+ Plus

WK Superbike Phillip Island, Australi

Max Biaggi en Carlos Checa domineerden tijdens de WK Superbike-seizoensopener in Phillip Island. Beide veteranen wonnen een manche en beide moesten tegenslagen overwinnen. Het eerste raceweekend van het jaar kreeg een rouwrandje toen op zaterdag de 17-jarige Australische coureur Oscar McIntyre dodelijk verongelukte. Vanwege het fatale ongeluk tijdens een race voor het Australische Superstock kampioenschap werd de Superpole geschrapt. De races op zondag vonden wel doorgang met Tom Sykes op pole. De nummer 13 van 2011 had ook tijdens de officiële test voorafgaand aan het weekend met de snelste tijd al aangetoond dat er dit jaar rekening gehouden moet worden met de Kawasaki. Dat Carlos Checa de Ducati 1098R met zes kilo extra ballast – vanwege Checa’s vijftien overwinningen op weg naar zijn wereldtitel in 2011 – in Phillip Island nog tot de top behoort, was eigenlijk ook niet zo’n verrassing. De Spanjaard, rijdend met zijn traditionele nummer 7, won vorig jaar in Australië beide races en ook in 2010 stond hij er één maal op de hoogste podiumtrede op een baan waar het vooral draait om bruikbaar koppel. En daar bleek Checa’s 1200 cc V-twin ook ondanks het extra gewicht ruimschoots genoeg van aan boord te hebben. Een hoge topsnelheid helpt wel, bewees Max Biaggi vooral tijdens een magistrale tweede inhaalrace vanaf de laatste naar de tweede plaats. Zijn Aprilia RSV4 werd geklokt op 324,6 km – ruim 3 kilometer sneller dan de hoogste top gemeten tijdens de MotoGP-race op hetzelfde circuit in 2011. De 40-jarige Biaggi gaf na afloop toe de zenuwen en zorgen hebben gevoeld na het vertrek van zijn chefmonteur Giovanni Sandi. Diens plaats werd ingenomen door Aligi Deganello, de voormalige crewchief van de verongelukte Marco Simoncelli. Met een meer dan uitstekend optreden spoelde de eerste WK-koploper van het jaar ook de vervelende smaak weg die hij had overgehouden aan het seizoen 2011, een jaar gekenmerkt door tegenvallende resultaten, een bizarre voetblessure en een oppermachtige Carlos Checa. Biaggi startte goed in de eerste race en achterhaalde in de vierde ronde kopstarter Sykes, waarna hij de jacht opende op de pushende Checa. In de zesde ronde werd die met ruim 180 km/u in de laatste bocht gelanceerd. “De zwaarste crash die ik ooit mee heb gemaakt op een Ducati”, vertelde Checa later. “Ik stond onder druk van Max en pushte wat te veel. Het was erg moeilijk om de grens te vinden en ik ging er over heen.” Omdat de Superbike-coureurs dit jaar maar meer over één machine kunnen beschikken, hadden Checa’s monteurs hun handen vol om voor race 2 een goede fiets (met een reserve-frame) te prepareren. Biaggi had na Checa’s crash weinig meer te vrezen en behaalde zo zijn eerste WSB-zege op het voor hem en Aprilia traditioneel lastige Phillip Island. In 2000 had de Italiaan er voor het laatst een race gewonnen; toen als Yamaha-coureur in de 500 cc-klasse. BMW-aanwinst Marco Melandri deed zijn kleurloze optreden in de training vergeten en reed van de dertiende startplaats naar de tweede plek, meteen de hoogste klassering BMW in het WSB ooit. Vijf ronden voor het einde passeerde de Italiaan de sterk rijdende Sylvain Guintoli, die Melandri tot de streep bleef schaduwen. In de tweede race haalde de Fransman de finish niet na een crash. Sykes kon in die eerste wedstrijd het hoge aanvangstempo niet vasthouden en zakte af naar de vierde plaats in een race waarin de harde wind en regendruppels voor verraderlijke situaties zorgden. Sykes speelde een hoofdrol bij de start van de tweede race. Tijdens de sprint naar de eerste bocht verraste hij Biaggi door wat eerder te remmen dan die verwachtte. De Aprilia-coureur tikte de achterkant van Sykes’ Kawasaki aan en vloog met een verbogen remhendel rechtdoor bij de eerste bocht. Staand op de voetsteunen en zonder verdere schade kwam Biaggi weer de baan op en begon aan een fabuleuze inhaaljacht nadat hij zijn remhendel weer recht had geslagen. Net als in de openingswedstrijd mocht Sykes twee ronden het veld aanvoeren, daarna werd hij afgelost door Jonathan Rea. De Ten Kate-coureur was door ‘een slechte band’ in de eerste race niet verder gekomen dan de zevende plaats. Met eenzelfde type bleek Rea in race 2 bij een ruim 12 graden hogere asfalttemperatuur wel een podiumkandidaat. Tegen het geweld van de veerkrachtige Checa was de Honda-coureur echter niet bestand. Checa nestelde zich al in de vijfde ronde aan kop en bleef daar controleren tot en met de 22e en laatste ronde. Biaggi zorgde voor het ware vuurwerk: in de ronde dat Checa de kop overnam, was Biaggi opgeklommen van de 24e naar de veertiende plaats, tien ronden later zat de ontketende Biaggi aan Sykes’ achterwiel. Die verdedigde zijn derde plaats hartstochtelijk, maar moest na een paar brutale counters de Italiaan laten gaan. Toch behaalde Sykes een podiumplaats, want Rea had in de slotfase geen grip meer en zag Sykes op het laatste rechte stuk voorbij komen. Zeven tellen voor de strijdende Britten had Biaggi toen al een fabuleuze race bekroond met een tweede positie, slechts 5,7 seconden achter Checa. “Toen ik zag dat Max naast de baan raakte, heb ik in het begin zo hard mogelijk gepusht”, verklaarde de winnaar zijn strijdwijze. “Hij kwam erg goed terug, maar ik kon ook snelle ronden blijven rijden.” Het zou Biaggi’s prestatie te kort doen om te zeggen dat de Romein zijn 20 punten uitsluitend te danken had aan zijn superieur snelle Aprilia. “Nadat ik van de baan raakte, besloot ik alleen maar om er het maximale uit te halen”, legde Biaggi uit. “Terugkomen vanaf een laatste positie is altijd vol risico’s. Maar het is gelukt. Dit was één van mijn beste races ooit, op hetzelfde niveau als mijn eerste 500 cc-overwinning in Suzuka (1998) en mijn eerste Superbike-winst in Qatar in 2007.” Terwijl Checa aangaf niet het hele jaar over de gewichtshandicap van de Ducati te willen praten, memoreerde zijn teambaas Genesio Bevilacqua de volgens hem ongelijke strijd. “Het zal moeilijk worden om dit te overbruggen, zelfs met een rijder van Carlos’ kaliber”, aldus Bevilacqua. De volgende race vindt op 1 april plaats in Imola, waar vijf van de laatste zes races door een Ducati-vertegenwoordiger werden gewonnen; drie maal was dat Checa. De start van het WK Superbike-seizoen werd geplaagd door crashes. Twee weken voor de race crashte John Hopkins tijdens een test in Phillip Island en brak een botje in zijn rechterhand. De onfortuinlijke Crescent/Suzuki-coureur hoopt in Imola terug te zijn. Eugene Laverty brak negen dagen voor de eerste trainingen enkele middenhandbeentjes in zijn linker hand. De Aprilia-coureur startte echter wel en behaalde in de tweede wedstrijd een achtste plaats. Supersport-wereldkampioen Chaz Davies moest zijn WSB-debuut uitstellen toen hij in de kwalificatie zijn pols brak. Leon Haslam zorgde voor een klein medisch wonder. Tijdens de officiële WSB-test brak de BMW-coureur na een harde smak een botje onderaan zijn scheenbeen, zijn rechter hiel en een teen. Haslam kreeg op donderdag twee schroeven in zijn scheenbeen en meldde zich op vrijdagmiddag weer op het circuit. De Brit kwalificeerde zich als twaalfde en presteerde op zondag ver boven verwachting. Na een twaalfde plek in de eerste race hield Haslam in de laatste race zijn teammaat Melandri achter zich in een heroïsche strijd om de vijfde positie. De tweevoudige wereldkampioen Supersport Kenan Sofuoglu bekroonde zijn comeback met een indrukwekkende overwinning. De kersverse Kawasaki-coureur rekende in de vanwege verwachte bandenproblemen van 21 naar vijftien ronden ingekorte race bekeken af met de taaie oudgediende Fabien Foret, in de laatste ronde de enig overgebleven concurrent. De bij Ten Kate teruggekeerde Broc Parkes hield de knap debuterende ex-Moto2-rijder Jules Cluzel van het podium. Uitslagen WSB Race 1 1. Max Biaggi (I), Aprilia; 2. Marco Melandri (I), BMW; 3. Sylvain Guintoli (F), Ducati; 4. Tom Sykes (GB), Kawasaki; 5. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 6. Michel Fabrizio (I), BMW; 7. Jonathan Rea (GB), Honda; 8. Hiroshi Aoyama (J), Honda; 9. Davide Giugliano (I), Ducati; 10. Bryan Staring (AUS), Kawasaki; 11. Lorenzo Zanetti ( I), Ducati; 12. Leon Haslam (GB), BMW; 13. Maxime Berger (F), Ducati; 14. David Salom (E), Kawasaki; 15. Joan Lascorz (E), Kawasaki Race 2 1. Carlos Checa (E), Ducati; 2. Biaggi: 3.Sykes; 4. Rea; 5. Haslam; 6. Melandri; 7. Berger; 8. Eugene Laverty (IRL), Aprilia; 9. Aoyama; 10. Nicolo Canepa (I), Ducati; 11. Smrz; 12. Leon Camier (GB), Suzuki; 13. Giugliano; 14. Zanetti; 15. Josh Brookes (AUS), Suzuki WK Supersport 1. Kenan Sofuoglu (TUR), Kawasaki; 2. Fabien Foret (F), Kawasaki; 3. Broc Parkes (AUS), Honda; 4. Jules Cluzel (F). Honda; 5. Sam Lowes (GB), Honda; 6. Sheridan Morais (RSA), Kawasaki; 7. Ronan Quarmby (RSA), Honda; 8. Alex Baldolini (I), Triumph; 9. Vittorio Iannuzzo (I), Triumph; 10. Lukas Pesek (CZ), Honda; 11. Jed Metcher (AUS), Yamaha; 12. Josh Day (USA), Kawasaki; 13. Luca Marconi (I), Yamaha; 14. Matthew Scholz (RSA) Honda; 15. Fabio Menghi (I), Yamaha Bijschriften 388027 (groep na start) Polesitter Tom Sykes neemt kopstart in race 1, voor de deels verscholen Biaggi, Rea (65) en Checa (7). 388095 (podium) De beste drie man van de races in Phillip Island stonden in de tweede race op het podium: Max Biaggi, Carlos Checa en Tom Sykes. 388164 (Biaggi binnendoor) Max Biaggi passeert tijdens zijn inhaalrace de hevig tegenspartelende Tom Sykes eindelijk achter zich. 388148 (drie man op rij: 58, 91, 50) Eugene Laverty (58) en Leon Haslam (91) startten ondanks hun blessures toch op Phillip Island. De wel fitte Sylvain Guintoli (5) werd derde in de eerste race. 388022 (65 en 84) Michel Fabrizio houdt op zijn BMW net Ten Kate-coureur Jonathan Rea achter zich in de strijd om de zesde plaats in de eerste race.

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...