+ Plus

WK Superbike Kyalami, Zuid-Afrika

De laatste keer dat Nori Haga voor WK-punten reed in Kyalami vertrok hij – als Yamaha-coureur – met een eerste en tweede plaats. Zijn hernieuwde kennismaking met het hobbelige Zuid-Afrikaanse circuit verliep nog beter. De Japanner behaalde zijn tweede dubbel in Ducati-dienst. Zijn teamgenoot Michel Fabrizio bleef beide keren erg dicht in de buurt, terwijl Ben Spies alleen in de openingsrace punten pakte. Haga leidt nu met 85 punten voorsprong op Fabrizio. In december stapte Nori Haga voor het eerst op de Ducati 1198. Hij deed dat in Kyalami. Al in zijn eerste rondje botste hij door een misverstand met de veel snellere Jonathan Rea. Er zouden tijdens die test nóg twee crashes volgen voor de kersverse Ducati-aanwinst. De Haga van mei 2009 zit echter wat vaster in het zadel. Hij herstelde zich knap van zijn eerste crash en nulscore in Monza met een dubbele overwinning. Fabrizio, zeer snel tijdens de decembertest, toonde zich ook nu snel op het bochtenrijke circuit met behoorlijke hoogteverschillen. In drie van de vier trainingen klokte hij de snelste tijd, maar een tweede WK Superbike-overwinning zat er echter voor de Italiaan niet in. Hij mocht in de openingsrace tien ronden kopwerk doen, maar Nori Haga bleek toch sneller. Het Ducati-koppel hield Ben Spies achter zich. De Amerikaan startte voor de zesde keer in zes races vanaf pole – hetzelfde aantal poles als Haga in zijn hele WSB-carrière! – en vocht tot in de laatste ronde met Fabrizio om de tweede plaats, maar kreeg toen een fikse tankslapper. Spies kwam als derde over de streep. De Yamaha-coureur leek op weg naar een fraaie revanche in de tweede race. Hij nam in de tweede ronde brutaal de leiding over van Haga toen het linksysteem van zijn schakelpookje brak. Spies restte niets anders dan zijn Yamaha uit te laten rollen en aan de kant te zetten. Door zijn vierde “non score” in twaalf races zag Spies Fabrizio langszij komen in de WK-stand. Tijdens de trainingen was Haga geconfronteerd met veringproblemen en de dubbel kwam voor de WK-leider dan ook enigszins onverwacht. “Maar ik kon bij Michel blijven in de eerste race en toen het leek alsof hij een klein probleempje had, ben ik ‘m gepasseerd”, vertelde Haga. “Voor de tweede race hadden we wat settingaanpassingen gedaan en dat voelde beter. Ik wist dat Michel kort achter me zat en in de laatste ronden kreeg ik het moeilijker met remmen. Maar het lukte toch om te winnen. Mijn arm (die hij na een botsing met een vogel in Monza blesseerde, red) was in het begin geen probleem, maar ik was blij dat er hier minder vogels te zien waren.” Fabrizio dacht achteraf dat hij teammaat Haga te wijs had gemaakt na de eerste race. “Ik had hem verteld dat ik in het derde deel van de baan erg snel was”, aldus de Romein. “Misschien had ik dat niet moeten doen, want in de tweede race was hij sneller dan ik. Toch ben ik wel tevreden over hoe het de laatste tijd gaat. Ik ben nu tweede in het WK en dat geeft aan dat er progressie in zit.” Spies reageerde aangeslagen na zijn DNF in race 2 en was kort in zijn commentaar. “De eerste race was mooi, maar de tweede was erg teleurstellend. Ik wil me nu richten op de wedstrijd in Salt Lake”, keek hij vooruit. “Eens kijken of we daar wat goed kunnen maken.” Voor de vijfde opeenvolgende race klasseerde Jonathan Rea zich in de top 5. De Noord-Ier blijkt momenteel de meest constante van de drie Ten Kate/Honda-coureurs van wie Ryuichi Kyionari zwaar teleurstelde met een twaalfde en dertiende plaats. Carlos Checa trainde als zevende en werd vervolgens in beide races zesde. De Spanjaard bestempelde het weekend in Kyalami als het beste van het jaar. Zijn jongere teammaat Rea was echter te snel voor Checa. Rea finishte in de openingswedstrijd als vierde en behaalde daarna zijn eerste WK Superbike-podium door landgenoot Leon Haslam – die zonder persoonlijke schade zijn eerste machine afschreef na een zware crash in race 1 – en Max Biaggi achter zich te houden. “Ik kwam hier naar toe als achtste in het WK en ik ben nu vijfde. Dat is geweldig”, vond de 22-jarige Rea zelf ook. “Na de race in Valencia is het beter gegaan. We hebben getest op een ovalen baantje (het testcircuit van het RDW in Lelystad!, red) en we hebben nu meer trekkracht uit tweede versnellingsbochten. We hebben nu een snel blok dat we ook echt kunnen gebruiken. We hebben geen kopman in het team, maar ik ben erg blij dat we technisch de kant uit zijn gegaan die ik heb aangegeven.” Rea bediende zich vooral in de tweede race van een sterke tactiek in het gevecht met Haslam en Biaggi. “Ik heb het gedaan zoals ik vorig jaar in het WK Supersport heb geleerd. Daar gingen we soms met vijf mogelijke winnaars de laatste ronde in. Nu heb ik bewust het tempo laten zakken, wetende dat ik nog wat over had. Toen ik versnelde, konden ze me niet bijhouden.” Dat hij in de eerste race Biaggi had geklopt, stemde Rea erg tevreden. “Hij reed snel naar me toe, maar kon me niet voorbij, omdat ik mijn zwakke punten aardig wist te maskeren. Ik reed sommige bochten op hele verschillende manieren, zodat hij niet wist wat ik zou doen. In de laatste ronde probeerde hij het in de laatste bocht, maar hij verremde zich dus mijn tactiek werkte. Het was niet gevaarlijk, het was gewoon slim.” Biaggi, die zeventien jaar geleden zijn eerste GP won in Kyalami, wilde wel toegeven dat Rea erg snel was geweest. “Ik had het gevoel dat ik goed reed, maar hij deed dat ook en ik moest te veel riskeren om hem in de eerste race te passeren”, vertelde de Italiaanse veteraan. “Hij realiseerde zich dat hij de Ducs niet kon hebben en reed toen zijn eigen tempo. Erg verstandig. Zijn machine is ook veel sneller dan die van Haslam, dat kon ik in de tweede race goed merken. Zo gauw Rea op het gas gaat, accelereert zijn machine sneller dan de mijne en dan die van Haslam.” Biaggi stuurde de Aprilia naar twee vijfde plaatsen en handhaafde zich op de zesde positie in het WK-klassement. Teamgenoot Shinya Nakano werd negende en zevende in Kyalami. “Sinds het begin van het seizoen zijn we wel vooruit gegaan, maar we hebben nog steeds niet de twee problemen opgelost waar we al de hele tijd last van hebben: vibratie en vermogensafgifte”, legde Biaggi uit. “Ik kan niet agressief op het gas. Zolang ik alleen mijn lijnen kan rijden, is het oké. Maar als ik in een gevecht zit en andere lijnen moet pakken, ben ik geklopt. Maar goed, het is pas onze vijfde race, we moeten nog veel werk doen.”Kort• Régis Laconi kwam in zijn allereerste ronde op Kyalami zeer zwaar ten val toen hij veel te hard een bocht in ging. De Fransman kwam op zijn hoofd in de grindbak terecht en brak twee nekwervels en liep een hersenletsel op. Aanvankelijk werd voor zijn leven gevreesd. Hij werd per helikopter naar Johannesburg vervoerd waar hij in een kunstmatige coma werd gehouden. Op dinsdag werd Laconi geopereerd. Bij die operatie werd een gevaarlijke botsplinter verwijderd en werd een plaatje ingebracht dat zijn nekwervels stabiliseert. Laconi blijft tot het einde van de maand in Zuid-Afrika, maar doktoren verwachtten dat hij volledig kan herstellen.• Na de race in Qatar, waar Biaggi twee derde plaatsen scoorde, zette Alstare/Suzuki-baas Francis Batta publiekelijk zijn vraagtekens bij de legaliteit van de Aprilia die wel erg veel MotoGP-techniek in zich zou herbergen. Aprilia’s technische man Gigi Dall’Igna benadrukte in Kyalami nog eens dat de RSV aan de reglementen voldoet. Batta legde nu het reglement onder het vergrootglas. “Dat zou voor alle merken hetzelfde moeten zijn”, vond de Belg. “Bij de eerste race in Phillip Island was de Aprilia een prototype, geen productiemachine. Ik vind het prachtig dat Aprilia en BMW er dit jaar bij zijn, maar de FIM en de promotor moeten iedereen gelijk behandelen.” Het testteam dat Aprilia naast de races inzet, heeft kwaad bloed gezet, hoewel het niet verboden is. Het zou wel tegen een gentleman’s agreement in gaan. In een recent onderhoud tussen teammanagers kwam het testteam ter sprake, waarna de Aprilia-leiding te kennen gaf de activiteiten niet te zullen stoppen, omdat zij nooit een stem hadden gehad in dat gentleman’s agreement. Die opmerking riep woede op. “Het lijkt er op dat Aprilia het WK Superbike benadert als de MotoGP waar alles maar mag”, riep een boze Xerox/Ducati-baas Davide Tardozzi. “Het gentleman’s agreement kan hun niks schelen. Wij willen kosten besparen, zij niet. De Aprilia is een prachtige motor, maar wat moet hij wel niet kosten? Ik snap dat we allemaal competitief willen zijn, maar dit is niet de juiste manier voor het WK Superbike. Ik ben niet de enige in de paddock die vindt dat Aprilia niet handelt in de geest van het WK Superbike. Wij willen graag denken dat we anders zijn dan de MotoGP en Aprilia zou anders moeten denken dan toen zij daar nog waren.”• Troy Corser crashte hard in Monza en liet de race in Kyalami schieten. Zijn plek werd ingenomen door BMW-testrijder en ex-WK Superbike-coureur Steve Martin. De 40-jarige Australiër trainde als 23e en finishte als 22e en achttiende. Teammaat Ruben Xaus deed het weinig beter. De Spanjaard crashte in beide races. Max Neukirchner-vervanger Fonsi Nieto stelde eveneens teleur met slechts één WK-punt in de tweede race. De 24-jarige Shaun Morais maakte wel indruk als vervanger voor de geblesseerde Makoto Tamada. De inwoner van Johannesburg werd dertiende en elfde, beide malen voor zijn tijdelijke teammaat Broc Parkes.Uitslagen WK Superbike Kylami, Zuid-AfrikaRace 11. Noriyuki Haga (J), Ducati; 2. Michel Fabrizio (I), Ducati; 3. Ben Spies (USA), Yamaha; 4. Jonathan Rea (GB), Honda; 5. Max Biaggi (I), Aprilia; 6. Carlos Checa (E), Honda; 7. Shinya Nakano (J), Aprilia; 8. Yukio Kagayama (J), Suzuki; 9. Shane Byrne (GB), Ducati; 10. Tom Sykes (GB), Yamaha; 11. Gregorio Lavilla (E), Ducati; 12. Ryuichi Kiyonari (J), Honda; 13. Sheridan Morais (RSA), Kawasaki; 14. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 15. Broc Parkes (AUS), Kawasaki.Race 21. Haga; 2. Fabrizio; 3. Rea; 4. Leon Haslam (GB), Honda; 5. Biaggi; 6. Checa; 7. Nakano; 8. Kagayama; 9. Sykes; 10. Smrz; 11. Morais; 12. Lavilla; 13. Kiyonari; 14. Parkes; 15. Fonsi Nieto (E), Suzuki. WK Tussenstand: 1. Noriyuki Haga, 250 punten; 2. Michel Fabrizio, 165; 3. Ben Spies, 162.

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-