+ Plus

WK Superbike Donington Park – Engeland

Ben Spies is weer helemaal terug in de WK Superbike-titelstrijd. De Amerikaan scoorde zijn derde dubbel van het jaar en verkleinde zijn achterstand op Nori Haga tot veertien punten. De WK-leider kende een rampzalige zondag, want in de tweede race vloog hij met een highsider van zijn Ducati. Aanvankelijk leek het seizoen voor de Japanner voorbij, maar enkele dagen na de Donington-race sprak het Ducati-management de hoop uit dat hij er in Brno weer bij is. De klap van Haga kwam letterlijk en figuurlijk hard aan. De 34-jarige Ducati-coureur arriveerde in Donington met een voorsprong van 48 punten, maar hield er bij vertrek dus slechts veertien over. Na zijn dubbel in Kyalami ging het beduidend minder goed met Haga. Zijn derde plaats in de eerste race – ondanks een band die om de velg draaide en zo de traction control beïnvloedde – kon dat niet verbloemen. De zware crash leek een exacte kopie van de val die Troy Bayliss twee jaar geleden in dezelfde Coppice Corner maakte en die hem een stuk van zijn pink kostte en een pijnlijke blessure in zijn kruis. Haga brak de ellepijp van zijn rechterarm en zijn schouder, mede doordat zijn machine ook nog een flinke tik uitdeelde aan de berijder. Leon Haslam zat eerste rang toen het gebeurde. “Het leek een gewone ronde, maar toen Nori instuurde kwam de achterkant hem voorbij en hij werd gelanceerd”, zag Haslam. “Hij gleed met de motor mee tot in de grindbak. Het zag er niet lekker uit.”De eerste diagnose liet ook twee gebroken ruggenwervels zien, maar later kwam de mededeling dat Haga die verwondingen waarschijnlijk al eerder opgelopen had. De Japanner werd dinsdagmiddag geopereerd aan zijn arm; de schouder zou op natuurlijke wijze moeten helen. De test op 15 en 16 juli in Imola moet hij laten schieten, maar in Brno op 16 augustus wil Haga weer aan de start staan. Na de Tsjechische WK-ronde krijgt hij andermaal rust, aangezien de volgende race pas in september is. Een niet fitte Haga krijgt niet alleen aan Ben Spies een hele kluif, maar ook aan zijn teamgenoot Michel Fabrizio. De Italiaan had in de eerste race – weer – versnellingsbakproblemen en kwam niet verder dan de twaalfde plaats. In de tweede wedstrijd finishte Fabrizio als derde achter Spies en de sterk rijdende Leon Haslam. Fabrizio heeft 51 punten achterstand op teammaat Haga. Op het circuit waar hij vorig jaar zijn MotoGP-debuut maakte, pakte Ben Spies op zaterdag zijn achtste pole in negen races voor Donington-liefhebber Max Biaggi. Die bleef in de eerste race het langst in de buurt van de Yamaha-coureur, maar moest in de slotfase afhaken. In de laatste ronde leek Biaggi met een lege tank te stranden, maar door een harde aanraking met de kerbs viel de Aprilia door een defect aan de benzinepomp abrupt stil. Door wanhopig schudden pakte de V4 echter weer op en Biaggi reed naar zijn beste resultaat van het jaar. Een 21e en laatste positie in de tweede race was echter een bittere teleurstelling. Biaggi crashte in de Melbourne Hairpin, maar pakte wel weer zijn machine op. Toen hij de baan op stuurde, botste hij met Alessio Polita. Biaggi brak daarbij een middenvoetsbeentje en kreeg een boete van $ 2.000 vanwege het hervatten van de race op een onbedachtzame wijze. Spies kreeg er niets van mee. Zijn opmerkelijke punteninhaalrace voedde meteen weer de speculatie over een mogelijke MotoGP-toekomst in 2010. “Het is wel een grappige situatie”, vertelde Spies na zijn tiende seizoensoverwinning. “Ik krijg allerlei mailtjes en telefoontjes en dan hoor ik de geruchten over wat ik ga doen. Daar moet ik om lachen. Er is in ieder geval interesse, van Yamaha al vanaf de eerste race van het jaar. We hebben dit jaar wat problemen gehad, maar ik heb het goed naar mijn zin bij Yamaha en we bekijken samen de opties voor volgend jaar. Er zijn ook andere teams die zich gemeld hebben en het is altijd goed om degene te zijn over wie gepraat wordt.” Ook Suzuki lijkt zich weer gemeld te hebben bij de coureur die voor het merk drie AMA Superbike-titels op rij won. Spies wilde het merk niet bij naam noemen. “Sommige mensen hebben me gebeld en dan dacht ik ‘waar waren jullie vorig jaar’.” De vraag blijft echter of de 25-jarige Spies daadwerkelijk de switch wil maken naar een klasse waar hij vorig jaar al drie maal heeft geproefd. “Maar er zijn jongens zoals Rossi en Stoner tegen wie ik nog niet echt heb gevochten. Ik zou daar terecht kunnen komen op een machine die minder goed is tegen jongens met meer talent en dat is een ideale manier om flink klop te krijgen. Maar anderzijds, je kunt ook gaan en kijken wat er gebeurt. Casey Stoner sms-te me een paar keer met de mededeling dat hij me daar graag in de paddock zou zien. Ik heb ‘m terug ge-smst dat ik vijftien kilo zwaarder ben dan hij, dus ik weet niet of ik dat kleintje kan verslaan. Ik ben altijd bereid om te leren, maar sommige dingen zijn in mijn nadeel. Ik ben geen jongen van 18 die rechtstreeks uit de 250 cc op een 800 cc-MotoGP-machine stapt. En ik ben veel groter en zwaarder dan veel van die jongens.”Zes races geleden, na de races in Kyalami, had Spies nog een achterstand op Haga van 88 punten. In Donington kreeg het seizoen een onverwachte draai, waarna rookie Spies plots toch weer een kans heeft op Yamaha’s allereerste WK Superbike-titel. De “Battle of the Brits” in Donington werd gewonnen door Leon Haslam. De Stiggy/Honda-man werd vierde in de eerste race en hield in de tweede wedstrijd een aandringende Fabrizio achter zich in het gevecht om de tweede plaats. Haslam ging het Donington-weekend in met een standaard koppeling en nauwelijks elektronica. Tijdens de tweede race schakelde hij die ook nog eens uit. “Elektronica is mooi als je het goed aan de praat hebt”, legde Haslam uit na zijn vierde podium van het jaar. “Het maakt je niet sneller, maar wel constanter. De fabrieks-Ducati’s waren in de Melbourne Loop gewoon veel sneller dan ik. Een beetje van die stop & go-snelheid zou ik ook wel willen hebben.”Ondanks zijn fraaie tweede plaats had Haslam niet prettig op zijn machine gezeten in race 2. “Het was veel gladder dan eerder op de dag en ik had heel wat ‘momentjes’ en chatter. Het voelde allesbehalve goed. Maar toen ik over de streep kwam, was ik wel erg blij.”Shane Byrne kwalificeerde zich voor het eerst dit jaar op de eerste rij en werd op zondag ondanks remproblemen vijfde en vierde. “Maar dit is het maximale met deze machine”, meende de tweevoudige Britse Superbike-kampioen. “Als ze betere resultaten willen, zal er hulp moeten komen van Ducati.”Jonathan Rea kende na zijn eerste WSB-zege in Misano juist op Donington meer set up-problemen met de Öhlins-vering. Rea werd zevende in de openingswedstrijd en viel in het begin van de tweede wedstrijd in de laatste bocht voor start-finish. Rea werd nog wel vijftiende. WSB Kort* Raymond Schouten behaalde in Donington zijn beste resultaat van het jaar in de Superstock 1000-klasse. De Yamaha-coureur had zich in de trainingen al als zevende laten zien. Schouten ging als een speer van start en dook als derde de eerste bocht in. Na twaalf ronden kwam Schouten uiteindelijk als achtste over de streep. Xavier Simeon won na vier opeenvolgende tweede plaatsen eindelijk zijn eerste race van het jaar voor naaste concurrent Claudio Corti en Maxime Berger. Simeon verstevigde daarmee zijn leidende positie in het klassement. * John Hopkins meldde zich weer in Donington. De Amerikaanse teammaat van Leon Haslam had wel getraind in Misano, maar liet daar de races aan zich voorbij gaan. In Donington kwalificeerde Hopkins zich als elfde en reed vervolgens een verrassend sterke eerste race die hij als achtste afsloot. Een start in de tweede race zat er echter niet meer in. “Ik ging kapot van de pijn”, vertelde Hopkins die een pijnstillende injectie weigerde. “Het voelde alsof iemand dolken in mijn been stak. Op sommige plaatsen had ik de kracht niet om naast de motor te hangen.” Niettemin kijkt Hopkins uit naar de test in Imola. “Vijf dagen testen betekent dat we kunnen gaan werken aan de afstelling van de motor zoals ik hem wil hebben.”* Het circuit van Donington bleek door de hogere temperaturen in de tweede race veel gladder dan eerder op de dag. Niet minder dan acht coureurs crashten, waarbij de angstaanjagende highsiders van Shinya Nakano (als vierde getraind en zesde in de eerste wedstrijd en Nori Haga de blikvangers waren. Ook Jakub Smrz, de polesitter in Misano, en de gebroeders Carlos en David Checa kwamen ten val. * In navolging van zijn teamgenoten stapte Ryuichi Kiyonari in Donington ook over van WP naar Öhlins. De Japanner, vorig jaar nog winnaar in een van de races, worstelde met de afstelling van zijn machine. Daarop besloot het team om hem op zaterdag toch op WP de baan op te sturen. In de trainingen had Kiyo nog moeite, maar in de races kwam hij vanaf startplaats twintig naar voren naar tien en zeven, net achter BSB-leider Leon Camier. Kiyonari zal tijdens de Imola-test andermaal de Öhlins proberen. * Ruben Xaus scoorde in Donington in beide races. De Spanjaard benoemde echter wel een aantal pijnpunten van de BMW. “De machine is fysiek en mentaal zwaar om te rijden”, aldus Xaus. “De machine was goed in de snelle bochten, maar we verloren in de langzame knikken.” Teammaat Troy Corser vecht nog steeds om volledig fit te worden na zijn crashes in Monza. Corser viel in de eerste race toen zijn machine schakelproblemen kende en de Australiër rechtuit de grindbak in ging. In de tweede race miste Corser grip en werd slechts twintigste.WK SUPERBIKE DONINGTON PARK, ENGELANDRace 11. Ben Spies (USA), Yamaha; 2. Max Biaggi (I), Aprilia; 3. Noriyuki Haga (J), Ducati; 4. Leon Haslam (GB), Honda; 5. Shane Byrne (GB), Ducati; 6. Shinya Nakano (J), Aprilia; 7. Jonathan Rea (GB), Honda; 8. John Hopkins (USA), Honda; 9. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 10. Ryuichi Kiyonari (J), Honda; 11. Carlos Checa (E), Honda; 12. Michel Fabrizio (I), Ducati; 13. Leon Camier (GB), Yamaha; 14. Lorenzo Lanzi (I), Ducati; 15. Ruben Xaus (E), BMW.Race 21. Spies; 2. Haslam; 3. Fabrizio; 4. Byrne; 5. Tom Sykes (GB), Yamaha; 6. Camier; 7. Kiyonari; 8. James Ellison (GB), Yamaha; 9. Xaus; 10. Simon Andrews (GB), Kawasaki; 11. Lorenzo Lanzi (I), Ducati; 12. Matthieu Lagrive (F), Honda; 13. Yukio Kagayama (J), Suzuki; 14. Broc Parkes (AUS), Kawasaki; 15. Rea. WK Tussenstand: 1. Noriyuki Haga, 308 punten; 2. Ben Spies, 294; 3. Michel Fabrizio, 257.WK Supersport Donington Park, EngelandCrutchlow op koersZelfs een gebroken bot in zijn enkel en twee stevige trainingscrashes kon Cal Crutchlow niet van zijn vierde seizoensoverwinning afhouden. Crutchlow, vorig jaar nog als wild card-rijder tweede in de tweede Superbike-race in Donington, won voor Joan Lascorz en Garry McCoy. Voor de 37-jarige Australiër én voor Triumph was het het eerste WK Supersport-podium. McCoy hield Kenan Sofuoglu achter zich. Barry Veneman werd heel knap zesde. Hoewel hij in de kwalificatietraining slechts een zeventiende tijd reed, had Veneman een goed vertrouwen in zijn tweede race op de 2008-Ten Kate/Honda. Het bleek een juiste inschatting van de coureur uit Dalfsen. Veneman had een goede start en vocht in een groep van zo’n vijf rijders, met onder meer wereldkampioen Andrew Pitt. Halverwege de race stuurde Veneman voorbij de Australiër, maar zag vervolgens Eugene Laverty langszij komen. Die was door een crash in de derde ronde teruggevallen naar de 26e plaats en was bezig aan een grandioze inhaalrace. Zijn eerste inhaalactie op Veneman werd meteen gecounterd door de Nederlander. Laverty liet meteen zijn ongenoegen blijken over Venemans brutale actie. Veneman schudde zijn hoofd slechts. “Ik vind dat hij prachtig rijd, maar hij moet niet zeuren”, vond de Honda-coureur. “De weg is niet van hem en hij is geen wereldwonder op wielen. Maar hij was wel gewoon sneller dan ik. Dat beviel me niet zo.”Veneman reed met een pijnstillende injectie vanwege een gebroken rib, een blessure die hij opliep bij de crash een week eerder in Misano. Niettemin was de coureur redelijk tevreden over zijn beste prestatie van het jaar. “Zesde is gewoon goed, maar 39 seconden achter de winnaar is dat niet. Ik begrijp de motor wel steeds beter, maar het tempo moet echt nog omhoog. Met een volle tank had ik in het begin veel moeite met de korte bochten en het kostte me ook veel om langs Pitt te komen. Daarna ging het wel beter.”Op zaterdagavond probeerde hij in samenwerking met Kenan Sofuoglu zijn remproblemen op te lossen. “Maar Kenan rijdt voor met WP en achter sinds kort met Öhlins. We kwamen er eigenlijk niet uit en zondagmorgen besloten we onze eigen koers te varen. In de warm up was ik toen met een harde band zesde en sneller dan in de kwalificatie. De Honda is een totaal andere motor dan de Suzuki, een beetje de omgekeerde wereld. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit met zo zachte veren gereden als nu. Snel is de motor zeker, want Lascorz kon ik in de trainingen makkelijk bijhouden, terwijl ik toch een kilo of tien zwaarder ben dan hij.”Voor de Britse WK-ronde sloot Veneman nog een deal met George White, een grote Britse motordealer, waardoor het grootste deel van zijn seizoen financieel afgedicht is. Arie Vos had het tot zondagmorgen goed naar zijn zin in Donington. “Het is de eerste keer dat ik hier ben, maar wat een prachtige baan is dit”, oordeeelde Vos. “In het eerste vloeiende deel ga ik goed. Dan komt het stuk omhoog en de hairpins en daar verlies ik. De handling is gewoon goed. Sommige bochten moet ik in de eerste versnelling nemen, terwijl andere jongens die in de tweede nemen. Toch een kwestie van vermogen. Maar toch reed ik voor mijn gevoel de beste kwalificatie van dit jaar.” Vos trainde als negentiende, maar vloog in de warm up van zondagochtend hard onderuit en liep daarbij een pijnlijke schouder op. “Ik voelde mij wel goed genoeg om de race te rijden”, concludeerde Vos. “Maar na vijf ronden begon ik last te krijgen van mijn arm en vanaf dat moment werd het heel zwaar. Ik kon de snelheid niet meer vasthouden en begon het gevoel in mijn arm te verliezen, waardoor ik niet meer kon pushen.” Vos had op punten gehoopt, maar moest genoegen nemen met een frustrerende zestiende positie. “Ik weet zeker dat ik zonder deze problemen in een goede positie reed om punten te pakken.”WK Supersport1. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 2. Joan Lascorz (E), Kawasaki; 3. Garry McCoy (AUS), Triumph; 4. Kenan Sofuoglu (TUR), Honda; 5. Eugene Laverty (IRL), Honda; 6. Barry Veneman (NL), Honda; 7. Gianluca Vizziello (I), Honda; 8. Gianluca Nannelli (I), Triumph; 9. Danilo Dell’Omo (I), Honda; 10. Andrew Pitt (AUS), Honda; 11. James Westmorland (GB), Triumph; 12. Patrik Vostárek (CZ), Honda; 13. Kev Coghlan (GB), Yamaha; 14. Hudson Kennaugh (RSA), Yamaha; 15. Michele Pirro (I), Yamaha. WK Tussenstand: 1. Cal Crutchlow, 186 punten; 2. Eugene Laverty, 167; 3. Kenan Sofuoglu, 121; 12. Barry Veneman, 40; 28. Arie Vos, 2.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-