+ Plus

WK Superbike Imola, Itali

Voorlopig lijkt er geen vuiltje aan de lucht voor Carlos Checa. Ook op het Ducati-vriendelijke Imola toonde de 39-jarige wereldkampioen dat hij en de zwaarder geworden 1198 ogenschijnlijk nauwelijks worden geremd. Met een foutloos optreden veroverde Checa weer de WK-leiding. Niettemin deed teambaas Genesio Bevilacqua er alles aan om zijn wereldkampioen in een volslagen onzinnige underdogrol te manoeuvreren. De Italiaan sprak al weer de vrees uit dat er ‘uiteindelijk’ weer extra gewicht toegevoegd zal worden en dat de luchttoevoer verder geknepen zal worden. Maar ook tegen een Ducati met een handicap was in Imola niemand bestand. “Het was een ongelooflijke dag, eentje die ik niet snel zal vergeten”, riep de blije Checa na afloop. Daar dacht de concurrentie ongetwijfeld evenzo over. Checa zorgde voor de twaalfde Ducati-overwinning in Imola en zag zelf van de laatste zes races maar één – race 2 in 2011 – naar een tegenstander gaan. Checa maakte zich weinig zorgen om zijn derde plaats op de grid achter Tom Sykes en Sylvain Guintoli, want op zaterdag sprak hij al uit dat er aan de race set-up van de Ducati niets mankeerde. En hoewel de asfalttemperaturen op zondag maar liefst 13 graden lager waren dan op zaterdag, beschikte Checa over het beste pakket. De Spanjaard dook na de start meteen achter polesitter Sykes aan en hoewel de Kawasaki-coureur een mooie voorsprong opbouwde, hengelde de uiterst beheerst rijdende Checa de Brit binnen na elf ronden. Met een splijtende tussensprint reed hij zich binnen enkele ronden in de veiligheidszone. “Toen ik zag dat Sykes op sommige plaatsen wat moeite had, heb ik mijn kans gepakt. De bandenkeus was een gok, omdat we toch gingen voor wat we kenden. Die gok pakte goed uit.”Ook in de tweede race was de uitkomst na een wat moeilijker verloop hetzelfde. Weer gaf Sykes aanvankelijk het tempo aan, maar nadat hij door de worstelende Max Biaggi en de zeer sterk rijdende Leon Haslam werd gestalkt trok Checa andermaal op indrukwekkende wijze het initiatief naar zich toe. “Ik maakte een foutje in het begin, maar daarna raakte ik toch weer snel in een goed ritme”, verklaarde Checa nadat hij met twee seconden voorsprong op Sykes zijn derde overwinning van het jaar had behaald. Omdat Max Biaggi twee keer niet verder kwam dan de vierde plaats (“meer zat er niet in, de lagere temperaturen waren niet in ons voordeel”) is Checa ook de nieuwe leider in de tussenstand voor Biaggi. Na twee raceweekenden en drie podiumplaatsen is wel duidelijk dat Tom Sykes en zijn Kawasaki een combinatie is om definitief rekening mee te houden. Tijdens een tussentijdse test op Aragon had de 26-jarige Brit Biaggi en Marco Melandri op een frustrerende achterstand gezet met een nieuw officieus polerecord en ook in Imola zette Sykes voor de tweede opeenvolgende race – nu met een nieuw record – de beste Superpole-tijd. In de tweede race verbeterde de Kawasaki-coureur het ronderecord dat Checa in race 1 had gevestigd. Hoewel het niet genoeg was voor de winst, had Sykes op een van zijn favoriete banen geen reden tot klagen. “Checa wist precies waar hij mee bezig was”, realiseerde Sykes zich. “In de tweede race stond ik flink onder druk van Haslam en ik moest diep gaan, maar het was gewoon een goed weekend voor ons. Ik had niet veel beter kunnen wensen.”Dat gold ook voor Leon Haslam, die voor een nieuw BMW-mijlpaaltje zorgde met twee derde plaatsen. In de eerste race reed Haslam op het randje van het toelaatbare toen hij er grotendeels verantwoordelijk voor was dat Sylvain Guintoli al in de tweede ronde crashte. De Brit passeerde vijf ronden voor het einde Biaggi en legde beslag op de derde plaats. Chatter voorkwam in race 2 misschien zelfs een betere klassering. Niet iedereen was zo tevreden als Checa, Sykes en Haslam. Diens teamgenoot Marco Melandri miste in de eerste race door een schakelprobleem de laatste chicane en moest rustig door de pitlane zijn weg vervolgen. Toch reed hij nog van de vijftiende naar de zesde positie. In de tweede wedstrijd viel de Italiaan door chatter terug naar de tiende plaats. Jonathan Rea vloog op zaterdagmiddag met een enorme highsider van zijn Honda en bont en blauw gebeukt verscheen hij aan de start. Door een verkeerde bandenkeus strandde de Ten Kate-coureur op de negende plaats in de openingsrace, later volgde een vijfde positie nadat hij als vijftiende na de eerste ronde voorbij was gekomen. Rea kwam bovendien nog in aanvaring met Aprilia-coureur Eugene Laverty. “Een frustrerend weekend”, concludeerde Rea, vorig jaar nog racewinnaar in Imola. “We rijden hetzelfde tempo als vorig jaar, maar er zijn twee, drie jongens die echt harder rijden.” Rea’s teamgenoot Hiroshi Aoyama stelde bij zijn Imola-debuut ernstig teleur met één zestiende plaats. Door een technisch probleem haalde hij de finish niet in de tweede wedstrijd. Tijdens de volgende race, de team-thuiswedstrijd in Assen op 22 april, moet het team beter scoren wil het niet tot een bijrol in het kampioenschap veroordeeld worden.Ook in de Supersport-klasse verliep niet alles naar wens voor het Ten Kate Team. Broc Parkes kwam al na vier ronden binnen met een volledig versleten achterband. Met nieuw rubber zette hij later de snelste ronde; ver buiten de punten. Teammanager Ronald ten Kate uitte zijn ongenoegen ook tegenover bandenfabrikant Pirelli. De race werd net als vorig jaar gewonnen door veteraan Fabien Foret. De 39-jarige Kawasaki-coureur hield een halve seconde over ten opzichte van polesitter Sam Lowes. De Zuid-Afrikaan Ronan Quarmby pakte knap zijn eerste podium. Phillip Island-winnaar Kenan Sofuoglu kwam na een zware crash tijdens een eerdere test in Imola met een paar schroeven in zijn linker knie aan de start. Sofuoglu streed mee in de kopgroep, maar hij verremde zich bij de laatste chicane en maakte de fout om door het grind terug te keren op de baan. Dat leverde hem een ‘drive through’-penalty op. Die negeerde Sofuoglu en dat kwam hem op diskwalificatie te staan. UITSLAGEN WK SUPERBIKE IMOLA, ITALIËRace 11. Carlos Checa (E), Ducati; 2. Tom Sykes (GB), Kawasaki; 3. Leon Haslam (GB), BMW; 4. Max Biaggi (I), Aprilia; 5. Eugene Laverty (IER), Aprilia; 6. Marco Melandri (I), BMW; 7. Joan Lascorz (E), Kawasaki; 8. Lorenzo Zanetti (I), Ducati; 9. Jonathan Rea (GB), Honda; 10. Niccolò Canepa (I), Ducati; 11. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 12. Maxime Berger (F), Ducati; 13. John Hopkins (USA), Suzuki; 14. Leandro Mercado (ARG), Kawasaki; 15. Ayrton Badovini (I), BMW.Race 21. Checa; 2. Sykes; 3. Haslam; 4. Biaggi; 5. Rea; 6. Laverty; 7. Smrz; 8. Leon Camier (GB), Suzuki; 9. Lascorz; 10. Melandri; 11. Guintoli; 12. Berger; 13. Zanetti; 14. Chaz Davies (GB), Aprilia; 15. Ayrton Badovini (I), BMW. WK Tussenstand: 1. Carlos Checa, 75 punten; 2. Max Biaggi, 71; 3. Tom Sykes, 69.WK SUPERSPORT1. Fabien Foret (F), Kawasaki; 2. Sam Lowes (GB), Honda; 3. Ronan Quarmby (RSA), Honda; 4. Roberto Tamburini (I), Honda; 5. Vittorio Iannuzzo (I), Triumph; 6. Vladimir Leonov (RUS), Yamaha; 7. Balazs Nemeth (HON), Honda; 8. Andrea Antonelli (I), Honda; 9. Massimo Roccoli (I), Yamaha; 10. Sheridan Morais (RSA), Kawasaki; 11. Alex Baldolini (I), Triumph; 12. Joshua Day (USA), Kawasaki; 13. Romain Lanusse (F), Kawasaki; 14. Luca Marconi (I), Yamaha; 15. Jed Metcher (AUS), Yamaha. WK Tussenstand: 1. Fabien Foret, 45; 2. Sam Lowes, 31; 3. Kenan Sofuoglu, 25.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-