+ Plus

Voorbeschouwing MotoGP 2010

En op de zevende dag… … begint het seizoen echt. In slechts zes testdagen bereidden de MotoGP-coureurs zich voor op de seizoenstart in Qatar. De conclusies waren simpel. Valentino Rossi en Casey Stoner zijn ijzersterk, Dani Pedrosa kent hardnekkige problemen en Jorge Lorenzo is na zijn crossongeval nog niet fit. En: de nieuwe Yamaha M1 manifesteerde zich als de meest allround machine. Na de GP van Brno van Brno vorig jaar vond Colin Edwards een waarschuwing naar mede-Texaan Ben Spies op zijn plaats. Vanaf de Tsjechische Grand Prix moesten de coureurs zich tot het eind van het jaar zien te redden met vijf blokken voor zeven blokken. Edwards was “not impressed” door wat Yamaha had verzonnen om de M1-krachtbron wat langer mee te laten gaan in de aanloop naar het 2010-seizoen. Dit jaar kunnen de MotoGP-coureurs voor achttien races slechts over zes blokken beschikken. “It was dead slow”, constateerde de immer vrijuit sprekende Edwards vorig jaar in Brno. Vandaar de waarschuwing aan Spies. “Ik heb hem een sms gestuurd met ‘dude, think about it’.” Maar de nieuwe M1 bleek tijdens de testen in Sepang en Qatar met Valentino Rossi, Edwards en Spies bloedsnel. “De 2010-M1 is een evolutie van vorig jaar. Yamaha heeft geen gekke dingen gedaan en slim gewerkt. Niets ongelooflijks, maar verbeterd wat er was”, verwoordde Valentino Rossi het. “We hebben meer grip achter en het blok is sneller.”Weliswaar stond op het werkbord bij Yamaha “durability” met hoofdletters geschreven, zonder uitzondering waren de vier Yamaha-coureurs aangenaam verrast door de nieuwe M1 die niet alleen motorisch opgefrist werd, maar ook aerodynamisch (met meer koeling in de stroomlijn) en chassistechnisch. Alleen tijdens de Qatar-test van medio-maart ging Casey Stoner wat rapper rond dan Rossi, bij de twee tests in Sepang domineerde de Italiaan op indrukwekkende wijze. “Op papier wordt het een groot gevecht”, voorzag Rossi. Zijn teammaat Jorge Lorenzo miste de tweede Sepang-test door een breuk in zijn hand, opgelopen bij een ogenschijnlijk onschuldige val tijdens een crosstraining. In Qatar meldde de Spanjaard zich weer met zijn nieuwe teammanager Wilco Zeelenberg en klokte uiteindelijk de zevende tijd. De blessure was een vervelende kink in de kabel voor Lorenzo, die enkele maanden geleden nog zei vrede te hebben met een tweede plaats in het WK achter teamgenoot Rossi. Die had immers zo veel meer ervaring, manoeuvreerde hij zich wat opzichtig in de rol van underdog. Rossi’s teammanager Davide Brivio nam die woorden voor kennisgeving aan. “Voor Jorge geldt dat hij zich nu moet bewijzen”, zei Brivio in Sepang. “Het is jammer voor hem dat hij geblesseerd is geraakt, maar hij begint aan zijn derde MotoGP-seizoen. Al die jongens willen winnen en als je tweede wordt, ben je gewoon verliezer. Valentino is al sinds 2001 gewend dat hij aan een seizoen begint als favoriet. Jorge moét nu ook, net als Casey en Dani. Daar zijn die jongens voor hier, daar worden ze voor betaald. De verschillen zijn klein en wie de minste fouten maakt, wordt kampioen.”De muur in de pitbox tussen Rossi en Lorenzo lijkt dit jaar echter dikker dan ooit nu besloten is dat de Fiat/Yamaha-coureurs niet meer vrij toegang hebben tot elkaars data. De gelijke behandeling die hij eind vorig jaar bepleitte, kreeg Lorenzo. Tijdens de officiële teamvoorstelling in februari voelde de bijna 23-jarige man van Majorca zich niet geroepen in te gaan op de nieuwe teamstrategie. Ben Spies toonde zich tijdens de testen een snelle leerling in meerdere opzichten. “De gevolgen van kleine veranderingen hier zijn direct veel groter dan op een Superbike”, merkte de Amerikaanse Superbike-wereldkampioen. “Ik ben er nog lang niet, maar we vinden wel steeds verbeteringen. Als je de data van mijn eerste test vergelijkt met de laatste testen, zie je dat ik toen veel meer als op een Superbike reed. Ik ben nu constanter en sneller dan in het begin.” Spies weet heel duidelijk waar hij zich moet verbeteren. “Ik kan nog niet op de limiet van de banden rijden. Het grote verschil met de Superbike-Pirelli’s is dat die het vooral van de eerste vier, vijf ronden moesten hebben. Als je met deze Bridgestones in de eerste ronden doet wat ik met de Pirelli’s deed, schieten ze je als richting Mars. Ik moet mezelf dwingen om in de eerste ronden harder te rijden en agressiever te zijn.” Ook teammaat Edwards bekende van Spies onder de indruk te zijn. “We praten samen heel veel. Ik vroeg destijds veel aan Valentino en die hielp mij. Ik denk dat dat bij Ben nu ook ongeveer zo is. Hij zoekt de bevestiging en is niet eigenwijs. Hij staat open voor inbreng. Daarnaast is hij tactisch erg sterk en kan hij goed ergens naar toe bouwen.”“Heeft de Ducati een nieuw blok”, vroeg Valentino Rossi ’s maandags na de laatste GP van 2009 in Valencia. Zijn oren bedrogen de wereldkampioen niet, want Casey Stoner en Nicky Hayden stapten daags na de slotrace op de GP10, voorzien van een Big Bang-blok. Vito Guareschi testte in juli 2009 met de eerste versie van de Big Bang, volgens hem een initiatief van Casey Stoner die dacht met een Big Bang harder rond te kunnen gaan. Tot het begin van februari draaide het testteam volgens Guareschi zo’n 10.000 kilometers met de nieuwe machine, waarvan hij er zelf ongeveer 6.000 voor zijn rekening nam. “De Big Bang-motor voelt softer aan en heeft een soepelere powerpeak zonder vermogensverlies”, aldus de testrijder die dit jaar ook een managementfunctie bekleedt. “Ik denk dat het nieuwe blok voor iedereen een verbetering is en dat is ook belangrijk voor ons image. Want tot nu toe was het toch alleen Casey die overal hard kon gaan met de Ducati. Ik denk dat het voor Nicky een verbetering kan zijn, omdat deze motor als het ware makkelijker te begrijpen is. De oude motor was als een turbo, met veel vermogen, maar waarbij het moeilijk was om bij grote hellingshoeken de power te gebruiken. Alleen Casey kon dat. Met de GP10 is het belangrijk dat de connectie tussen gas en de reactie van de band meer voorspelbaar is. In één snelle kwalificatieronde verwacht ik weinig verschil tussen een Big Bang-blok en onze oude Screamer. Over een hele raceafstand wel, vooral als de grip minder wordt en als we bijvoorbeeld te maken hebben met regen.”Ducati experimenteerde tijdens de wintertesten met verschillende swingarms, zowel carbon als aluminium, met ook verschillende stijfheden. “Met het 2009-blok hadden we nog wel eens wat issues met tractie, met dit blok en met een van de swingarms nu minder”, constateerde Stoner. Ook vertelde hij dat hij een minder groot beroep doet op de traction control. “Het is nu wat meer het controleren van het systeem met je rechter pols.” Terwijl de snelle tijden van Stoner wel werden verwacht, was vooral Haydens progressie op de GP10 verheugend maar toch ook opmerkelijk. Hayden, vorig jaar slechts dertiende in het WK, werd in februari nog geopereerd aan zijn rechter onderarm, maar was zowel in Maleisië als in Qatar snel. De Amerikaan waakte echter voor te veel optimisme. “De motor beweegt minder en is makkelijker te rijden”, aldus Hayden. “Het gevoel is goed, maar daar gaat het niet alleen om. De tijden zeggen alles.”Stoner blijft echter de onbetwiste nummer 1 bij Ducati. De 2007-wereldkampioen vertelde dat hij zich nog nooit zo fit had gevoeld. “Daar verbaas ik mezelf ook over.” Wel gaf de Australiër toe dat het noodgedwongen volgens een strak dieet leven een duidelijke impact heeft in zijn dagelijkse leven. “Het is moeilijk, want ik moet alle producten met melkzuur mijden. Bij wat je koopt of bij wat je bestelt in een restaurant moet je telkens goed nadenken. Als ik dan toch iets gegeten heb waar lactose in zit, kan ik dat een tijdje later goed merken. Dan raak ik sneller vermoeid. In de praktijk zal het er waarschijnlijk op neer komen dat we tijdens het seizoen eigen producten meenemen.” In Sepang verbaasde Stoner zich over de tegenvallende prestaties van Dani Pedrosa. “Behoorlijk gênant waar hij staat”, vond Stoner. “Als alles goed is, is Dani een van de beste rijders.” Maar het gaat allesbehalve goed met Pedrosa. Ondanks de inbreng van voormalige Yamaha-datamensen heeft de Spanjaard grote problemen om te wennen aan de Öhlins-vering waarmee teamgenoot Andrea Dovizioso sinds vorig jaar in Misano rijdt. “Ik was erg gewend aan de Showa-vering en we hebben nog zo veel op te lossen”, meende Pedrosa. “Ik voel wel meer grip, maar we hebben nog heel veel beweging over hobbels en ook gewoon rechtuit. Op het gas gaat het niet goed.”Dovizioso veranderde in Sepang zijn zitpositie en bracht vanwege de Bridgestone-banden meer gewicht naar achteren. Bovendien was de Donington 2009-winnaar goed te spreken over de progressie die Honda had gemaakt op het gebied van de elektronica. De Italiaan werkt dit jaar ook met een nieuwe chefmonteur. Terwijl Dovizioso juist de verbeteringen bij het insturen en uitaccelereren van bochten looft – “hoewel het nog niet is zoals bij Valentino en Casey” – lijkt Pedrosa vertwijfeld te zoeken naar verbeteringen. Voor Honda en Pedrosa wordt 2010 een cruciaal seizoen. In drie 800 cc-seizoenen kwam Honda’s MotoGP-boegbeeld niet verder dan zes overwinningen en ook dit jaar lijkt de fabriek het, ondanks Dovizioso’s progressie, weer erg moeilijk te krijgen. Pedrosa’s enige voordeel is dat hij voor het eerst in drie seizoenen zonder blessure begint aan de WK-campagne. Toen Loris Capirossi vorig jaar zijn contract verlengde bij Suzuki, kondigde hij twee dingen aan. De rest van het teleurstellende jaar zou de fabriek zich vooral richten op 2010, waarbij in dat proces mogelijk technische risico’s genomen zouden worden. Bovendien zou hij tijdens de wintertesten hulp krijgen van een gerenommeerde ex-MotoGP-coureur. Die hulp bleef echter uit. In Sepang onthulde Capirossi dat hij gehoopt had op de inbreng van Alex Barros met wie hij in het begin van het vorig decennium bij het team van Sito Pons had gereden. “Ik moet ontzettend veel werk doen”, klaagde Capirossi die in Qatar zijn 300e GP rijdt. “Nobu (Aoki, testrijder) verstaat zijn werk, maar Alvaro (Bautista, nieuw in het team) moet nog veel leren. Ik test dingen en als ze goed zijn, gaan ze naar hem. Ik doe eigenlijk een dubbele job: ik test en ik moet racen. We zijn maar een klein team.”Rizla/Suzuki-teammanager Paul Denning was niet onder de indruk van Capirossi’s onverbloemde kritiek. “Loris krijgt goed betaald voor het werk dat hij moet doen. Als we aan al zijn wensen zouden voldoen, waren we binnen de kortste keren failliet”, reageerde Denning. Over Barros’ mogelijke inzet was Denning kort. “Loris heeft contact met Barros gehad, Suzuki nooit. De fabriek besloot dat zijn inbreng niet genoeg zou opleveren.”Positivo Denning benadrukte dat Suzuki met Bautista een nieuweling binnen heeft gehaald die hetzelfde commentaar levert als Capirossi. Daardoor verloopt de samenwerking erg soepel, zegt Denning, iets dat ook Capirossi beaamt. De veteraan blijft echter veeleisend en vroeg in Sepang nog om een nieuw frame met meer flex om meer gewicht op de achterband te krijgen. Vorig jaar werden de Suzuki-coureurs continu geplaagd door banden die te snel versleten. Het aangepaste frame kreeg Capirossi inderdaad in Qatar – en hij ging er hard mee. Of Suzuki met een nieuw, sterker blok en een beter chassis het dramatische 2009 – toen Capirossi voor het eerst in zijn GP-carrière niet één podium veroverde – kan doen vergeten? Kopman Capirossi houdt al vast een slag om de arm en sluit niet uit dat hij ook in 2011 nog van de partij is. Voorwaarde daarvoor is dat het nu komende seizoen teleurstellend zou moeten zijn. Met een slecht gevoel wil de drievoudig wereldkampioen zijn rijke carrière niet afsluiten. • Hiroshi Aoyama kende gewenningsproblemen met de elektronica van zijn Honda. “Bocht in heb ik hulp nodig om het ‘engine braking’ te controleren, maar bij het uitkomen verstoort de traction control mijn natuurlijke gevoel”, zegt de laatste 250 cc-wereldkampioen. “Ik wil soms ook sliden, maar de traction control geeft juist grip. Het liefste heb ik zelf de controle, maar de traction control reageert sneller dan ik. Ik moet dus zien te snappen waar en wanneer ik de elektronica nodig heb en hoeveel om echt sneller te gaan. Met teveel invloed van de elektronica voel je zelf niet meer wat er gebeurt. Het gevoel met de 2009-machine en met de nieuwe is heel anders. Het motorkarakter verschilt, het chassis en ook de vering. De nieuwe motor voelt stabieler aan, maar als je echt harder wilt gaan, is het een stuk moeilijker.” • Hoe verschillend de meningen over elektronica zijn, bewijst Alvaro Bautista. De Suzuki-nieuweling ziet de inbreng als positief. “Voor je verstand is het beter als jij alles bepaalt, maar de elektronica kan je alleen maar helpen”, zegt de oud-125 cc-wereldkampioen. “Op een 250 had je door de mindere hoeveelheid elektronica eerder kans op crashes.” Of Marco Simoncelli daar net zo over denkt, is de vraag. De Italiaan viel tijdens beide testen in Sepang twee keer erg hard van zijn Gresini/Honda en bungelde bij alle testen onderaan de lijsten. De druk bij de ex-250 cc-kampioen is groot. Niet alleen heeft zijn manager Carlo Pernat voor de MotoGP-rookie een vorstelijk salaris bedongen, bovendien zit hij op een semi-fabrieks-RCV. “Marco zit in een heel moeilijke situatie”, beseft ook zijn goede vriend Valentino Rossi. “Hij crasht en hij is langzaam. Hij moet proberen rustig te worden en dan uitvinden waarom hij valt en waarom hij niet sneller is. Maar ik geloof wel dat hij een rijder met MotoGP-toekomst is.”• Yamaha en Honda hebben toegegeven dat vanwege bezuinigingen gesneden is in hun testbudgetten. Bij Ducati zegt men op dezelfde voet door te zijn gegaan. De Italianen zouden volgens MotoGP-projectleider Alessandro Cicognani nu al de budgetten met hun subsponsors voor 2011 vast hebben staan. De overeenkomst met hoofdsponsor Marlboro geldt ook nog voor volgend jaar. Namens Yamaha vertelde Rossi’s teammanager Davide Brivio dat Yamaha vorig jaar vanaf Brno de zaken wat voorzichtig aan had gepakt. “Omdat vanaf dat moment Valentino en Jorge heel duidelijk in aanmerking kwamen voor de titel en dat wilde men niet in gevaar brengen. Met de ervaring die we sindsdien opgedaan hebben, is een nieuw blok gebouwd waarbij gemikt is op duurzaamheid zonder vermogensverlies.” • Rizla/Suzuki-teammanager Paul Denning bekijkt de bezuinigingen het van een heel andere kant. “Als je bepaalt dat je maar zes dagen test, geef de teams dan flexibiliteit”, vindt de Brit. “Ik ben geen fan van twee keer Sepang en één keer op Qatar, waarvan iedereen weet dat je met de data van daar ook alléén maar daar gebruikt. Wij hadden gewoon ook in (het voor Suzuki altijd moeilijke, FW) Phillip Island moeten zitten.” Wel maakte Denning gebruik van de speciale “rookie”-regeling waardoor hij Alvaro Bautista extra kon laten testen in Estoril en Sepang. Pitstop• Marco Melandri’s ervaren chefmonteur Antonio Jimenez zegt dat de nieuwe Honda RC212V “anders” is dan hij zich had voorgesteld. “De oude was als het ware geboren met Showa-vering”, aldus Jimenez. “De nieuwe heeft een lager zwaartepunt voor een betere stabiliteit. Er ligt nog veel om te ontdekken. De 2010-machine is als het ware een ruwe diamant die nog bewerkt moet worden.” Jimenez prijst echter de inzet van HRC en zegt dat het enige echte verschil tussen de fabrieksmachines en de klanten-RCV’s de elektronica is. HRC wenst bovendien dat de onafhankelijke teams onderling data delen. Jimenez: “Misschien moeten wij als crewchiefs dan ook meer samenwerken. Ik zie daar geen problemen in. Als dat Honda en de rijders verder kan helpen moeten we dat doen.” Opmerkelijk is dat tussen de fabrieksrijders Dani Pedrosa en Andrea Dovizioso geen enkel onderling overleg bestaat. • Marco Melandri maakte in de testen nog niet bepaald een overtuigende indruk. De vice-wereldkampioen van 2005 klaagde over een “lui blok” en een gebrekkige achtergrip. “Maar de Öhlins voelen echt anders aan. De set up is moeilijker geworden. Misschien moeten we wat meer toewerken naar het gevoel dat de Showa’s gaven. Maar toch vind ik het een goede stap dat we nu met Öhlins rijden, want nu doet iedereen het.” Melandri is volgens zijn chefmonteur Jimenez als coureur goed genoeg om mee te kunnen met de top 4. “Als het goed gaat lopen en ik voel me lekker, is soms een podium niet onmogelijk. Maar over het hele seizoen hoop ik op een plaats bij de eerste zes.”• Loris Capirossi heeft een weddenschap met Dorna-baas Carmelo Ezpeleta gewonnen. Die meende dat de GP van Hondarije niet net als in 2009 van de kalender geschrapt zou worden. Capirossi zag het niet goed komen en zag het goed. De geldstromen naar het circuit bij Budapest lijken te stokken en het splinternieuwe zeer spectaculaire Motorland Aragon bij Sevilla staat al voor het begin van het seizoen op de kalender. Ook voor de komende vijf jaren staat het circuit vast op de reservelijst. Daarmee kom het aantal GP’s in Spanje op vier; een toch niet wenselijke ontwikkeling voor de sport. • De MotoGP-rijders hebben in 2010 niet langer twintig maar achttien banden ter beschikking; acht voorbanden en tien achterbanden. Het keuzebeleid is wel een stuk soepeler geworden, want coureurs kunnen nu tot twee uur na de eerste training hun twee laatste voorbanden (soft of hard) kiezen. De keus voor alle tien achterbanden moet daags voor de start van de trainingen kenbaar worden gemaakt. Vorig jaar moest de keuze al twee weken voor de GP worden doorgegeven. • FB Corse hoopt met Garry McCoy vanaf de GP van Jerez het aantal starters in de MotoGP op achttien te kunnen brengen. De inmiddels bijna 38-jarige McCoy werd kort voor de start van het WK Supersport-seizoen plotseling op straat gezet door het Italiaanse ParkinGo Triumph Go Team. FB Corse vond met McCoy een ervaren GP- en WSB-winnaar. De Australiër reed in 2006 zijn laatste GP voor het inmiddels ter ziele gegane Ilmor. In de eerste helft van maart reed McCoy op Valencia met de FB01 onder toeziend oog van Dorna-gedelegeerde Franco Uncini een soort toelatingsexamen. Op de gillende driecilinder was hij – zonder elektronica – zo’n 7,5 seconden langzamer dan Casey Stoners poletijd in 2009. Voor Jerez hoopt men meer snelheid te hebben gevonden. Deelnemerslijst MotoGP test Sepang 1 Sepang 2 QatarValentino Rossi, Fiata/Yamaha 1 1 2 Jorge Lorenzo, Fiat/Yamaha 3 DNS 7 Dani Pedrosa, Repsol/Honda 4 8 13Andrea Dovizioso, Repsol/Honda 8 7 3Casey Stoner, Ducati/Marlboro 2 2 1 Nicky Hayden, Ducati/Marlboro 9 3 5 Colin Edwards, Tech 3/Yamaha 5 4 9Ben Spies, Tech 3/Yamaha 7 5 4 Loris Capirossi, Rizla/Suzuki 6 6 6 Alvaro Bautista, Rizla/Suzuki 17 10 12Marco Melandri, Gresini/Honda 11 12 14Marco Simoncelli, Gresini/Honda 16 16 17 Randy de Puniet, LCR/Honda 14 11 8Mika Kallio, Pramac/Ducati 12 14 10Aleix Espargaro, Pramac/Ducati 10 15 11Hiroshi Aoyama, Interwetten/Honda 15 9 16Hector Barbera, Aspar/Ducati 13 13 15StreamersRossi-teammanager Brivio: “Voor Jorge geldt dat hij zich nu moet bewijzen. Al die jongens willen winnen en als je tweede wordt, ben je gewoon verliezer”Ducati-testrijder Guareschi: “De oude motor was als een turbo, met veel vermogen, maar waarbij het moeilijk was om bij grote hellingshoeken de power te gebruiken”Suzuki-teammanager Denning: “Als we aan alle wensen van Loris zouden voldoen, waren we binnen de kortste keren failliet” BijschriftenRossi_openerValentino Rossi begint weer als de grote favoriet voor de titel. Rossi gaat voor zijn tiende kampioenschap. Stoner_edwardsGoeie zin bij Casey Stoner en Colin Edwards. Beide mannen waren tevreden over hun winterseizoen. PedrosaEindelijk doet Dani Pedrosa ook zijn mond eens open. In tegenstelling tot de afgelopen jaren is de Spanjaard fit, maar hij kan maar moeilijk wennen aan de Öhlins-vering op de Honda. StonerDrie achtereenvolgende jaren won Casey Stoner de openings-GP in Qatar. Tijdens de test was hij er ook de snelste. SpiesNet als teamgenoot Edwards crashte Ben Spies in Qatar, maar in Sepang was de Superbike-wereldkampioen snel en constant. LorenzoVanwege een vervelende duimblessure miste Jorge Lorenzo de tweede test in Sepang. In Qatar was hij al weer aardig op snelheid. HaydenIn zijn tweede jaar op de Ducati lijkt Nicky Hayden de klik te kunnen maken. De ex-wereldkampioen kende een goede testperiode. RookiesDe (semi-)Rookies van 2010: Hector Barbera, Hiroshi Aoyama, Aleix Espargaro, Marco Simoncelli, Alvaro Bautista, Marco Simoncelli en Ben Spies. CapirossiOnvermoeibaar is hij, deze Loris Capirossi. Twintig jaar geleden werd hij 125 cc-wereldkampioen; in Qatar rijdt hij zijn 300e GP. YamahaDe Yamaha M1 is onderin en in het middengebied sterker geworden. Ook de elektronica is verbeterd. DucatiHet Big Bang-blok is dé verandering van de Ducati GP10. De machine lijkt er flink op vooruit te zijn gegaan. HondaDe balans van de 2010-RC212V lijkt nog allesbehalve te zijn gevonden. De overstap van Showa naar Öhlins biedt vooral Pedrosa problemen. SuzukiHet 2009-testseizoen was goed voor Suzuki – en ook in 2010 was Loris Capirossi snel op de vernieuwde GSV-R. De hoop is dat die lijn zich nu wel voortzet tijdens de races.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-