+ Plus

WK Superbike Portim

Niet eerder was Michael van der Mark in de Supersport-klasse zo dicht bij de overwinning. Op het circuit van Portimao bleef de Rotterdammer net naast het podium in een race waarin hij misschien wel de hoofdprijs had verdiend. Van der Mark finishte slechts 1,3 seconde achter winnaar Sam Lowes en bewees na twee races zonder punten weer terug te zijn. Marco Melandri en Eugene Laverty wonnen elk een Superbike-race. Op het bochtenrijke en erg verraderlijke Portimao won Michael van der Mark de afgelopen twee jaren de EK Superstock 600-race en zijn vierde plaats in een spectaculaire Supersport-wedstrijd was in feite een te karige beloning voor twintig meesterlijk gereden ronden. Daarnaast beleefde Van der Mark zijn eerste WK Supersport-weekend zonder valpartijen – en hoewel de 20-jarige rookie in eerdere races dit jaar nooit te lang stil stond bij crashes, moet het zijn vertrouwen goed hebben gedaan. Van der Mark trainde als zesde, zijn beste startplaats sinds de tweede race van het jaar in Aragon. “We hebben ons raceritme flink kunnen verbeteren na de eerste dag en ik denk dat een top 5 mogelijk is”, voorspelde Van der Mark al min of meer op zaterdag. Toch waren zijn eerste ronden op zondag niet meteen overtuigend. Van der Mark verloor een plaats en terwijl vooraan wereldkampioen Kenan Sofuoglu, polesitter Sam Lowes en veteraan Fabien Foret meteen een gaatje sloegen, had de Nederlander tijd nodig om zich voorbij Luca Scassa, Sheridan Morais en Jack Kennedy te werken. Na zes ronden aanbeland op de vierde plaats leek Van der Mark behoorlijk gesetteld te zijn, maar de niet aflatende gevechten binnen het leidende trio voor hem verschaften de prachtig constant rijdende Van der Mark – slechts marginaal langzamer dan zijn kwalificatietijd – een misschien wel niet verwachte kans. De Nederlander reed een gat van bijna drie seconden dicht en bracht de aansluiting bij de leiders tot stand. In de achttiende van twintig ronden profiteerde Van der Mark van een foutje van Foret en nam de derde plaats over. Eén ronde later pakte de Ten Kate-coureur zelfs de tweede plaats en met vier man dicht bij elkaar ging de kopgroep de laatste 4,5 kilometer in. Enkele bochten voor de finish verslikte hij zich echter en verloor de aansluiting met de concurrentie. Van der Mark werd vierde, achter Sam Lowes die zijn vierde race op rij won, de balende Sofuoglu en de als vanouds onophoudelijk omkijkende Foret. “Mijn start was niet geweldig, maar toen ik eindelijk voorbij een paar jongens was, kwam ik in een goed ritme”, aldus Van der Mark. “Ik kon niet versnellen en daarom hoopte ik dat ze voor me met elkaar in gevecht zouden komen voor de eerste plaats. Dat gebeurde en dat kostte tijd. Ik bleef dezelfde tijden rijden en kwam er bij. Ik kon zelfs opschuiven in het groepje, maar op het eind ging ik iets wijd en Kenan miste op dat moment een versnelling. Daardoor kwamen de anderen weer voorbij. Ik bleef in de laatste ronde pushen, maar ik was de voorkant even kwijt. Maar na Monza en Donington mogen we hier mee erg tevreden zijn.” Met Tom Sykes voor de vijfde opeenvolgende maal op poleposition begonnen de Superbike-coureurs aan hun eerste wedstrijd. Sykes nam ook de kop maar werd na zeven ronden afgelost door Eugene Laverty. De Aprilia-coureur leek de race naar zijn hand te kunnen zetten, maar na vier ronden kopwerk kon hij de RSV4 aan de kant zetten met een technisch probleem. Sykes kwam weer terug, maar kon daarna de sterk rijdende Marco Melandri niet houden. Ook Sylvain Guintoli was te snel voor de Kawasaki-coureur. Guintoli, dit jaar pas goed voor één overwinning, moest afrekenen met Melandri. De Italiaan won de race uiteindelijk met 0,007 voorsprong op de balende Guintoli. Race 2 startte zonder polesitter Sykes: tijdens de verkenningsronde verkeek de Brit zich op de hoogte van de kerbstones en crashte. Sykes stuurde zijn gehavende Kawasaki nog naar de pits, waar in allerijl herstelwerkzaamheden werden verricht. Vanuit de pitlane begon de nummer 2 in het WK toch aan de race, maar een bij de crash beschadigde sensor maakte hem kansloos. Laverty spoelde de vieze smaak van het uitvallen in de eerste race weg met een overtuigende zege. De Ier is de man met de meeste overwinningen – vier in totaal – maar telde ook drie nulscores. Wel nam hij de derde plaats in het WK over van Melandri. Die sukkelde naar een teleurstellende twaalfde plaats met een steeds slechter wordende achterband. Achter winnaar Laverty deed Guintoli uitstekende zaken door Jonathan Rea vijf ronden voor het einde van de tweede plaats te verdringen. Voor Rea was de beker (met als datum 9 juli) voor de derde plaats – zijn eerste podium sinds zijn tweede plaats in Assen – een aardig goedmakertje. In de openingswedstrijd haalde de Ten Kate-coureur het einde niet door (weer) elektronicaproblemen. Teamgenoot Leon Haslam kon met zijn nog niet volledig herstelde been de inspanningen op Portimao niet aan en kwam binnen tijdens de eerste race. Daarna besloot hij de tweede wedstrijd te laten schieten. Er was ook ander nieuws met een eerste aanzet naar de toekomst. De FIM, promotor Dorna en de constructeurs verenigd in de MSMA gave te kennen dat er met ingang van volgend jaar in drie stappen naar reglementsaanpassingen zal worden toegewerkt. Met als doel het beteugelen van de kosten in een steeds slinkend Superbike-veld maakten de partijen bekend dat men onder meer streeft naar een maximum prijs voor onderdelen (zoals versnellingsbakmogelijkheden, vering en remmen) waardoor de uiteindelijke prijs van een Superbike-machine aanzienlijker lager moet uitkomen dan dat hij momenteel is. Ook komt er – net als in de MotoGP – vanaf volgend jaar een maximum aantal blokken in het WK Superbike. De constructeurs hebben toegezegd een nog nader te noemen aantal raceklare machines te koop of ter lease aan te bieden. Hoewel de eerste aanzet voor reglementswijzigingen positief lijkt, blijft het geheel nog behoorlijk abstract nu nog geen concrete mededelingen zijn gedaan over (lease-) prijzen van aan te bieden blokken en onderdelen, aantal blokken per rijder en de stand van de elektronica. Bovendien lijkt een maximum aantal (georganiseerde) testdagen vooralsnog niet tot het bezuinigingspakket te behoren. Tony Coveña leek in de laatste ronde van de Superstock 600-race voor groot Nederlands succes te gaan zorgen. De Hagenaar leidde met een kleine voorsprong, maar door een foutje kwam hij net naast het podium terecht, 0,2 achter winnaar Morbidelli en lijstaanvoerder Gauthier Duwelz. In de tussenstand bezet Coveña eveneens de vierde positie. Wayne Tessels viel uit. Danny de Boer trad in de Superstock 1000-race aan voor het EAB Junior Ten Kate Team en veroverde met een veertiende plaats twee punten. De 23-jarige De Boer, tweevoudig Dutch Superbike-kampioen, rijdt ook de resterende zes wedstrijden in de FIM Superstock 1000 Cup. UITSLAGEN WK SUPERBIKE PORTIMÃO, PORTUGAL Race 1 1. Marco Melandri (I), BMW; 2. Sylvain Guintoli (F), Aprilia; 3. Tom Sykes (GB), Kawasaki; 4. Leon Camier (GB), Suzuki; 5. Loris Baz (F), Kawasaki; 6. Chaz Davies (GB), BMW; 7. Michel Fabrizio (I), Aprilia; 8. Jules Cluzel (F), Suzuki; 9. Carlos Checa (E), Ducati; 10. Federico Sandi (I), Kawasaki; 11. Vittorio Iannuzzo (I), BMW; 12. Ivan Clementi (I), BMW; 13. Max Neukirchner (D), Ducati; DNF Ayrton Badovini (I), Ducati; DNF Eugene Laverty (IRL), Aprilia. Race 2 1. Laverty; 2. Guintoli; 3. Jonathan Rea (GB), Honda; 4. Baz; 5. Davies; 6. Checa; 7. Cluzel; 8. Badovini; 9. Davide Giugliano (I), Aprilia; 10. Fabrizio; 11. Neukirchner; 12. Melandri; 13. Sandi; 14. Alexander Lundh (SK), Kawasaki; 15. Iannuzzo. WK Tussenstand: 1. Sylvain Guintoli, 213 punten; 2. Tom Sykes, 185; 3. Eugene Laverty, 174. WK SUPERSPORT 1. Sam Lowes (GB), Yamaha; 2. Fabien Foret (F), Kawasaki; 3. Kenan Sofuoglu (TUR), Kawasaki; 4. Michael van der Mark (NL), Honda; 5. Sheridan Morais (RSA), Honda; 6. Jack Kennedy (IRL), Honda; 7. Andrea Antonelli (I), Kawasaki; 8. Luca Scassa (I), Kawasaki; 9. Raffaele de Rosa (I), Honda; 10. Christian Iddon (GB), MV Agusta; 11. Vladimir Leonov (RUS), Yamaha; 12. Massimo Roccoli (I), Yamaha; 13. Alex Baldolini (I), Honda; 14. Lorenzo Zanetti (I), Honda; 15. Luca Marconi (I), Honda. WK Tussenstand: 1. Sam Lowes, 120 punten; 2. Kenan Sofuoglu, 81; 3. Fabien Foret, 81; 4. Michael van der Mark, 62. Bijschriften opener Filename: 459016.jpg Image Description: Sofuoglu, Portuguese WSS 2013 Michael van der Mark (60) heeft zich opgewerkt naar de derde plaats achter Kenan Sofuoglu en Sam Lowes, maar voor Fabien Foret. Die komt toch nog voorbij. Filename: 458377.jpg Image Description: VD Mark, Portuguese WSS 2013 Ronald ten Kate (rechts) zag na twee nullen weer resultaat voor het werk in de trainingen bij Van der Mark. Filename: 458940.jpg Image Description: Melandri, Portuguese WSBK Race 1 2013 Marco Melandri won een prachtige eerste Superbike-race. Tom Sykes werd derde, want zijn concurrent Sylvain Guintoli kwam nog langszij. Filename: 458854.jpg Image Description: Laverty, Portuguese WSBK Race 2 2013 Een extreem laat remmende Eugene Laverty houdt Jonathan Rea achter zich. Laverty viel de eerste race uit toen hij leidde; Rea moest eveneens naar de kant.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-