+ Plus

Vergelijkingstest zes supermoto’s

Geen twijfel: supermoto’s breiden het plezier in motorrijden uit. Maar welk concept is het meest geschikt voor het betere bochtenwerk? Motoplus heeft het onderzocht. Hellingshoeken, bochtensnelheden en rondetijden.Onze stagiair Max lacht een beetje gespannen en steekt ter begroeting voorzichtig zijn hand uit. Begrijpelijk wanneer je als jonge jongen voor het eerst oog in oog staat met een wereldkampioen. En dus ook wanneer het tweevoudig supermoto wereldkampioen Bernd Hiemer is. Hij schijnt veel indruk te maken op onze onervaren gastrijder die net drie maanden zijn rijbewijs heeft. Of de 20-jarige debutant op dit moment ook ‘ja’ gezegd zou hebben op de uitnodiging mee te testen? De test waar de meest actuele supermoto’s van dit moment zich moeten bewijzen op verschillende stukken asfalt onder het bewind van drie verschillende rijders? Uiteenlopend van de kwikzilverachtige Yamaha WR250X via de KTM 690 SMC (654 cc) tot de verschillende tweecilinderconcepten Aprilia Dorsoduro (750cc), KTM 990 SMR (990 cc), Ducati Hypermotard 1100 (1098 cc) en BMW HP2 Megamoto(1.170 cc). Op bochtige bergwegen, op een supermoto circuit en in de stad. Bestuurd door fabriekscoureur Bernd Hiemer als profrijder, redacteur Peter Mayer in de rol van doorsneerijder en nieuwkomer Max die debuteert met zijn act als opstapper. Een droomdebuut voor deze jonge jongen. Druk programma, dus geen tijd te verliezen. Ook al is het panorama vanaf de 1200 meter hoge Ballon d’Alsace nog zo mooi. 600 meter onder ons ligt de finish. Eerst doen we een warming-up. Direct wordt duidelijk dat dit de speeltuin van een supermoto is. De kaarsrechte, voorwielgerichte zitpositie, het brede stuur en de smalle tanks schenken bij voorbaat vertrouwen in het nemen van de smalle kronkelige weg die onder ons ligt.Na een kwartier volgt de eerste tussenstop. De bochtencombinaties onder het stuwmeer van het Lac d’Alfeld (zie kader) dienen als proefparcours. Het leven op de B-weg duurt slechts een halve kilometer. Uit de korte bochten haalt de datarecorder de gegevens wie met welke motor het snelst is. Niet bedoeld om records te breken, maar om op basis van deze gegevens zoiets als welbehagen af te leiden. Bochtensnelheden en hellingshoeken zijn ook waarden waaruit het vertrouwen in de motor afgeleid kan worden. En daarmee zeker weten één van de belangrijkste factoren voor het rijplezier, ook bij modaal tempo. Maar ook hier belemmert het openbare karakter van de weg en het sporadische vakantieverkeer om tot het uiterste te gaan. Vandaar het duidelijke devies aan alle drie rijders om een veilige marge in te bouwen en respectvol op de rechter weghelft te blijven bij het kiezen van de persoonlijke ideale lijn. Onze testmedewerker heeft de andere drie motoren uit de bus gehaald en monteert de meetinstrumenten. We kunnen gaan. De werkwijze is bekend. Eerst heen en weer om te wennen, daarna wordt er gemeten. Nauwelijks een uur later staan de motoren hevig tikkend na te hijgen op de parkeerplaats. In totaal achttien keer heen en weer. Oef…alles goed gegaan. Maar voordat onze dataspecialist de uitgewerkte gegevens van de runs op de campingtafel neer kan leggen, is er gelegenheid na te denken: ´Op welke motor dáchten we het snelst onderweg te zijn?´ Eenduidige verwachtingen: op de KTM 990 SM R. Zo precies als de Oostenrijker de bocht in duikt, zo spontaan als de 116 pk sterke 75° V-twin op het gas reageert en zo onvoorstelbaar lichtvoetig als hij er vandoor gaat; deze combinatie kent zijn gelijke niet in het supermoto segment. ‘Geen twijfel, hij is duidelijk dé kampioen op de B-wegen’. Denken ze alle drie. Maar het lukt alleen Bernd Hiemer om op de KTM 990 meerdere persoonlijke topklasseringen te noteren op het gebied van bochtsnelheid, hellingshoek en kortste ‘reistijd’. (zie ook kader). De overige testgegevens verrassen echter. Voorzichtigjes uitgedrukt. Leerling Max is namelijk op de Hypermotard het snelst. Dat wordt enerzijds mogelijk gemaakt door de nieuwe bandenkeus. De tot nu toe door Motoplus geteste Hypermotards stonden op Bridgestone BT-014 ’s die voor een ‘waggelend’ sturende Ducati zorgde. De BT-016’s die er nu onder liggen, schenken een tot voor kort voor onmogelijk gehouden neutraliteit. Anderzijds komt die snelste tijd voort uit het feit dat de verse rijbewijsbezitter niet gehinderd wordt door eerder opgedane ervaring en zich niet hoeft te schamen om voor onverwachte uitslagen te zorgen. De Ducati heeft een boterzachte gasaanname en gaat onder alle omstandigheden zonder nukken en rukken voorwaarts. Dan mag onze Max gerust met de grote KTM de grootste hellingshoek behaald hebben en met de Yamaha WR250X een tikje sneller door de bocht vliegen, uiteindelijk telt het totaalplaatje. En dan is hij met de Ducati dus het snelst.Dat persoonlijke verrassingen niet alleen van nieuwelingen komen, bewijst uitgerekend oude rot in het vak Peter. Verschillende bestwaarden komen op het conto van…de Yamaha WR250X. 250 cc, 31 pk, 137 kilo, dat zijn de geijkte waarden van de Yamaha. Wat die ontbeert is …respect. De kleine WR met zijn krachtige remmen, zijn boterzachte voorvork en zijn slanke taille kun je onbekommerd plat leggen en het 250 cc blok kun je voluit op toptoerentallen laten stampen. Het gaat op de mini-supermoto niet allemaal vanzelf, niet zonder moeite, maar ook niet zonder resultaat.Uiteindelijk onderscheiden de verschillende concepten zich niet door seconden, maar door het basisconcept. Echter: laat je de extremen buiten beschouwing, dan tonen de meetresultaten verrassende overeenkomsten. Bijvoorbeeld dat de KTM 690 SMC door alle drie testrijders het agressiefst bereden werd. De combinatie van de doorgaans laagste bochtensnelheid met toch acceptabele tijden, kan niets anders betekenen dan dat de volgetankt slechts 154 kilo zware eencilinder een hanteerbaarheidsvoordeel heeft. Aanremmen, scherp insturen, oprichten en volgas geven. Alle drie de rijders hanteerden dezelfde rijstijl, zonder het van elkaar te weten.Ook het feit dat de Ducati en de Aprilia met hun vergelijkbare motorblokken haast identieke hellingshoeken en bochtensnelheden haalden, duidt erop dat de invloed van de techniek groot is bij het volgen van de rijlijn. Het is de exoot van het tweecilindergilde, de BMW Megamoto, vergeven dat hij door zijn afmetingen en merkbare lastwisselreacties meestal achter aan moest sluiten.Maar toch: bij het kiezen van de koning op de buitenweg, waar Bernd Hiemer zich vanwege zijn contract bij KTM moest onthouden van stemming, zijn meer zaken belangrijk dan pure snelheid. Bijvoorbeeld de geschiktheid om er op de zondagmorgen een rustig ommetje mee te maken, het comfort of de motorloop. Maar ook op die punten laat de KTM 990 SM R zich duidelijk niet onbetuigd.Tijd om weer te gaan. Het supermoto-gilde begeeft zich richting Villars-sous-Écot. De dertig kilometer lange tweebaansweg en het stuk autosnelweg is voor de emotionele supermoto’s een harde confrontatie met de profane wereld. Want al snel wordt duidelijk dat Arabische renpaarden nooit Belgische trekpaarden zullen worden. Kruissnelheden boven de 140km/uur? Zonder windbescherming nauwelijks vol te houden. Tankinhoud? Tussen de 13 en 15 liter. Zitcomfort? Dat op de Ducati, BMW en Aprilia kan ermee door. Het zadel van beide KTM’s is op den duur te hard en de buddy van de Yamaha zit snel door. Duo-vriendelijkheid? Alleen in het geval van de Aprilia en, met sterke kanttekeningen, bij de 990-er KTM en de Hypermotard een aardig gebaar. Op de BMW zitten alleen duosteunen als je die uit het accessoireprogram aanschaft, bij de 690-er KTM bestaan die helemaal niet en op de Yamaha is tweepersoonsgebruik alleen geschikt om een patatje oorlog te halen en te krijgen. Daarmee is ook de vraag over bagagemogelijkheden eigenlijk al beantwoord. Aprilia heeft voor de Dorsoduro een set zadeltassen, de rest moet het doen met enkelvoudige zadeltassen en/of tanktassen. Ergo: de Dorsoduro heeft op dit gebied nog het meeste contact met het werkelijke leven.Maar daar hebben we nu niets aan, want we staan in startopstelling op de supermotopiste bij Montbéliard (zie kader op pagina ??) Subjectiviteit staat op non-actief. Wat hier telt zijn rondetijden en niks anders. Een duidelijk geval voor de KTM 690. Zowel profcoureur Hiemer als profschrijver Mayer produceren op de sterke eencilinder moeiteloos hun beste tijden. De KTM laat zich in de chicane makkelijk van de ene zijde op de andere gooien, blijft dankzij de geslaagde afstelling van de veerelementen uiterst stabiel en zit er gewoon op te wachten om met zijn 63 vrolijk trappelende paarden de bocht uit te mogen galopperen. Meer sportgevoel kun je met een straatgehomologeerde supermoto absoluut niet krijgen.Maar weer is de Yamaha de spelbreker. Dit keer met onze Max in het zadel. De combinatie van het vedergewicht en het toereikende vermogen maken hem tot ‘chef d’équipe’. Het gevoel heer en meester te zijn over de machine laat zich gelden. Onze jongeling stijgt met de 250 boven zichzelf uit en staat met deze motor op de persoonlijke pole-position. En dat niet alleen, ook Bernd Hiemer geniet van het lage gewicht van het Playmobil en parkeert de Yamaha op de derde startplaats, net achter de 990-er KTM en ruim voor de andere tweecilinders. Nog vragen?Dat de grote KTM zich ook hier voorbeeldig etaleert en zich tussen de beide eencilinders weet te handhaven, was op grond van de ervaringen op de openbare weg ook te verwachten. De strijd onder de achterblijvers wordt uiteindelijk beslecht in het voordeel van de Ducati. Het voordeel van het verrassend goed te hanteren rijwielgedeelte overstemt het nadeel van de zich vroeg en hard in het asfalt zettende zijstandaard. De Aprilia lijdt andermaal onder de felle gasreactie en de trage handeling, de BMW verliest ondanks het goed doseerbare vermogen door zijn enorme afmetingen die hem in het korte bochtenwerk tegenwerken.Weer een verandering van GPS coördinaten. Weg van de kronkelende buitenwegen en het circuit. Alles leuk en aardig, maar een supermoto wordt ook in de stad bereden. Juist in de stad. De mix van het slalommen tussen rijen blik en het ego strelen voor café, op terras en langs de boulevard. En weer is er niemand die om de Yamaha heen kan. De babyface wurmt zich met het grootste gemak door de stad en voelt eerder als een 125 dan als een kwartliter aan. Terwijl deze kleine zich naar voren wringt, blijft de Aprilia onopvallend, zoekt de BMW rijder vanwege zijn torenhoge zitpositie naar een vaste voet op aarde, moet de Ducatist de op de stuureinden gemonteerde spiegels naar binnen klappen en hakt de smalle 690 in sluip-door-kruip-door tempo zo hard op de ketting in, dat hij zijn grotere broer voor moet laten gaan. Maar op de catwalk ziet het er allemaal anders uit. Als het op ‘posen’ aankomt, is er maar één winnaar: de Hypermotard. Het lukt hem altijd en overal. En ook het Motoplus testteam stemt tijdens de ‘stadscontest’ eensgezind voor de schoonheid uit Bologna. Alleen Bernd mag weer niet mee praten. Of hij op dit moment ook zo enthousiast ja had gezegd op ons plan? Het is beter om niet alles te weten.[Text bei Messungen]MOTOPLUS METINGENVerschillende werelden ontmoeten elkaar. Dat de vermogensdiagrammen en meetwaarden zo ver uiteenliggen bij zulke uiteenlopende motorconcepten, ligt in de genen besloten. Dat de koele meetgegevens zich in de prestaties op de openbare weg anders kunnen laten vertalen dan verwacht, bewijst de met afstand zwakste motor uit dit vergelijk, de Yamaha WR250X. De rode lantaarndager van de vermogensbank en acceleratiemetingen zet zowel op de buitenweg als op het circuit het grootste deel van de drie tot vier keer meer vermogende motoren voor schut. Eveneens opvallend is het uitzonderlijk hoge benzine verbruik van de KTM 990 SM R, een euvel van meer KTM tweecilindermodellen.MOTOPLUS CONCLUSIE1KTM 990 SM RDeze totaaloverwinning heeft de 990 verdiend. Vooral in de basisdisciplines op de buitenwegen (rijprestaties, handeling, veerafstelling) laat de SM R geen enkele steek vallen. Zelfs op het korte circuit weert de SM R zich kranig. Wat wil je nog meer? Oké, een geringer brandstofverbruik en een wat comfortabeler buddy staan op het verlanglijstje. Maar meer ook niet.MOTOPLUS BEOORDELINGSecundair: 1eCircuit: 2eStad: 3e2Ducati Hypermotard 1100Geen twijfel, de eerste plaats bij de boulevard contest gaat naar de Hypermotard. Maar het blijft niet bij schone schijn. Na de bandenwissel treffen de waanzinnig gecultiveerde motor en het aangenaam afgestelde rijwielgedeelte zich samen in de topliga. En ook op het circuit doet hij iedereen verbazen, ondanks een in de weg zittende zijstandaard.MOTOPLUS BEOORDELINGSecundair: 4eCircuit: 4eStad: 1e3KTM 690 SMCSportiever dan met de SMC is nauwelijks mogelijk. Op het parcours lijkt de 690 van een andere planeet te komen. Dat dergelijke prestaties zich na het vallen van de finishvlag zijn tol eisen, is haast vanzelfsprekend. Zo moet de straat- en circuitrover trillingen en een oncomfortabele buddy voor lief nemen. De forse zithoogte en het hakken van de motor beneden de 3.000 toeren ookMOTOPLUS BEOORDELINGSecundair: 5eCircuit: 1eStad: 4e4Yamaha WR250XDe Yamaha is bovenal de verrassing. In de race op de openbare weg en het circuit mengt de sierlijke Yamaha zich brutaal in de kopgroep. In de stad helpt het afgetrainde lijf de WR er fluks doorheen te komen. Maar wanneer er in het werkelijke leven wat druk weggenomen wordt, ontbreken er simpelweg enkele kubieke centimeters cilinderinhoud. Daarmee kun je leven, of niet.MOTOPLUS BEOORDELINGSecundair: 6eCircuit: 3eStad: 2e5Aprilia SMV 750 DorsoduroDe optiek verwart, want van de typische supermoto-eigenschappen heeft de Dorsoduro weinig in huis. De sterke eigenschappen van de Aprilia liggen duidelijk buiten het pure sportgebeuren. Van alle supermoto’s kun je met hem het beste reizen, of elke dag naar het werk rijden. De wat trage handeling valt alleen in dit sportieve veld op, de harde gasreactie echter al in het stadsverkeer.MOTOPLUS BEOORDELINGSecundair: 2eCircuit: 5eStad: 5e6BMW HP2 MegamotoWie alleen op de waarderingen let, onderschat de Megamoto. De sportieve touch, die door de afmetingen en de cardanaandrijving wat teniet gedaan wordt, vervangt de BMW door een homogeen totaalpakket. Wie eraan gewend is, en dat gaat snel, zal versteld staan van de zuivere lijn waarmee de HP2 de bocht door gaat. Eén wens: de vering zou wat comfortabeler afgesteld mogen zijn. MOTOPLUS BEOORDELINGSecundair: 3eCircuit: 6eStad: 6e[Kasten Seite 18]KLASSERING SECUNDAIR[oben die 3 segmenten]Amateur Normale rijder Professional[Rot bei segmenten]TotaaltijdHellingshoekBochtensnelheid[Text]Weinig verkeer, stroef asfalt en heel veel bochten. Deze combinatie maakt motorrijden tot en hemels genoegen. In de Vogezen is dit motorrijders paradijs te vinden, goed 650 km vanuit Utrecht en ‘twee keer doorschakelen’ als je toch al in de Ardennen bent…. De supermoto vergelijkingsproef begon op de hellingen van de Ballon d’Alsace in het zuiden van de Vogezen. Voor de metingen kozen we een stuk weg dat bij het stuwmeer Lac d’Alfeld ligt, vlakbij Sewen.Zijn de behaalde bochtensnelheden en hellingshoeken werkelijk toe te schrijven aan de motor? Kort antwoord: ja. Alles bij elkaar genomen duiden de gemeten resultaten van de drie rijders op een verrassende overeenkomstigheid. Toch zegt alleen meten niet alles. De eindbeoordeling van de test komt tot stand door een samensmelting van de objectief gemeten waarden en de subjectieve beleving van de beginnende en ervaren rijder (Bernd Hiemer’s stem werd als KTM fabrieksrijder niet gehoord). MOTOPLUS BEOORDELINGSECUNDAIR1. KTM 990 SM R2. BMW HP2 MEGAMOTO3. APRILIA DORSODURO4. DUCATI HYPERMOTARD5. KTM 690 SMC6. YAMAHA WR250X[Kasten Seite 20]KLASSERING CIRCUIT[Bei Grafik]Amateur Normale rijder ProfessionalRondetijden[Text]Villars-sous-Écot. Deze naam klinkt supermoto fans als muziek in de oren. Het circuit met WK-status staat te boek als één van de mooiste supermotocircuits van Europa. Vooral de aanzienlijke hoogteverschillen zijn karakteristiek voor de 1.500 meter lange omloop. Info: www.mcvillars.com. Op de baan heerst een duidelijke rangorde. Wat telt is de rondetijd en niets anders. De subjectieve waardering van de testrijders wordt genegeerd. De uiteindelijke rangschikking komt tot stand door alle persoonlijke besttijden bij elkaar op te tellen.MOTOPLUS BEOORDELINGCIRCUIT1. KTM 690 SMC2. KTM 990 SM R3. YAMAHA WR250X4. DUCATI HYPERMOTARD5. APRILIA DORSODURO6. BMW HP2 MEGAMOTO[Kasten Seite 21]KLASSERING STAD[Bei Grafik]Amateur Normale rijderSubjectieve beoordeling[Text]Zowel op het gebied van het manoeuvreren tussen de file door, als het flaneren op de boulevard, de verkiezing van ‘Miss Supermoto van de stad’ wordt vooral door subjectieve factoren beïnvloed. Dus: lage zit (Ducati Hypermotard) en laag gewicht (KTM 690 SMC, Yamaha WR250X) zijn in de stadsjungle belangrijke en objectief meetbare criteria. Daarnaast is het uiterlijk van deze ‘Lifestyle’ motoren erg belangrijk. Terzijde: ook hier legde de redactie Bernd Hiemer het zwijgen op vanwege mogelijke partijdigheid.MOTOPLUS BEOORDELINGSTAD1. DUCATI HYPERMOTARD2. YAMAHA WR250X3. KTM 990 SM R4. KMT 690 SMC5. APRILIA DORSODURO6. BMW HP2 MEGAMOTO[BU’s][Seite 17]BMW HP2 MEGAMOTOMoedig gedaan: de Megamoto behoort tot het meest radicale en edele wat BMW ooit met hun boxermotor gedaan heeft. Wie kan wennen aan de afmetingen, de zithoogte en de massa van de Megamoto, zal verrukt zijn over de uitzonderlijke wegligging en het gecultiveerde blok. Mag ook voor € 20.600,-. KTM 990 SM RTopprestaties: met de tweecilinder modelserie heeft KTM meesterwerken in huis. Levendig en beresterke 75° V-motor, messcherpe handeling, eerste klas remmerij, daar gaat je hart sneller van slaan. Zelfs de tips om de vering af te stellen (links) kloppen tot op de klik precies.[Seite 20]KTM 690 SMCWeer eens wat anders: benzinevuldop achter, luchtfilter voor, dit concept deelt de 690 SMC met de 690 Enduro. Met 154 kilo en een opgegeven 63 pk kent de Oostenrijker op de korte piste geen weerstand. Op de openbare weg echter heeft hij een mantel nodig die uit liefde bestaat. En een goed stuk zitvlees…. [Seite 21]YAMAHA WR250XDe luis in de pels: respectlozer kunnen 137 kilo’s en 31 paardenkrachten niet met de concurrentie omgaan. Als het om rondetijden gaat, behoort de WR tot de supermoto-top met zijn uitgesproken off-Road kwaliteiten als smakelijk toetje. Bij het toerwerk zouden een paar kubieke centimeters meer inhoud welkom zijn.[Seite 22]DUCATI HYPERMOTARD 1100Gesprek van de dag. Om originele oplossingen als inklapbare spiegels zitten Italianen nooit verlegen. En voor opvallende creaties draaien ze hun hand ook niet om. Dat de titel ‘De mooiste van de stad’ naar de Hypermotard zou gaan, stond bij voorbaat vast. Daarbuiten komt de geringe zithoogte in de stad iedereen goed uit. Nog beter: de keuze om de Hypermotard nu af fabriek met de BT 016 uit te rusten betekent dat het onzekere stuurgedrag verdwenen is. Wie het niet zelf aan den lijve ondervonden heeft, kan het verschil niet geloven.[Seite 23]APRILIA SMV 750 DORSODUROGoed begrepen: ondanks een agressief uiterlijk, de combinatie van vakwerkframe en een in aluminium gegoten boxsectie en ‘Ride-by-wire’ blijft de Dorsoduro meer een ongecompliceerde allrounder dan een supermoto racemotor, wat in de praktijk van alle dag positief kan uitvallen. Wie voor de pure kick gaat, zal op de Aprilia niet echt blij worden. [Seite 24]Ondergedompeld. Wie met een wereldkampioen op pad gaat, moet er niet van staan te kijken als hij nat gaat.[Technische Daten]TECHNISCHE GEGEVENSAPRILIA SMV750 DORSODURO ABS Tweecilinder 90° V-motor, vier kleppen per cilinder, ketting, cilinderinhoud 750 cc, max. vermogen 67,0 kW (91 pk) bij 8.750 tpm, max. koppel 82 Nm bij 4.500 tpm, stalen vakwerkframe met aangeschroefde aluminium delen, bandenmaten 120/70ZR17 en 180/55ZR17, zithoogte* 880 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 211 kg, tankinhoud 13,0 liter. Kleuren: zwart, rood, zilver, witPrijs: NL € 10.790,- / B € 9.690,-INFO NEDERLAND EN BELGIЁ Moto Tricolore BV, www.mototricolore.nl BMW HP2 MEGAMOTOTweecilinder boxermotor, vier kleppen per cilinder, cardan, cilinderinhoud 1.170 cc, max. vermogen 83,0 kW (113 pk) bij 7.500 tpm, max. koppel 115 Nm bij 6.000 tpm, stalen vakwerkframe met motor als dragend gedeelte, bandenmaten 120/70ZR17 en 180/55ZR17, zithoogte* 860-890 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 202 kg, tankinhoud 13,0 liter.Kleuren: wit/blauwPrijs: NL € 20.600,- / B € 17.950,-INFO NEDERLAND BMW Nederland BV, tel. 070-413 32 22, www.bmw.nl INFO BELGIЁ BMW Belux, tel. +32 (0)389-09711, www.bmw-motorrad.be DUCATI HYPERMOTARDTweecilinder 90° V-motor, twee kleppen per cilinder, ketting, cilinderinhoud 1.079 cc, max. vermogen 62,0 kW (84 pk) bij 7.500 tpm, max. koppel 94 Nm bij 4.750 tpm, stalen vakwerkframe, bandenmaten 120/70ZR17 en 180/55ZR17, zithoogte* 855 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 196 kg, tankinhoud 12,4 liter.Kleuren: rood, witPrijs: NL € 13.000,- / B € 11.800,-INFO NEDERLAND EN BELGIЁ Ducati North Europe, tel. +31 (0)70-301 73 99, www.ducati.nl KTM 690 SMCEencilinder, vier kleppen per cilinder, ketting, cilinderinhoud 654 cc, max. vermogen 46,3 kW (63 pk) bij 7.500 tpm, max. koppel 64 Nm bij 6.000 tpm, stalen vakwerkframe, bandenmaten 120/70ZR17 en 160/60ZR17, rijklaar gewicht volgetankt* 154 kg, tankinhoud 12,0 liter.Kleuren: oranjePrijs: NL € 9.750,- / B € 8.890,-INFO NEDERLAND KTM Nederland, tel. 024-328 77 88, www.ktm.nl INFO BELGIЁ KTM Belgium SA, tel. +32 (0)10-471 140, www.ktm.be KTM 990 SM RTweecilinder 75° V-motor, vier kleppen per cilinder, ketting, cilinderinhoud 1.000 cc, max. vermogen 85,0 kW (116 pk) bij 9.000 tpm, max. koppel 97 Nm bij 7.000 tpm, stalen vakwerkframe, bandenmaten 120/70ZR17 en 180/55ZR17, zithoogte* 870 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 203 kg, tankinhoud 15,0 liter. Kleuren: oranje/zwart/witPrijs: NL € 14.750,- / B € 12.990,-INFO NEDERLAND KTM Nederland, tel. 024-328 77 88, www.ktm.nl INFO BELGIЁ KTM Belgium SA, tel. +32 (0)10-471 140, www.ktm.beYAMAHA WR250XEencilinder, vier kleppen per cilinder, ketting, cilinderinhoud 250 cc, max. vermogen 22,6 kW (31 pk) bij 10.000 tpm, max. koppel 24 Nm bij 8.000 tpm, aluminium dubbel wiegframe, bandenmaten 110/70R17 en 140/70R17, zithoogte* 920 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 137 kg, tankinhoud 7,6 liter. Kleuren: zwart, blauwPrijs: NL € 7.499,- / B n.l. INFO NEDERLAND Yamaha Motor Nederland BV, tel. 020-654 60 00, www.yamaha-motor.nl INFO BELGIЁ D’Ieteren Sport SA, tel. +32 (0)2367 14 11, www.yamaha-motor.be

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.