+ Plus

WK Superbike Donington Park, Engeland 2013

Voor de tweede keer op rij liet het geluk Michael van der Mark in de steek. Nadat hij in Monza bij een valpartij betrokken raakte, crashte de Ten Kate/Honda-coureur ook in Donington. Van der Mark finishte wel, maar bleef met een twintigste plaats ruim buiten de punten. Tom Sykes domineerde voor eigen publiek en pakte de maximale score in beide Superbike-races. De kwaadheid kwam na afloop pas, vertelde Michael van der Mark. De Rotterdammer realiseerde zich dat hij veel punten had laten liggen door een crash in de zevende ronde. Van der Mark had zich vanaf een teleurstellende twintigste startplaats opgewerkt tot de dertiende positie en voelde toen het voorwiel onder zich vandaan glijden. “Het was gewoon mijn eigen schuld”, sprak Van der Mark niet voor de eerste keer dit jaar na een val. “Mijn start was oké maar daarna maakte ik onwijs veel goed. Er zat een grote groep voor me en daar wilde ik naar toe. Maar toen remde ik de voorkant onderuit. Een combinatie van iets te veel haast en iets te weinig gereden.” Dat Van der Mark weinig ronden had gemaakt op het voor hem nieuwe Donington was echter een bewuste keuze. In Monza brak hij bij een val vier botjes in zijn schakelvoet. Om fit te worden voor de race in Donington moest hij een race tegen de klok aan gaan. Van der Mark onderging magneet-therapie – ‘een soort straling’ – en zogenoemde krio-therapie. Zijn in Assen geblesseerde Superbike-teamgenoot Leon Haslam stelde teammanager Ronald ten Kate voor om Van der Mark naar Engeland te sturen en met hem de nog niet zeer bekende therapie te ondergaan. “Je gaat een kamer binnen waar het tot –140 graden wordt. Je loopt daar zo’n drie minuten en je lichaam krijgt daar een enorme shock van en vervolgens wil je daar wel heel graag van herstellen. Dat doe je door te fietsen. Daarna ga je weer die kamer in en gebeurt hetzelfde nog eens”, beschreef Van der Mark. Na vier behandelingen was het resultaat duidelijk merkbaar. “In combinatie met die magneet-therapie kon ik weer goed lopen. Ik heb nog wel de krukken gebruikt, maar vooral om de voet te ontlasten. Toen ik voor de eerste keer op de motor stapte, was het ook best spannend, maar het voelde beter dan verwacht. Het circuit lag me ook wel, maar die laatste seconde vinden, is altijd moeilijk. ” Vanwege de zeer lage asfalttemperaturen op vrijdagmiddag bleef Van der Mark aan de kant tijdens de kwalificatie. “Het team had dat eigenlijk al voor mij besloten”, aldus de coureur. “Van de ene kant jammer, want ik kon die rondjes wel gebruiken, maar ik had er wel vrede mee. Het was beter om geen extra risico te lopen. En bovendien zou het weer op zaterdag veel beter worden.” Die voorspelling klopte, maar Van der Mark kreeg in de tweede kwalificatie te maken met elektronische problemen. “Geen traction control en geen quickshifter. Best lastig. Dat ik nog de twintigste tijd reed, was eigenlijk zo slecht nog niet.” In de warm-up waren de elektronica-problemen verholpen, maar ging Van der Mark in de fout toen hij in aanraking kwam met een andere rijder. “Ik weet eigenlijk niet of het nou mijn schuld of zijn schuld was, maar ik kon niet op tijd insturen, kwam op het vuile deel van de baan terecht en ging er met een highsider af. Beetje dom van me. Niet lekker ook, want ik had die warm-up goed kunnen gebruiken.” Van der Mark bleef echter ongedeerd en dichtte zich ondanks een tegenvallende startplaats goede kansen toe. Zijn opmars tot de dertiende plaats was veelbelovend, de daaropvolgende crash haalde een dikke streep door de rekening. De eerstejaars Supersporter verloor ruim twintig seconden toen hij zijn Honda moest oprapen; zijn achterstand op vijftiende man Alex Baldolini bedroeg na 22 ronden vijftien tellen. Van der Mark overwoog niet om zijn machine binnen te parkeren. “Je moet nooit opgeven. Je weet nooit wat er nog kan gebeuren, de kwaadheid kwam later pas. Er had zeker een top 10 in gezeten. Makkelijk. We moeten het snel vergeten en dan weer verder gaan richting Portimao. Je hebt van die weekenden dat niks lukt. Dit was er zo een.” Terwijl Van der Mark voor de tweede opeenvolgende race zonder punten bleef, scoorde zijn teamgenoot Lorenzo Zanetti na zijn derde plaats van Monza ook in Donington goed met een vierde plaats. Van der Mark keek zonder jaloezie naar zijn sneller wordende teammaat. “Ik vind het juist onwijs leuk. We rijden wel met hele andere afstellingen, maar we delen onze data en op de baan kun je elkaar eens een sleepje geven.” Sam Lowes won zijn derde Supersport-race op rij. De Yamaha-coureur vertrok vanaf pole en gaf wereldkampioen Kenan Sofuoglu geen enkele kans. Roberto Rolfo zorgde voor een primeur door zijn MV Agusta 675 voor het eerst naar het podium te sturen. Superstock 600-rijder Tony Coveña startte met een wild card in de Supersport-klasse en finishte als 27e en laatste. Tom Sykes voerde in de Superbike-klasse de druk flink op bij Sylvain Guintoli. Ongeveer halverwege de eerste race nam polesitter Sykes iets afstand van de achtervolgers Rea, Guintoli en Melandri en koerste af op de overwinning. De van de vijfde plaats gekomen Melandri bewees Sykes een uitstekende dienst door niet alleen Rea maar ook Guintoli te verslaan in de strijd om de tweede plaats. Rea moest uiteindelijk door elektronica-problemen ook Guintoli laten gaan. Eugene Laverty was gelost uit de kopgroep na een foutje. Carlos Checa trok zich vanwege zijn slepende schouderblessure terug na de openingswedstrijd. In de tweede race was Sykes’ dominantie nog groter. WK-leider Guintoli bleef nog het dichtst bij de vice-wereldkampioen van 2012 in de buurt, maar ruim acht seconden achterstand vertelden een duidelijk verhaal. Laverty pakte de laatste podiumplaats toen Melandri het gravel in dook. Ook Davide Giugliano stak de BMW-coureur nog voorbij. Al in de opwarmronde merkte Rea een probleem met een sensor van de traction control. Omdat het euvel in korte tijd niet verholpen kon worden, begon Rea aan ‘de ergste 23 ronden van mijn leven’ die hij met de elfde plaats afsloot. Teamgenoot Leon Haslam kwalificeerde zich vier weken na zijn beenbreuk in Assen als dertiende, maar de teamleiding besloot hem niet van start te laten gaan. Een opmerkelijke actie van Ronald ten Kate en de Honda-leiding, maar wel een die respect verdiende. Sykes won in Donington zijn eerste dubbel, het was bovendien Kawasaki’s eerste dubbele zege sinds thuisrijder Hitoyasu Izutsu in Sugo in 2000 twee maal won. In de WK-stand heeft hij nog vier punten achterstand op Guintoli, maar de Fransman hoopt nog steeds dat hij Sykes zijn derde plaats van Monza in moet leveren. De Kawasaki-coureur miste een chicane, finishte als derde en werd kortstondig terugverwezen naar de vierde plaats. Een protest leverde hem toch weer de laatste podiumplaats op; reden genoeg voor de Aprilia-leiding – die vorig jaar Max Biaggi met een half punt wereldkampioen zag worden vóór Sykes – om een tegenprotest in te dienen. De uitslag laat nog steeds op zich wachten. Opener vandermark_actie_donington Michael van der Mark in het achterveld; het is even wennen. De Nederlander finishte ondanks een crash, maar bleef buiten de punten vandermark_tenkate_donington Op de grid krijgt van der Mark nog advies van teammanager Ronald ten Kate. Die hield zijn pupil op vrijdagmiddag ook bewust aan de kant. Filename: 456056.jpg Image Description: Sykes, Race2 Tom Sykes pakte voor het eerst in zijn WK Superbike-carrière de dubbel. De Kawasaki-man was niet te kloppen in Donington. Filename: 456102.jpg Image Description: Guintoli Sylvain Guintoli pakte weer twee podiumplaats, maar zag Sykes wel tot op vier punten naderen. Filename: 456051.jpg Image Description: Melandri Marco Melandri in gevecht met Eugene Laverty en Davide Giugliano in race 2. de laatste podiumplaats ging aan zijn neus voorbij door een fout. UITSLAGEN WK SUPERBIKE DONINGTON PARK, GROOT-BRITTANNIË Race 1 1. Tom Sykes (GB), Kawasaki; 2. Marco Melandri (I), BMW; 3. Sylvain Guintoli (F), Aprilia; 4. Jonathan Rea (GB), Honda; 5. Loris Baz (F), Kawasaki; 6. Davide Giugliano (I), Aprilia; 7. Eugene Laverty (IRL), Aprilia; 8. Chaz Davies (GB), BMW; 9. Jules Cluzel (F), Suzuki; 10. Michel Fabrizio (I), Aprilia; 11. Ayrton Badovini (I), Ducati; 12. Carlos Checa (E), Ducati; 13. Niccolò Canepa (I), Ducati; 14. Max Neukirchner (D), Ducati; 15. Vittorio Iannuzzo (I), BMW. Race 2 1. Sykes; 2. Guintoli; 3. Laverty; 4. Giugliano; 5. Melandri; 6. Davies; 7. Baz; 8. Canepa; 9. Cluzel; 10. Fabrizio; 11. Rea; 12. Neukirchner; 13. Leon Camier (GB), Suzuki; 14. Sandi; 15. Alexander Lundh (SK), Kawasaki. WK Tussenstand: 1. Sylvain Guintoli, 173 punten; 2. Tom Sykes, 169; 3. Eugene Laverty, 149. WK SUPERSPORT 1. Sam Lowes (GB), Yamaha; 2. Kenan Sofuoglu (TUR), Kawasaki; 3. Roberto Rolfo (I), MV Agusta; 4. Lorenzo Zanetti (I), Honda; 5. Luca Scassa (I), Kawasaki; 6. Jack Kennedy (IRL), Honda; 7. Sheridan Morais (RSA), Honda; 8. Andrea Antonelli (I), Kawasaki; 9. Fabien Foret (F), Kawasaki; 10. Glen Richards (AUS), Triumph; 11. Vladimir Ivanov (RUS), Kawasaki; 13. Raffaele de Rosa (I), Honda; 14. Riccardo Russo (I), Kawasaki; 15. Alex Baldolini (I), Honda; 20. Michael van der Mark (NL), Honda; 27. Tony Coveña (NL), Kawasaki. WK Tussenstand: 1. Sam Lowes, 95 punten; 2. Kenan Sofuoglu, 65; 3. Fabien Foret, 61; 5. Michael van der Mark, 49.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-