+ Plus

WK Superbike Duitsland

James Toseland wist dat hij waarschijnlijk nog minimaal drie weken in de wachtkamer zoumoeten plaatsnemen voordat hij als Superbike-wereldkampioen van 2007 door het levenzou mogen. Dat hij op de Duitse Lausitzring echter niet verder kwam dan een negende envierde plaats, stemde de Ten Kate-coureur verre van vrolijk. Bovendien zorgden Nori Hagaen Max Biaggi voor extra druk op de ketel.WK-leider Toseland wastijdens de Superpole op zaterdag een van detalloze coureurs die op het natte spekgladdeen onvoorspelbare asfalt van de Lausitzringonderuit gleden. De Brit kon na zijn zevendestartplaats zich echter troosten met tweegedachtes. Ook Nori Haga stond als achtstenaast hem op de grid en was zelfs twee maalover het asfalt gegleden. De stugge Japannermoest in de Superpole op pad met zijn reservefiets, terwijl een hardnekkige knieblessurevoor ongemak zorgde. Dat outsider Fonsi Nietode pole wegkaapte voor zijn teammaat RégisLaconi had meer met een slimme planning danmet vakmanschap te maken. Nieto reed in denatte Superpole slechts vier rondjes, maarzette zijn tijd (vier tellen sneller dan de tweedeman) toen het nog droog was. Alle favorietenlieten zich verrassen door het weer. Op dewedstrijddag werd de orde weer – gedeeltelijk– hersteld en moest Nieto genoegen nemen meteen zevende en achtste plaats. De pijn zorgdebij Haga blijkbaar voor extra adrenaline, wantde Yamaha-coureur was dankzij een overwinningen een tweede plaats de topscorer van hetweekend. Lausitz-debutant Max Biaggi, getraindals vijfde, zat in de openingsrace hij ondanksschakelproblemen in de Yamaha-sandwich vanHaga en diens teamgenoot Troy Corser. In detweede race was zijn achterstand op de onderlingvechtende Troy Bayliss en Haga weliswaargroot, maar wel goed voor een derde positie.Van zijn 66 punten voorsprong opHaga bleven er voor James Toseland na de tweeDuitse races nog 41 over. “Ik ben dik tevredenmet dit resultaat”, vond Haga dan ook na tweemaar matig interessante races. “De eerstewedstrijd was perfect, maar daarna veranderdeik iets aan de vering. Bij de start maakte ik eenfoutje en toen ik bij Troy zat, begon mijn achterbandte veel te glijden.” Biaggi heeft nog 53punten achterstand op Toseland, zestien minderdan voor aanvang. “Twee keer op het podiumis oké, maar in de laatste race had ik dichter bijHaga en Bayliss willen zitten”, verklaarde deItaliaan. Troy Bayliss verleende Toseland in deveel snellere afsluitende race enige medewerkingdoor op knappe wijze te winnen. De scheidendwereldkampioen zag in de eerste raceeen riante voorsprong verloren gaan een nietperfecte set up en een versleten achterband.Later op de dag kon zelfs een foutje niet verhinderendat hij zijn zesde zege van het jaar lietbijschrijven. Bayliss’ dadendrang onthield Hagavan vijf extra punten. Toseland kon er nauwelijksblij van worden. “Toen ik na de eerste race binnenkwam,wilde ik alleen maar weten wat er metdie achterband aan de hand was”, vertelde degeïrriteerde Ten Kate/Honda-rijder. “Ik moestecht alles doen om niet te crashen, terwijl ik 2,5seconde langzamer was dan in de warm up. Wasde band niet goed uitgebalanceerd? Was hetper ongeluk een oude? Was hij gedraaid op develg? Ik kan het me niet veroorloven om in eenweekend 25 punten in te leveren. De mensenvan Pirelli hebben hun verontschuldigingenaangeboden, en met dezelfde band was ik in de

Lees meer over

Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-