+ Plus

WK Superbike Itali

Juist toen leek dat Ben Spies het WK Superbike naar zijn hand had gezet, sloeg Nori Haga terug. In Imola scoorde hij met een eerste en tweede plaats de meeste punten, terwijl Spies voor het eerst dit seizoen in geen van beide races het podium wist te vinden. Daardoor leidt Haga met drie punten voorsprong op Spies. Pikant was echter dat Haga’s teamgenoot Michel Fabrizio hem door een knappe zege in de tweede race vijf belangrijke punten afsnoepte. Tekst Michael Guy en Frank Weeink Foto’s Gold & GooseMichel Fabrizio heeft de hoop op de Superbike-wereldtitel blijkbaar nog niet opgegeven. Hoe klein de kans ook is, rekenkundig is zijn achterstand van 61 punten in de vier resterende races nog goed te maken. De onlangs 25 geworden Italiaan had in Imola een sterk weekend, na juist een tegenvallend optreden in Duitsland. Voor het eerst in zijn Superbike-carrière claimde Fabrizio op zaterdag de pole, met Ben Spies, Jonathan Rea en Nori Haga binnen 0,15 seconde. Na die eerste pole verkondigde de Ducati-coureur dat hij een zwaar gevecht verwachtte tussen “de drie jonge coureurs” waarbij hij teammaat Haga voor het gemak even vergat. Dat gevecht kwam er inderdaad in race 1. Fabrizio speelde inderdaad de gehoopte hoofdrol, maar uiteindelijk moest hij het hoofd buigen voor de twee veteranen Haga en Aprilia-coureur Max Biaggi. Spies werd in de eerste heat geplaagd door elektronische problemen en strandde op een teleurstellende vierde plaats. Zijn WK-voorsprong slonk tot zes punten. Fabrizio klaagde over opgepompte armen na de openingsrace en liet zich uitgebreid behandelen door de fysiotherapeut van het team. Die behandeling had effect, want in de tweede wedstrijd sloeg de Italiaan voor eigen publiek onverbiddelijk en keihard toe. Acht ronden voor het einde passeerde hij leider Haga en zette de Japanner op ruim 3,5 seconden achterstand. “Ik denk dat Nori en ik bewezen hebben dat we onze contracten bij Ducati voor 2010 ook verdiend hebben”, grijnsde Fabrizio na zijn tweede seizoenszege.Hoe knap Fabrizio’s overwinning ook was, teammaat Haga had die extra vijf punten goed kunnen gebruiken in zijn strijd tegen Spies. De Yamaha-coureur kende andermaal een moeizame race waarbij hij eenmaal de grindbak ingestuurd werd na een bijna botsing tussen de tijdelijke Aprilia-teamgenoten Max Biaggi en Marco Simoncelli. In zijn inhaaljacht stuitte Spies vervolgens op Shane Byrne. Bij een uitremactie knalde Spies bijna achterop de Brit en moest rechtdoor. Meer dan een vijfde plaats zat er niet in. Ondanks zijn tweede plaats was Haga tevreden – in de wetenschap dat hij de WK-leiding weer over had genomen van Spies. Haga won voor het eerst sinds de race in Zuid-Afrika weer eens een wedstrijd en lijkt op het juiste moment weer in vorm. “Tot vanochtend had ik een veringprobleem en die verstoorde de balans van mijn machine”, vertelde Haga na afloop. “Voor de race hebben we wat kleine dingen aangepast en ik merkte meteen dat het beter was. Jammer genoeg moest ik voor de tweede race mijn andere machine gebruiken, omdat de eerste een technisch probleem had. De tweede fiets gleed veel meer van achteren en als hij grip kreeg, kwam het voorwiel meteen omhoog. Het was heel lastig om dat met het gas te controleren.” Haga vertelde ook dat hij geen teamorders had verwacht die Fabrizio het gas hadden doen dichtdraaien. “Daar heb ik geen moment aan gedacht. We zijn hier om te racen en ik heb van niemand hulp nodig. Ik denk ook nog niet aan het kampioenschap. Ik denk alleen maar aan de volgende race in Magny Cours en de laatste wedstrijd in Portimao.”Teammanager Davide Tardozzi verdedigde de beslissing om Haga en Fabrizio vrijuit te laten rijden. “We hebben er wel even over gedacht, maar we besloten dat het vooral voor Michel goed was om voor de winst te gaan. We wilden niet achteraf het verwijt krijgen dat we het gevecht niet sportief hebben uitgevochten”, legde Tardozzi uit. “We zijn niet dom en we weten ook wel dat we vanaf de zijlijn in hadden kunnen grijpen. Of het een goede beslissing was om niet in te grijpen, moeten we afwachten. Als we de titel verspelen op minder dan vijf punten is het onze fout geweest. Maar momenteel is Nori mentaal helemaal in topvorm en dat hij nog steeds races kan winnen, heeft hij hier vandaag bewezen.”Hoewel de Ducati-mannen Haga en Fabrizio de meeste punten scoorden, trok een andere eenmalig optredende coureur misschien wel de meeste aandacht. Marco Simoncelli testte in Mugello in de week voorafgaand aan de race in Imola de Aprilia van de geblesseerde Shinya Nakano en accepteerde de uitnodiging van de fabriek om de Japanner te vervanger maar al te graag. De regerende 250 cc-wereldkampioen maakte grote indruk op de RSV-4 en trainde in de Superpolen naar de achtste plaats; twee plekken achter zijn Max Biaggi. In de warm up klokte de krullenkop zelfs de derde tijd. De start van de eerste race verknoeide Simoncelli echter, maar klom op van de elfde naar de vijfde plaats – net achter Spies. Een ronde later crashte de 22-jarige debutant echter. Zijn indrukwekkende revanche kwam in de afsluitende wedstrijd. Simoncelli startte beter en ging vervolgens het gevecht aan met Biaggi om de derde plaats. Een te late remactie van Simoncelli bracht hem onbedoeld voorbij zijn illustere landgenoot. Op de streep zat Simoncelli – onder toeziend oog van zijn aanstaande teambaas Fausto Gresini – een halve tel voor Biaggi. Die voelde zich niet na afloop niet te groot om Simoncelli te complimenteren. “Ik had hem niet verwacht op de plek waar hij me passeerde, maar Simoncelli reed erg goed.” De Aprilia-leiding onthaalde de invaller als een winnaar. “Voor de race kreeg ik een sms-je van Valentino (Rossi, red) waarin hij me vroeg om voor Biaggi te finishen”, lachte een zeer blije Simoncelli. “Ik sms-te terug dat ik het zou proberen. De manier waarop, was niet helemaal gepland.” Simoncelli had zich zeer vermaakt bij zijn eerste – en waarschijnlijk voorlopig laatste – Superbike-optreden. “Ik vond het geweldig. Vooraf had ik me een top 5-klassering als doel gesteld. Ik crashte in de eerste wedstrijd, maar wist wel dat ik snel was. In de tweede race startte ik beter en ik was agressiever. Het was wel vreemd om tegen jongens te rijden die ik vroeger als kind op tv zag. Vreemd, maar wel gaaf. Het was een mooie ervaring om jongens als Spies, Rea, Byrne en Biaggi te passeren. Het was prachtig om het dit weekend allemaal mee te maken, maar ik denk dat ik me nu voor de resterende vier races moet concentreren op het 250 cc-kampioenschap (Simoncelli heeft 40 punten achterstand op WK-leider Aoyama, red). Maar als ze me volgend jaar vragen om nog eens op een Superbike te stappen, lijkt me dat wel wat. Al zal het dan een Honda moeten zijn.”Kort* Het Imola-weekend kwam vrijdag erg moeizaam op gang toen de Superbike-coureurs na een enorme highsider van Tom Sykes al na twee rondjes de eerste training te staken. De coureurs klaagden over uitzonderlijke gladheid, waarschijnlijk veroorzaakt door een race voor het WK voor toerwagens een weekend eerder. Pas om half vijf gingen de eerste coureurs de baan op, nadat die schoongemaakt was. Het waren echter de Supersport-mannen die het spits afbeten. “Een beetje raar”, vond Barry Veneman. “Wij werden als proefkonijnen gebruikt. Niet netjes.” * Voor de Imola-race werd bekend dat Jonathan Rea voor twee jaar bijgetekend had bij het team van Gerrit en Ronald ten Kate. Rea werd ondanks een crash in de eerste race nog zevende. Later op de dag finishte hij in een minstens zo tumultueuze wedstrijd met meerdere uitstapjes als zesde. De Xerox/Ducati-mannen Haga en Fabrizio verlengden hun contract met één seizoen, net als Troy Corser en Ruben Xaus bij BMW. Verder zijn er nog vele open plekken. Leon Haslam staat bovenaan de lijst bij het Alstare/Suzuki-team van Francis Batta. “Wij willen naast Max Neukirchner een Engelsman en ik ben voor 99 procent zeker dat we Leon snel vast kunnen leggen”, aldus Batta. Haslam heeft ook nog aanbiedingen van Ten Kate/Honda, Kawasaki en zijn huidige team van Johan Stigefelt. Een zeer snelle beslissing is echter niet te verwachten, zegt Haslam.* Het management van Chris Vermeulen was in Imola actief aan het lobbyen. Voor Vermeulen is grote interesse van Kawasaki. De Australiër kan voor twee jaar tekenen en ziet veel in het project waarbij hij verzekerd is van uitgebreide fabriekssteun. “Technisch ziet het er goed uit, ook omdat ik betrokken zou worden bij de ontwikkeling van een nieuwe machine voor 2011”, vertelde Vermeulen zelf. Het Kawasaki-management meent dat de voormalig Supersport-wereldkampioen “klaar is om te tekenen”. Vermeulen heeft echter in de MotoGP ook bij het Pramac/Ducati Team nog een ijzertje in het vuur. Voor de eventuele tweede plaats naast Vermeulen komen bij Kawasaki Tom Sykes, Shane Byrne en Broc Parkes in aanmerking. * Ook James Toseland praat nog met het Pramac/Ducati Team nadat afgelopen week duidelijk werd dat hij geen nieuwe deal zal krijgen bij zijn huidige Tech 3 Team. Toseland is in beeld bij Yamaha en Aprilia. Een bezoek aan de Aprilia-fabriek staat gepland. * De in Imola aanwezige Troy Bayliss werd in de Italiaanse pers al weer zo ongeveer op de een racer gezet. De 40-jarige Australiër zou volgend jaar bij Aprilia een plek krijgen naast Max Biaggi. “Als je de Italiaanse pers gelooft, ben je een sukkel”, was Bayliss duidelijk. De drievoudig Superbike-wereldkampioen gaf toe dat hij de racerij mist. “Ik denk nog elke dag aan het racen en ik mis het leven aan deze kan van de wereld. Ik denk ook wel eens hoe geweldig het zou zijn als ik terug zou komen, weer zou winnen en dan voorgoed naar Australië terug zou keren. Maar ik weet dat dat niet kan en dat dat niet gaat gebeuren.”

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-