+ Plus

WK Superbike Assen 2010

Met alleen een derde plaats in Portimao viel de podiumscore van Jonathan Rea dit seizoen wat tegen. In Assen presteerde de Noord-Ier echter optimaal met zijn eerste WK Superbike-pole, en zijn eerste dubbel. Voor 37.000 toeschouwers voerden de Superbike-coureurs een fantastische show op met Rea als showmaster. Over spanning had het publiek in Assen niets te klagen. In de eerste race kwam de top 6, van winnaar Rea tot en met de worstelende Max Biaggi, binnen drie seconden over de streep. Troy Corser voerde maar liefst tien van de 22 ronden het veld aan op zijn BMW voordat Rea zich uiteindelijk aan de kop meldde. Even schrok hij nog toen James Toseland kortstondig de leiding overnam, maar daarna perste Rea er een aantal razendsnelle en foutloze ronden uit en stelde zijn eerste zege van 2010 veilig. In de tweede race reed de top 6 allemaal op een ander merk, tekenend voor de breedte van het WK Superbike. Onder aanvoering van Rea waren de Britse rijders in Assen in topvorm, wat vooral in beide heats bleek toen na race 1 naast Rea ook de steeds sterker wordende Toseland en de verbluffende Leon Camier naar het podium mochten, terwijl na de afsluitende wedstrijd WK-leider Leon Haslam en wéér Toseland samen met dubbelwinnaar Rea naar het Britse volkslied luisterden. Opvallend was dat Rea een aantal malen in het bloedsnelle deel van Duikersloot tot de Ramshoek spectaculaire inhaalacties uitvoerde. “In de eerste race had ik het niet makkelijk met Troy en James, maar in de tweede race was het echt gekkenwerk. Leon Camier had net voor me een enorme slide, net voordat ik aan de leiding kwam. Toen wilde ik een gaatje slaan, maar plotseling haalde Troy me op een ‘scary place’ in. Achter hem kon ik zien waar ik wat liet liggen, want in het eerste deel van de baan was ik niet snel. Daarna kwam ook Leon Haslam nog voorbij. Ik zat op de eerste rang toen zij met z’n tweeën bijna onderuit gingen. Met zes ronden te rijden stond er + 0 op mijn pitboard en ik wist dat ik nog iets moest proberen. Ik had eigenlijk de hele dag met een zekere reserve gereden, maar toen moest ik pushen en het werd + 0,1, toen + 0,8 en + 1,1. Ik wist dat ik kon winnen, maar in elke bocht dacht ik alleen maar ‘niet crashen, niet crashen’. Normaal hoef ik daar niet over na te denken, maar vandaag wist ik dat ik de enige was die mezelf kon verslaan.” In de week voorafgaand aan de Nederlandse WK-ronde testte het Ten Kate/Honda Team twee dagen op Assen en zette daar de Fireblade flink op zijn kop. In voorgaande wedstrijden kampten Rea en vooral zijn teamgenoot Max Neukirchner met een matige acceleratie vanwege een gebrek aan grip achter. De problemen bleken niet op te lossen met elektronische aanpassingen en daarom zocht het team het in chassis- en veringmodificaties om zo de mechanische grip te verbeteren. “Toen ik bij de test op de motor stapte, maakte ik me zorgen”, vertelde Rea. “De achterkant voelde veel lager aan en ik vroeg me af of het ding wel wilde sturen. Mijn crew chief William zei dat ik het maar eens gewoon moest proberen. Binnen drie rondjes was ik snel.”Vanaf dat moment verfijnde het team het nieuwe pakket en vanaf de start van het weekend was duidelijk dat Rea tot grootse daden in staat bleek. Ondanks opgepompte armen in de eerste training – volgens teambaas Gerrit ten Kate omdat Rea te gretig was – straalde de coureur vertrouwen uit en de grijns op zijn gezicht was veelzeggend. Na zijn eerste dubbelzege was Rea zichtbaar blij dat hij eindelijk zijn nooit betwiste kwaliteiten had bewezen. “Het was een geweldig weekend en daar moet ik Honda en mijn team toch zeker ook voor bedanken. De motor was grandioos en hij wérkte. Natuurlijk hadden we hier getest, maar het voordeel dat we hadden kwam niet door de test, maar door de wijzigingen die we door hebben gevoerd. De motor werd er een stuk prettiger rijdbaar door en het voelt niet meer alsof ik continu op de grens zit. Bij het uitkomen van bochten en met sidegrip hebben we veel gewonnen. Ik denk dat mijn rijstijl tot nu toe vooral was gebaseerd op hoge bochtensnelheden en ik liet de motor steeds meer op zijn neus zetten. Daardoor hebben we steeds meer aan grip ingeboet. Het is niet zo dat we het wiel opnieuw uitgevonden hebben, we hebben kleine stapjes gezet. Maar de jongens hebben er lang en goed over nagedacht over hoe we het konden verbeteren. En dat is gelukt.”Rea was vol lof over zijn Ten Kate/Honda Team, de verantwoordelijke technici roemden echter ook Rea’s vermogen om zijn rijstijl aan te passen. Nu vier van de dertien WK-ronden zijn voltooid, is er Rea alles aan gelegen om zijn van 63 naar 38 punten verkleinde achterstand op leider Haslam verder te doen inkrimpen. “Ik heb me nog nooit zo goed op een motor gevoeld als nu”, meende de 23-jarige coureur. “Ik kan precies doen wat ik wil. We hebben nog wel wat zwakke plekken, zoals het koppel in de laagste toerentallen. Maar ik wil graag geloven dat we dit vast kunnen houden. Hoewel ze hier in de paddock ook niet liggen te slapen, natuurlijk.”Teammanager Ronald ten Kate kon ook opgelucht ademhalen na de eerste dubbel van het jaar. “We waren niet blij met de behaalde resultaten en ik weet hoe hard er gewerkt is om dit bereiken”, aldus Ten Kate. “Het was niet alleen maar een kwestie van een klikje hier en een klikje daar. We moesten het probleem op een andere manier benaderen en de test heeft ons daarbij geholpen. Het is lastig om met de Fireblade grip te vinden en om die snelle ronden tot het einde van de race te kunnen draaien. We hebben hier totaal andere veringsettings gebruikt, in samenwerking met onze veringpartner Andreani. Het grootste voordeel was nu dat we uit bochten snel waren. Uit langzame bochten kan Jonathan de machine snel omgooien en meteen op het gas gaan en dat kan hij een hele race volhouden. Normaal verlies je altijd iets op één gebied als je iets verbetert, maar doordat Johnny zijn stijl aanpaste, hoefden we weinig op te offeren. Bij de andere wedstrijden was hij wel snel, maar vandaag had hij iets extra’s. Als hij bij de andere wedstrijden een foutje maakte, viel hij terug. Nu heeft hij een motor die foutjes sneller vergeeft.”Ondanks zijn slechtste resultaat van het jaar, een elfde plaats in de openingsrace en een tweede positie later op de dag, behield Leon Haslam de WK-leiding. De Suzuki-coureur is de enige die zich in alle vier races op de eerste rij kwalificeerde, maar kwam in de eerste race voor het eerst dit jaar niet op het podium. Na de verkenningsronde klaagde Haslam op de grid over problemen aan de voorkant. Zijn crew controleerde de voorband, maar in de race keerde het ongemak terug. Haslam kwam drie keer naast de baan terecht, viel terug naar de zestiende positie, maar haalde nog op tot de elfde plek. “Ik dacht dat het door de rem kwam, maar later bleek het door de voorband te komen”, onthulde Haslam. “Het voelde al vanaf de eerste ronde niet goed. Ik kon wel naar mensen toe rijden, maar ik kon ze niet passeren, omdat de voorkant veel zwaarder moest belasten. De motor wilde me steeds uit het zadel gooien.” Bij controle bleek dat Haslams voorband slechts 1,2 bar druk had in plaats van de vereiste 2,1. Doordat de van plaats elf gestarte Max Biaggi afstellingsproblemen kende en Carlos Checa te weinig acceleratie en topsnelheid had – maar desondanks de snelste ronde reed in de eerste race – bleef voor Haslam de schade toch zeer beperkt. In de tweede race dacht de Brit zelfs zijn maatje Rea te kunnen verslaan. “Halverwege de race reed ik achter hem en Troy en ik dacht ‘deze race is voor mij’. We hadden een paar harde acties ten opzichte van elkaar, maar als hij op het rechte stuk voorbij kwam, kon ik in de bochten weer aansluiten. Totdat ik een ronde of zeven voor het einde last kreeg van chatter voor. Hoewel hij niet wegliep, kon ik niet meer versnellen.”In acht Superbike-races werden vijf winnaars gehuldigd en kregen negen verschillende rijders de felicitaties. In Assen voegde Leon Camier zich na een prachtige eerste race bij het rijtje podiumklanten. De Britse Superbike-kampioen trainde als vijfde en reed in beide races mee in de kop van het veld alsof hij nooit anders gedaan had. Ook in de tweede race leek Camier op weg naar het podium, maar in de een na laatste ronde vloog hij op spectaculaire wijze van zijn Aprilia. “Ik ging net zo hard als de vorige ronden door een snelle rechter, maar bij het uitkomen ging ik wijd en kwam ik op de kerbstones terecht”, luidde Camiers lezing. “Toen klapte de voorkant onder me vandaan. Daar was ik natuurlijk niet blij mee. Vorig jaar ben ik het hele seizoen maar twee keer gevallen en nu drie keer in vier races (in Valencia crashte Camier twee keer, red). Maar zolang dat gebeurt als je in de kop van het veld zit, vind ik het minder erg.”Waar zijn teamgenoot Cal Crutchlow met maar één achtste plaats (en twee trainingscrashes) vertrek uit Assen, mocht James Toseland heel tevreden zijn met een tweede en derde plaats. In de Superpole verloor hij met een snelheid van 280 richting de Ramshoek bijna de controle over de motor toen die vol in de vijfde versnelling begon te wheeliën – wat Toseland in woede deed ontsteken – maar in de races reed de 29-jarige ex-wereldkampioen ouderwets agressief. De hardnekkige stabiliteitsproblemen waarmee hij en Crutchlow kampten, werden in de warm up grotendeels opgelost door een ander linksysteem te monteren. “Het was een moeilijk weekend, maar ik heb alles gegeven”, aldus Toseland. “Ik was de voorkant een aantal keren kwijt en de achterkant ook. Harder had ik absoluut niet gekund.” In de aanloop naar de races op Monza zal het Yamaha-team nog twee dagen testen op het supersnelle circuit dat zo ongeveer in de achtertuin van het team ligt. Daar zullen de rijders vooral werken aan het verbeteren van de grip en de balans. Kenan Sofuoglu had in de Supersport-race op meer gehoopt dan een derde plaats. De Turk was van vrijdagochtend tot zondagochtend de snelste geweest in alle trainingen, maar merkte in de race al snel dat hij het Eugene Laverty niet echt lastig kon maken. Sofuoglu leidde het magere veld twee ronden, maar kon daarna alleen maar aansluiten. Zijn teammaat Michele Pirro crashte (weer) en de op dat moment als vierde koersende Fabien Foret ging onderuit toen er een vloeistof op zijn achterband terecht kwam. Daardoor werd de druk op Sofuoglu minder, maar zelfs een foutje van Kawasaki-coureur Joan Lascorz kon hem niet aan de tweede plaats helpen. In de laatste ronde stuurde Lascorz weer voorbij de teleurgestelde Sofuoglu. De winst in Assen was net als vorig jaar voor een foutloos rijdende Eugene Laverty. Zijn technici hadden Laverty’s Honda van 4 pk extra voorzien en die vermogenswinst was cruciaal in Assen. Dankzij zijn tweede seizoenszege kwam Laverty vijf punten dichterbij WK-leider Lascorz. Superbike kort• De gewijzigde Ruskenhoek zorgde er voor dat de rondentijden beduidend sneller werden. Superbike-polesitter Jonathan Rea ging 2,7 seconden harder rond dan Ben Spies vorig jaar. Hoewel James Toseland meende dat de modificatie het circuit had beroofd van een plek om in te halen, omdat er maar één lijn mogelijk was, bleek daar tijdens de races weinig van. De lengte van het circuit ging van 4.555 meter naar 4.542 meter. • Troy Corser zat in de rats of hij wel in Assen wel aan de start kon verschijnen vanwege de vluchtrestricties vanuit Engeland. De Australiër wilde niet wachten op ontwikkelingen bij Easyjet of P&O Ferries en belde met BBC-commentator Steve Parrish. Die vloog Corser vervolgens met zijn privévliegtuig naar Nederland. De extra inspanning was de moeite waard, want met twee vijfde plaatsen en vele ronden kopwerk speelde Corser een belangrijke rol. “Door de verbeterde elektronica voelt de machine beter uitgebalanceerd en kan ik meer rijden zoals ik wil”, verduidelijkte Corser. “Ik hoef niet meer na te denken over wat de motor doet, ik kan weer racen.” Teammaat Ruben Xaus is zo ver nog niet. Hij crashte drie keer in Assen en finishte alleen in de tweede race als tiende. • Het Xerox/Ducati-duo Nori Haga en Michel Fabrizio kende wederom een zeer teleurstellend weekend. Haga had moeite met de veranderde Ruskenhoek en kwalificeerde zich slechts als vijftiende, zeven plaatsen achter Fabrizio. In de eerste race finishte Haga – vorig jaar nog een keer winnaar in Assen – als tiende, maar in de tweede race stuurde hij al vroeg naar binnen vanwege een extreem vibrerende motor. Fabrizio werd slechts dertiende en twaalfde. • Jonathan Rea start dit jaar tijdens de Acht Uren van Suzuka voor het TSR/Honda Team. Als voorbereiding rijdt Rea ook de Suzuka 300 race. Wie zijn teamgenoot wordt, is nog onbekend. • Chris Vermeulen moet nog een lange weg afleggen voordat hij zich weer kan mengen met de top in het WK Superbike. Vermeulen blesseerde zijn rechterknie zeer ernstig tijdens de eerste WK-ronde op Phillip Island en onderging vervolgens een knieoperatie. Intensieve fysiotherapie kon er niet voor zorgen dat de ex-Supersport-wereldkampioen volledig fit was. Tot overmaat van ramp crashte Vermeulen in de eerste Superpole-ronde en landde op zijn gehavende knie. Toch behaalde de Kawasaki-coureur in de tweede race met een veertiende plaats zijn eerste WK-punten van het seizoen. • Ook Broc Parkes meldde zich in Assen weer na een blessureperiode van tien weken. De nog hinkende Parkes was voldoende hersteld van zijn gebroken scheenbeen om zijn eerste race voor het ECHO CRS Honda Team te rijden. De Australiër moest echter voor straf de eerste training aan de kant blijven, omdat hij verstek had laten gaan tijdens de verplichte rijdersbriefing. OpeningJonathan Rea was briljant in Assen en wilde dat graag vieren. Max Biaggi (3) kende betere weekenden, maar Leon Haslam (op de achtergrond) was tevreden. FelicitatieLeon Haslam feliciteert zijn maatje Johnny Rea na de tweede race. Teammanager Ronald ten Kate is erg blij. InzoomenEen treintje van vier dendert voorbij de hoofdtribune. Rea, Haslam, Corser en Camier maakten er een spetterende show van. Von hintenJames Toseland volgt Jonathan Rea, Leon Haslam en de herboren Troy Corser. Toseland finishte beide races op het podium. ReserveJonathan Rea remt voor de Haarbocht. Hij leidt voor Troy Corser, Leon Camier, Leon Haslam, Jakub Smrz (96) en Ruben Xaus (111). ToselandOndanks problemen in de trainingen is James Toseland op de weg terug. Ook Troy Corser gaat steeds beter. De Aprilia’s (Camier, 2 en Biaggi, 3) zaten weer voorin. CamierMet zijn vijfde startplaats, zijn beste tot nu toe, stond Leon Camier zes plaatsen voor teammaat Max Biaggi. Camier was snel, maar crashte ook. SupersportplaatEugene Laverty won voor Joan Lascorz en Kenan Sofuoglu zijn tweede Supersport-race van het jaar. Fabien Foret (99) crashte.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-