+ Plus

WK Superbike Engeland

Na de zon kwam de regen. In overvloed. Het noopte de wedstrijdleiding er toe om de tweedeWK Superbike-race af te gelasten. Ook een half uur extra bedenktijd bracht geen veranderingin de barre omstandigheden. Troy Bayliss had zich in de eerste verregende race debeste getoond, terwijl diens landgenoot Anthony West in de Supersport-klasse weer eenstoonde wat een fabuleuze regenrijder hij is.Hoewel er op de eerste dagenige regen was gevallen, was de zondvloeddie het Superbike-paddock op zondag teisterdeeen slag te veel voor de meeste coureurs. Metslechts een natte warm up als voorbereidingstartten 21 Superbike-rijders voor 28 hachelijkeronden. Al in de eerste bocht ging het mismet Michel Fabrizio, die in de warm up onderdezelfde omstandigheden nog de snelste wasgebleken. De Italiaan zou echter niet de enigezijn die het natte asfalt van te dichtbij zou zien.Terwijl Troy Corser, Troy Bayliss en NoriyukiHaga aan een steeds grotere voorsprong ophem werkte, ging ook WK-leider James Toselandonderuit. Roberto Rolfo kon nog net langs zijngevallen teammaat slingeren. Rolfo werd keurigvierde, maar wel vijftig seconden achter dewinnaar. Dat werd uiteindelijk Troy Bayliss. Deeerste drie ronden had de wereldkampioen algeleid, waarna hij was gepasseerd door Corser,nog altijd op jacht naar zijn eerste WK Superbike-zege voor Yamaha. Die kwam er ook inSilverstone niet. Vanaf de tiende ronde namBayliss weer het initiatief. Ook Haga kwam noglangszij bij Corser. Hoewel Haga nog wel desnelste ronde klokte, kon ook hij Bayliss nietecht bedreigen die zo zijn derde seizoenszegebehaalde. De Australiër was telkens ook hetslimst bij het lappen van achterblijvers.Eén van die achterblijvers was zowaarJames Toseland. In de laatste ronde moestde klassementsleider plaatsmaken voor Baylissen Haga. Toch kwam Toseland na een knappeinhaalrace nog wel als achtste over de streepin een race met slechts dertien fi nishers. Datde Ten Kate/Honda-coureur het einde haalde,mocht een wonder heten. Bij de highsider inde vierde ronde raakte de rechterkant van zijnFireblade ernstig beschadigd. De waterslangvan de radiator raakte los en de machine verlooralle water. De temperatuur liep op van 70naar 118 graden, maar de Honda bleef heel. “Dathij zo heet werd, was me niet opgevallen, omdatik er niet op lette”, vertelde Toseland na afl oop.De Brit had namelijk letterlijk zijn handen volgehad aan de machine. Zijn rechter clip onstond namelijk op het punt van afbreken na deval. “Als je dat allemaal in ogenschouw neemt,was die achtste plaats nog niet zo slecht”, vondToseland zelf ook. “Maar ik baal wel. Toen hetdroog was, was ik op racebanden een halveseconde sneller dan de rest. Als het droog is,klopt ons pakket. Als het nat is niet. Dan werktde elektronica nog niet goed. Het mag dan lijkendat we er in het WK goed voor staan, maar ikhad nog veel verder voor kunnen staan.”Feit was namelijk dat Toseland toch zeventienpunten op Bayliss en twaalf op Haga inleverde.De schade ten opzichte van Max Biaggi bleefbeperkt. De Italiaan had het hele weekend alproblemen met de afstelling van zijn Suzuki enkwam niet verder dan de zesde plaats. De vanafde achtste plaats gestarte Biaggi ontsnapteternauwernood aan een fl inke highsider, waarbijwel een voetsteun afbrak bij de klap tegen zijnbeen. “Er is niets gebroken, maar het doet welerg zeer”, voelde een hinkende nummer drie inhet WK. Biaggi reed voor het eerst met MagnetiMarelli-elektronica, maar klaagde nog steedsover te weinig tractie met de GSX-R1000. “Ikzag het ook toen ik achter (teammaat) Kagayamareed. Elke keer als hij het gas opendraaide,ging hij dwars. We hebben nog heel wat werk tedoen. Ik hoop dat er snel hulp komt, want datheb ik nodig voor mijn motivatie. Ook als hetdroog was gebleven, had ik hier waarschijnlijkniet voor het podium mee kunnen doen.”Direct na het einde van de eersterace besloot de wedstrijdleiding om de tweederace in te korten van 28 naar 22 ronden. Toende coureurs echter na hun verkenningsrondeterug kwamen op het startveld, werd de starteen half uur uitgesteld. Van dat uitstel kwamafstel toen bleek dat het afwateringssysteemvan Silverstone het regenwater niet langer konverwerken. Bovendien kwam het water steedsvan het gras terug de baan op waardoor eengroot gevaar voor aquaplaning bestond. “Ikcrashte al bijna in m’n verkenningsronde”, wasToseland geschrokken. “Ik dacht dat het wel okézou zijn, omdat het minder hard regende daneerder op de dag”, aldus Troy Bayliss. “Maarals we van start waren gegaan, waren er zekerbrokken gevallen. We houden allemaal van actie,maar dit was een beetje te veel van het goede.”Haga dichtte zich goede kansen toe, maar benadrukteook het gevaar van banden die niet optemperatuur zouden komen en de toenemendewind. Troy Corser en Max Biaggi konden zichuitstekend vinden in de maatregel van de wedstrijdleiding.Fonsi Nieto was één van de weinigendie nog wel een nat pak wilde riskeren. “Ikben hier niet om vakantie te houden”, gromdede Spanjaard. “Als je niet wilt rijden, blijf je lekkerbinnen. Nu hebben we al te lang gewacht, isiedereen erg afgekoeld en wordt de concentratieminder. We hadden gewoon moeten startentoen we op de grid stonden.”

Lees meer over

Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-