was. Daar was het precies zo.” De verwondingen bleven beperkt tot blauwe plekken. “Die crash was erg jammer, want ik zat er weer goed bij. Ik had ‘m ook niet verwacht.”Veneman sloot het seizoen net als in 2007 af als achtste. Zijn tweede plaats in Magny Cours markeerde echter de progressie. “Van drie nullen in de eerste zes races word je niet echt vrolijk”, keek de 31-jarige Veneman terug. “Maar halverwege het jaar kwamen de goede spullen en was ik zelf ook fitter. Ik was ook niet verbaasd dat ik weer op de eerste rij stond. Ik had zoiets ‘ik weet dat ik dat kan, ik weet dat ik daar bij hoor’. Daar schrik je toch ook wel van, hoor. Dat dat zo snel gaat, bedoel ik. Ik weet nu dat ik een wereldkampioen als Pitt kan hebben. Dat is goed, maar ik moet niet vergeten waar ik vandaan kom.”Een overstap naar het WK Superbike blijkt niet reëel (“Het geld is er gewoon niet”), waardoor Veneman zich ook in 2009 zal richten op het WK Supersport bij het Res Software/Hoegee Suzuki Team. Wie zijn teamgenoot wordt, is nog onduidelijk. Hoewel Josh Brookes (hij vertrekt naar het Britse Superbike-kampioenschap), Broc Parkes (switch naar het WSB met Kawasaki in het Vent Axia team met Makoto Tamada) en Jonathan Rea de klasse verlaten, krijgt het WK Supersport de 2007-kampioen Sofuoglu, Anthony West (Stiggy/Honda) en Cal Crutchlow (Yamaha) en Eugene Laverty (Parkalgar/Honda) terug. “Kenan wordt het probleem. Als zijn kop goed staat, is hij onverslaanbaar. Voor West (in 2001 Venemans teamgenoot in de 500 cc, red) ben ik minder bang. En Pitt mag je natuurlijk nooit onderschatten.” Veneman zelf denkt nog door te kunnen groeien. “We moeten volgend jaar beginnen waar we dit jaar zijn geëindigd: met de wetenschap dat we kunnen vechten voor het podium. We weten waar we staan. Andere rijders ook, want er komen nu jongens buurten die eerder nog niet dood gevonden wilden worden op een Suzuki.”WSB kort• In het EK Superstock 600 maakten Joey Litjens en Hugo van den Berg hun debuut. Van den Berg kon op de Ten Kate/Honda zijn draai nog niet vinden en finishte als 22e. Litjens reed zich na een slechte start van een negentiende plaats knap naar voren naar positie twaalf. In de EK Superstock 1000-race moest Raymond Schouten vanwege familieomstandigheden verstek laten gaan. Vervanger Lennart van Houwelingen werd 26e, vier plekken voor Roy ten Napel. Danny de Boer sloot het seizoen af als twintigste. Kampioen werd Brendan Roberts, ook de snelste in Portimao. Xavier Simeon, klassementsleider tot de laatste race, vergooide zijn titelkansen door een crash. De Belg finishte nog wel als elfde. • Op de voorlopige WSB-kalender voor 2009 ontbreekt Brand Hatch. De organisatie wilde niet voldoen aan de hogere financiële eisen van promotor Flammini. Opvallend is verder dat maar liefst zeven WSB-races samenvallen met GP-weekenden. De WSB-organisatie heeft definitief de aanval ingezet op de MotoGP. “Wij weten dat de MotoGP nog de belangrijkste motorsportklasse is, maar de MotoGP groeit niet zoals wij”, meende Maurizio Flammini in Portimao. “De Italiaan vertelde ook dat FG Sports is omgedoopt tot Infront Motor Sports nadat sportpromotiekantoor Infront Sports en Media een meerderheidsbelang in het bedrijf van de Flammini had overgenomen. Bij Infront werken meer dan 500 mensen die jaarlijks 1400 sportevenementen begeleiden, waaronder de America’s Cup en de Asia Games. Het WSB moet op tv gebracht worden met meer camera’s en meer graphics, terwijl het promoten van de sport in Azië een van de speerpunten is. Vanwege de kosten in de MotoGP en het economisch klimaat denkt Flammini dat het WSB grotere mogelijkheden kent dan de MotoGP. “Er is competitie met de MotoGP”, erkende Flammini. “Wij doen al dit werk niet om te blijven zitten waar we zitten. Daarom hebben we de hulp van Infront ingeroepen. Als het lukt om de nummer 1 in motorsport te worden, weet ik zeker dat Carmelo (Ezpeleta, Dorna-topman, red) me zal feliciteren.” • Het splinternieuwe circuit van Portimao werd met instemming begroet. Het 4592 meter lange circuit aan de Algarve kent aanzienlijke hoogteverschillen en een grote verscheidenheid van snelle, blinde en langzame bochten. Volgens de rijders had het circuit overeenkomsten met Brands Hatch, Phillip Island, maar ook met Assen en Francorchamps. Carlos Checa klokte op zondag de hoogste topsnelheid met 305 km/u. Het zat de organisatie echter niet mee in de aanloop naar de race. Overvloedige regenval zorgde op vrijdag voor elektriciteitsproblemen. Tijdens de kletsnatte Superpole bleek de afwatering grote moeite te hebben met de overvloedige regen. In de dagen voor de race moest de toevoerweg nog worden voorzien van een asfaltlaag. WK SUPERBIKE PORTIMAO, PORTUGALRace 11. Troy Bayliss (AUS), Ducati; 2. Carlos Checa (E), Honda; 3. Troy Corser (AUS), Yamaha; 4. Jonathan Rea (GB), Honda; 5. Fonsi Nieto (E), Suzuki; 6. Gregorio Lavilla (E), Honda; 7. Leon Haslam (GB), Honda; 8. Ryuichi Kiyonari (J), Honda; 9. Ruben Xaus (E), Ducati; 10. Régis Laconi (F), Kawasaki; 11. Ayrton Badovini (I), Kawasaki; 12. Roberto Rolfo (I), Honda; 13. Shinichi Nakatomi (J), Yamaha; 14. Karl Muggeridge (AUS), Honda; 15. Yukio Kagayama (J), Suzuki.Race 21. Bayliss; 2. Michel Fabrizio (I), Ducati; 3. Haslam; 4. Max Neukirchner (D), Suzuki; 5. Nieto; 6. Corser; 7. Checa; 8. Lavilla; 9. Cal Crutchlow (GB), Honda; 10. Laconi; 11. Kiyonari; 12. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 13. Max Biaggi (I), Ducati; 14. Noriyuki Haga (J), Yamaha; 15. Rea. WK EINDSTAND: 1. Troy Bayliss, 460 punten; 2. Troy Corser, 342; 3. Noriyuki Haga, 327.WK SUPERSPORT1. Kenan Sofuoglu (TUR), Honda; 2. Andrew Pitt (AUS), Honda; 3. Joan Lascorz (E), Honda; 4. Josh Hayes (USA), Honda; 5. Broc Parkes (AUS), Yamaha; 6. Gianluca Nannelli (I), Honda; 7. Simone Sanna (I), Honda; 8. Gianluca Vizziello (I), Honda; 9. Mark Aitchison (AUS), Triumph; 10. Fabien Foret (F), Yamaha; 11. Joshua Brookes (AUS), Honda; 12. Miguel Praia (POR), Honda; 13. Gary McCoy (AUS), Triumph; 14. Russell Holland (AUS), Honda; 15. Didier van Keymeulen (B), Suzuki; DNF Barry Veneman (NL), Suzuki. WK EINDSTAND: 1. Andrew Pitt, 214 punten; 2. Jonathan Rea, 164; 3. Joshua Brookes, 162; 8. Barry Veneman, 92.UnterschrifteOpeningTroy Bayliss en de club die het allemaal mogelijk maakte. Moeilijk voor te stellen dat de man er volgend jaar niet meer bij is. Rea en coJonathan Rea (65) nam in zijn eerste WSB-race brutaal de leiding voor onder meer Bayliss (21), Xaus (111) en wild card-rijder Haslam (96). Haga corser checaDe nummers drie, twee en vier in het WK: Nori Haga, Troy Corser en Carlos Checa. Volgend jaar op jacht naar de erfenis van Bayliss. BaylissHet werk zit er op. Troy Bayliss neemt tevreden afscheid. SupersportKenan Sofuoglu kwam met succes terug naar de Supersport. Hij won overtuigend, Joan Lascorz (26) werd derde. Veneman (reserve)Voor Barry Veneman werd het niet het slot zoals hij gehoopt had. Veneman begon ijzersterk, maar crashte.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-