+ Plus

Voorbeschouwing MotoGP 2009

Het lijkt soms anders, maar de MotoGP is meer dan Valentino Rossi en Casey Stoner alleen. Het veld is met achttien permanente starters niet groot, de kwaliteit van de coureurs is uitzonderlijk hoog. In de aanloop naar de eerste GP in Qatar stellen we de overige 16 rijders even aan je voor.Tekst Frank Weeink Foto’s Gold & Goose[Bild Pedrosa portret + Pedrosa actie]DANI PEDROSA # 3Aantal GP’s (totaal)/overwinningen/podiums: 52 (130)/6 (29)/27 (68)Team en machine: Repsol/HondaWK 2008: 3Wie veel eist moet uiteindelijk zijn gelijk bewijzen met resultaten. Dat geldt dit jaar meer dan ooit voor Dani Pedrosa, maar door zijn val in de Qatar-test (resultaat: armbreuk en knieblessure) is hij veroordeeld tot het rijden van een lastige inhaalrace. “De Honda’s hebben een probleem”, weet een Bridgestone-man in Jerez, “En dat probleem komt niet van het rubber.” De veelbesproken en veel bekritiseerde switch van Michelin naar Bridgestone gedurende het seizoen 2008 heeft Honda ogenschijnlijk niet veel geholpen. Honda heeft ook twee rampzalige seizoenen achter de rug, met slechts vier overwinningen in 36 races. Dat is in feite een blamage. En ook al kwamen die zeges van Pedrosa: hij heeft nog geen contract voor 2010. Bovendien ontwikkelde de Spanjaard de bizarre eigenschap dat crashen bij hem vaak gelijkstaat aan slepende kwetsuren. [Bild Lorenzo portret + Lorenzo actie]JORGE LORENZO # 99Aantal GP’s (totaal)/overwinningen/podiums: 17 (111)/1 (22)/6 (44)Team en machine: Fiat/YamahaWK 2008: 4“Valentino is Yamaha’s heden, ik wil er alles aan doen om Yamaha’s toekomst te worden.” Die goed bedachte kreet uitte Jorge Lorenzo aan de vooravond van de Jerez-test. De 21-jarige Spanjaard was vorig jaar letterlijk en figuurlijk de hoogvlieger van het circus. Hij crashte af en toe flink, maar zette ook imponerende prestaties neer: vier poles, zes podiums en die geweldige overwinning in Portugal (in pas zijn derde MotoGP-race)!Teamgenoot Rossi is zich bewust van de aanstaande dreiging van de jonge Lorenzo, zeker nu die heeft bewezen de ‘klik’ met de Bridgestones te hebben gemaakt. Maar Lorenzo manoeuvreert zichzelf in een underdog-positie. “Nee, ik ben nog niet goed genoeg om Valentino te verslaan. Hij heeft veel meer ervaring.” Dan maar gaan voor een Yamaha één-tweetje in 2009?[Bild Dovi portret + Dovi actie]ANDREA DOVIZIOSO # 4Aantal GP’s (totaal)/overwinningen/podiums: 18(116)/0(9)/1(42)Team en machine: Repsol HondaWK 2008: 5Het was geen verrassing dat Andrea Dovizioso vorig jaar in Japan bekend maakte dat hij had getekend voor het fabrieksteam van Repsol/Honda. Maar dat hij gekozen had voor een slechts éénjarig contract, zorgde voor vraagtekens. Maar Dovizioso is een eigenzinnige coureur die zijn eigen koers wil varen en koel en berekenend is en daar hoort zo’n korte verbintenis bij. De Italiaan kreeg het meteen flink voor zijn kiezen toen de bulk van het ontwikkelingswerk op zijn schouders terecht kwam na de blessures van teammaat Pedrosa. Dovizioso was niet snel en keurde bovendien een nieuw Honda-rijwielgedeelte af. Daarnaast vroeg hij om soepelere vermogensafgifte en een stabieler gedrag bij het remmen. Over tien maanden kan dus niemand zeggen dat hij niet kritisch is geweest. [Bild Hayden portret + Hayden actie]NICKY HAYDEN # 69Aantal GP’s (totaal)/overwinningen/podiums: 99/2/7Team en machine: Ducati/MarlboroWK 2008: 6Pal voor Nicky Haydens eerste test op de Ducati in Valencia kwam uit de Ducati-crew de opmerking dat men binnen een half uurtje zou kunnen zeggen of de Amerikaan dit seizoen zou slagen bij het Bolognese gezelschap. En die eerste dertig minuten waren niet groots. Maar de ex-wereldkampioen ontroerde daarna met zijn al eerder geprezen werkethos. In Qatar leek de weg omhoog ingezet, in Jerez stokte die progressie echter en oogde Hayden ongelukkig. “Het lastige van de Ducati is dat hij altijd anders aanvoelt. Alsof hij ‘a mind of its own’ heeft, een eigen wil. Verander de vering één klikje en je hebt een totaal andere motor. En de carburatie regelt zichzelf ook, daardoor krijg je nooit hetzelfde gevoel. De Honda was gelijkmatiger.” Klinkt daar heimwee in door? Dat zou onverstandig zijn. Net als de meeste Amerikanen was Hayden toe aan een “change”. Maar niet elke verandering is een verbetering. [Bild 226506 + 226251]COLIN EDWARDS # 5Aantal GP’s (totaal)/overwinningen/podiums: 102/0/10Team en machine: Tech 3/YamahaWK 2008: 7Een coureur van bijna 35 die zijn teamgenoot publiekelijk schoffeert, zijn voormalige chef-monteur vertelt “Go fuck yourself” (na hem vorig jaar uitgebreid geprezen te hebben) en vervolgens zijn teambaas zo ver krijgt dat hij een wand tussen de twee coureurs laat plaatsen; zo een rijder speelt met vuur. Misschien putte Colin Edwards uit zijn beschuldigingen aan ex-maatje James Toseland – de Brit zou Edwards’ 2008-chefmonteur hebben “gestolen” – extra motivatie, maar erg sjiek was het niet. Maar sjiek is de Texaan nooit geweest. Hij moet nu echter oppassen dat die charmante karaktertrek zich niet tegen hem keert en ee enige manier om kritiek in de kiem te smoren, is presteren. De Yamaha is er goed genoeg voor.[Bild Vermeulen portret + 226455]CHRIS VERMEULEN # 7Aantal GP’s (totaal)/overwinningen/podiums: 55/1/7Team en machine: Rizla/SuzukiWK 2008: 8Langzamerhand rijst de vraag: hoe goed is Chris Vermeulen in zijn vierde volledige GP-seizoen? Oké, hij won in 2007 een GP, is een meester in de regen, maar was vaak een deceptie op qualifiers. Het goede nieuws voor de sympathieke Australiër is dat deze “plakbanden” zijn verdwenen. Nog beter nieuws is dat de Suzuki eindelijk de kloof met de gevestigde orde van Yamaha en Ducati lijkt te hebben overbrugd, waarschijnlijk dankzij de inbreng van Loris Capirossi. Maar achter die 35-jarige Italiaan finishen, dat kan Vermeulen zich niet permitteren! [Bild Capi portret + 226112]LORIS CAPIROSSI # 65Aantal GP’s (totaal)/overwinningen/podiums: 171(282)/9 (29)/42 (99)Team en machine: Rizla/SuzukiWK 2008: 10Loris Capirossi begint aan zijn twintigste GP-seizoen. De kleine Rizla/Suzuki-coureur zag collega’s komen en gaan en realiseert zich natuurlijk ook dat het einde van zijn schitterende carrière nabij is. Dat betekent echter niet dat hij het in zijn nadagen kalmer wil aan doen en naar een baantje als testcoureur aast: hij wil nog één keer vlammen en ons verwarmen met die heerlijke aanvallende rijstijl. Hij had gehoopt in 2009 de 300 GP-starts te kunnen halen, maar vanwege het schrappen van de GP van Hongarije zal hij op 299 blijven steken. Nog maar een jaartje bijtekenen dan?[Bild 226075 + 225922]JAMES TOSELAND # 52Aantal GP’s (totaal)/overwinningen/podiums:18/0/0Team en machine: Tech 3/Yamaha WK 2008: 11Volgens zijn chefmonteur doet de ontstane controverse met zijn teamgenoot Colin Edwards hem weinig, maar James Toseland maakt wel grote fouten. In Sepang en in Jerez stapte hij op angstaanjagende wijze van zijn Yamaha, beide keren – ondanks waarschuwingen van zijn team – door koude banden. Toseland liep deuken op, net als zijn M1: in drie testen schreef hij twee prijzige prototypes af. Toseland moet snel leren van zijn fouten en een vaste top 6-rijder worden, want Yamaha’s SBK-rijder Ben Spies rammelt al aan de deur…[Bild Elias portret + 225914]TONI ELIAS # 24Aantal GP’s (totaal)/overwinningen/podiums: 62 (145)/1 (10)/5 (34)Team en machine: San Carlo/Honda GresiniWK 2008: 12Toni Elias is klein, maar heeft een groot probleem. Hij kreeg zijn gewenste fabrieks-Honda, maar merkte ondertussen dat die machine kampt met hardnekkige chassisproblemen. Bovendien slaagt de Spanjaard er maar niet zijn achterband op de juiste werktemperatuur te krijgen. Stylist Elias staat dus een moeilijk seizoen te wachten en realiseert zich dat hij een “slachtoffer” is van het nieuwe bandenreglement. De op maat gesneden Bridgestones van vorig jaar zijn immers verleden tijd.DE OUTSIDERS[Bild De Angelis portret]ALEX DE ANGELIS # 15San Carlo/Honda GresiniStrijdlust kon De Angelis vorig jaar niet ontzegd worden, inzicht en geduld echter wel vaak. Niet minder dan negentien valpartijen maakten hem in 2008 tot een dure klant voor zijn teambaas Fausto Gresini. Opdracht voor dit jaar: minder crashen, meer nadenken, beter presteren dan de veertiende plaats van vorig seizoen.[Bild De Puniet portret]RANDY DE PUNIET # 14LCR-Honda MotoGPCrashking Randy de Puniet deed vorig jaar een stapje terug van het Kawasaki-fabrieksteam naar het satellietteam van Lucio Cecchinello. De hoge verwachtingen van de wintertesten kon de Fransman niet waarmaken. Dit jaar in de herkansing, in de hoop dat regelmatiger wordt en hij ook snel vrienden wordt met de Bridgestones. [Bild Melandri portret] MARCO MELANDRI # 33Hayate Racing TeamHet plotselinge stoppen van Kawasaki in de MotoGP bracht de juist overgestapte Marco Melandri in problemen. De oplossing werd gevonden in het nieuwe Hayate-team, met de Kawasaki MotoGP-machine. De voormalig 250-kampioen wekte in Jerez niet de indruk dat hij zich neerlegt bij de situatie en was verrassend goed op dreef. Hij kwam bovendien terecht in een club die zich wil bewijzen, want aan het eind van dit jaar kan het zo maar voorbij zijn. [Bild Kallio portret]MIKA KALLIO # 36Pramac RacingBij KTM kon Mika Kallio niet stuk, bij Pramac Racing lijkt de gereserveerde Fin dezelfde kant op te gaan. Kallio wordt geprezen om zijn analytische en technische vaardigheden en het feit dat hij stapsgewijs werkt en het overzicht behoudt. In Jerez was hij met een zesde tijd dé verrassing. Geen publiekslieveling, wel een interessante aanvulling op de MotoGP-lijst. [Bild 225985]NICCÒLO CANEPA # 88Pramac RacingCanepa wordt gezien als een enorm talent en als Ducati-testrijder (voor Bridgestone) maakte de pas 20-jarige MotoGP-debutant vorig jaar al veel kilometers. Maar de overstap naar het echte werk valt Canepa moeilijk. De Superstock 1000-kampioen van 2007 kan teammaat Kallio voorlopig niet bijhouden. [Bild Takahashi portret]YUKI TAKAHASHI # 72Scot Racing Team MotoGPHet Scot Racing Team was vorig jaar verwend met de prestaties van Andrea Dovizioso. Dit jaar rijden ze waarschijnlijk in het achterveld met Yuki Takahashi, de nummer 5 uit het 250-kampioenschap van 2008. [Bild 226005]SETE GIBERNAU # 59Grupo Francisco HernandoHoe moeilijk het is om na twee seizoenen inactiviteit weer de MotoGP’s binnen te stappen, dat weet Sete Gibernau nu. En dat het als 36-jarige lastig is om nog te moeten wennen aan de – zelfs in twee seizoenen – toegenomen elektronica weet hij nu ook. Het gaat met kleine stapjes en zelfs in relatieve anonimiteit. En dat kan nooit de bedoeling zijn van Gibernau én zijn teammanagers Angel en Pablo Nieto. [Kasten pitstop] PITSTOP[Bild 226148]• Casey Stoner was de toch ietwat onverwachte winnaar van de zogenoemde MotoGP “Shoot Out” in Jerez. De Ducati-coureur kende een moeizame eerste dag, maar verdiende op zondag een BMW toen de problemen waren opgelost. Het was de vierde BMW die Stoner won. “Vorig jaar ging de auto naar mijn schoonouders, nu weet ik het nog niet”, lachte Stoner. Valentino Rossi gaf toe dat Stoners tijd voor hem ook onhaalbaar zou zijn geweest. Loris Capirossi bleef Jorge Lorenzo (de snelste man van de eerste dag) voor, terwijl Chris Vermeulen voor de tweede Suzuki in de top 5 zorgde. De laatste training werd trouwens kort stilgelegd om Toseland naar het medisch centrum te vervoeren en werd uiteindelijk zelfs enkele minuten voor het officiële einde gestaakt vanwege zware regenbuien. • In Jerez werden maatregelen bekend gemaakt die de kosten in de MotoGP moeten drukken. De eerder aangekondigde maatregel van vijf blokken voor zeven races (vanaf Brno) werd bevestigd, maar wel mogen daags na de GP’s van Barcelona en Brno de vaste rijders testen. Veel kritiek kregen de voorstellen voor 2010, als de rijders over slechts één machine mogen beschikken en er bij een total-loss-crash maar één reservefiets voor een team van twee rijders mag worden ingezet. Voor een heel seizoen mogen rijders zes blokken gebruiken, moet daarna een blok vervangen worden, dan krijgen de rijders tien punten in mindering. Een meerderheid van de rijders pleitte voor een sanctie als achteraan starten. Controversieel is ook het voorstel dat nieuwkomers in de MotoGP niet door fabrieksteams mogen worden gecontracteerd. Met deze maatregel hoopt men satellietteams aan interessante rijders te kunnen helpen, zonder dat die exorbitante salariseisen kunnen stellen. • De Moto2–klasse zou wel eens het domein kunnen worden voor één blokkenleverancier. Dit voorstel is unaniem voorgesteld door de MSMA, de vereniging van fabrikanten. Ook dit zou een manier zijn om de nieuwe klasse – die vanaf 2011 de 250-klasse vervangt – betaalbaar te houden. Chassisbouwers en bandenmerken zijn vrij.[[Kasten kalender 2009 irgendwo am ende auf seite 99 plazieren]]MOTOGP-KALENDER 200912 april Qatar 26 april Japan 3 mei Spanje 17 mei Frankrijk 31 mei Italië 14 juni Catalunya 27 juni Nederland 5 juli Verenigde Staten 19 juli Duitsland 26 juli Groot-Brittannië 16 augustus Tsjechië 30 augustus Indianapolis 6 september San Marino 4 oktober Portugal 18 oktober Australië 25 oktober Maleisië 8 november Valencia

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-