+ Plus

WK Superbike Losail, Qatar

Strijdend om de derde plaats in de WK Superbike-eindstand ging Michael van der Mark uiteindelijk toch ten onder. Zijn teamgenoot Alex Lowes begon met een voorsprong van één punt aan het laatste raceweekend in Qatar en vertrok met een plus van veertien punten ten opzichte van Van der Mark. Jonathan Rea onderstreepte met drie dominante optredens nog eens dat hij de terechte wereldkampioen van 2019 is.

Vorig jaar waren Rea’s Kawasaki en Davies’ Panigale V-twin beter uitgebalanceerd dan Van der Marks Yamaha R1. En ook dit jaar waren Kawasaki en Ducati – dit jaar met de spectaculaire Panigale V4RR – te vaak een maat te groot voor Van der Mark en zijn R1. Daarnaast kreeg de nummer 3 van 2018 in 2019 te maken met een teamgenoot die zich sterk had verbeterd en in de eerste drie raceweekends meer punten bijeen reed dan de Nederlander. Vanaf de Nederlandse WK-ronde begon Van der Mark zijn achterstand goed te maken en met een geweldige zege in Jerez nam hij Lowes’ derde plaats in de tussenstand over. Die klinkende overwinning zou uiteindelijk niet alleen Van der Marks enige zijn van 2019, maar ook Yamaha’s enige echte hoofdprijs in een seizoen dat de fabrikant met enige ambivalentie zal bekijken. Lowes en Van der Mark zorgden met een derde en vierde plaats in de eindstand voor Yamaha’s beste score sinds 2011, maar vorig jaar tekenden de twee voor drie overwinningen. En hoewel er dit jaar door de toevoeging van de Superpole-race een extra wedstrijd op het programma stond, kwam Van der Mark met zijn overwinning, vier tweede plaatsen en drie derde plekken niet aan de tien podiums van 2018. Lowes verbeterde zich wel ten opzichte van het vorig seizoen. Om te zeggen dat Van der Mark zelf minder op dreef was dan in 2018, het beste van zijn zes Superbike-seizoenen tot nu toe, gaat echter te ver. Door een technisch defect werd Van der Mark tijdens de trainingen in Misano van zijn machine gekatapulteerd. Dat hij met een nog niet volledig herstelde gebroken pols een raceweekend later in Donington drie achtste plaatsen bijschreef, was een klein wonder. Laguna Seca bleek andermaal een slecht circuit voor de Yamaha en een crash in Magny Cours kostte Van der Mark minimaal een podium en misschien wel een overwinning. In Qatar schuwde Van der Mark in de seizoensfinale de strijd niet, maar een goede vijfde tijd op de eerste trainingsdag kreeg geen vervolg. Gekwalificeerd als tiende reed Van der Mark zich naar voren in de eerste race, maar in de slotfase moest hij de vijfde plaats inleveren bij Leon Haslam. Teammaat Lowes werd achter Jonathan Rea en Chaz Davies derde. “Ik had het moeilijk met het insturen van de bochten”, baalde Van der Mark. “Het was een lange, lastige wedstrijd. Terwijl we niets hadden veranderd na de Superpole. Daarin had ik juist een goede pace met racebanden.”

Op zijn 27e verjaardag kon Van der Mark de achterstand op teammaat Lowes niet goedmaken. Tot halverwege de korte Superpole-wedstrijd bezette hij de vijfde plaats, daarna kon hij de aandringende Davies niet meer achter zich houden. Loris Baz van het Ten Kate Yamaha Team zat Van der Mark op de hielen. Lowes met andermaal een derde plaats, nu achter Rea en Alvaro Bautista, weer een paar punten uit. “Na de Superpole-race veranderden we de set-up iets en ik voelde me in het begin van de tweede race veel beter”, verklaarde Van der Mark zijn sterke begin in de finale race van 2019. De derde plaats die hij na drie ronden bezette, kon Van der Mark echter niet vasthouden. In de slotfase viel hij terug en in de laatste ronde kwamen Toprak Razgatlioglu en Eugene Laverty nog voorbij. “Toen de banden eenmaal slechter werden, had ik het net zo moeilijk als voorheen. Ik probeerde van alles om voor Alex te blijven, maar het was niet te doen. Ik had gewoon te weinig grip. Toch, als we terugkijken, moeten we tevreden zijn. Door de blessure van Misano kwamen we op achterstand, maar we hebben nooit opgegeven. Ik ging niet voor een vierde vierde, maar gezien wat er allemaal gebeurd is, is het eigenlijk behoorlijk ongelooflijk.”
Die kwalificatie verdiende ook het optreden van het Ten Kate Yamaha Team. Hoewel het team de eerste vijf raceweekends miste, veroverde de zeer gedreven Loris Baz in Qatar de tiende plek in de eindstand. Marco Melandri sloot voor hem een meer dan twintig jaar lange carrière af als negende.

In de Supersport-klasse werd de strijd om de titel beslist. Jules Cluzel wist dat alleen een overwinning en een dramatisch optreden van Randy Krummenacher en Federico Caricasulo hem de titel zou opleveren. Maar Lucas Mahias had geen clementie met zijn landgenoot en vóór Cluzel greep hij zijn derde Qatar-zege op rij. Polesitter Caricasulo moest ook Isaac Viñales laten gaan in de strijd om de laatste podiumplek. Zijn vierde plaats was niet voldoende, omdat teammaat Krummenacher in zijn slipstream over de streep kwam. Zo werd de 29-jarige Krummenacher de eerste Zwitserse wereldkampioen in de Supersport-klasse. Krummenacher, in de 125 cc-klasse ook nog in het Molenaar-team, maakte in 2016 de overstap van de grands prix naar de Supersport-klasse en won meteen zijn debuutrace. In zijn derde Supersport-seizoen was hij de beste met onder meer vier overwinningen en acht podiums. Terwijl Krummenacher zijn titel waarschijnlijk verdedigt op een MV Agusta, maakt Caricasulo volgend seizoen naast de Amerikaan Garrett Gerloff zijn debuut in het WK Superbike met GRT Yamaha. Glenn van Straalen pakte het laatste WK-punt, terwijl Rob Hartog een teleurstellend seizoen afsloot als negentiende. Jamie van Sikkelerus haalde de finish niet na een crash. Het Ten Kate Yamaha Team debuteert in 2020 in de Supersport-klasse met Steven Odendaal als rijder. De Zuid-Afrikaan verloor in september zijn plek in het Moto2-team van RW Racing GP. In de Supersport 300-klasse versloeg Scott Deroue met een tactisch ijzersterk optreden landgenoot Koen Meuffels met 0,01 seconde voorsprong. Met zijn tweede seizoenszege stelde Deroue de tweede plaats in de eindstand veilig. Victor Steeman werd vijfde overall.

Lees meer over

Ducati Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-