+ Plus

WK Superbike Portimao, Portugal 2010

Voor het eerst in zijn Superbike-carrière pakte Max Biaggi in het Portugese Portimao de dubbel. De Aprilia-coureur rekende in beide races vakkundig af met WK-leider Leon Haslam. Die kon echter toch tevreden zijn, omdat hij zijn voorsprong in het WK op de hopeloos falende Ducati-dubbel Fabrizio-Haga. Carlos Checa was andermaal de beste Ducati-coureur en hield de schade beperkt. Een agressieve Kenan Sofuoglu won de Supersport-race. Chronische chatter zorgde er voor dat Max Biaggi in Phillip Island niet verder kwam dan een vijfde en achtste plaats. In Portimao was de bijna 39-jarige Romein in twee erg spannende races weer helemaal bij de les. Biaggi werd op het spectaculaire Portugese circuit geholpen door de ongelooflijke acceleratie van zijn Aprilia RSV4 waarmee hij Leon Haslam op de Suzuki het nakijken gaf. Toch had de coureur zelf een niet onaanzienlijk aandeel in zijn eerste Superbike-dubbel. In de lange doorlopende rechterbocht voor start-finish koos Biaggi andere lijnen dan de concurrenten waardoor hij de snelheid van zijn V4 maximaal uitbuitte. “Iedereen heeft het maar over hoe snel de Aprilia is”, zei Biaggi na zijn zesde WSB-zege. “Maar als je naar de laatste bocht kijkt, weet je dat het daar allemaal begint. Ja, onze motor is snel, maar de Yamaha ook en de Suzuki is ook bepaald niet langzaam. Om op het rechte stuk iemand voorbij te gaan, moet je 20 pk extra hebben. Het lag dus niet alleen aan de motor.”De tweedejaars Aprilia is nog allesbehalve uitontwikkeld, benadrukt de nog zeer ambitieuze veteraan. “We zijn allerlei dingen aan het proberen om de set up en de balans te verbeteren. We hebben er wel wat goede punten uitgehaald, maar niet alles werkt. Ik weet waar het nog aan ontbreekt, ik kan het nu voelen, het is me in m’n hoofd allemaal duidelijk. En dat is juist het gebied waar de concurrentie sterk is. Wij zijn dan weer sterk op andere vlakken.”Dankzij zijn twee overwinningen steeg Biaggi in de tussenstand van de zevende naar de tweede plaats, zestien punten achter Leon Haslam. Nog geen reden om helemaal uit zijn dak te gaan, vindt Biaggi. “Het gevoel van het winnen van die eerste dubbel is geweldig en we hebben nu een goed ritme, maar ik weet nu al dat we het zwaar krijgen in Valencia (waar Biaggi in 2009 twee keer achtste werd, red). Ik wil mezelf niet onderschatten, ik hou me liever wat gedeisd om het dan op de baan te laten zien.”Met zijn Suzuki GSX-R1000 stond Leon Haslam nu in alle vier WSB-races op het podium en hij bevestigde daarmee de indruk dat hij een titelkandidaat is. Als WK-leider ging Haslam het duel met de fraai rijdende Biaggi niet uit de weg en slechts één van de 22 ronden in beide races werd niet geleid door Biaggi of Haslam. De Brit reed vanaf startplaats vier verstandig naar twee gecontroleerde tweede plekken. “Dit tempo had ik de hele dag wel vast kunnen houden, maar om harder te gaan had ik grote risico’s moeten nemen”, gaf Haslam toe. “Kijk maar naar Rea en Crutchlow. Zij waren het hele weekend erg snel, maar ze hebben ook problemen gehad en je ziet hoeveel je inlevert. Ik moet mijn kansen pakken als ze voorbijkomen, maar ik geloof dat er vandaag niet meer in zat. De Aprilia van Max was echter wel een kilometer of tien sneller en dat is frustrerend, maar topsnelheid is ook niet alles. Onze machine kan het gevecht met alle concurrenten aan. Ik blijf er wel bij dat Max en Haga de te kloppen mannen zijn. Vooral Max. Hij maakte wel veel kleine foutjes, maar zelfs dan is het waanzinnig om te zien hoe kalm en vloeiend hij blijft rijden. Zelfs als hij wijd gaat, win je niet zoveel terrein als je denkt te kunnen winnen.” In beide races stond er naast Haslam nog een andere Brit op het podium. In de openingsrace maakte Jonathan Rea een slechte start goed met een derde positie, mede te danken aan de pal voor hem crashende Cal Crutchlow. De Yamaha-coureur verraste iedereen – behalve zichzelf – met zijn eerste WSB-pole en toonde in beide races zijn snelheid. In de tweede race revancheerde hij zich verdienstelijk voor zijn fout in de openingswedstrijd. De elektronische aanpassingen en chassisverbeteringen betaalden zich uit voor de Supersport-wereldkampioen. De grote winst was dat de achterband zich beduidend langer goed hield. “Wij kunnen nu net als de rest met een soft compound rijden”, stelde Crutchlow vast. “Hij spint nog wel meer dan bij de anderen, maar er is verbetering. We moeten nog wel grip vinden, vooral bij het op het gas gaan uit bochten. Daar verloor ik nu nog. Onze gearing klopte ook niet helemaal, want in de zesde versnelling zat ik tegen de toerenbegrenzer.”Onder druk van Rea en pushend om bij Haslam en Biaggi ging Crutchlow in de fout in de eerste race, toch was de getergde Brit niet geheel ontevreden. “Ik kwam hier naar toe met de instelling dat we ons konden verbeteren ten opzichte van de race in Australië (crash en negende, red) met twee top tiens. Eén derde plaats is dan niet slecht.” Rea had op meer gehoopt in Portugal. “Aan de tijden in de eerste race zag je dat ik mee had gekund met Leon en Biaggi”, schatte de Ten Kate-coureur in. In de slipstream van Crutchlow wilde hij in de tweede race mee naar de twee leiders, maar geheimzinnig vermogensverlies zette hem aan de kant. Rea had zich in de eerste race flink opgewonden over Nori Haga. “Ik was veel sneller dan hij, maar elke keer als ik hem passeerde, blokte hij me weer aan de binnenkant. Dat ging maar door en ik werd er echt kwaad om. Ik dacht dat hij wel zo slim was om in te zien dat hij ons allebei langzamer maakte.” De Japanner kende een dramatisch weekend met een achttiende startplaats en uiteindelijk slechts twee achtste posities. De Ducati-coureur staat momenteel vijfde in het WK en kampte nog met de naweeën van zijn crash in Phillip Island veroorzaakt door Ruben Xaus. Gedurende twee weken had Haga bloed in zijn ontlasting, terwijl zijn vorig jaar in Donington gebroken schouder ook een flinke opdoffer had gekregen. Voor het eerst in zijn carrière had hij bovendien last gekregen van een opgepompte rechter onderarm, vertelde Haga. “Ik voel me zeker niet fit. Daarnaast hadden we veel problemen met de motor. De achterkant was te hard en pompte te veel bij acceleratie. Ik ben blij dat we hier weg kunnen en naar Valencia gaan. Die baan ligt me beter.” Teammaat Michel Fabrizio (problemen aan de voorkant) zakte in Portimao met twee elfde plaatsen door de mand. Carlos Checa, derde op de grid, was met twee vierde plaatsen de best scorende Ducati-vertegenwoordiger. Kenan Sofuoglu besliste een spannende Supersport-race in zijn voordeel. De Turk had in de trainingen Eugene Laverty nog voor moeten laten gaan. Laverty, vorig jaar zegevierend in Portimao, ging echter vier ronden voor het einde in de fout toen hij al door Sofuoglu en Joan Lascorz naar de derde plek terug verwezen was. In het kleine veld werd Laverty nog wel elfde. Lascorz ging in de laatste ronde nog voorbij Sofuoglu, maar de Ten Kate-coureur zette de Spanjaard vervolgens brutaal aan de kant. Met zijn vijftiende WK Supersport-overwinning nestelde Sofuoglu – die op het podium vergeefs wachtte op het Turkse volkslied – zich ook aan de leiding van het WK. Teamgenoot Michele Pirro behaalde door de crash van Laverty zijn eerste WK Supersport-podium. Chaz Davies was op de vierde positie de beste Triumph-coureur. Oud-wereldkampioen Sébastien Charpentier had zich na zijn teleurstellende dertiende plaats in Phillip Island al weer teruggetrokken uit het WK. Zijn vervanger Matthieu Lagrive crashte al in de eerste ronde. Kort• In Portimao bleek dat de gebroken hand van James Toseland nog niet volledig geheeld was. Een spectaculaire highsider in de Superpole hielp de voormalig wereldkampioen ook niet echt. Toseland trainde als vijftiende en sleepte er uiteindelijk een zevende en zesde plaats uit. Zijn racetijd in de tweede wedstrijd was sneller dan die van Ben Spies in 2009. “De verschillen zijn erg klein”, aldus Toseland. “Ons traction control-systeem werkt nog niet goed en dan sta je meteen flink eind achter. Dat is iets waar we aan moeten werken. Ik weet zeker dat we sterker terug komen. Als we genoeg grip hebben, is de Yamaha snel. Zonder die crash in de Superpole was de eerste rij mogelijk geweest.” Dat was geen grootspraak, want in de eerste vrije training klokte Toseland de snelste tijd. Op weg naar zijn zesde plaats in de tweede race moest hij nog voorbij Nori Haga. “In de bocht waar ik er in de Superpole met een highsider van af ging, passeerde ik Nori buitenom. Het was een riskante actie, maar het moest.”• Tijdens de trainingen gingen meer coureurs hard onderuit. Shane Byrne dook hard van zijn Althea/Ducati en Max Neukirchner schreef een Ten Kate/Honda af. De Duitser was in de eerste vrije training nog netjes derde, maar zakte daarna ver terug. In de eerste Superpole crashte Neukirchner en miste vervolgens het zelfvertrouwen. Meer dan één puntje in de tweede race haalde hij niet. • Chris Vermeulen probeerde het op vrijdagochtend nog wel heel even, maar de Kawasaki-coureur moest erkennen dat zijn in Phillip Island geblesseerde knie nog niet genoeg hersteld was. Voor de eerste keer in zijn professionele carrière moest Vermeulen daarom een race missen. De Australiër vertrok al op zaterdagmorgen naar Belhië om zich daar laten te behandelen aan zijn knie. • Makoto Tamada fungeerde in Portimao als teamgenoot van Andrew Pitt bij Team Reitwagen BMW. De Japanner zou ook de tweede WK-race missen, omdat zijn Italiaanse team “nog niet klaar was” voor het seizoen. Vrij vertaald betekende dat dat het geld ontbreekt. Tamada verving de geblesseerde Roland Resch, maar kon niet imponeren met een DNF en een negentiende plaats. Troy Corser was zoals verwacht de best scorende BMW-rijder met een negende en tiende plaats. In de Superstock 1000-race was er wel succes. Ayrton Badovini won voor Ten Kate-pupil Maxime Berger. Hagenaar Tony Covena moest de Superstock 600-race missen toen hij in de tweede kwalificatie bij een crash zijn pols brak. Uitslagen Portimao, PortugalRace 11. Max Biaggi (I), Aprilia; 2. Leon Haslam (GB), Suzuki; 3. Jonathan Rea (GB), Honda; 4. Carlos Checa (E), Ducati; 5. Leon Camier (GB), Aprilia; 6. Shane Byrne (GB), Ducati; 7. James Toseland (GB), Yamaha; 8. Nori Haga (J), Ducati; 9. Troy Corser (AUS), BMW; 10. Ruben Xaus (E), BMW; 11. Michel Fabrizio (I), Ducati; 12. Lorenzo Lanzi (I), Ducati; 13. Sylvain Guintoli (F), Suzuki; 14. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 15. Tom Sykes (GB), Kawasaki. Race 21. Biaggi; 2. Haslam; 3. Crutchlow; 4. Checa; 5. Camier; 6. Toseland; 7. Byrne; 8. Haga; 9. Guintoli; 10. Corser; 11. Fabrizio; 12. Xaus; 13. Sykes; 14. Lanzi; 15. Max Neukirchner (D), Honda. WK Tussenstand: 1. Leon Haslam, 85; 2. Max Biaggi, 69; 3. Carlos Checa, 60. WK Supersport1. Kenan Sofuoglu (TUR), Honda; 2. Joan Lascorz (E), Kawasaki; 3. Michele Pirro (I), Honda; 4. Chaz Davies (GB), Triumph; 5. Fabien Foret (F), Kawasaki; 6. Katsuaki Fujiwara (J), Kawasaki; 7. Robbin Harms (DK), Honda; 8. Gino Rea (GB), Honda; 9. Massimo Roccoli (I), Honda; 10. David Salom (E), Triumph; 11. Eugene Laverty (IER), Honda; 12. Jason DiSalvo (VS), Triumph; 13. Alexander Lundh (SWE), Honda; 14. Bastien Chesaux (CH), Honda; 15. Danilo Dell’Omo (I), Honda. WK Tussenstand: 1. Kenan Sofuoglu, 41; 2. Joan Lascorz, 40; 3. Eugene Laverty, 30. BijschriftenOpenerMax Biaggi was in topvorm in Portimao. De bijna 39-jarige Italiaan pakte zijn eerste WK Superbike-dubbel. HaslamZo dicht zat Leon Haslam twee races bij Biaggi in de buurt. Met twee tweede plaatsen verstevigde Haslam wel zijn leiding in het WK. HagaDe fabrieks-Ducati’s kenden een desastreus weekend. De verre van fitt Nori Haga werd twee keer achtste. ByrneMet dik 160 per uur stapte Shane Byrne af in de trainingen. Toch verzamelde de Brit in beide races behoorlijk wat punten. SupersportKenan Sofuoglu stuurde in de laatste ronde brutaal voorbij Joan Lascorz en won de Supersport-race. ReserveLol op het podium. Leon Haslam krijgt een champagnedouche van Portimao’s topscorer Max Biaggi.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-