+ Plus

Voorbeschouwing Dakar Rally 2014

Over vier weken start de Dakar Rally 2014 in Zuid-Amerika. In september en oktober werd er door alle rijders en teams volop getest met hun nieuwe rallymotoren. Daarbij lijkt de concurrentie voor KTM groter dan ooit: slagen Yamaha of Honda erin om ditmaal de eerste plaats weer te pakken? Frans Verhoeven praat ons bij en zet de grootste kanshebbers voor de Dakar 2014 op een rij.

“Afgelopen Dakar heb ik op dag 4 veel tijd verloren met die stekker die losging, maar als rijder heb ik top 5-waardig gepresteerd. Dat vonden ze bij Yamaha ook.
Ik ben altijd strijdvaardig en heb geleerd beter te doseren. Minpunt is dat ik lichtelijk kan paniekeren als ik in de duinen even de richting kwijt ben. Ik neem dan soms te snel een beslissing. Als motorrijder doe je alles zelf: je bent rijder, navigator en monteur in één. In mijn hoofd is er soms strijd tussen de rijder die wil doorrijden en de navigator die tijd nodig heeft om de juiste keuze te maken. Ik moet dan de rust vinden om te stoppen, kijken en snappen waar ik heen moet. Zoals ik me nu lichamelijk en mentaal voel, zie ik mijn leeftijd niet als een nadeel. Ik voel me sterker dan ooit, wat ook blijkt uit de testen.

Yamaha brengt een sterk team aan de start en ik ben blij dat ik daar deel van uitmaak. De YZ450F Rally is verder doorontwikkeld en een snelle, betrouwbare machine. Ik denk dat de verrassende overstap van vijfvoudig Dakarwinnaar Cyril Despres van KTM naar Yamaha hem veel goeds kan brengen. Ik ken de motor en ik ken Cyril en daarom denk ik dat hij een goede kans heeft weer te winnen. Hij is de meest geslepen rijder, in positieve zin. Strategisch is hij erg sterk. Cyril weet precies op welke dag hij een klein beetje kan verliezen om de volgende dag terug te slaan. Hij wordt niet snel zenuwachtig meer, dat bleek wel toen hij in de laatste Dakar Rally het blok moest wisselen tijdens de marathonetappe. Cyril is keihard en steekt zijn middelvinger op naar iedereen. Maar hij heeft wel de dikste salarisstrook. Mijn andere teamgenoot, Olivier Pain, is een perfectionist. Altijd goed voorbereid, heel precies in de preparatie van zijn roadbook. Is heel sterk in het navigeren, standvastig, denkt steeds een stap vooruit. Olivier rijdt niet spectaculair, maar maakt wel zijn meters.”

”Gezien de ontwikkelingen bij de concurrentie was het bij KTM tijd voor een nieuwe motor. Die is er nu gekomen: lichter, compacter en voorzien van injectie. Met Marc Coma heeft ook KTM een belangrijke troef voor de eindzege. Hij was er afgelopen Dakar niet bij vanwege een schouderblessure en zal gebrand zijn op revanche. Coma is een gentleman naar buiten toe, maar ik ken situaties waarin hij op slinkse wijze zijn eigen voordeel wil doen. Marc kan heel degelijk navigeren en hard rijden, maar ik zie hem ook steeds meer op de limiet rijden. Dat moet ook, want de top is een stuk breder geworden. Vroeger vond ik Coma stabieler, nu ligt hij er nog wel eens naast.
Ruben Faria, de nummer 2 van 2013, verwacht ik ook bij de eerste vijf, mits de KTM inderdaad zo goed is. Ruben is heel rustig, ik kan goed met hem opschieten. Is een van de weinige motorcrossers die constant is als rallyrijder, net als Helder Rodrigues. Ik vind het knap wat Ruben afgelopen jaar gedaan heeft.
Chaleco Lopez moest in 2013 een blok wisselen op de voorlaatste dag en ging daardoor van de derde naar de vierde plek algemeen. Als rijder is hij stabiel en altijd correct. Ik heb een aantal malen samen met hem opgereden en dan konden we goed samenwerken. Als Chileen kent hij de weg in Zuid-Amerika.

Bijzonder tragisch voor KTM en voor de hele rallywereld was het verongelukken van Kurt Caselli tijdens de Baja 1000 in Mexico in november. Caselli was al jaren fabrieksrijder voor KTM in de enduro’s en viel vorig jaar in voor Coma, toen die op het laatste moment geblesseerd af moest haken. En Caselli kende een zeer sterk debuut. Ook dit jaar werd hij weer in het KTM fabrieksteam opgenomen en als voorbereiding op de Dakar reed hij mee in de baja-rally in Mexico. Na vermoedelijk een aanrijding met een dier crashte hij zwaar in de Baja en overleed later in het ziekenhuis.”

“Honda kwam in 2013 terug in de Dakar na een afwezigheid van 24 jaar. De Japanners bouwden weer een hele nieuwe rallymotor. Met een serieus groot team en rijders als Helder Rodrigues, Javier Pizzolito, Sam Sunderland, Joan Barreda en Paulo Goncalves heeft HRC een mix van karakters aan boord. Doordat Honda in 2013 nog achter de feiten aan liep, kon Helder Rodrigues niet naar zijn kunnen presteren. Dat was niet goed voor zijn zelfvertrouwen. De vraag is of de motor nu wel Dakar-waardig is; in de voorbereidingsrally’s deden ze het wel goed.

Javier Pizzolito is een beetje een outsider. Hij werd vorig jaar achtste, komt voor het tweede jaar voor Honda uit en reed sterk tijdens de Desafio Ruta 40 in Argentinië. Hij kan als Argentijn natuurlijk zijn voordeel doen met lokale kennis. Joan Barreda en Paolo Goncalves hebben onlangs nog laten zien hard te kunnen rijden. Barreda is veel verbeterd, maar is nog steeds een ‘bloed of bloemen’-rijder. Hij kan verrassen, heeft een aantal hele goede daguitslagen neergezet, maar is soms onbezonnen. Goncalves daarentegen is heel constant. Hij is van dezelfde generatie als ik. Gedreven, intelligent en in staat om twee weken sterk te rijden.
Sam Sunderland is jong en rijdt pas zijn tweede Dakar, maar hij kan heel hard rijden en is heel gemotiveerd. Maar soms is hij nog gekker dan Barreda. In Marokko heb ik hem een paar keer gewaarschuwd wat minder wild te doen. Vergeefs, want hij lag toch in een ravijn.”

“Juan Pedrero kon afgelopen Dakar voor eigen kansen rijden door de afwezigheid van zijn kopman Coma, maar hij komt nu niet meer uit voor het officiële team van KTM. Of hij zijn vijfde plaats van 2013 kan herhalen, is daarom de vraag. Jordi Viladoms komt uit voor GasGas, een motor die is voorzien van een Yamaha WR450-blok. Dat heeft niet het vermogen van de YZ450 waar wij mee rijden. Aan de kwaliteiten van Viladoms zal het niet liggen; het is vooral afwachten hoe competitief de GasGas is. Wellicht rijdt Kuba Przygonski, vorige keer elfde, ook met de nieuwe KTM 450. Dat zou me niet verbazen. Ik denk dat het iets te makkelijk voor hem ging toen hij begon. Hij kwam heel snel, maar blijft in zijn vooruitgang een beetje hangen. Allessandro Botturi is ook het noemen waard, denk ik. Hij heeft het verkeerde lichaam, maar hij gaat hard! Hij heeft heel veel geleerd de laatste jaren. Als hij lichter zou zijn, zou hij het heel goed kunnen doen in der Dakar.”

Lees meer over

Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-