+ Plus

WK Superbike N

Na zijn sensationele derde plaats tijdens zijn debuutrace in het WK Supersport in Australië vertelde Michael van der Mark dat hij mikte op top 5-klasseringen in het vervolg van het seizoen. In Duitsland voldeed de Rotterdammer voor de zesde keer in negen races aan die doelstelling. Geheel tevreden was hij desondanks niet. Al in de openingsronde raakte hij kansloos voor een podiumplaats – en dat is inmiddels waar hij thuis hoort, vindt Van der Mark. Michael van der Mark heeft goede herinneringen aan de Nürburgring. De afgelopen twee jaren wist hij er de Superstock 600-race te winnen en als Supersport-coureur liet Van der Mark zich in de eerste vrije training ook meteen van zijn beste kant zien met een tweede plaats als kampioenschapsleider Sam Lowes. Daarna raakten de Ten Kate-coureur en zijn team echter de weg kwijt in de afstelling. Hoewel hij in de tweede kwalificatie nog de derde tijd klokte achter Lowes en wereldkampioen Kenan Sofuoglu, moest hij genoegen nemen met de twaalfde startplaats omdat de tijden in de tweede tijdtraining door regen iets langzamer waren dan op de eerste dag. “Ik had echt veel zin in de race, maar het was moeilijker om een goede set-up te vinden dan we hadden verwacht”, vertelde van der Mark. “In de kwalificatie ging het echt mis met de afstelling. De motor wilde in de korte knikken niet afdraaien en ik verloor met de exits uit de bochten. In de race was het wel beter, maar nog steeds niet perfect. In zo’n race is het toch ook anders. Dan zit je toch meer op de limiet.” In de eerste ronde werd Van der Marks wedstrijd nog verder bemoeilijkt door een matige start toen hij zijn koppeling te vroeg losliet. In de vierde bocht werd hij vervolgens de pas afgesneden door een onbesuisd naar binnen sturende Luca Scassa. Van der Mark was zeer ontstemd. “Het sloeg echt nergens op wat hij deed”, brieste van der Mark. “Hij sneed me, ik moest van het gas en iedereen kwam me voorbij. Na de eerste ronde lag ik zestiende.” Terwijl aan de kop een harde strijd ontbrandde tussen Lowes en Sofuoglu, baande de getergde Van der Mark zich een weg naar voren. Niet voor het eerst dit seizoen moest hij een inhaalrace rijden. “Na Assen, Donington en Silverstone”, somde de coureur zelf het rijtje op. “In het begin was mijn ritme best oké en ik haalde heel wat mensen in. Soms best een beetje tricky, maar zo gaat het in een race. Mijn pace was ook onwijs goed en ik reed in de wedstrijd harder dan in de kwalificatie. Dus een podium had gekund.” Door een crash van Sofuoglu schoof Van der Mark halverwege de wedstrijd nog een extra plaatsje op en droe ronden voor het eind werkte hij zich voorbij Ricardo Russo, zijn voormalige rivaal uit het Superstock-kampioenschap. “Ik kon zien dat hij moeite had. Ik remde her er uit en blokkeerde hem dam daarna. Hij kon nog wel aanpikken, maar verder kwam hij niet.” Teamgenoot Lorenzo Zanetti bleef voor Van der Mark ruim drie seconden buiten bereik, derde man Kev Coghlan zat daar nog weer bijna een seconde voor. Zijn inhaalrace bekroonde Van der Mark met een zeer acceptabele vijfde positie; geen reden voor al te veel euforie, maakte Van der Mark duidelijk. “Voor het team is het leuk dat je twee rijders in de top 5 zitten, maar met mijn pace en mijn tijden had het podium vandaag gekund. Daar horen we ook thuis, vind ik. Anderzijds, het is ons eerste jaar en dan mag je in de trainingen nog dat soort fouten met de set-up maken. Maar niet te vaak meer.” Met nog een paar ronden meer had hij bovendien een kans gehad om nog een serieuze aanval te plaatsen op Zanetti, rekende Van der Mark voorzichtig uit. “Eerlijk gezegd denk ik dat dat gekund had, maar ik liep niet echt heel hard in. Lorenzo reed ook een goede race.” Sam Lowes, in gesprek met het Tech3 Team voor een plek in de Moto2 voor 2014, won zijn vijfde race van het jaar en heeft nu met nog slechts drie races te rijden in de Supersportklasse – de wedstrijd in India is definitief geschrapt en in Laguna Seca starten alleen de Superbikers – een voorsprong van 54 punten op Sofuoglu. Fabien Foret werd tweede in Duitsland en bezet de derde plaats in de tussenstand,, vóór Van der Mark. “Hij staat dertig punten”, constateerde de Nederlander. “Je weet het met hem nooit, maar dat is best veel. Maar ik wil in ieder geval weer terug naar het podium. Het is te lang geleden dat ik daar heb gestaan.” Van der Mark was niet de enige Nederlander in de Supersport-klasse. Regerend Nederlands kampioen Leon Bovee en Pepijn Bijsterbosch, normaal actief in het Duitse kampioenschap, startten met een wild card. Bovee werd al vroeg in de wedstrijd van zijn machine gereden, Bijsterbosch finishte als 27e. In de Superstock 600-klasse was Wayne Tessels met een negende plaats de beste Nederlander, twee plaatsen voor Tony Coveña. Bo Bendsneyder zorgde er voor dat toch nog het Wilhelmus klonk in Duitsland. Net als in Assen had de 14-jarige Bendsneyder een wild card gekregen voor de European Junior Cup (met Honda CBR500’s) en net als tijdens zijn eerste optreden wist hij ook nu in een zinderend spannende race wedstrijd iedereen te kloppen. Bij de Superbikes zorgde Ayrton Badovini op zaterdag voor een verrassing door in een door regen bepaalde Superpole voor Marco Melandri en Tom Sykes de snelste tijd te rijden. Drie van de negen deelnemers (Sykes, Chaz Davies en Jules Cluzel) aan de Superpole 2 gleden onderuit op het natte asfalt. Het waren niet de laatste crashers, zo zou op zondag blijken. Eerst moest Silverstone-winnaar Loris Baz zich na een val in de warm-up afmelden en na zeventien ronden werd de eerste race voortijdig afgevlagd na zware crashes van Leon Camier en Jonathan Rea, op dat moment respectievelijk zesde en vierde in de race. De onfortuinlijke Rea brak zijn linker bovenbeen, terwijl Camier klaagde over pijn in de nek. Scans in het ziekenhuis wezen echter niet op een ernstige blessure. Rea en Camier gingen onderuit over olie die even daarvoor door de eveneens gevallen Federico Sandi op de baan was achter gelaten. Rea vertelde ’s avonds dat hij zo spoedig mogelijk een pin in zijn been wilde laten zetten om vervolgens te kunnen beginnen met revalidatie. De winst in de openingswedstrijd was uiteindelijk voor Tom Sykes, slechts enkele tienden voor Marco Melandri en diens teamgenoot Davies. Sylvain Guintoli volgde op ruimere afstand als vierde. Ook de tweede wedstrijd kwam tot een te vroeg einde toen brokstukken van de machine van de gevallen wild card-rijder Matej Smrz op de baan bleven liggen. Het BMW-duo Davies-Melandri maakte er met Eugene Laverty een fraai spektakel van en Davies werd uitgeroepen tot winnaar. Laverty, gecrasht in de eerste wedstrijd maar na een reparatie teruggekomen in de race voor het laatste WK-puntje, werd tweede voor Melandri. Het dicht bij elkaar rijdende drietal werd op de voet gevolgd door Sykes en Guintoli. Dankzij zijn eerste en vierde plaats nam Sykes de leiding in het WK weer over van Guintoli. Het verschil tussen de twee bedraagt slechts één punt. UITSLAGEN WK SUPERBIKE NÜRBURGRING, DUITSLAND Race 1 1. Tom Sykes (GB), Kawasaki; 2. Marco Melandri (I), BMW; 3. Chaz Davies (GB), BMW; 4. Sylvain Guintoli (F), Aprilia; 5. Davide Giugliano (I), Aprilia; 6. Michel Fabrizio (I), Aprilia; 7. Leon Haslam (GB), Honda; 8. Jules Cluzel (F), Suzuki; 9. Ayrton Badovini (I), Ducati; 10. Carlos Checa (E), Ducati; 11. Mark Aitchison (AUS), Kawasaki; 12. Matej Smrz (CZ), Yamaha; 13. Markus Reiterberger (D), BMW; 14. Vittorio Iannuzzo (I), BMW; 15. Eugene Laverty (IRL), Aprilia. Race 2 1. Davies; 2. Laverty; 3. Melandri; 4. Sykes; 5. Guintoli; 6. Giugliano; 7. Badovini; 8. Fabrizio; 9. Max Neukirchner (D), Ducati; 10. Checa; 11. Aitchison; 12. Reiterberger; 13. Haslam; 14. Cluzel; 15. Iannuzzo. WK Tussenstand: 1. Tom Sykes, 287 punten; 2. Sylvain Guintoli, 286; 3. Marco Melandri, 257. WK SUPERSPORT 1. Sam Lowes (GB), Yamaha; 2. Fabien Foret (F), Kawasaki; 3. Kev Coghlan (GB), Kawasaki; 4. Lorenzo Zanetti (I), Honda; 5. Michael van der Mark (NL), Honda; 6. Riccardo Russo (I), Kawasaki; 7. Roberto Tamburini (I), Suzuki; 8. Jack Kennedy (IRL), Honda; 9. David Salom (E), Kawasaki; 10. Florian Marino (F), Kawasaki; 11. Alex Baldolini (I), Honda; 12. Christian Iddon (GB), MV Agusta; 13. Luca Scassa (I), Kawasaki; 14. Raffaele de Rosa (I), Honda; 15. Roberto Rolfo (I), MV Agusta. WK Tussenstand: 1. Sam Lowes, 185 punten; 2. Kenan Sofuoglu, 131; 3. Fabien Foret, 121; 4. Michael van der Mark, 91.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-