+ Plus

WK Superbike Itali

Het legendarische circuit van Monza ligt verscholen in een prachtig stadspark. Enkele malen per jaar gonst het park van leven. Tijdens het WK Superbike van afgelopen weekend was dat het geval. Noriyuki Haga installeerde zich al op vrijdag als soevereine “parkwachter”. De Yamaha won beide races en klom naar de tweede plaats in het WK.Nori Haga vormt door zijnconstante prestaties inmiddels de grootstebedreiging voor WK-leider James Toseland. Opzaterdag veroverde de 32-jarige Haga met eengeweldige nieuwe recordtijd zijn pas vierde poleuit zijn carrière, een dag later tekende hij voorde eerste dubbel van het seizoen. De manierwaarop de Yamaha-veteraan de races naar zichtoetrok, was ronduit verontrustend voor deconcurrentie. “Vanaf de eerste training liep allesop rolletjes”, aldus Haga op het thuiscircuit vanhet team. “Op zaterdag gebruikte ik een snelleren soepeler blok. Dat droeg allemaal bij tot ditresultaat. Een perfecte dag. Rijden op dit circuit,en dan zonder veel duels, is gemakkelijk. Vooralomdat er zo weinig bochten zijn.”De Japanner staat niet bekend als een goedetrainer en een fameuze starter. Maar in Monzaverkeerde Haga in topvorm. “In Assen haddenwe een goede setting gevonden en die werktehier ook super. Het belangrijkste is dat de motorna de DNF heel bleef! Bij beide races kwam ikniet goed weg en dat betekent dat het bij dieeerste chicane direct heel druk is. In de tweederace raakte ik Yukio Kagayama en viel ik bijna.Ik verloor veel plaatsen en Toseland kon tweeseconden wegrijden, maar het was geen probleemom hem terug te pakken.”Haga betrok teamgenoot Corser bij het succes.Met oud-collega Andrew Pitt lagen de verhoudingenanders. “Troy en ik werken goed samen.Jammer dat hij wat problemen had, wantnormaal is hij veel sneller. We testen samenverschillende dingen en vergeleken met vorigjaar is dat totaal anders. Ik geloof dat mijntwee zoons meer met Pitt hebben gesprokendan ik en zij spreken niet eens Engels!” Hagaverkleinde zijn achterstand op Toseland van 52naar 35 punten, passeerde Max Biaggi in de tussenstanden is vol vertrouwen. “Ik geloof datwe het kampioenschap kunnen winnen.”James Toseland kwam voorhet eerst dit seizoen niet als winnaar over destreep. In de eerste race zakte de Ten Katecoureurin de slotfase af van een tweede naareen vierde positie. Bandenproblemen dedenhem buiten het podium belanden. Een zwaarbevochtentweede plaats in de afsluitende heatverbloemde de problemen waarmee de Britkampte. Direct na afl oop riep Toseland om hulpvan Honda. Het terugvallen in de eerste racekwam op zijn eigen conto, gaf de WK-leider toe.Toseland ging in tegen het advies van bandenfabrikantPirelli en koos een zachtere compound– zonder succes. Oude koppelingsproblemenstaken in de tweede race de kop op, waardoorToseland moest vechten met een machine diesteeds zijwaartse stappen wilde zetten. “BijYamaha staat de ontwikkeling bepaald niet stilen Honda moet ons helpen”, vond Toseland. “Ikwil graag weten wat ze voor ons hebben, wantsinds de eerste race in Qatar hebben we nietsmeer gekregen van Honda. De Ten Kate/Hondais nog steeds een uitstekend pakket, maarwe kunnen ons niet veroorloven stil te blijvenstaan.”Het feit dat hij in de tweede race Bayliss enBiaggi achter zich hield, stemde Toselandtevreden. “In de laatste ronde passeerde Biaggime en toen kreeg hij een gigantische tankslapperuit de laatste chicane. Ik kon er weer langsen remde zo laat ik kon voor de Parabolica.Bayliss wilde er voorbij, maar ik wist dat hij wijdzou gaan. Voor mij was dat een soort genoegdoeningnadat ik hem in Assen nog had latenpasseren.”Toselands teamgenoot Roberto Rolfo behoordein Monza tot de snelste coureurs van het veld.In de openingswedstrijd verdreef hij zelfs deterugvallende Toseland van de tweede plaats.In de laatste ronde kwam Rolfo echter zonderbenzine te staan. Uit pure frustratie sloeg Rolfozijn kuipruitje aan diggelen.De vierde plaats in de tweede race was knap,maar de oud-GP-coureur had een podiumverdiend.Max Biaggi werd in de eersterace derde nadat hij door een remfout in deeerste chicane de aansluiting aan Bayliss hadmoeten laten gaan. In die waanzinnige laatsteronde van de tweede wedstrijd mocht Biaggivan geluk spreken dat hij het einde haalde. Nade tankslapper met dik 175 per uur, merkte depubliekslieveling dat hij met een snelheid van290 per uur voor de Parabolica niet meer terugkon schakelen. Een paar tellen daarvoor washij met 220 tegen Bayliss aangebotst. Baylissen ook Rolfo kwamen Biaggi nog voorbij. “Datwas angstaanjagend en ik had ontzettendveel geluk”, besefte de Suzuki-coureur. “Bij debotsing met Bayliss was mijn koppelingshendelafgebroken. Ik remde zo hard ik kon, maar omdatik nog in de zesde versnelling reed, begonde motor te stuiteren. Ik kwam op de witte lijnen had mazzel dat ik nog op de baan bleef.”Biaggi werd het hele weekend belaagd doorhordes fans. Zelfs uren na de race stonden zijnsupporters voor de Suzuki-pitbox te posten.De publiekslieveling werd bijgestaan door eenstel Romeinse centurions en moest zich in deteamhospitality verschansen. “Ik heb een heelseizoen niet geracet en dan is het toch nietnormaal dat er zo veel mensen op me staan tewachten”, vond een genietende Biaggi.De al tijden gebruikte Mitsubishi-elektronicawordt bij Suzuki zo goed als zeker ter zijdegeschoven ten faveure van een Magneti Marellisysteemom de levensduur van de banden teverbeteren en het gebrek aan tractie te verhelpen.Biaggi testte het nieuwe systeem tijdenseen tweedaagse privé-test in Valencia, maar hetmeeste testwerk is gedaan door teamgenootKagayama.Kenan Sofuoglu zette voorde vijfde keer de Supersportrace naar zijn hand.Na zijn vierde pole van het jaar domineerde deTurkse Ten Kate-coureur ook op het razendsnelleMonza. Koploper van het eerste uur BrocParkes viel uit met motorische problemen. Zijntijdelijke teamgenoot Anthony West verrastevriend en vijand. In een bikkelhard duel metFabien Foret moest de 25-jarige GP-coureurmaar ternauwernood het onderspit delven.Gianluca Nannelli werd achter West vierde,bijna vier seconden voor Barry Veneman. DeJames Toseland joeg er al weken op, NoriHaga deed het in Monza: hij pakte dedubbel.Max Biaggi werd in de eerste race derde. Roberto Rolfo (44) kreeg geen loon naar werken,Troy Corser (11) kon Troy Bayliss niet achter zich houden.>

Lees meer over

Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-